لوگونومی
دسته بندی : عمومی | منتشر شده در تاریخ : 1399/04/14

اصول طراحی لوگوی انتزاعی چیست؟

آگاهی از اصول طراحی لوگوی انتزاعی برای تأثیرگذاری لوگو در مخاطبین امری مهم و ضروری است. لوگوی انتزاعی (Abstract logo) مفاهیم و احساسات مختلفی را در یک نماد یا سمبل واحد بیان کرده و آنها را به انتخابی محبوب برای برندهایی تبدیل می سازند که حرف های زیادی برای گفتن دارند. به عبارتی ساده تر لوگو انتزاعی محصول و خدمات را از طریق یک نماد یا آیکون انتزاعی نشان می دهد.
لوگوهای انتزاعی می توانند شامل نمادهای خطی، شکل، اَشکال، الگوها یا تصاویری باشند که با استفاده از یک تصویر غیر لفظی ارتباط و پیام را منتقل می سازند. این سبک از لوگو معمولا برای انعطاف پذیری بیشتر با یک ورد مارک (wordmark) ترکیب شده و در صنایع و رسانه ها مورد استفاده قرار می گیرد.
طراحی های لوگو انتزاعی در میان سازمان های بیشماری مشهور هستند چرا که آنها سبکی منحصربفرد را برای مشاغل ارائه داده و به راحتی می توانند توجه مشتریان را به خود جلب نمایند. اکثر شرکت های موفق به بهترین شکل اصول طراحی لوگوی انتزاعی را رعایت می نمایند تا قوی ترین برند را خلق نمایند.
برای مثال یکی از مشهورترین لوگوهای انتزاعی، برند نایک است. این لوگو طراحی پیچیده ای ندارد و در عین حال توجه مشتریان را بدون هیچ چون و چرایی به خود جلب می نماید. در واقع شرکت های مشهوری هستند که برای برند خود از طراحی لوگوهای انتزاعی بهره گرفته اند.

تعریفی دقیق از لوگوی انتزاعی

به گفته کارشناسان بازاریابی، دیدن این صحنه که مشتریان حداقل باید ده بار لوگوی شما را ببینند تا آن را به یاد آورند بسیار سخت است. در واقع شرکتی در اینجا موفق است که مشتریان خیلی راحت نام برند آن را به خاطر می آورند. تنها راه برای رسیدن به این هدف این است که نام شرکت یا محصولات شما با یک محرک بصری خاص پیوند بخورد و لوگوی انتزاعی می تواند بهترین محرک بصری برای این مسئله باشد. به بیان دقیق تر، لوگوهای انتزاعی چیزی نیستند جز تصاویر منحصربفردی که یک محصول و یا شرکت خاص را معرفی می نمایند.

عملکرد طراحی لوگوی انتزاعی

عملکرد لوگوی انتزاعی چگونه است؟ به طور کلی مغز انسان در تشخیص و به خاطر سپردن یک طراحی خاص و منحصربفرد بهتر عمل می کند. از این رو، مشتریان می توانند یک لوگوی انتزاعی که اصول طراحی آن به خوبی رعایت شده است را بسیار سریع تر از هر سبک دیگری از لوگو تشخیص دهند و در مجموعه زیادی از محصولات، شناسایی لوگو انتزاعی بسیار راحت تر می شود.
طراحی لوگوهای انتزاعی با فونت، رنگ ها و تصویرسازی منحصربفردی که دارند می توانند به راحتی توجه مشتریان را به خود جلب نمایند. اما انتزاع بیش از حد نیز ممکن است مشتری را در مورد ماهیت کسب و کار دچار سردرگمی نماید. از این رو یک لوگوی انتزاعی باید از یک سو منحصربفرد و جذاب بوده و از سوی دیگر طراحی ساده ای داشته باشد.

اصول طراحی لوگوی انتزاعی

اصول طراحی لوگوی انتزاعی و آگاهی در مورد آن در طراحی یک لوگو انتزاعی موفق و تأثیرگذار نقش مهمی را ایفا می نمایند. اگر شما بدون دانش کافی در مورد این اصول دست به اقدام طراحی لوگوی انتزاعی بزنید؛ قطعا ناموفق خواهید بود. در ادامه به برخی اصول مهم طراحی لوگوی انتزاعی اشاره ای خواهیم داشت:

o طراح لوگو باید در مورد ترکیب رنگ ها و ترکیب انواع شکل های هندسی به منظور تأثیرگذاری بیشتر لوگو انتزاعی از دانش لازم برخوردار باشد.
o تأثیرگذاری لوگوی انتزاعی با ترکیب چند شکل به جای استفاده از یک شکل خاص بیشتر است.
o جذابیت لوگو انتزاعی زمانی افزایش می یابد که طراحی آن ساده تر و مفهومی تر باشد.
o اگر قرار است لوگو انتزاعی با بهره گیری از یک شکل هندسی طراحی شود باید رنگ آمیزی طوری باشد که پیام برندینگ به خوبی به مخاطبین منتقل شود.
o یکی از اصول مهم طراحی لوگوی انتزاعی خلاقیت است. به طور قطع لوگو انتزاعی مستلزم خلاقیت بیشتری نسبت به سایر لوگوها می باشد. برای اینکه بتوانید هدف سازمان یا برندینگ خود را به خوبی بیان نموده و مشتریان بیشتری را جذب نمایید باید خلاقیت زیادی را به کار برید. گرچه لوگو انتزاعی کنجکاوی افراد را برمی انگیزد اما در عین حال باید پیام را هم به درستی منتقل سازد.
o دانش کافی نسبت به اشکالی که در لوگوی انتزاعی به کار می رود و تاثیری که روی مخاطب می گذارد؛ از دیگر اصول طراحی لوگوی انتزاعی است. به عنوان مثال:

 استفاده از شکل های دایره ای در لوگوی انتزاعی بدین معناست که شما قصد دارید محصول خود را در تمامی نقاط جهان معرفی کرده و به فروش برسانید.
 اَشکال زاویه دار مانند مثلث، قدرت و صلاحیت محصولات شما را نشان داده و از تأثیرگذاری بیشتری برخوردار هستند.
 برای اینکه توجه مخاطبین به آینده جلب شود باید از شکل های فلش دار و نوک تیز بهره گرفت.

o طراحی لوگوی انتزاعی باید به گونه انجام شود که مشتریان آزادانه آن را تفسیر نمایند و در نهایت با سنجیدن جوانب مختلف به جواب درست هدایت شوند.

چگونه یک لوگوی انتزاعی طراحی نماییم؟

اگر قصد استفاده از یک لوگو انتزاعی دارید به این معنا است که محصولات یا خدمات شما توسط یک نماد و یا حتی یک آیکون انتزاعی نشان داده خواهند شد. برای طراحی لوگوی انتزاعی باید تا زمانی که لوگوی حاوی یک پیام صحیح برای مشتریان شود؛ روی آن کار کنید. شما باید به جزئیات طرح خود دقت کافی داشته باشید چرا که افراد طراحی لوگو انتزاعی را مرتبط با شرکت و برند شما خواهند دانست.
به خاطر داشته باشید که اگر می خواهید تأثیرگذاری ماندگاری در لوگوی خود ایجاد نمایید از طرح های مبهم یا گیج کننده بهره نگیرید. نکته مهم این است که لوگوی شما هرگز نباید شامل جزئیات زیادی باشد زیرا هنگام چاپ و با رزولشن های مختلف کیفیت طراحی خراب خواهد شد.
اطمینان حاصل نمایید که برای طراحی لوگوی انتزاعی از یک طراح حرفه ای کمک گرفته اید کسی که بتواند به بهترین نحو از فونت، شکل و رنگ بندی استفاده نماید. آزمون و خطای زیادی با این نوع لوگوها وجود دارد اما اگر بتوانید نکاتی را هنگام طراحی لوگوی انتزاعی رعایت نمایید قطعا موفق خواهید شد:

• اصول طراحی لوگوی انتزاعی باید مراحل ساده ای را طی نماید اما در عین حال مفهوم درست را منتقل سازد.
• تصویر به کار رفته در لوگو انتزاعی باید به قدری واضح باشد که افراد در مورد برند دچار سردرگمی نشوند.
• لوگوی انتزاعی باید منحصربفرد و جذاب باشد و در نتیجه خیلی راحت به ذهن سپرده شود.
• پس از انجام کار و رعایت اصول طراحی لوگوی انتزاعی اطمینان حاصل نمایید که لوگوی شما می تواند برند را به خوبی نشان دهد.
• لوگو انتزاعی همچنین باید پیام مورد نظر را به مخاطبین خود منتقل کرده و افکار شما را برای مشتریان هدف منعکس نماید.
• طراحی لوگوی انتزاعی باید تطبیق پذیر باشد به طوری که تمام پلت فرم های رسانه ای بتوانند از آن استفاده نمایند.
• رنگ آمیزی برای جذابیت لوگو انتزاعی و افزایش آگاهی از برند امری ضروری است.
• رنگ ها دارای یک درک بصری قوی هستند از این رو اطمینان حاصل نمایید که شما رنگ بندی درستی را انتخاب نموده اید.

