لوگونومی
دسته بندی : عمومی | منتشر شده در تاریخ : 1398/12/19

تفاوت لوگوتایپ و لوگومارک چیست؟

زمانی که برای طراحی لوگو به یکی از طراحان حرفه ای مراجعه کنید؛ اولین سوالی که از شما می پرسند این است که کدامیک از انواع لوگو مد نظر شما است. اکثر مشتریان نمی توانند به این سوال پاسخ بدهند چون با سبک های مختلف لوگو آشنا نیستند. اگر بتوانید انواع لوگو را از یکدیگر تشخیص دهید؛ مطمئنا انتخاب سبک لوگو که متناسب با کسب و کار و بیزینس شما باشد؛ برایتان راحت تر خواهد بود. مطالعه مقاله "انواع لوگو و کاربردهای آن" به شما کمک خواهد کرد که سبک لوگوی مناسب خود را انتخاب کنید. دو نوع لوگو اصلی که بیشترین نقش را در برندسازی و مارکتینگ ایفا می کنند شامل لوگوتایپ و لوگو مارک می شود. در این مقاله قصد داریم به شما آموزش دهیم که تفاوت لوگوتایپ و لوگومارک چیست و کدام سبک لوگو برای بیزینس شما مناسب تر است؟

تعریف لوگوتایپ (لوگو نوشتاری)

لوگوتایپ نوعی طراحی لوگو است که شامل اسم یک شرکت یا بیزینس در طراحی لوگو می شود. به عنوان مثال به لوگوی شرکت IBM توجه کنید که حروف IBM را روی چند خط نواری آبی رنگ درج کرده است. انتخاب رنگ آبی بسیار خاص انجام‌گرفته و تعداد نوار های آبی رنگ نیز با توجه به اندازه لوگو تغییر می کند. معمولاً اکثر بیزینس ها زمانی که نیاز به طراحی لوگو پیدا می کنند؛ در ذهن خود به لوگو نوشتاری فکر می کنند. آنها به دنبال حروف یا کلمه ای می‌گردند که بتواند به طور منحصر به فرد نام شرکت یا بیزینس آنها را در لوگو نمایش دهد. انتخاب فونتی که متناسب با نوع برند باشد؛ در سبک لوگوتایپ بسیار مهم است. حتی ممکن است برخی از حروف با اشکال هندسی نوشته شوند تا اثر خاصی در مخاطب ایجاد کنند. عوامل مختلفی در Logotype باید در نظر گرفته شود. نحوه انتخاب رنگ ها، میزان فضای خالی موجود بین حروف و اطراف لوگو در طراحی لوگو نوشتاری اهمیت بسیار زیادی دارد و همین عوامل مشخص می کند تفاوت لوگوتایپ و لوگومارک چیست.
در طراحی لوگوتایپ نیازی به استفاده از یک سمبل یا آیکون نمی باشد بلکه چند حرف یا یک کلمه خاص برای طراحی لوگوتایپ کفایت میکند. به عنوان مثال لوگوی شرکت گوگل از حروفی تشکیل شده که با رنگ های مختلف جلوه خاصی به آن داده شده است. مهمترین اصل در طراحی لوگو نوشتاری انتخاب توپوگرافی مناسب برای خلق لوگویی است که بتوان در برندسازی به طور کامل و موثر از آن استفاده کرد.

مزایای لوگوتایپ

• لوگوتایپ به سرعت می تواند هویت برند را مشخص کند چون نشان دهنده نام برند است.
• مخاطب هیچگاه لوگوتایپ یک برند را با برند دیگر اشتباه نمی‌گیرد بنابراین لوگو نوشتاری برای کسب و کارهای کوچک به تازگی برندسازی را آغاز کرده اند کاملا مناسب است.
• لوگوتایپ برای کسب و کارهای محافظه کارانه مانند بخش مالی یا حقوقی مناسب تر است.
• طراحی لوگوتایپ بسیار ساده است به طوریکه ساخت لوگو با انتخاب چند حرف یا یک کلمه که نماینده برند یا شرکت باشد و انتخاب فونت مناسب به راحتی انجام می شود.
• هزینه طراحی لوگو نوشتاری کمتر است.

