لوگونومی
دسته بندی : عمومی | منتشر شده در تاریخ : 1399/06/01

طراحی لوگو اپل توسط کدام طراح لوگو بوده و چرا آرم تجاری اپل یک سیب گاز زده است؟

طراحی لوگو اپل به شکل سیب گاز زده توسط راب جانوف انجام گرفته است. طراحی آرم تجاری اپل با توجه به اینکه شرکت اپل با هدف طراحی و فروش کامپیوترهای شخصی توسط استیو جابز و استیو وزنیاک رونالد وین در سال ۱۹۷۶ تاسیس شد؛ در نگاه اول بسیار ساده و شاید بی ربط برسد. اما اگر تاریخچه طراحی لوگو اپل را بدانید بهتر به علت انتخاب سیب گاز زده به عنوان آرم تجاری اپل پی می برید.

تاریخچه طراحی لوگو اپل به شکل سیب گاز زده

شرکت اپل یک شرکت آمریکایی است که در رشته فناوری اطلاعات فعالیت می کند و مرکز آن در شهر کالیفرنیا قرار دارد. اپل، طراحی تولید و فروش محصولات الکترونیکی مثل گوشی موبایل، لپ تاپ و همچنین ارائه خدمات آنلاین را بر عهده دارد. از محصولات این کمپانی می‌توان به گوشی آیفون، دستگاه آیپاد و کامپیوتر های سری مک اشاره کرد. اپ استور آیکلود و آیتونز سرویس های آنلاین اپل هستند.
اولین لوگوی اپل به وسیله رونالد وین طراحی شد که شامل تصویری از آیزاک نیوتن بود که زیر درخت سیب نشسته است. بعد از مدت کوتاهی طرح جانوف جایگزین طرح اولیه آرم تجاری اپل شد که به شکل لوگوی سیب گاز زده با طرح رنگین کمانی بود.

طرح رنگین کمان به خاطر اصرار استیو جابز به ۳ علت زیر برای رنگی بودن طرح سیب به لوگو اضافه شد:
1- برای اینکه محصولات شرکت اپل جذاب تر و کاربرپسند تر جلوه داده بشوند
2- برای تاکید توانایی اپل در نمایش عکس های رنگی با کیفیت بالا
3- علاقه شدید استیو جابز به جلب توجه بچه های مدرسه ای نسبت به محصولات اپل

از طرف دیگر، با توجه به علاقه مندی شرکت اپل به جذب مخاطبین در رده های سنتی پایین تر، طرح سیب گاز زده انتخاب شد تا شکل ظاهری آن با شکل ظاهری گوجه فرنگی اشتباه گرفته نشود.
در سال ۱۹۵۴ آلن تیورینگ دانشمند برجسته علوم کامپیوتر، فیلسوف و ریاضیدان انگلیسی به خاطر مسمومیت با خوردن یک سیب گاز زده که در کنار جسدش پیدا شد؛ خودکشی کرده بود. به همین علت، اشتباه برداشت شده بود که لوگوی سیب گاز زده اپل به واسطه‌ی ستایش و احترام به الن تیورینگ به این شکل انتخاب شده بود. به همین علت در سال ۱۹۹۷ شرکت اپل به طور رسمی طرح رنگین کمانی را از لوگوی خود حذف کرد و به جای آن از لوگوی سیب گاز زده تک رنگ استفاده کرد.
از سال ۱۹۹۹ تا سال ۲۰۰۳ رنگ لوگوی اپل آبی روشن بود و از سال ۲۰۰۷ تا سال ۲۰۱۳ تم شیشه ای شفاف برای لوگوی اپل به کار رفت.
استیون جابز و استیو وزنیاک هر دو از طرفداران گروه موسیقی بیتلز بودند اما شرکت آنها با شرکت مولتی مدیای اپل ال تی دی به واسطه تشابه نام و لوگوی تجاری دچار اختلاف شد. این شرکت توسط گروه بیتلز در سال ۱۹۶۷ آغاز به کار کرده بود. این اختلاف، نظر منجر به بروز دادخواهی و تنش های متعددی میان دو شرکت شد که بالاخره در سال ۲۰۰۶ رای نهایی به نفع شرکت کامپیوتری اپل صادر شد. از آن سال تاکنون، لوگوی اپل به شکل همان سیب گاز زده ساده با طرح و رنگ شفاف باقی مانده است.

