لوگونومی
دسته بندی : عمومی | منتشر شده در تاریخ : 1399/02/07

طراحی لوگو چه تاثیری روی بازاریابی دیجیتال دارد؟

طراحی لوگو نقش به سزایی در برندسازی ایفا می کند. چون یک نماد بصری از برند، نوع تجارت، محصولات و خدمات ارائه شده به مخاطبین ارائه می دهد. یک لوگو حرفه ای می تواند محصولات و خدمات برند شما را به مخاطب معرفی کرده و موجب شود نام برند شما پس از بازاریابی دیجیتال در ذهن مخاطب بهتر باقی بماند. لوگویی که به خوبی طراحی شده باشد نقش حیاتی در استراتژی های بازاریابی یک شرکت ایفا می کند. اما چرا؟
برای پاسخ به این سوال بهتر است به نمونه های واقعی نگاهی بیاندازیم. شرکت های مرسدس بنز و بی ام و جزو شرکت هایی هستند که لوگو قدرتمندی دارند که می تواند پیام آن شرکت را به خوبی همراه با هویت برند به مخاطب منتقل کند. در همین چند سال اخیر مرسدس بنز رقابت بسیار جدی را در زمینه دیجیتال مارکتینگ با BMW آغاز کرده است.
مرسدس بنز در این رقابت تغییراتی روی لوگوی خود اعمال کرده از BMW دعوت کرده تا از موزه مرسدس بنز در اشتوتگارت آلمان دیدن کند. در این موزه تاریخچه برند مرسدس بنز و برندهای مرتبط با آن ارائه شده است. شکی نیست که تحول در طراحی لوگو مرسدس بنز یکی از مهم‌ترین نکاتی بوده که در تاریخچه آن نقش برجسته ای داشته است.
در حال حاضر رقابت بین این دو برند خودروسازی بسیار جدی است. آنها برای به دست آوردن مشتریان بیشتر در زمینه خودرو از زمانی که تاسیس شده اند؛ با هم رقابت کرده اند.
جالب اینجاست بازاریابان شرکت مرسدس بنز تاریخچه و سابقه رقابت بین دو شرکت را حدود ۱۰۰ سال می دانند. آنها ادعا می کنند که تا به حال هیچ دو گروه دیگری تا این حد که دو شرکت مرسدس بنز و BMW با هم رقابت دارند؛ در تبلیغات و بازاریابی خود برای رقابت با یکدیگرسرمایه گذاری نکرده‌اند.
مدیر دیجیتال مارکتینگ مرسدس بنز در این همایش بیان کرد:" مهمترین نکته در بازاریابی دیجیتال این است که یک لوگوی حرفه‌ای داشته باشید. چون بدون لوگو به هیچ وجه در بازاریابی خود موفق نخواهید بود. دیجیتال مارکتینگ به آن سادگی که تصور می‌کنید نیست. لوگوی شما باید آنقدر خوب طراحی شده باشد که بتواند چهره تجارت شما را به خوبی نشان دهد."
از رنگ و فونت گرفته تا تصاویری که در لوگوی شما به کار می رود؛ همگی تصویری از شرکت و برند شما را به مخاطب منتقل می کند. در نتیجه لوگوها به مشتریان اجازه می‌دهند تا اطلاعاتی در خصوص هویت اصلی شرکت به دست بیاورند و محصولات و خدمات آن را بهتر بشناسند."
شرکت دیگری که در حال حاضر بیشترین سرمایه‌گذاری را روی دیجیتال مارکتینگ کرده است؛ شرکت اپل می باشد. لوگوی ساده و جهانی اپل رابطه مستقیمی با نام تجاری آن دارد. همین این نکته ساده موجب شده که این کمپانی بتواند لوگوی به یادماندنی برای مخاطبین خود در دیجیتال مارکتینگ به نمایش بگذارد.
بنابراین لوگویی در دیجیتال مارکتینگ موفق است که طراحی حرفه ای، با مفهوم و به یادماندنی داشته باشد.
به عنوان مثال بخشی از سیب لوگوی اپل که گاز زده شده را به خاطر بیاورید. لوگوی ساده موجب شده نام اپل برای بیلیون ها مخاطب دیجیتال مارکتینگ در سراسر جهان نامی آشنا باشد. سیب هم به معنای شرکت اپل است و هم به راحتی در خاطره ها میماند.
به علاوه لوگو ها یک روش ساده و مختصر برای دیجیتال مارکتینگ هستند تا در تبلیغات به نام برند اشاره کنند. تصاویر همواره نسبت به نوشته های طولانی، بهتر در ذهن مخاطب باقی می ماند. به همین علت اکثر شرکت هایی که به دنبال بازاریابی دیجیتالی هستند؛ تمایل دارند نام برند خود را با یک نماد یا سمبل در یک لوگوی ساده و به یاد ماندنی خلاصه کنند. پس بهتر است برای طراحی لوگو یک هویت گرافیکی از برند خود را انتخاب کنید.
شاید برایتان جالب باشد که بدانید چند سال پیش توییتر برای طراحی لوگو دیجیتال مارکتینگ خود فقط ۱۵ دلار و شرکت نایک نیز برای طراحی لوگو بازاریابی دیجیتال خود فقط ۳۵ دلار هزینه کرده است. برای طراحی لوگو حرفه ای و به یاد ماندنی نیازی نیست که در ابتدا میلیون ها دلار پول بدهید بلکه فقط باید زمان و انرژی کافی بگذارید و لوگوی متناسب با مفهوم و هویت برند خود را طراحی کنید.