 

اصول طراحی لوگوی انتزاعی چیست؟

 

مزایای طراحی لوگوهای انتزاعی

لوگوهای انتزاعی از نظر ماهیت هنری و دارای کلیت می باشند. برخلاف لوگوهایی که فقط شامل حروف می شوند؛ لوگوهای انتزاعی دارای الگوهای طراحی ساده ای می باشند. اگر شما هم به طراحی لوگو انتزاعی فکر می کنید بهتر است در ابتدا با مزایای آن آشنا شوید:

 طراحی ساده لوگوهای انتزاعی:

طراحی لوگوهای انتزاعی ساده است. کافی است که به سیب نیمه گاز زده شده اپل نگاهی بیندازید. در عین سادگی بسیار منحصربفرد می باشد. همینطور برای لوگوی نایک. اصول طراحی این لوگوهای انتزاعی به خوبی رعایت شده است.
یکی از عوامل مهمی که سبب می شود طراحی لوگوهای انتزاعی ساده باشد این است که هنگام طراحی، انتخاب آیکون یا شکل به ماهیت کسب و کار محدود نمی شود. همانطور که در بالا ذکر شد لوگوهای انتزاعی عمومی و یا دارای کلیت هستند. به این معنا که آنها الزاما نباید کسب و کار مربوطه را منعکس سازند. برای مثال، لوگوی نایک هیچ چیزی را در مورد شرکت منعکس نمی سازد. در واقع، به راحتی می تواند در سایر مشاغل دیگر نیز به کار رود. پس در زمان طراحی یک لوگوی انتزاعی، انتخاب های شما بی حد و مرز می باشند.

 تطبیق پذیری لوگو انتزاعی:

لوگوهای انتزاعی را به راحتی می تواند در بسیاری از برنامه ها استفاده نمود. آنها را می توان در سربرگ، یک فضای روباز، روی یک وسیله نقلیه و یا حتی بسته بندی محصول به کار برد. از همه مهتر اینکه تطبیق پذیری لوگو انتزاعی سبب می شود که آن هیچ وقت کهنه و تکراری نشود. مهم نیست که کسب و کار در چه مسیری صورت می گیرد و یک لوگوی انتزاعی همیشه مرتبط با مشاغل باقی خواهد ماند زیرا به طور مستقیم هدف اصلی کسب و کار را منعکس نمی سازد.

 مقیاس پذیری لوگو انتزاعی:

یکی دیگر از مزیت های مهم لوگوهای انتزاعی این است که آنها به شدت مقیاس پذیر هستند. در واقع آنها می توانند در هر نسبتی که مورد نیاز است؛ استفاده شوند. به این دلیل که آنها ذاتا ساده و فاقد کلمات می باشند. حتی در اندازه های کوچک نیز معنا و مفهوم آنها به خوبی منتقل می شود. به طوری که می توانند در ته یک خودکار درج شوند. در انتهای دیگر این طیف، می توان آنها را بزرگ و بزرگ تر نمود و در بیلبوردها از آنان بهره گرفت. به عبارتی ساده تر آنها در هر بُعد به اندازه دلخواه در می آیند.

 تأثیرگذاری پایدار:

یک مسئله بسیار مهم در مورد لوگوهای انتزاعی این است که آنها تأثیرگذاری پایداری روی اذهان مخاطبین دارند. در واقع اگر اصول طراحی لوگوی انتزاعی به خوبی رعایت شود این تأثیرگذاری بیشتر و قوی تر خواهد بود. یک لوگو انتزاعی منحصربفرد در ذهن مخاطبینی ماندگار می شود که به دنبال مفهوم و دانش نهان آن لوگو می گردند. از این رو هیچ تردیدی نیست که این لوگوها تأثیر بسزایی بر افراد دارند.

 برانگیختن کنجکاوی:

اگر شما بتوانید کنجکاوی افراد را در مورد محصولات یا خدمات خود برانگیزید قطعا قادر خواهید بود تا تعداد محصولات بیشتری را در اسرع وقت به فروش برسانید و یا خدمات بیشتری را ارائه دهید. یکی از بهترین راه ها برای برانگیختن این کنجکاوی رعایت اصول طراحی لوگوی انتزاعی و در نهایت یک طراحی منحصربفرد است.
با طراحی لوگوی انتزاعی از آنجا که نوع محصول یا خدمات شرکت خیلی زود به ذهن مخاطبین خطور نمی کنند می توانید اذهان را درگیر نموده و آنها را وادار نمایید تا درمورد شغل شما بیندیشند. زمانی هم که آنها از نوع محصولات و خدمات آگاهی یافتند سعی می نمایند تا در مورد دانش پشت طراحی لوگوی انتزاعی کنجکاوی نمایند و پس از اینکه جواب خود را پیدا کردند قطعا آن را با دوستان و اعضای خانواده خود در میان خواهند گذاشت و رفته رفته این موقعیت به شما کمک خواهد نمود تا تجارت یا کسب و کار شما قوی تر گردد.

جمع بندی

اصول طراحی لوگوی انتزاعی خلاقانه بودن و در عین حال سادگی آن است. لوگوی انتزاعی یک تصویر، آیکون یا شکل است که به خوبی در ذهن مخاطب باقی می ماند و موجب می شود هر بار که مخاطب این تصویر را ببیند به یاد برند هدف بیفتد. از مزایای لوگوی انتزاعی می توان به انعطاف پذیر بودن آن برای استفاده در پلتفورم های مختلف و امکان استفاده از اشکال متنوع برای هر نوع کسب و کاری اشاره نمود.