دلیل انتخاب سیب گاز زده به عنوان لوگوی اپل چیست؟

تمام مردم در سراسر دنیا لوگوی اپل را با همان شکل و شمایل سیب گاز زده می‌شناسند اما جالب اینجاست که یک کلیسای ارتودوکس در روسیه این سیب گاز زده را سمبل گناه اعلام کرده است. این کلیسا معتقد است که سیب گاز زده، شباهت زیادی به داستان آدم و حوا دارد که با گناه گاز زدن سیب از بهشت رانده شدند.
با انتشار این اخبار، برخی از مردم معتقد روسیه اقدام به پوشاندن لوگوی اپل کرده‌اند و در جایی اگر این علامت دیده شود؛ سریع روی آن را می پوشانند. شرکت اپل نیز اعلام کرده که دلیل گاز زده بودن سیب اولاً به خاطر اشتباه گرفته نشدن با یک میوه دیگر بود و دلیل دیگر را اینطور عنوان کرده است که شما با دیدن یک سیب آبدار و قرمز اولین چیزی که به ذهنتان می‌آید این است که یک گاز محکم از این میوه خوشمزه بگیرید.
با وجود اینکه سیب گاز زده اپل هم اکنون سوژه کارتونیست ها و طراحان پوستر شده تا با آن شوخی کنند؛ از آن الهام بگیرند؛ پشت ماشین هایشان بچسبانند و آنقدر از آن کپی کنند که شاید بتوان گفت هیچ لوگوی دیگری تا این میزان توسط جنس های بنجول کپی نشده است؛ اما هنوز هیچ شرکتی نتوانسته لوگویی طراحی کند که به اندازه آرم تجاری اپل، ساده، فراگیر و به یاد ماندنی باشد.

 

طراحی لوگو اپل توسط کدام طراح لوگو بوده و چرا آرم تجاری اپل یک سیب گاز زده است؟

 

چرا لوگو اپل اینقدر محبوب شده است؟

لوگو ها با استفاده از نمادها، علامت ها، نشانه ها یا تصاویر باعث شناخته شدن محصولات کارخانه ها یا شرکت ها می شوند. ساخت لوگو باید به گونه ای باشد که وقتی کاربری لوگوی را می‌بیند بتواند آن را در مدت زمان بسیار کوتاهی با برندی که محصول متعلق به آن است؛ مرتبط کند. پس لوگو حرفه ای باید به گونه ای طراحی شود که هویت شرکت در آن نمود داشته باشد. تمام این ویژگی ها در ساخت لوگو اپل به کار رفته است.
با بررسی ویژگی های آرم تجاری اپل به عنوان یک لوگوی حرفه ای بیشتر به علت محبوبیت آن پی می بریم:

1- به یاد ماندنی بودن طرح لوگو

اوین نکته ای که باید در طراحی لوگو تصویری به خاطر بسپارید به یاد ماندنی بودن و تاثیرگذار بودن آیکون یا نماد به کار رفته درآن است. طراحی لوگوی که به یاد ماندنی باشد؛ شاید پیچیده به نظر برسد اما اهمیت بسیار زیادی دارد.
یک لوگو حرفه ای مثل طراحی لوگو اپل آنقدر به یاد ماندنی است که وقتی مخاطب فقط یکبار آن را ببینید می تواند به راحتی آن را برای شخص دیگری توصیف کند. این ساده ترین ویژگی یک لوگو تصویری نیست اما قطعاً یکی از برترین ویژگی های آن است. پس حتماً سعی کنید با انتخاب یک آیکون ساده و جذاب در طراحی لوگو تصویری مثل آرم تجاری اپل در ذهن مخاطب تان بمانید.

2- همیشگی بودن و به زمان خاصی تعلق نداشتن آرم تجاری

ترندها (موضوعات یا کالاهایی که در مدت زمان مشخصی فراگیر می شوند) می آیند و می روند اما هویت برند چقدر دوام می آورد؟ طول‌عمر لوگو نکته اصلی این داستان است. اگر می خواهید مثل لوگو اپل یک آرم تجاری حرفه ای داشته باشید؛ از خودتان بپرسید آیا این لوگو امسال هم مناسب است؟ چند سال بعد چطور؟ آیا می تواند چندین یا ده ها سال با تغییراتی که در صنعت به وجود می آید؛ باز هم کارآمد باشد؟
طراحی لوگو حرفه ای باید به نحوی باشد که با گذشت زمان بتوان آن را به روز کرد به طوریکه هویت اصلی آن حفظ شود. زمانیکه تصویر خاصی از برند شما با طراحی یک لوگو در ذهن مخاطب جا افتاد؛ مطمئنا خیلی هوشمندانه نیست که بخواهید آن تصویر را با نماد دیگری جایگزین کنید. چون مجبور می شوید تمام سرمایه ای که برای برندسازی، تبلیغات و بازاریابی شرکت خود انجام داده اید را مجددا تکرار کنید تا مخاطبین لوگوی جدید شما را بشناسند.
طراحی لوگو حرفه ای به نحوی است که شرکت بتواند در طول زمان از یک آیکون خاص آن برای به روز کردن لوگو بهره بگیرد. همانطور که در تاریخچه لوگو اپل اشاره کردیم؛ آیکون سیب همواره در لوگوی این شرکت وجود داشته فقط با گذشت زمان طراحی آن به روز شده تا به یادماندنی تر شود.

3- منحصر به فرد بودن لوگو

طراحی لوگو باید به گونه‌ای باشد که مشتریان آن را با آرم شرکت های دیگر اشتباه نگیرند. پس مثل آرم تجاری اپل باید لوگوی طراحی کنید که متمایز از سایر لوگوها بوده و شاید کمی عجیب به نظر برسد. لوگو حرفه‌ای صرفاً آنچه را میخواهید بفروشید؛ فریاد نمی زند بلکه مشتریان را تحریک می کند که خودشان محصول را شناسایی کنند.
درست است که لوگوی شرکت اپل صرفاً یک سیب شفاف است که یک طرف آن گاز زده شده اما به این معنا نیست که شرکت اپل به معنای واقعی سیب می فروشد. پس برای طراحی آرم تجاری حرفه ای باید از کلیشه‌ها دور شد تا طرح جدید و خلاقانه ای ارائه داد.