چرا از طراحی لوگو تایپ برای بیزینس خود استفاده کنیم؟

• به عنوان یک بیزینس جدید می توانید با طراحی لوگو تایپ نام برند خود را میان مخاطبین جا بیندازید.
• نام شرکت یا حروف نماینده روشی ساده و کوتاه برای طراحی لوگو رایگان است.
• می توانید از نام شرکت به عنوان برند خود استفاده کنید تا مشتریان به راحتی برند شما را تشخیص دهند.
• لوگوتایپ برای بسیاری از شرکت های موفق و برندهای مشهور مانند دیزنی، فیس‌بوک و اسکایپ موفق عمل کرده است پس می تواند برای بیزینس شما هم کاربرد مناسبی داشته باشد.

 

تفاوت لوگوتایپ و لوگومارک چیست؟

لوگوی شرکت Facebook, نمونه ای از طراحی لوگوتایپ

 

چرا لوگوتایپ برای بیزینس شما مناسب نیست؟

• خلاقیت کمی در لوگوتایپ به کار می رود بنابراین مخاطب را از لحاظ ظاهری چندان جذب می کند.

• اگر نام شرکت شما بسیار طولانی است و نمی توانید یک مخفف جذاب از آن تهیه کنید طراحی لوگوتایپ ظاهر جالبی نخواهد داشت.
• نوع فونت های بکار رفته در لوگوتایپ بسیار مهم است و با پیشرفت تکنولوژی تغییرات بسیار زیادی در فونتهای لوگوی ایجاد شده است. اگر اطلاعات کافی در خصوص رابطه بین نوع فونت و بیزینس خود ندارید بهتر است از طراحی لوگوتایپ صرف نظر کنید.

مراحل ساخت لوگو تایپ حرفه ای

• ساخت لوگو را حتماً در فرمت وکتور انجام دهید برای آشنایی بیشتر با فایل وکتور می‌توانید به مقاله "تصویر وکتور چیست و چه کاربردی در طراحی لوگو دارد" مراجعه کنید.
• برای ساخت لوگو تایپ حرفه ای می توانید از نرم افزارهایی مانند ایلوستریتور کمک بگیرید. بهتر است از فتوشاپ استفاده نکنید.
• کیفیت طراحی لوگوتایپ اهمیت بسیار زیادی دارد بنابراین مطمئن شوید که کیفیت لوگو طراحی شده شما بعد از تغییر سایز پایین نمی آید.
• لوگو نوشتاری باید به نحوی طراحی شود که در پرینت های سیاه و سفید به خوبی نمایش داده شود و تمام حروف و نوشته آن واضح و قابل خواندن باشد.
• بهتر است رنگ های به کار رفته برای طراحی لوگو تایپ را محدود کنید بنابراین تشخیص آن ساده تر و طراحی آن راحت تر خواهد بود.
• از رنگهای خاص مرتبط با شرکت خودتان در طراحی حروف لوگوتایپ استفاده کنید.
• چیدن حروف در کنار هم برای طراحی لوگوتایپ اهمیت بسیار زیادی دارد. باید تصمیم بگیرید که می خواهید عبارت یا حروف شما به صورت افقی، عمودی یا قطری نمایش داده شود.
• بهتر است در طراحی لوگو نوشتاری یک حرف از حروف دیگر متمایز باشد تا در ذهن بیننده به عنوان نماد شرکت شما باقی بماند. مثلاً می‌توانید یکی از حروف را بسیار بزرگتر از حروف دیگر نمایش دهید یا سبک فونت آن را تغییر دهید و یا رنگ متفاوتی برای آن انتخاب کنید.
• فاصله بین حروف اهمیت بسیار زیادی در طراحی لوگوتایپ حرفه‌ای دارد. از لحاظ ظاهری فاصله مناسب بین حروف به زیبایی Logotype می افزاید
• می توانید دو یا چند حرف را با یکدیگر ترکیب کنید به این ترتیب یک لوگوتایپ متمایز و منحصر به فرد خواهید داشت که مختص برند شما خواهد بود.

