لوگونومی
دسته بندی : لوگو | منتشر شده در تاریخ : 1398/12/12

تفاوت بین طراحی لوگو و برند سازی چیست؟

تفاوت بین برند سازی و طراحی لوگو از مواردی است که شاید در بیزینس و کسب و کارهای کوچک تر جدی گرفته نشود. بسیاری از شرکت های تجاری کوچک تفاوت بین لوگو و برند را درک نکرده‌اند و برایشان این سوال مطرح است که آیا لوگو و برند یکسان نیستند؟ قطعا پاسخ به این سوال منفی است. یک لوگو و یک برند در حقیقت دو چیز متفاوت هستند که باید همراه با یکدیگر در استراتژی‌های تبلیغاتی و بازاریابی یک شرکت تجاری در نظر گرفته شوند. برای روشن تر شدن تفاوت بین لوگو و برند بهتر است ابتدا با تعاریف آنها آشنا شویم:

لوگو چیست؟

لوگو یک آرم طراحی شده متمایز و برجسته است که معمولاً شامل نام، نماد، رنگ ها یا شعار تجاری یک شرکت می شود. لوگو یک تصویر واضح از پیامها و موقعیت برند را به مخاطب منتقل می‌کند. در صورتیکه لوگو حرفه ای طراحی شود باید در ذهن مخاطب باقی بماند و به ایجاد ارتباط حسی بین مشتری و برند کمک کند.

برند چیست؟

برند مجموعه‌ای از تعاملات، تجربیات، تفکرات و بازاریابی های یک شرکت تجاری است که از دیدگاه صاحب شرکت باید نماینده موقعیت، پیام، نحوه ارتباط با مشتری، بازاریابی، پیشرفت و حضور شرکت او در بازار باشد و از دیدگاه مخاطبین نیز باید نشان دهنده اعتبار یک شرکت تجاری باشد که تعیین می کند آن شرکت چه نوع کسب و کاری دارد و تجربه مشتریان نسبت به استفاده از محصولات و خدمات آن شرکت چه بوده است و چه تفکر و ایده هایی درباره آن شرکت دارند.

