لوگونومی
دسته بندی : عمومی | منتشر شده در تاریخ : 1399/02/09

طراحی لوگو را از کجا شروع کنیم؟

قبل از طراحی لوگو باید ابتدا دیدگاه روشنی نسبت به ارزش های برند خود که بیانگر لوگوی شما هستند؛ داشته باشید. به عبارتی باید چندین سوال را مد نظر داشته باشید. اینکه شما تا چه حد با رقبای خود متفاوت هستید؟ مشتری های شما چه کسانی هستند؟ دلتان می خواهد آنها از شنیدن نام برند شما چه احساسی داشته باشند؟ بهتر است بدانید که تجدید نظر در مورد استراتژی برند شما ایده خوبی است چرا که می توانید افکار و ایده های خود را با طراحان در میان بگذارید.
برای شروع طراحی لوگو شما یا باید از لوگوساز رایگان استفاده کنید و یا طراحی لوگو را به یک طراح بسپارید. در ادامه قدم به قدم با هر دو روش آشنا خواهیم شد:

1.لوگوساز رایگان

• لوگوساز رایگان چیست؟

لوگوساز یک اپلیکیشن رایگان تحت وب یا تحت یک سیستم عامل است که به وسیله آن می توانید لوگو را با انتخاب انواع فونت ها، اَشکال، آیکون ها و رنگ ها طراحی کنید. گرچه طراحی اولیه نمونه لوگو، رایگان است اما در نهایت باید برای دانلود لوگوی نهایی خود هزینه اندکی بپردازید. قیمت لوگو هماتطور که درمقاله "سفارش طراحی لوگو" اشاره کردیم؛ بستگی به انتخاب لوگوساز دارد. پس از خریداری لوگوی نهایی و مجوز استفاده از آن، شما می توانید آن را در وب سایت و پکیج تبلیغاتی خود به کار برید.

• روند شروع طراحی لوگو با لوگوساز رایگان

دو نوع لوگوساز وجود دارد که می توانید برای شروع طراحی لوگو آنها را امتحان کنید:

1.1 لوگوساز آنلاین تحت وب

• مزایای لوگوساز آنلاین برای شروع طراحی لوگو:

 لوگوساز آنلاین، طراحی لوگو رایگان انجام می دهند.
 طراحی لوگو با لوگوساز آنلاین بسیار سریع است به طوریکه اگر به دنبال یک طراحی منحصربفرد نباشید می توانید این طراحی را تنها ظرف چند دقیقه انجام دهید.
 معایب لوگوساز آنلاین برای شروع طراحی لوگو:
 نتایج کار عمومی خواهند بود. به عبارتی شما تنها منبع کوچکی از الگوها، تصاویر، فونت ها و رنگ ها دارید. علاوه بر این، لوگوهای مشابه با لوگوی شما زیاد هستند.
 شما نمی توانید لوگوی خود را شخصی سازی کنید. مگر اینکه بدانید چطور از برنامه های ویرایش گرافیکی خارجی استفاده نمایید.
 شما متکی به مهارت های شخصی خود هستید. در کنار محدودیت های برنامه تحت وب، طراحی نهایی لوگو با دانش شخصی شما از رنگ، تایپوگرافی و طراحی تعیین می شود.

2.1. نرم افزارهای لوگوساز

نرم افزارهای طراحی لوگو مختلفی برای ویندوز و اندروید وجود دارد که شروع طراحی لوگو در همه آنها شامل چهار مرحله اساسی می شود:
 وارد کردن نام کسب و کار
 انتخاب آیکون
 انتخاب فونت
 انتخاب رنگ
 پرداخت و دانلود لوگو

• تجربه من از نرم افزارهای لوگوساز

اولین تجربه من برای شروع طراحی لوگو، با نرم افزار Logomaker بود که در بین همه اپلیکیشن های طراحی لوگو برای اندروید بیشترین قابلیت شخصی سازی را داشت. این نرم افزار شامل یک صفحه پس زمینه خالی با چندین ابزار گرافیکی در اختیارم گذاشت که با استفاده از آن، آیکونی را از یک پایگاه داده انتخاب کردم. در زمینه ویرایش از آزادی عمل زیادی برخوردار بودم. یک ویدئوی آموزشی طراحی لوگو با Logomaker نیز وجود داشت که توانستم با دیدن آن مرحله به مرحله کار را پیش ببرم. البته اگر به دنبال یک برنامه ساده و سریع هستید ممکن است این اپلیکیشن بهترین گزینه برای شما نباشد.
برنامه Designhill برای شروع طراحی لوگو مناسب تر به نظر می رسد. در این نرم افزار، پس از انتخاب از میان تمپلیت های موجود برای لوگوها بیر اساس سبک لوگو، از من خواسته شد تا یک آیکون واقعی را برای لوگوی خود انتخاب کنم. این آیکون ها چیزی شبیه نمونه لوگوهای موجود بودند که طرحی ساده از اشکال مختلف را به نمایش می گذارند. متاسفانه این نرم افزار طراحی لوگو با آگهی های متعدد روند طراحی لوگو را بسیار کند می کرد بنابراین با وجود اینکه نمونه لوگوهای جالبی داشت ترجیح دادم از همان برنامه Logomaker استفاده کنم.
برنامه های دیگر نیز برای شروع طراحی لوگو مرا جذب نکردند. مراحل کار در آنها مشابه با بقیه بود به جز اینکه فونت ها و رنگ های متفاوتی در هرکدام از آنها وجود داشت. ابزارهای ویرایش لوگو متنوع بودند اما طراحی در آنها اعتماد به نفس زیادی ایجاد نمی کردند و در واقع طراحی آن چیزی نبود که من می خواستم. مطمئنا، لوگوهایی که در نهایت طراحی می شدند بسیار متفاوت و چشمگیر نبودند.