تاثیر هویت برند در طراحی لوگو برای دیجیتال مارکتینگ

اگر به دنبال ایجاد یک بیزینس قدرتمند هستید؛ طراحی یک لوگو حرفه ای برای دیجیتال مارکتینگ از ضرورت های آن است. طراحی یک لوگوی خلاقانه به اعتماد سازی مخاطبین نسبت به برند شما کمک می کند.
صرف داشتن یک لوگو به دیجیتال مارکتینگ هیچ کمکی نمی کند؛ حتی ممکن است تأثیر بدی نیز روی آن داشته باشد و چهره شرکت شما را در ذهن مخاطبین نامناسب جلوه دهد. در حالیکه اگر لوگو با دقت طراحی شده باشند به افزایش مشتریان و برقراری ارتباط بیشتر در صفحات اجتماعی و وب سایت ها با شرکت شما کمک خواهد کرد. بنابراین طراحی لوگو تاثیر بسزایی در نتیجه بازاریابی دیجیتال شما خواهد داشت.
همانطور که پیش از این اشاره کردیم طراحی لوگو یک نمایش بصری از هویت برند شما همراه با ارزش ها و چشم انداز های آن است. زمانی که یک لوگو طراحی می کنیم باید مطمئن باشید که نمایش درستی از محصولات و خدمات را ارائه می دهد. چند نکته اساسی وجود دارد که هنگام طراحی لوگو باید آن را در نظر بگیرید:

1.لوگوی شما در وب سایت ها و صفحات اجتماعی چگونه نمایش داده میشود. نمایش لوگوی شما در فضای مجازی برای دیجیتال مارکتینگ بسیار موثر است. چون به عنوان یک راهنما برای مشتریان شما عمل کرده و به آنها اجازه می‌دهد تا از میان چندین شرکت مشابه دیگر فقط محصولات شرکت شما را انتخاب کنند.از دیدگاه روانشناسی برندسازی با لوگو در فضای مجازی دو هدف اصلی را پوشش می دهد:
• اولا، توجه مخاطبین را به سمت برند شما جلب می‌کند
• دوما، به مشتریان اجازه می دهد تا برند شما را تشخیص داده و کاملا با آن آشنا شوند
حالا می توانید درک کنید زمانی که لوگوی شما در تبلیغات و بازاریابی دیجیتالی و محتواهای مجازی به نمایش گذاشته می شود چگونه می تواند رفتار و احساس برند شما را به مخاطب منتقل کند.
2. رنگها، شکلها، سبک و کلمات به کار رفته در لوگو همگی مخاطب را تحریک می‌کند تا یک پاسخ احساسی به لوگوی شما نشان دهند. با نگاهی به لوگو برند های مشهور می ‌توانید احساسی را که پس از مشاهده این لوگو در فضای مجازی به شما دست می دهد؛ درک کنید.
درک این احساس به شما کمک می‌کند که بتوانید لوگویی طراحی کنید که در دیجیتال مارکتینگ با مخاطب شما ارتباط بهتری برقرار کرده و بتوانند هویت و پیام برند شما را به میلیون ها مخاطب در فضای مجازی برساند.