تفاوت لوگو و برند

با در نظر گرفتن این تعاریف، لوگو یک نماد گرافیکی همراه با یک اسم است. در حالی که یک برند به صورت عینی یا انتزاعی نماینده یک شرکت تجاری است که به لوگو مفهوم می بخشد. زمانی که یک لوگو حرفه ای و استراتژی با برندسازی مناسب در کنار یکدیگر قرار بگیرند می توانند به یک شرکت تجاری کمک می‌کنند تا به طور موثر و با بازدهی بالا، مخاطبین هدف خود را شناسایی کرده و پیام شرکت را به آنها برسانند. به این ترتیب ارزش، سود و تجربیات مشتریان از آن شرکت تجاری چندین برابر خواهد شد.
لوگو، تصویری است که شرکت‌ها برای نشان دادن نوع تجارت خود از آن استفاده می‌کنند. برای درک بهتر آن می توانید لوگوهای شرکت نایک، مک دونالد و استارباکس توجه کنید. اما برندسازی در حقیقت دیدگاهی است که شما برای مخاطبین و مشتریانی که تجربه استفاده از محصولات و خدمات شما را داشته اند؛ ایجاد می کنید. در حالیکه لوگو تنها یک علامت ساده و کوچک است؛ برند شامل تمام احساسات، تجربیات و روابط مشتریان شما با شرکت تان خواهد بود.
به عنوان مثال می توانیم به شرکت نایک نگاهی بیندازیم و تفاوت بین لوگو و برند آن را را مشخص کنیم:
همانطور که همه شما می دانید تصویر لوگو نایک یک تیک است که به سادگی نمایانگر حرکت و سرعت می باشد. نام نایک از خدای پیروزی یونان برگرفته شده است و لوگو آن یک تصویر ساده و به یاد ماندنی است.
از طرف دیگر برند نایک شامل تمام روابط تجاری، ورزشکارانی که از کفش های اسپرت نایک استفاده میکنند؛ نحوه بسته بندی و جعبه کردن کفش ها؛ طراحی فروشگاه ها؛ نحوه تبلیغات تلویزیونی؛ حامیان مالی؛ شرکت در نمایشگاه ها؛ تبلیغات بیلبوردی؛ موسیقی مورد استفاده در ویدیو های تبلیغاتی؛ طراحی وب سایت؛ تبلیغات چاپی؛ تصاویر مربوط به محصولات؛ تکنولوژی بکار رفته برای تولید و بسیاری موارد دیگر می شود. در حقیقت هر آن چیزی که به نحوی مخاطبین را به شرکت نایک مرتبط کند؛ جزو برندسازی آن به حساب می آید.
احتمالا برای شما هم این سوالات پیش آمده که چرا دانستن تفاوت بین طراحی لوگو و برند سازی انقدر مهم است و چرا باید به برند سازی اهمیت بیشتری بدهیم و فقط به طراحی‌ لوگو فکر نکنیم؟
پاسخ این سوالات ساده است. هدف اصلی شما از برند سازی باید جذب مشتریان تان باشد. مشتری شما فقط با نمایش دادن یک لوگو روی محصولاتتان با شما ارتباط برقرار نمی‌کند. بلکه شما از طریق برندسازی در وب سایت، در بسته بندی، در رسانه های اجتماعی و در تبلیغات و بازاریابی با مخاطبین ارتباط برقرار می کنید و برای آنها تجربه می سازید. برای یک شرکت موفق، داشتن یک لوگوی حرفه ای در کنار برند سازی بسیار مهم است. متاسفانه بسیاری از صاحبان کسب و کارهای کوچک، تصور می کنند طراحی یک لوگوی حرفه‌ای با طی کردن مراحل زیر به تنهایی می تواند کار برند سازی را برای آنها انجام دهد:

مرحله 1: مشتریان بالقوه لوگوی شما را میبینند.
• مرحله ۲: اگر لوگو حرفه ای طراحی شده باشد؛ واکنش انتزاعی و احساسی آنها را برمی انگیزد و آنها به طور کامل متوجه می‌شوند که شرکت شما چه چیزی می فروشد و چه خصوصیات و ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای در محصولات شما وجود دارد.
• مرحله 3: آنها تصمیم به خرید محصولات و خدمات شما می گیرند پس از یک مشتری بالقوه به یک مشتری واقعی تبدیل می شوند.

این تفکران کاملا نادرست است. اگر تصور می کنید برندسازی طبق این مراحل موفقیت آمیز خواهد بود و انتظار دارید که مخاطبین با مشاهده لوگو شرکت شما، واکنش احساسی مثبت به آن نشان داده و شروع به خرید از محصولات شما کنند؛ کاملا در اشتباهید. شاید در نهایت این نتیجه برسید که لوگو آنقدر حرفه ای نبوده که بتواند برند سازی قوی انجام دهد و تصور کنید طراحی ‌لوگو شما مناسب نیست و باید آن را تغییر دهید. اما بازهم در اشتباهید.

پس تفکر درست درخصوص تفاوت بین لوگو و برند چیست؟

باید بدانید لوگو به تنهایی نمی‌تواند برندسازی قوی انجام دهد. شاید از خودتان بپرسید پس چرا زمانی که من به لوگو نایک نگاه می کنم؛ احساسات و تجربیات مثبت شدیدی در من برانگیخته می شود؟ پاسخ شما در برندسازی صحیح همراه با یک لوگو حرفه ای است که طی مراحل زیر انجام می گیرد:

• مرحله 1: مشتری بالقوه یک لوگو را میبیند.
• مرحله ۲: اگر آن لوگو برایش آشنا باشد مانند تیک لوگوی نایک، تمام تجربیات و احساسات خوبی که نسبت به آن برند، محصولات، روابط تجاری، تبلیغات و غیره در ذهن او از قبل ایجاد شده برانگیخته می شود. مثلاً یادش می آید که همسایه مورد علاقه ی او لباس هایی با لوگو نایک می پوشد یا آخرین جعبه کفش زیبایی که در کمد دوستش دیده مارک نایک را داشته یا آخرین باری که با همسرش در مورد بهترین برند تولید کفش ورزشی صحبت به میان آمده در مورد برند نایک بوده یا فوتبالیست مورد علاقه او در بازی فوتبال کفش نایک به پا کرده بوده و ...
• مرحله ۳: تمام این خاطرات، احساسات او را برمی‌انگیزد و یک پاسخ قطعی در ذهن او ایجاد می‌کند: بله من این شرکت را می شناسم و محصولات آن را قبول دارم. نایک شرکت معتبری است.
• مرحله ۴: تصمیم به خرید آخرین مدل کفش نایک می ‌گیرد.

بنابراین لوگو تنها یک تصویر نمایشی از برند است که در ذهن مشتری باقی می ماند و با مشاهده آن، تمام تجربیات او در مورد آن شرکت تجاری مجدداً برانگیخته می‌شود و او را مجبور می‌کند واکنش نشان دهد.
پس بهتر است صاحبان کسب و کارهای کوچک تفکر شان را نسبت به مخاطبین با توجه به تفاوت بین طراحی لوگو و برندسازی به ترتیب زیر تغییر دهند:

• مرحله 1: مشتری بالقوه یک لوگوی حرفه ای که مربوط به یک برند جدید است؛ میبیند.
• مرحله ۲: این مشتری هیچ پیش زمینه، خاطره یا تجربه ای نسبت به آن برند ندارد.
• مرحله ۳: چون هیچ تجربه یا خاطره ای در ذهن او هیجان یا احساساتی را بر نمی انگیزد؛ لوگوی شرکت، مخاطب را تحت تاثیر قرار نمی دهد.
• مرحله ۴: مشتری سراغ لوگوی دیگری می رود که از برند آن خاطره یا تجربه ای داشته باشد.

 

تفاوت بین طراحی لوگو و برند سازی چیست؟

 

تفاوت بین طراحی لوگو و برند سازی

برندسازی یکی از چالش هایی است که طراحان لوگو زمانی که با صاحبان کسب و کارهای کوچک و جدید کار می‌کنند با آن مواجه هستند. گاهی اوقات حتی شرکت های بزرگ که برند معتبری دارند نیز متوجه میشوند لوگوی آنها باید تغییر کند تا در تمام کانال های بازاریابی کاربرد داشته باشد. در این شرایط کار طراحان لوگو باز هم سخت تر می شود. شرکت هایی که برند معتبری دارند؛ طی سالهای طولانی با لوگوی خود تبلیغات زیادی انجام داده اند و تصویر لوگوی آن ها تجربیات و خاطرات زیادی را در مشتریان برمی‌انگیزد. بنابراین طراحانلوگو باید به نحوی تصویر لوگو را تغییر دهند که آسیبی به اعتبار برند و در حقیقت برندسازی که تاکنون با این لوگو انجام گرفته نرساند. در کل طراحی یک لوگو برای برند های جدید و کسب و کارهای کوچک، بسیار راحت تر از تغییر لوگو شرکت های بزرگ است.
طراحی لوگو فقط فرآیند کنار هم قرار دادن تصاویر نمادها و نوشته ها برای خلق یک لوگوی جدید است اما همانطور که پیش از این اشاره کردیم؛ تمام جنبه‌های ارتباطی، بازاریابی و تبلیغاتی یک شرکت با مشتریان آن زیر مجموعه برند سازی قرار می گیرد. در حقیقت برای برندسازی نیازبه مؤلفه های گوناگونی دارید تا با کنار هم قرار دادن آنها اعتبار شرکت خود را در نظر مشتریان بالا ببرید. این مؤلفه‌ها شامل موارد زیر خواهد بود:

• لوگو
• فونت
• رنگ
• موسیقی
• سبک برند

شما به تمام این مولفه‌ها برای برندسازی نیاز دارید. فرآیند برند سازی باید توسط یک تیم حرفه ای که با روش‌های ساخت برند به طور کامل آشنا باشد؛ انجام گیرد. برندسازی باید برای هر شرکت تجاری به طور خاص با استفاده از مؤلفه های مذکور در بوردهای تبلیغاتی، دیجیتال ساینیج، وب‌سایت‌ها، بروشورها، یونیفورم ها، بسته بندی محصولات و هر نوع تبلیغ یا بازاریابی دیگری که با نوع کسب و کار آن شرکت مرتبط باشد؛ انجام گیرد.
برندسازی نیاز به یک استراتژی مشخص برای هر شرکت به طور مجزا دارد تا به مخاطبین کمک کند به ‌سرعت محصولات و خدمات ارائه شده توسط آن شرکت را بشناسند و به آنها دلیلی بدهد که آن محصولات را از میان محصولات مشابه که توسط رقبا ارائه می شود؛ انتخاب کنند. استراتژی برندسازی تعیین کننده خاص بودن یک برند است.

چرا طراحی لوگو برای برندسازی مهم است؟

• طراحی لوگو حرفه ای به مشتریان کمک می کند تا به سرعت برند را تشخیص داده و آن را به خاطر بیاورند.

اگرچه لوگو فقط یکی از مولفه های برندسازی به شمار می آید اما به نظر می رسد بیشترین تاثیر را روی مخاطبین و سهامداران دارد. لوگو اولین مولفه ای است که توجه آنها را در وبسایت، بروشور، بیلبورد، بسته بندی، تبلیغات، یونیفورم، فروشگاه ها و غیره به خود جلب می کند. بنابراین لوگو را می توان یک مولفه گرافیکی تاثیرگذار در نظر گرفت که هویت شرکت یا سازمان را بر اساس خدمات و محصولاتی که عرضه می کند؛ در نظر مخاطب جلوه می دهد و معمولا اولین تصویری است که مشتریان از برندسازی به خاطر می آورند. لوگو حرفه ای می تواند برقراری ارتباط با مخاطبین و سهامداران را تسهیل کرده وفاداری آنها را نسبت به برند افزایش دهد.

• طراحی لوگو موجب می شود کانال های تبلیغاتی مختلف برای یک برند در یک جهت همسو شود.

در دنیای امروزی هر سازمان یا شرکتی سعی دارد در تمام کانالهای تبلیغاتی مانند وب سایت، وبلاگ، رسانه اجتماعی، فستیوال ها و نمایشگاه ها برند خود را معرفی کند. بنابراین طراحی لوگو باید به نحوی انجام بگیرد که تمام اهداف بازاریابی و تبلیغاتی را پوشش داده و کاربرد آن از همه لحاظ در کانال های اجتماعی مختلف برجسته و جذاب باشد.

• لوگو بخشی از اعتبار و هویت برند به حساب می آید.

لوگو که برای برند شما طراحی می شود؛ نماینده تصویری هویت و اعتبار برند تان است. همین برای مهم بودن طراحی لوگو حرفه ای در برند سازی کافی است. چون می تواند به عنوان اصلی‌ترین ابزار تصویری شناخته شود که بازتابی از نام برند، ارزش برند، شخصیت برند و نحوه ارتباط برند با مشتری است. لوگو یکی از اصلی ترین عناصر مربوط به هویت یک برند در نظر مشتریان و سهامداران است که به تمایز آن برند طی چند ثانیه نسبت به سایر رقبا کمک می کند.

تگ های مرتبط :