• جمع بندی استفاده از نرم افزار لوگوساز اندرویدی:

 در کل آیا روند طراحی لوگو با نرم افزار ساده بود؟ کاملا. من در هیچ از یک برنامه ها مشکلی برای کار نداشتم.
 آیا هزینه بر بود؟ خیر. همه چیز رایگان بوده و من فقط برای آنچه نیاز داشتم پول پرداخت کردم.
 آیا سریع بود؟ بله. کار با هر برنامه تنها چند دقیقه طول کشید.
 آیا نتیجه طراحی لوگو با نرم افزار رضایتبخش بود؟ با توجه به رایگان بودن طراحی لوگو تا حدودی رضایتبخش بود.
 آیا لوگوهای طراحی شده قابل استفاده بودن؟ بله، در صورت لزوم.
 آیا نظرات مشتریان در مورد لوگو طراحی شده مثبت بود؟ تاحدودی.

• نرم افزارهای طراحی لوگو برای اندروید مناسب چه کسانی است:

 بودجه آنها محدود باشد؛
 به یک طراحی لوگوی سریع نیاز داشته باشند؛
 نگران برندسازی خود نیستند؛
 به یک لوگوی موقت نیاز دارند؛

 

طراحی لوگو را از کجا شروع کنیم؟

 

2. همکاری با طراح لوگو

• رقابت طراحی چیست؟

رقابت طراحی لوگو یک رقابت جمع سپاری (Crowdsourced) است که در آن جمعی از طراحان لوگو، چندین لوگو را بر اساس خلاقیت خود ارائه می دهند. برای شروع طراحی لوگو، می توانید با طراحان ارتباط برقرار کرده، ایده های منحصربفرد زیادی را برای کسب و کار خود دریافت نموده و در نهایت یکی از آنها را خریداری کنید.
رقابت های طراحی با لوگوسازها متفاوت هستند. به عبارتی لوگوی شما توسط طراحان واقعی خلق شده است و شما حق چاپ منحصربفرد خود را برای طراحی در پایان کار دریافت خواهید کرد.

• روند شروع طراحی لوگو در یک رقابت طراحی

تمام کاری که باید برای شروع طراحی لوگو با یک طراح انجام دهید؛ باز کردن یک حساب کاربری در وب سایت طراحی لوگو مانند لوگونومی است، سپس باید دستورالعمل ها را برای راه اندازی رقابت انجام دهید. در نهایت طراحان برای برنده شدن در این رقابت ثبت نام می کنند.
در وب سایت ها معمولا گزینه هایی برای تعیین سقف قیمت لوگو وجود دارد که بر نتیجه نهایی و همچنین بر تعداد طراحانی که برای شرکت در این رقابت علاقمند هستند؛ تأثیرگذار خواهند بود. علاوه بر این، رقابت هایی در سطح بالاتر که قیمت لوگو آنها بیشتر است؛ طراحان را بر اساس سطح کیفیت کاری آنها محدود می کند.

• چطور یک رقابت طراحی را راه اندازی نمایید:

 نمونه هایی از طرح هایی را انتخاب کنید که از نظر شما جذاب هستند؛
 طرح هایی را انتخاب نمایید که کسب و کار شما را نشان می دهند؛
 رنگ مورد علاقه خود را انتخاب کنید؛
 جزئیات مورد نظر را به طور مختصر بنویسید؛
 جزئیات دیگر مانند سبک لوگو یا پیام برند خود را اضافه نمایید؛
 عملیات پرداخت را انجام داده و رقابت را شروع کنید؛
 پس از اتمام کار منتظر بمایند تا تمامی طرح ها ثبت شوند.
با توجه به تجربه من از شروع طراحی لوگو، این روش مختصر از میان تمام روش هایی که با آنها کار کرده بودم؛ قوی تر بود. هر مرحله، از انتخاب کلمات برای توصیف کسب و کارم گرفته تا طرح هایی که سبک لوگو مرا توصیف می کنند شامل گزینه های مختلفی میشد. تصاویر به نمایش گذاشته شده در واقع طرح های واقعی بودند و من می دانستم که برای دریافت موردی با کیفیت تر فرصت دارم. همچنین طراحان برای برنده شدن در این رقابت بهترین و با کیفیت ترین طراحی ها را به نمایش می گذاشتند. من متوجه شدم که اگر شما برای ارائه بازخورد متعهد باشید، مدیریت زیادی برای این رقابت طراحی وجود دارد. من می بایست برای هر طراحی که بنظرم در مورد آن پتانسیل وجود داشت؛ فکر می کردم، نظرم را بیان کرده و به آن امتیاز می دادم و همزمان با چندین طراح کار می کردن تا بتوان مفهوم لوگو را گسترش دهم.

