لوگونومی
دسته بندی : عمومی | منتشر شده در تاریخ : 1399/06/13

انواع لوگو از دیدگاه طراحی حرفه ای لوگو کدامند؟

انواع لوگو از دیدگاه طراحی حرفه ای لوگو عبارتند از لوگوهای ابسترکت، لترمارک، امبلم، ماسکات و ... . لوگو عبارت است از یک علامت گرافیکی، امبلم یا نمادی که برای شناسایی یک شرکت، سازمان، محصول یا برند مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه لوگوها به عنوان یک بخش جدایی ناپذیر از هویت های برند یک شرکت تبدیل شده اند. لوگو دارای انواع گوناگونی می باشد و آشنایی با انواع لوگو و آگاهی از اینکه کدام یک می تواند برای شرکت شما مناسب باشد، بسیار مهم است.

لوگو چیست؟

لوگو یک علامت گرافیکی یا یک نماد برای شناسایی هویت یک شرکت یا سازمان و همچنین محصولات، خدمات و یا برندینگ می باشد و وجود آن برای شرکت از اهمیت زیادی برخوردار است. در واقع لوگو یک دارایی نامشهود ارزشمند برای شرکت بوده و در بیشتر مواقع مالکیت معنوی محسوب می شود.
یک لوگوی حرفه ای در واقع سنگ بنای برند شما به شمار می رود که به مشتریان کمک می کند تا درک بیشتری از برند شما داشته باشند. اینکه شما چه کسی هستید و به چه مخاطبی ارزش می دهید در لوگو شما مشهود است. در واقع مسئولیت زیادی روی دوش این تصویر کوچک واقع شده است.
لوگو با تصویر و متن، پرده از هویت تجارت شما برمی دارد. طراحی لوگو در واقع ایجاد یک برند بصری ایده آل برای یک شرکت است. لوگو دارای انواع مختلفی بوده و بسته به نوع آن معمولا شامل یک نماد، مارک تجاری و یک لوگوتایپ می شود.

عملکرد لوگو

لوگوها دارای عملکردهای بسیاری هستند از جمله:

• تمایز میان رقبا:

شاید اساسی ترین عملکرد یک لوگو این باشد که شما را از میان سایر مشاغل متمایز سازد. قبل از طراحی لوگو شما باید در مورد رقبای خود اطلاعات کسب کنید و سپس موقعیت خود را تعیین کنید. البته در طراحی لوگو باید دقت داشته باشید که خیلی غیرمعمول نباشد زیرا در این صورت مشتریان برند شما را به خوبی درک نخواهند نمود.

• ارائه اطلاعات مهم در مورد کسب و کار:

یک لوگوی خوب اطلاعات مهمی از کسب و کار شما در اختیار مشتریان قرار می دهد. آرم تجاری همچنین با صنعتی که شما در آن فعالیت می کنید و خدماتی که ارائه می دهید همچنین با ارزش های تجاری شما به خوبی ارتباط برقرار می کند.
برای مثال یک شرکت ممکن است با استفاده از تصویر مدار در لوگوی خود نشان دهد که آنها در صنعت نرم افزار فعالیت می کنند. و یا اینکه با به کارگیری یک رنگبندی خاص در طراحی لوگو پیامی را منتقل کنند.

• شناخت از برند:

لوگوها همچنین با جلوه بصری که از خود به جای می گذارند به مشتریانتان یادآوری می کنند که شما وجود دارید. به عبارت دیگر، لوگو می تواند یک ارتباط قوی بصری با یک شغل برقرار نماید. این ارتباط به مشتریان کمک می کند تا برند شما در ذهنشان ماندگار شود.
برای مثال لوگوی مک دونالد یا نایک آنقدر فراگیر هستند که می توان فورا آنها را شناخت. هیچ جای تعجبی نیست که لوگوها بخش اصلی هویت برند شما هستند.

 

انواع لوگو از دیدگاه طراحی حرفه ای لوگو کدامند؟

 

انواع لوگو کدامند؟

همانطور که در بالا ذکر شد، انواع لوگو در قالب یک نشانه بصری می توانند ارتباط مثبتی را میان شرکت شما و مخاطبان هدفتان ایجاد نمایند. سوالی که پیش می آید این است که چه نوع لوگویی برای شما مناسب است؟ در حالی که گزینه های بیشماری برای یافتن لوگوی صحیح وجود دارند (فونت، طرح بندی، پالت رنگ و ...)، ما شما را با فهرستی از مهمترین انواع لوگو آشنا خواهیم نمود.
سه گروه بندی اصلی لوگوها عبارتند از: تصاویر، کلمات و ترکیبی از این دو. در ادامه در مورد انواع لوگو که جزء این سه گروه قرار می گیرند توضیحاتی خواهیم داد.