4- هدفمند بودن لوگو

طراحی لوگو باید برای مخاطبان هدف انجام گیرد. مشتری ها نباید در طراحی آرم تجاری فراموش شوند؛ بلکه برعکس باید به عنوان رکن اساسی در طراحل و ساخت لوگو برای طراح یک راهنما باشند. برای شروع هر تجارتی شناخت مخاطب، کلید موفقیت است. همانطور که استیو جابز با طراحی رنگی سیب اپل، توانست در بین جوانان و نوجوانان محبوبیت کسب کند.
کسب و کارتان هر چه باشد باید لوگوی شما توانایی برقراری ارتباط با مخاطبان مورد نظرتان را داشته باشد. پس مهمترین چیزی که در ساخت لوگو باید مدنظر قرار بدهید؛ توانایی برقراری ارتباط با مخاطبان است.

5- متناسب و در شأن بودن آرم تجاری

یک لوگوی موثر باید متناسب و درشان شرکت یا برند طراحی شده باشد اما این بدان معنا نیست که به قدری که شما انتظارش را دارید؛ واضح باشد. مثلاً مک دونالد می توانست تصویر یک برگر را با نام این شرکت در لوگوی خود استفاده کند. با این حال به جای این کار طراحی آنها حرف آغازین اسم‌برند یعنی طراحی لوگو حرف انگلیسی m را انتخاب کرده و تصویری خلق کردند که هم ساده بوده و هم از نظر بصری بسیار خوشایند است.

6- انعطاف‌پذیر و چند کاربردی بودن آرم تجاری

طراحی لوگوی حرفه‌ای به گونه ای است که هم در رسانه های دیجیتال، هم در وبسایت ها و هم با هر نوع چاپی بسیار زیبا به نظر برسد. طرح گرافیکی لوگوی شما باید به قدری خوب باشد که بتوانید از آن در رسانه های مختلف مانند تبلیغات چاپ شده روی کاغذ، ویدئو و حتی سربرگ استفاده کنید.
لوگو حرفه ای در هر سایزی و در هر پلتفورم و اپلیکیشنی به همان شکل اصلی خود دیده می شود. به لوگوی اپل فکر کنید. شما در هر حالتی سیب گاز زده را می بینید. چه آنقدر ریز باشد که به جای فیوآیکون مورد استفاده قرار بگیرد یا آنقدر بزرگ باشد که در بیلبوردهای غول پیکر چاپ شود.
به همین علت توصیه می شود که طراحی لوگو خود را به یک طراح حرفه ای بسپارید. چون طرحی که شاید به نظر شما در بنر سایت عملکرد خوبی دارد؛ روی بروشور چنین تاثیری نداشته باشد. طراح لوگو حرفه ای تمام این مسائل را از همان ابتدا پیش از ساخت لوگو در نظر می گیرد.
طراح لوگو باید با دقت و زیرکانه آرم تجاری را به گونه ای انتخاب کند که شرکت یا برند در هر جایی بتواند از آن به شکل موثر استفاده کند.

7- متمایز بودن طراحی لوگو

بدون طراحی یک لوگوی متمایز در بازار شلوغ و درهم ریخته ، یافتن راهی برای دوام آوردن میان رقبا می‌تواند چالش برانگیز باشد. مهمترین ویژگی آرم تجاری اپل نیز در عین سادگی، متفاوت بودن از سایر رقبا است. طراحی یک لوگوی متمایز به ماندگار بودن لوگو در ذهن مخاطبین نیز کمک می کند.

8- ساده بودن طراحی لوگو

لوگو های تصویری معمولا از نوع لوگوهای بسیار ساده هستند چون اشخاص می توانند به محض دیدن شان آنها را شناخته و تشخیص دهند. ساده‌ترین لوگوها مثل آرم تجاری اپل آنهایی هستند که مردم بیشتر آنها را به خاطر می آورند. لوگوهای پیچیده نه‌تنها شناسایی و تشخیص لوگو را سخت می کنند بلکه باعث می شوند که محصولات با مخاطبان ارتباط خوبی برقرار نکنند.

جمع بندی

طراحی لوگو حرفه ای تنها علت موفقیت یک برند تجاری نیست اما یکی از الزامات است. اگر لوگوی اپل به شکل سیب گاز زده امروزی در ذهن مخاطبین جا افتاده و محبوبیت پیدا کرده از یک طرف به علت انتخاب هوشمندانه و طراحی حرفه ای لوگو با توجه به ویژگی هایی مثل ساده بودن، متمایز بودن، انتعطاف پذیر بودن و هدفمند بودن ساخت آرم تجاری اپل است و از طرف دیگر به علت برندسازی و مارکتینگ بسیار قوی این شرکت بوده است.