• مزایا طراحی لوگو توسط طراح لوگو

طراحی لوگو توسط طراح لوگو، چندین گزینه ارتباطی سودمند در اختیار شما قرار می دهد. شما می توانید در مورد بخش های خاص طراحی نظر دهید و اگر مشکلی داشتید؛ نظرسنجی هایی را ترتیب دهید و از دوستانتان کمک بگیرید. از نظر کیفیت نیز طراحی ها بهتر و بهتر می شوند. زیرا در این نوع طراحی لوگو بحث رقابت است و طراحان سعی می کنند؛ پیوسته طرح های بهتری را ارائه دهند تا انتخاب شوند.
چند مورد از لوگوهای طراحی شده با سبک های مدرن بیشتر در این رقابت ها مورد توجه قرار می گیرند که شامل موارد زیر می شوند:
 طراحی لوگوی سه بعدی
 طراحی لوگو متحرک
 طراحی لوگو دیجیتال
سخت ترین قسمت کار انتخاب بهترین طراحی لوگو از بین نتیجه کار طراحان با استعدادی بود که با آنها کار کرده بودم. اما تجربه باورنکردنی من این بود که با طراحانی همکاری کرده بودم که ممکن بود نتوانم به تنهایی آنها را پیدا کنم.

• جمع بندی شروع طراحی لوگو با طراح لوگو

 در کل آیا روند طراحی لوگو با طراح لوگو آسان بود؟ هم بله و هم خیر. من در هیچ مرحله ای از این فرآیند دچار سردرگمی نشدم. خودم تمام مراحل را به خوبی مدیریت کردم در واقع می توانستم عقب بنشینم و فقط نظاره گر باشم. اما در نهایت با مدیریت خود نتایج عالی از طراحی لوگو به دست آوردم.
 آیا هزینه بر بود؟ در مقایسه با سایر روش های طراحی هزینه آن تا حدودی زیاد بود.
 آیا روند کار سریع بود؟ بله. به نظرم برای طراحی لوگو با طراح لوگو روند کار سریع بود.

• شروع طراحی لوگو با رقابت های طراحی مناسب کسانی است که:

 بودجه آنها برای ساخت لوگو محدود نیست.
 می توانند یک تا دو هفته برای طراحی لوگو منتظر بمانند.
 به دنبال ایجاد ارتباط با بسیاری از طراحان برای پروژه های بعدی خویش هستند.

• مزایای همکاری با طراح لوگو:

 گزینه های مختلفی برای انتخاب بهترین طراحی لوگو دارید.
 گزینه های طراحی به طور خاص برای کسب و کار شما ایجاد می شوند.
 طراحان کیفیت های حرفه ای را با قیمت مناسب ارائه می دهند و این برای مشاغل کوچک و شرکت های بزرگتر به راحتی قابل دسترس است.
 نسبتا سریع هستند. اگر شما لوگوی خود را در اولویت قرار دهید و بازخورد خود را نیز به موقع ارائه دهید می توانید یک لوگوی حرفه ای را ظرف یک هفته دریافت کنید.

• معایب همکاری با طراح لوگو

 باید زمان کافی صرف کنید. برای رسیدن به یک طراحی عالی باید بازخورد خود را به طور منظم ارائه دهید.
 ورودی هایی دریافت خواهید کرد که از نظر کیفیت متفاوت هستند. برقراری ارتباطات خوب و قیمت بالاتر می توانند به جذب طراحان باتجربه تری در رقابت کمک نمایند.

جمع بندی

برای شروع طراحی لوگو اگر ایده ای در ذهن دارید و تصور می کنید خودتان می توانید با استفاده از ابزارهای ویرایش لوگو رایگان طراحی کنید؛ بهتر است از نرم افزار تحت لوگوساز آنلاین سایت لوگونومی یا نرم افزارهای طراحی لوگو اندرویدی استفاده کنید. اما اگر به یک لوگو حرفه ای نیاز دارید که اعتبار برند خود را ارتقا دهید؛ می توانید با متخصصین طراح لوگو ما در لوگونومی تماس بگیرید و یک رقابت طراحی را شروع کنید تا از میان چندین لوگوی طراحی شده؛ بهترین لوگو را انتخاب نمایید. نگران نباشید در هر صورت ما برای شروع طراحی لوگو در کنار شما هستیم!