تعریف لوگومارک

لوگو مارک شامل یک نماد، سمبل یا آرم نشان دهنده نام یا خدمات ارائه شده توسط شرکت و بیزینس است که از یک نقاشی یا تصویر الهام گرفته شده است. لوگو اپل را می‌توان به عنوان معروف ترین لوگو در سبک لوگو مارک معرفی کرد. لوگومارک از نماد یا تصویری ساخته شده که لزوماً نام شرکت در آن دیده نمی شود بلکه الهام گرفته از خدمات ارائه شده توسط شرکت است. البته می‌توان از Logo mark در کنار لوگوتایپ استفاده کرد و ترکیبی از آنها را به عنوان لوگو برند در نظر گرفت. نمادها و تصاویر بسیار متنوعی وجود دارد که در طراحی آرم لوگو در زمینه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.
لوگو مارک ها در بهبود شناساندن هویت برند به مخاطب تاثیر بیشتری دارند و به مشتریان کمک می کنند نوع خدمات و محصولات ارائه شده توسط یک بیزینس را راحت تر درک کنند. در صورتیکه آرم لوگو از تصاویری مرتبط با محصولات شرکت استفاده کند؛ پیام برند به راحتی به مخاطب منتقل می شود. به عنوان مثال شرکتی که در زمینه خدمات عکاسی فعالیت می کند با انتخاب لنز دوربین به عنوان نماد لوگو خود می تواند به طور کامل نظر مخاطب را به خدمات خود جلب کند. به طور کلی لوگو مارک نسبت به لوگوتایپ قابل تشخیص تر است. به عنوان مثال نماد اپل که یک سیب گاز زده است احساسات بیشتری را در مخاطب برمی‌انگیزد تا نام خود شرکت اپل.

مزایای لوگو مارک

• خلاقیت به کار رفته برای طراحی لوگو مارک هویت شرکت را در نظر مشتریان قدرتمندتر نشان می دهد.
• لوگو مارک به یادماندنی تر است و برای شرکتهایی که نام آنها تقریباً مشهور شده کاملا مناسب به نظر می‌رسد.

چرا از طراحی لوگو مارک برای بیزینس خود استفاده کنیم؟

• برخلاف طراحی لوگوتایپ، طراحی لوگو مارک به گونه ای است که پیام برند را به خوبی از شرکت شما به مخاطب منتقل می کند. مخاطبین می توانند اطلاعات مربوط به محصولات و خدمات شرکت شما را با مشاهده یک تصویر یا نماد کاملا درک کنند.
• لوگو مارک ها معمولاً بسیار خلاقانه و به راحتی قابل تشخیص هستند. مشتریان با مشاهده لوگو مارک فورا برند مورد نظر خود را تشخیص می‌دهند.
• معمولاً برندهای مشهور مانند فیس بوک و اپل از لوگو مارک کمک می‌گیرند تا مشتریانشان آنها را به سرعت از میان رقبای دیگر تشخیص دهند.

چرا لوگو مارک برای بیزینس شما مناسب نیست؟

• به عنوان یک شرکت جدید لوگو مارک خیلی نامفهوم به نظر می‌رسد چون مشتریان شما هنوز با نام برندتان آشنا نیستند. بنابراین بهتر است در مراحل اول برندسازی از لوگوتایپ استفاده کنید و بعد از اینکه مشتریان نام شما را شناختند؛ یک لوگو مارک برای برند خود طراحی کنید.
• انتخاب یک لوگو مارک خلاقانه بسیار مهم است اگر نتوانید نماد یا آرم لوگو را متناسب با خدمات و محصولات خود انتخاب کنید ممکن است مشتریان در تشخیص نوع برند و بیزینس شما دچار مشکل شوند.

 

تفاوت لوگوتایپ و لوگومارک چیست؟

نمونه هایی از طراحی لوگوتایپ و لوگو مارک

 