1.لوگو از نوع نشان تجاری یا Brand Mark

نشان های تجاری یا علائم تصویری لوگوهایی هستند که ار نماد گرافیکی یا آیکون تشکیل شده اند و معمولا یک شیء در دنیای واقعی را نشان می دهند. ما در حال صحبت کردن از یک مورد ساده هستیم مانند طرح یک درخت یا لیوان قهوه. این شیء در واقع داستان آنچه در شرکت شما انجام می شود را بازگو می نماید. لوگوهای موفق در این زمینه عبارتند از لوگوی توئیتر، اپل و The Rolling Stones.

مزایای نشان های تجاری:

به خاطر سپردن این نوع لوگوها بسیار راحت است. اگر شما خدمات خاصی را ارائه می دهید، استفاده از یک تصویر در این زمینه می تواند یک پیام واضح و سریعی را به مخاطبین شما انتقال دهد. همچنی سادگی این طراحی لوگو برای کارت ویزیت یا سربرگ بسیار ایده آل و کاربردی خواهد بود.
نکاتی که باید در مورد Brand Mark در نظر داشته باشید این است که اگر کسب و کار جدیدی به راه انداخته اید و هنوز فالوئرهای زیادی ندارید باید با احتیاط لوگوی خود انتخاب کنید. در غیر اینصورت ممکن است لوگوی شما به اندازه لازم با مخاطبین ارتباط برقرار نکند و علاقه آنها به نام تجاری شما از بین برود.

2. لوگوهای ابسترکت یا انتزاعی (Abstract)

لوگوهای انتزاعی یکی از انواع لوگو و نمونه ای از لوگوهای تصویری و مفهومی هستند. یک نوع لوگو مانند لوگوی Brand Mark متشکل از یک نماد است اما الزاما تصویر یک شیء در دنیای واقعی نیست. در واقع آن یک لوگوی منحصربفرد است که برای بیان مطلبی خاص در مورد برند شما طراحی شده است.

مزایای لوگوی انتزاعی:

از آنجایی که یک لوگوی انتزاعی به یک شیء یا تصویر در دنیای واقعی محدود نمی شود پس فضای زیادی برای صحبت کردن در مورد شرکت شما در اختیار دارد. بخصوص اگر شرکت شما چندین کار مشخص انجام می دهد.
نکته مهم در طراحی لوگوی انتزاعی این است که آن باید پیام برند شما را به صورتی مشخص به جهانیان انتقال دهد. توجه به جزئیات در این راستا بسیار مهم بوده و نباید پیام مورد نظر مبهم و یا درک آن سخت باشد. استفاده از رنگ ها ، فونت و اشکال در این لوگو بسیار مهم است و طراح باید به گونه ای از این سه مورد در طراحی استفاده کند که هنگام پرینت در رزولشن های مختلف، تصویر کاملا واضح باشد. برای طراحی لوگوی انتزاعی می توان از لوگوهای پپسی یا مایکروسافت الهام گرفت.

3. لوگوی ماسکات (Mascot):

می توان گفت ماسکات ها دوستانه ترین نوع لوگو بوده و تصاویر یک شخصیت یا فردی هستند که به عنوان نمایشگر بصری حرفه شما عمل می کنند. می توان از آنها به عنوان سخنگوی برند یاد نمود چرا که بخش عمده ای از تبلیغات شما در اطراف محود آنها صورت می گیرد. صنعت غذایی KFC یا Pillsbury نمونه های خوبی از ماسکات هستند.

مزیت ماسکات ها:

این نوع لوگو احساسات گرمی را به مخاطبین خود می بخشد و این باعف می شود که برند کاملا در ذهن آنها به یاد ماندنی شود. برای بچه ها نیز هیچ چیز بیشتر از یک شخصیت فیزیکی و ملموس نمی تواند با آنها ارتباط برقرار کند. توجه داشته باشید که اگر تمرکز برند شما بر نوآوری جهانی است ماسکات ها نمی توانند پیام درستی را منتقل کنند.
یا اگر شرکت شما مفلا در راستای فروش سیگار فعالیت می کند استفاده از این نوع لوگو به هیچ وجه توصیه نمی شود. در معنا سعی نکنید که با این کار سیگار را برای کودکان تبلیغ کنید.

4. لوگوهای Wordmark (لوگوتایپ)

یکی دیگر از انواع لوگو، لوگوتایپ ها یا Wordmark است. این نوع لوگوها تنها از متن، نام شرکت، مونوگرام یا حروف ابتدایی برند تشکیل شده اند. در اصل در لوگوتایپ نام شرکت در یک ترکیب خاص در لوگو جای گرفته است. در این طراحی لوگو، نام برند، شخص و یا یک سازمان با استفاده از تایپوگرافی طراحی می شود.

مزیت های لوگوتایپ:

در لوگوتایپ کسی لازم نیست که نوع فعالیت شرکت شما را حدس بزند در واقع با دیدن لوگو می تواند کاملا دریابد که در چه بندی فعالیت می کنید. همچنین این نوع لوگوها یکی از تطبیق پذیرترین گزینه هایی هستند که به راحتی روی هر ماده بازاریابی قابل انتقال می باشند.
مسئله مهمی که باید در نظر بگیرید این است رقبای شما همیشه در رشد و ترقی تأثیرگذار هستند پس باید لوگوی آنها به خوبی بررسی نموده و ساختاری متفاوت طراحی کنید. همچنین لوگوی شما باید خوانا و ساده باشد و از ساختارهای غیرمعمول در طراحی لوگو اجتناب کنید.

