لوگونومی
دسته بندی : عمومی | منتشر شده در تاریخ : 1399/10/04

طراحی لوگوی اختصاصی

طراحی لوگو اختصاصی برای برند هایی مناسب است که قصد دارند لوگوی خود را به ثبت برسانند. این روزها ممکن است با هزاران لوگوی مختلف که به برندهای متفاوتی تعلق دارند برخورد کنیم اما همه آنها جزو لوگوهای اختصاصی به شمار نمی آیند.
برند هایی که برای طراحی لوگوی اختصاصی خود هزینه‌های گزافی پرداخت می‌کنند، به دنبال ثبت آن و گرفتن مالکیت معنوی نماد تجاری خود هستند تا امکان سوء استفاده از لوگوی اختصاصی خود را به حداقل برسانند. هر برندی می تواند پس از طراحی اختصاصی لوگو، حق مالکیت معنوی آن را اخذ کند و در صورتیکه شرکتها سازمانها یا برندهای دیگر قصد استفاده از لوگوی آنها را داشته باشند از آنها شکایت کند.
طراحی لوگوی اختصاصی برای برندهای مشهور یک ضرورت است. از گوگل گرفته تا اپل، تمامی برندهای تجاری، حق مالکیت انواع مختلف لوگو های خود را ثبت کرده‌اند. هر چند ممکن است در طول زمان طراحی لوگوی اختصاصی آنها دچار تغییر و تحولات جزئی شود اما به هر حال طرح اصلی لوگو آنها به عنوان یک لوگوی اختصاصی برای این برند به ثبت رسیده است.

چطور یک لوگوی اختصاصی طراحی کنیم؟

برای طراحی لوگوی اختصاصی باید نکات بسیار مهمی در نظر گرفته شود. علاوه بر سادگی، متمایز و در عین حال ماندگار بودن لوگو مهم ترین نکاتی است که باید در خلف یک لوگوی اختصاصی حرفه‌ای رعایت شود چون لوگو قرار است به عنوان هویت یک برند تجاری به ثبت برسد و امکان تغییر دادن آن برای مدت طولانی وجود نخواهد داشت.
یک لوگوی اختصاصی مناسب باید بتواند اهداف برند را به خوبی نمایان کرده و پیام برند را به مخاطبین هدف برساند. نمادهایی که در طراحی لوگو استفاده می‌شود، به همان اندازه رنگ و فونت مورد استفاده اهمیت زیادی دارد. منحصر به فرد بودن نماد لوگوی اختصاصی از ویژگی هایی است که نباید آن را نادیده گرفت.
از آنجایی که طراحی لوگوی اختصاصی قرار است به نام یک برند به ثبت برسد ضروری است که نماد انتخاب شده برای آن، مشابه با هیچ برند دیگری نباشد در غیر این صورت امکان ثبت لوگو به عنوان مارک تجاری وجود نخواهد داشت.
برای طراحی لوگوی اختصاصی نکات زیر را در نظر بگیرید:
یک نام متمایز برای برند خود انتخاب کنید بهتر است پیش از انتخاب نام برند به مخاطبین و مشتریانی که قرار است محصولات و خدمات شما را استفاده کنند، فکر کرده و یا از آنها مشورت بگیرید. به خاطر داشته باشید که نام برند شما مهم ترین نقش را در بازاریابی و تبلیغات خواهد داشت.
برای طراحی لوگوی اختصاصی از نام برندتان الهام بگیرید و سپس تحقیقاتی را در خصوص رقبای خود انجام دهید. به این ترتیب شما می توانید لوگوی طراحی کنید که نسبت به آنها متمایز بوده و در نظر مشتریانتان منحصر به فرد برسد.
پیش از ثبت درخواست خود برای دریافت حق مالکیت معنوی حتما با یک وکیل یا مشاور که در این زمینه تجربه دارد، مشورت کنید به این ترتیب می توانید تقریبا مطمئن باشید بدون هیچ مشکلی حق ثبت لوگوی اختصاصی خود را دریافت خواهید کرد.
به این نکته توجه کنید که آرم تجاری ارزش برند شما را بالا می برد و شما باید به آن به چشم یک نوع دارایی برای برند خود نگاه کنید و حفاظت از این دارایی وظیفه شما است.