اثرماندگار بودن لوگو در طول زمان روی دیجیتال مارکتینگ

علت تغییر لوگوی مک دونالد

اجازه دهید نگاهی به طراحی لوگوی مک دونالد بیاندازیم. این لوگو برای همه ما به عنوان یک برند مشهور در صنعت غذا کاملاً آشنا است. مک دونالد یکی از بزرگ‌ترین برندها در جهان است که نماینده غذاهای فست فود در آمریکا می باشد.

اگر به طراحی اولیه لوگو مک دونالد نگاهی بیاندازیم متوجه می شوید که به محض ورود به عصر دیجیتال این لوگو با حفظ آیکون ها و نماد اولیه خود تغییرات زیادی کرده است تا برای دیجیتال مارکتینگ مناسب باشد.
لوگوی رسمی شرکت مک دونالد در سال ۲۰۰۳ مجددا طراحی شد و در کشورهایی مانند انگلستان، استرالیا و آمریکا به سرعت به عنوان یک لوگوی شناخته شده و مشهور گسترش پیدا کرد. امروزه این لوگو با چند تغییر جزئی به عنوان مثال افزوده شدن خطوط زرد منحنی در پس زمینه که برای برجسته شدن آن در دیجیتال مارکتینگ مورد استفاده قرار می گیرد؛ در وب سایت ها و صفحات اجتماعی تبلیغ می شود.
با اینکه لوگو مک دونالد کاملا مشهور و شناخته شده بوده اما بازاریابان این شرکت معتقدند یک لوگو حرفه ای باید به نحوی باشد که در وب سایت ها، فضای مجازی و رسانه های اجتماعی نیز به خوبی قابل تشخیص باشد. به همین علت با افزودن چند رنگ، لوگوی سابق مک دونالد را به خوبی در فضای مجازی و دیجیتال مارکتینگ برجسته کردند.
برندهای مشهور دیگری نیز تغییرات بسیاری برای عمومی شدن لوگوی خود در دیجیتال مارکتینگ اعمال کرده اند. طراحی مجدد لوگو در اصل برای ماندگار بودن آن در طول زمان انجام می‌گیرد. گاهی اوقات لوگوها در طول زمان از رده خارج می شوند و باید مدرنیزه شوند. در صورتی که مدت زیادی به عنوان مثال چندین دهه است که از از لوگوی قبلی خود استفاده می کنید و تغییری روی آن نداده اید حتماً به فکر طراحی مجدد آن برای موفقیت در بازاریابی دیجیتال باشید.
برخی از شرکت‌ها مانند مک دونالد تصمیم گرفته اند که شروع تازه ای داشته باشند؛ اما برخی دیگر مانند eBay و گوگل، لوگو های اولیه خود را بزرگتر کرده‌اند. در حالی که بقیه برندها مانند استارباکس ماهیت لوگوی خود را تغییر داده‌اند. لوگو ها نمی توانند به طور دائم و برای همیشه مورد استفاده قرار بگیرند بلکه باید در طول زمان مجدداً طراحی شوند تا تاثیر خود را داشته باشند.

 

"طراحی

لوگوی Harley-Davidson، از نمونه‌ لوگوهای سبک امبلم

 