مراحل ساخت لوگومارک حرفه ای

• انتخاب نماد، آرم، تصویر یا شکل خلاقانه‌ای که متمایز و برجسته نظر برسد و بتواند به طور موثری برند شما را در نظر مخاطبین جلوه دهد؛ در ساخت لوگو مارک حرفه‌ای اهمیت بسیار زیادی دارد.
• لوگو مارک باید بتواند مفهوم و پیام برند شما را با یک تصویر به مخاطب منتقل کند و در عین حال به یاد ماندنی باشد؛ به طوری که مشتریان در یک نگاه بتوانند لوگوی برند شما را از سایر رقبا تشخیص دهند.
• لوگو تایپ باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد و در سایزهای مختلف و همچنین در پرینت سیاه و سفید تاثیر یکسانی روی برانگیختن احساسات مشتری داشته باشد.
• چون در لوگو مارک از نام شرکت استفاده نمی شود؛ مشتریان باید بتوانند از روی نماد یا تصویر انتخاب شده، آن لوگو را به برند یا بیزینس شرکت ربط دهند. بنابراین لوگو مارک برای برندهایی مناسب است که اعتبار خود را در صنعت مربوطه کسب کرده‌اند و مشتریان تقریباً با آنها آشنا هستند.

تفاوت لوگوتایپ و لوگومارک چیست و کدام یک بهتر است؟

برای تشخیص اینکه لوگوتایپ بهتر است یا لوگو مارک نمی توان یک نظر قطعی داد اما به هر حال هر نوع لوگوی که طراحی کنید باید کاملاً واضح و با کیفیت باشد. پس زمانی که طراحی لوگو انجام می‌دهید باید به این فکر کنید که لوگوی شما قرار است در هر اندازه ای مورد استفاده قرار بگیرد و باید بتوانید با توجه به استراتژی های مارکتینگ و بازاریابی خود باید بتوانید اندازه لوگو را بدون پایین آمدن کیفیت آن حتی در سایز خیلی بزرگ برای نمایش روی بیلبورد های تبلیغاتی یا سایز بسیار کوچک برای نمایش در یک صفحه وب سایت تغییر دهید.
انتخاب طراحی لوگو مناسب که با هویت برند شما همخوانی داشته باشد؛ در توسعه یک کسب و کار اهمیت بسیار زیادی دارد به طور خلاصه با تعریف لوگوتایپ و لوگو مارک آشنا شدید اما توضیح کاملی در باره اینکه تفاوت لوگوتایپ و لوگو مارک چیست ضروری به نظر می‌رسد.
فرقی نمی کند که یک کسب و کار کوچک دارید و یا یک شرکت بزرگ که با هزاران مشتری در تماس است. به هر حال باید یک لوگو حرفه ای طراحی کنید که با استراتژی های بازاریابی و برندسازی شرکتتان همخوانی داشته باشد. اگر پیش از طراحی لوگو و انتخاب آرم لوگو، اهداف و استراتژی های خود را در نظر بگیرید بهتر می توانید تشخیص دهید لوگوتایپ بهتر است یا لوگو مارک.
برای تشخیص تفاوت بین لوگو تایپ و لوگو مارک می توانید چند نمونه از هر سبک لوگو را با دقت بررسی کنید تا بتوانید الزامات آن را تشخیص دهید و مطمئن شوید کدام یک در طراحی لوگو شرکت شما موثر خواهد بود. در سایت لوگونومی می توانید به راحتی با وارد کردن نام شرکت خود، هزاران لوگوتایپ متنوع از نرم افزار طراحی لوگو آنلاین سایت دریافت کنید و از بین آنها یکی را انتخاب نمایید.
تشخیص اینکه لوگو تایپ بهتر است یا لوگو مارک بستگی به این دارد که چطور از لوگوی خود استفاده می‌کنید و چه نوع بیزینسی دارید. طراحی لوگو مارک می تواند به ارزش برند شما حین توسعه برندسازی کمک کند البته هزینه طراحی لوگوتایپ معمولاً کمتر از لوگو مارک است چون طراح لوگو چندان خلاقیت یا ایده نوآورانه های به کار نمی برد. در صورتی که برای طراحی آرم لوگو باید از یک ایده جدید برای خلق نشانه یا نماد مبتکرانه ای که علاوه بر متمایز بودن به خوبی پیام برند شما را به مخاطب برساند؛ استفاده کند.
معمولا کسب و کارهای کوچک که به تازگی شروع به کار کرده اند؛ یک لوگو نوشتاری ساده همراه با یک نماد مرتبط با برند خود را انتخاب می‌کنند تا بعد از رشد بیزینس بتوانند با تمرکز بیشتری بر اساس استراتژی های برندسازی، آرم لوگو خود را کمی تغییر داده و لوگو مارک حرفه ای تری خلق کنند.