مراحل ثبت لوگو اختصاصی 

مرحله ۱: طراحی لوگوی اختصاصی با یک نماد منحصر به فرد

اولین و مهمترین قدم برای ثبت لوگو اختصاصی طراحی یک لوگوی منحصر به فرد و متمایز است. در صورتی که لوگو طراحی شده با مارک تجاری دیگری که قبلاً به ثبت رسیده هرگونه شباهتی داشته باشد، امکان ثبت و دریافت حق مالکیت معنوی آن وجود نخواهد داشت.
زمانی که یک لوگوی اختصاصی به ثبت می‌رسد، جزوی از هویت برند خواهد شد که حق مالکیت آن را به دست آورده است و می‌توان از آن برای برند سازی به روش های مختلفی استفاده کرد. پس از ثبت لوگو استفاده از آن به عنوان مارک تجاری کاملاً قانونی است و سایر برندها حق ندارند که از لوگوی مشابه با آن برای برند سازی خود استفاده کنند.
توصیه میکنیم که برای طراحی یک لوگو متمایز و منحصر به فرد که به طور اختصاصی و فقط برای برند شما خلق شده باشد، از طراحان حرفه ای لوگو کمک بگیرید. لوگوهایی که در برنامه‌های لوگو ساز آنلاین طراحی شده باشد را نمی‌توان به عنوان یک لوگو اختصاصی به ثبت رساند چون تمپلیت هایی که در این برنامه ها پیشنهاد می شود تقریباً یکسان است و امکان وجود لوگو های مشابه به همان شکل وجود دارد.

مرحله ۲: ثبت نام برای ثبت لوگوی اختصاصی

برای ثبت لوگوی اختصاصی خود باید درخواستتان را به صورت اینترنتی به اداره مالکیت معنوی ارسال کنید. رسیدگی به درخواست شما ما ممکن است چندین ماه زمان ببرد توصیه می‌کنیم حتی پیش از این که لوگوی خود را طراحی کنید، درخواستتان را ثبت کنید چون در مرحله اول نیازی به ارسال لوگوی طراحی شده ندارید. شما فقط باید مدارک را در رابطه با شرکتی که به ثبت رسانده اید و همچنین مدیریت اشخاص حقیقی که شرکت به نام آنها ثبت شده ارسال کنید. به این ترتیب تا زمانی که درخواست شما مورد بررسی قرار گیرد، فرصت دارید تا لوگوی اختصاصی خود را طراحی کنید.
اگر پیش از این که به درخواست شما رسیدگی شود طراحی لوگو اختصاصی برندتان به پایان رسید می‌توانید از علامت (™) در کنار لوگوی خود استفاده کنید اما فقط زمانی که اداره مالکیت معنوی طراحی لوگوی اختصاصی شما را به ثبت برساند، امکان استفاده از علامت R وجود دارد.

مرحله ۳: بررسی درخواست توسط اداره مالکیت معنوی

زمانی که نوبت به بررسی درخواست شماره رسید باید لوگو اختصاصی خود را برای این اداره ارسال کنید و اگر کارشناسان اداره مالکیت معنوی تشخیص دهند که لوگوی اختصاصی شما تمام ویژگی های لازم برای به ثبت رسیدن را دارد، حق مالکیت معنوی را به شما اعطا می کنند.
در غیر این صورت درخواست شما رد شده و باید یک مارک تجاری دیگر طراحی کرده و مجدداً درخواست خود را ثبت کنید البته اگر چند ایراد جزئی در طراحی لوگو ارسالی وجود داشته باشد، مدت زمان محدودی به شما فرصت می دهند تا لوگو را باز طراحی کرده و مجددا ارسال کنید.

مرحله ۴: تایید دریافت حقوق مالکیت معنوی برای لوگو اختصاصی

اگر کارشناسان طراحی لوگو اختصاصی شما را تایید کنند به درخواست شما پاسخ داده و مدت زمانی را مشخص می کنند که طی آن باید اظهاریه جهت دریافت حق مالکیت معنوی ارسال کنید.

مرحله ۵: انتشار لوگوی اختصاصی

پس از تایید دریافت حق مالکیت معنوی آرم تجاری شما در مجله های تجاری چاپ خواهد شد معمولاً طی ۴ ماه بعد از ارسال درخواست بررسی لوگوی اختصاصی، حق ثبت آن به شما اعطا می‌شود البته در شرایطی که تمام شرایط را احراز کرده باشد.
پس از چاپ آرم تجاری مدت زمانی در نظر گرفته می شود تا اگر برند یا شرکت دیگری نسبت به لوگو اختصاصی ثبت شده به نام شما ادعایی دارد آن را مطرح کند. اگر چنین ادعای وجود داشته باشد با برگزاری یک جلسه رسمی ادعای طرفین بررسی شده و حق مالکیت معنوی به برندی که استحقاق آن را داشته باشد اعطا می‌شود.
اگر هیچ گونه ادعایی در خصوص لوگوی اختصاصی طراحی شده برای شما وجود نداشته باشد، حق ثبت تحت نام تجاری شما ساده می شود. بنابراین شما می توانیم لوگو خود را با نماد (®) مورد استفاده قرار دهید. برای مالکیت معنوی گواهینامه به صورت آنلاین دریافت می‌کنید.

 

طراحی لوگوی اختصاصی

 ثبت لوگوی اختصاصی چقدر زمان میبرد؟

در صورتی که طراحی لوگو اختصاصی شما مشکلی نداشته باشد تمامی مراحل طی ۸ تا ۹ ماه انجام می‌گیرد اما در صورتی که در مراحل مختلف نیاز به اصلاحات یا رسیدن به شکایات وجود داشته باشد این مدت زمان ممکن است افزایش یافته و بین ۱۲ تا ۱۸ ماه طول بکشد.