تاثیر لوگو روی مشتریان بازاریابی دیجیتال چیست؟

مستندات بسیار زیادی نشان می دهد که مشتریان تصمیم‌گیری‌های خود را بر اساس آنچه که می بینند انجام می‌دهند و به همین دلیل طراحی لوگو حرفه ای می تواند دید آنها را تغییر داده و در جذب مشتریان از طریق بازاریابی دیجیتال موثر باشد. به علاوه محققان روی ارزیابی تشخیص مشتریان نسبت به لوگو هایی که احساسات بیشتری را در آنها برمی‌انگیزد؛ تحقیقات بسیاری انجام داده اند.
نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد زمانی که مخاطبین ارتباط چشمی با لوگو در فضای مجازی و دیجیتال مارکتینگ برقرار می‌کنند؛ واکنش‌های احساسی هم نشان می‌دهند و نوع تفکر و رفتار آنها با واکنش های فیزیکی ناخواسته همراه است.
ایده های مختلفی وجود دارد که طراحی لوگو برای دیجیتال مارکتینگ واقعاً باید چگونه باشد. به نظر می‌رسد لوگوهایی که با نمادهای ماسکات، نماینده هویت یک کسب و کار طراحی می‌شوند؛ در وب‌سایت‌ها، رسانه‌های اجتماعی یا ایمیل ها مشتریان بیشتری را جلب می کند. به همین علت در حال حاضر اکثر بیزینس های موفق به سمت طراحی لوگو های تصویری با سبک ماسکات روی آورده اند تا در بازاریابی دیجیتال موفق عمل کنند و بتوانند مشتریان بالقوه را جذب نمایند.

تاثیر سبک طراحی لوگو در دیجیتال مارکتینگ

سبک لوگو در حال حاضر بسیار متنوع است. به طور خلاصه می توان گفت پنج سبک اصلی برای طراحی لوگو وجود دارد که می توانید از میان آنها بهترین سبک لوگو که برای دیجیتال مارکتینگ با برند شما مطابقت داشته باشد را انتخاب کنید.

لوگوهای آیکون یا نمادین

طراحی های لوگو آیکونی یا نمادین طراحی های لوگوی بسیار ساده ای می باشند که از یک تصویر برای ایجاد ارتباط واقعی بین کسب و کار شما و مخاطبین استفاده می کنند. به یاد ماندن یک لوگوی ساده در ذهن مخاطبین به شکل یک تصویر، آیکون یا نماد بسیار راحت است. به همین علت این نوع سبک لوگو در بازاریابی دیجیتال بیشترین تأثیر را روی مخاطبین دارد. از نمونه های مشهور این سبک لوگو آیکونی یا نمادین می‌توان به لوگو اپل Apple ، شل Shell ، کلود نیمز Cloudnames و مرسدس بنز Mercedes-Benz اشاره کرد.

لوگو های نوشتاری یا ورد مارک

این سبک لوگو نیز بسیار متداول است. لوگوهای ورد مارک به طور خاص یک نوشته برجسته را که برگرفته از نام برند یا نام شرکت است؛ در لوگو به نمایش می‌گذارند. معمولاً از فونت های سفارشی برای خلق چنین لوگوهایی استفاده می شود تا در دیجیتال مارکتینگ برجسته نمایش داده شوند. برخی از نمونه های مشهور لوگوهای وردمارک مانند شامل فیس بوک، دیزنی، تیفانی و سونی است.

لوگوهای علامت اختصاری

این لوگوها نیز از نوع نوشتاری به حساب می آیند و از یک نماد نوشتاری که معمولاً از حروف اول نام برند و کمپانی گرفته شده برای برجسته کردن نام برند در لوگو استفاده می کنند. از شرکت های مشهوری که لوگوی آنها به سبک لترمارک است می توان به بی بی سی، شنل و حاولت پاکارد Hewlett-Packard اشاره کرد.

سبک ترکیبی

در این نوع لوگو ترکیبی از سبک های قبلی شامل ورد مارک، آیکونی و نمادین مورد استفاده قرار می گیرد. از لوگوهای مشهور این سبک لوگو می‌توان به آدیداس، پپسی و مک‌دونالد اشاره کرد.

سبک ماسکات

در سبک ماسکات یک نماد کارتونی که توجه بیننده را به نام برند جلب کند؛ مورد استفاده قرار می گیرد. معمولاً در رخدادهای ورزشی مانند جام جهانی فوتبال از چنین سبک لوگویی استفاده می شود.

سبک امبلم

در سبک امبلم نام شرکت با یک طراحی خاص ارائه می شود. از نمونه‌های لوگوی سبک امبلم می‌توان به استارباکس Starbucks و هارلی دیویدسون Harley-Davidson اشاره کرد.