5. لوگو از نوع لترمارک یا مونوگرام (Monograms)

به اختصارها فکر کنید. لترمارک یا مونوگرام یکی از انواع لوگو هستند که مبنی بر تایپوگرافی بوده و از مخفف نام یک شرکت خلق می شوند. در واقع وقتی که نام شرکت شما طولانی و متشکل از چند کلمه باشد می توان از حروف اول هر یک کلمات در خلق یک مونوگرام بهره بگیرید.

مزایای لوگو لترمارک:

به احتمال زیاد، جهان بیش از هر زمان دیگری علائم اختصاری را دوست دارد. لوگوهایی چون BMW، LOL، OMG و ... را در نظر بگیرید که چه چطور با این طراحی برجسته در اذهان ماندگار شده اند. در حقیقت این نوع لوگو، علائم تجاری طولانی شما را به یک هویت تجاری کوتاه و قابل شناسایی تبدیل می کنند. اگر شما دارای یک کسب و کار کوچک هستید و هنوز جای زیادی برای پیشرفت دارید، طراحی لوگوی مونوگرام می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.
نکته مهمی که در طراحی این نوع لوگو در نظر بگیرید نوع فونت مورد استفاده و نیز سادگی لوگو است.

6. لوگو از نوع لترفرم یا Letterform

Letterforms نوع مینیمالیستی مونوگرام ها هستند. در واقع آنها تنها از یک حرف تشکیل شده اند. البته در طراحی لوگو باید توجه داشته باشید که آنها باید به صورت بولد و با رنگبندی بسیار زیبا طراحی شوند، زیرا انتقال یک پیام مشخص از طریق تنها یک حرف می تواند بسیار دشوار باشد.

مزایای لوگو Letterform:

لوگو از نوع Letterform، مقیاس پذیری نامحدودی دارد. در واقع زمانی که لوگوی شما فقط از یک حرف تشکیل شده است میتوانید آن را در هر جایی به کار ببرید. اگر طراحی این نوع لوگو به صورت حرفه ای صورت پذیرد می تواند ناخودآگاه نام کامل برند شما را در ذهن مردم برای همیشه فراخواند.
از آنجایی که این لوگو متشکل از تنها یک حرف است پس طراحی آن بسیار حائز اهمیت می باشد. اگر لوگویی بیاد ماندنی نباشد، پس همه چیز بیهوده خواهد شد. پس در خلق این لوگو از یک فونت با رنگبندی تأثیرگذار استفاده کنید. نمونه هایی از Letterform عبارتند از مک دونالد، وردپرس یا یاهو.

7. لوگو ترکیبی یا Combination Marks

در طراحی این نوع لوگو تصاویر و کلمات با یکدیگر ترکیب می شوند. لوگوهای ترکیبی متشکل از تصاویر و کلماتی هستند که شما انتخاب می کنید. در واقع شما می توانید در اینجا یک لترفرم را با یک ماسکات و یا یک مونوگرام را با یک تصویر انتزاعی ترکیب نمایید.

مزایای لوگوهای ترکیبی:

در یک کلمه می توان گفت که "تطبیق پذیری" بزرگترین مزیت این نوع لوگو است. با به کارگیری نمادها و حروف در یک زمان، می توانید پیامی بسیار صریح و روشن را انتقال دهید. به یاد ماندن این لوگو در اذهان مشتریان و مخاطبین به دلیل ترکیب مذکور خیلی راحت خواهد صورت گرفت. البته باید سادگی را در اینجا همچنان رعایت کنید و لوگوی شما شلوغ و مبهم نباشد.

8. لوگو امبلم (Emblem)

این لوگوها با ظاهر سنتی که دارند می توانند تأثیر قابل توجهی روی مخاطبین و مشتریان بگذارند. در این نوع لوگو، فونت درون یک نماد یا یک آیکون جای می گیرد. حتی شنیدن نام امبلم نیز حسی سنتی و برجسته را منتقل می کند. این لوگوها از انواع متفاوتی تشکیل شده اند و برای دانشگاه ها یا سازمان های دولتی طراحی می شوند.

مزیت لوگو امبلم:

لوگو از نوع امبلم به یاد ماندنی بوده و فضایی حرفه ای و سنتی برای برند شما به وجود می آورند. به دلیل طرح خاصی نیز که دارند برای مدت زمان زیادی در اذهان مخاطبین خود باقی می مانند.
البته هنگام طراحی لوگوی امبلم باید در مورد مقیاس پذیری آن نیز فکر کنید تا هنگام تغییر اندازه هنوز خوب و حرفه ای به نظر برسند. برای طراحی این لوگو می توانید از لوگوهای Starbucks, Stella Artois یا Superman ایده بگیرید.