حق مالکیت معنوی لوگوی اختصاصی تا چه مدت اعتبار دارد؟

حق مالکیت معنوی لوگوی اختصاصی 10 سال اعتبار دارد پس از پایان اعتبار ۶ ماه فرصت دارید که مجدداً حق مالکیت را تمدید کنید، در غیر این صورت لوگوی اختصاصی شما از لیست لوگو های ثبت شده حذف می‌شود و برندهای دیگر می‌تواند لوگوی شبیه به آن را برای خودشان ثبت کنند.

درخواست ثبت لوگو اختصاصی را در چه سایتی باید ارسال کنیم؟

برای ارسال درخواست ثبت لوگوی اختصاصی سایت اداره مالکیت صنعتی مراجعه کرده و در قسمت سمت چپ روی گزینه سایت اداره مالکیت معنوی کلیک کنید در این سایت می توانید درخواست خود را به همراه مدارک و مستندات ارائه دهید و طبق دستورالعمل ها بروید تا شما مورد بررسی قرار گیرد

چرا ثبت لوگوی اختصاصی مهم است؟

اگر لوگوی اختصاصی خود را ثبت نکنید امکان دارد برندی دیگر از روی آن کپی‌برداری کرده و لوگو را به نام خودش ثبت کند. به این ترتیب همه خدمات و محصولاتی که شما در حال برندسازی با این لوگو روی آنها هستید، به خطر می‌افتد.
ثبت لوگو اختصاصی به عنوان یک مارک تجاری به برند شما این اطمینان را می دهد که هزینه‌ای که بابت برندسازی و مارکتینگ خود پرداخت میکنید، به هدر نخواهد رفت. در صورتی که اگر از مارک تجاری خود حفاظت نکنید و آن را به ثبت نرسانید نمی توانید از لحاظ قانونی ادعای نسبت به آن داشته باشید.
با ثبت لوگو اختصاصی که برای برند شما طراحی شده قادر خواهید بود حق مالکیت معنوی آن را به دست بیاورید و و در صورتی که هرگونه سوء استفاده از لوگوی خود دیدید به دادگاه شکایت کنید و برند خود را از لحاظ آسیب های تجاری حفظ کنید.
اشخاص بسیار زیادی هستند که به دنبال فرصت برای سوء استفاده از مارکهای تجاری معروف می گردند. بنابراین اگر شما روی برندسازی و بازاریابی خود سرمایه گذاری کنید و به موفقیت برسید اما مارک تجاری خود را به ثبت نرسانده باشید، احتمال سوء استفاده از آن نیز به شدت افزایش یافته و ممکن است در صورتی که دیر اقدام کنید دیگر نتوانید حق مالکیت لوگوی اختصاصی خود را به دست بیاورید.

ثبت لوگوی اختصاصی چه مزایایی دارد؟

جلوگیری از تغییرات پیش بینی نشده

تغییر نام یک شرکت می تواند بسیار مشکل و هزینه بر باشد. اگر شما با موفقیت یک لوگوی اختصاصی بر اساس نام برند تان طراحی کرده اید باید آن را به ثبت برسانید تا مطمئن شوید که نیازی به تغییر آن نخواهید داشت.
اگر مشخص شود که لوگوی شما توسط فرد یا برند دیگری به ثبت رسیده حتی ممکن است مجبور شوید نام برند تان را تغییر دهید و در نتیجه طراحی لوگو اختصاصی شما نیز تغییر پیدا خواهد کرد. تمام این مشکلات با ثبت لوگو اختصاصی به عنوان مارک تجاری جلوگیری خواهد شد و شما می توانید از آن برای برندسازی خود به راحتی استفاده کنید.

ارزش سازی برای برند

زمانی که علامت ثبت حق مالکیت معنوی را در کنار لوگوی خود قرار می دهید، مشتریان متوجه می شوند که شما به برند و هویت شرکت خود اهمیت می دهید و برای حفظ آن ارزش قائل است هستید که همین مسئله موجب می‌شود آنها به محصولات و خدماتی که شما ارائه می دهید، اعتماد کنند و ارزش سازی برای برند شما ایجاد می شود. ثبت آرم تجاری نه تنها امنیت هویت برند شما را تامین می کند بلکه به وضوح این پیام را به مشتریان تان می رساند که شما برای برند خود ارزش قائلید.

حفاظت از لوگو

شما برای طراحی لوگوی اختصاصی برندتان هزینه پرداخت کرده اید پس بهتر است با ثبت حق مالکیت لوگو از آن محافظت کرده و سرمایه خود را نیز در بازار رقابتی امروز حفظ کنید. با ثبت حق مالکیت لوگوی اختصاصی اگر برند یا شرکت دیگر بدون اجازه شما قصد استفاده از لوگوی اختصاصی تان را داشته باشد تا به برند شما آسیب بزند یا موجب کاهش اعتبار برند شما در دید مشتریان شود، به راحتی می توانید طبق قانون از آنها شکایت کرده و موقعیت خود را حفظ کنید. به این ترتیب برند خود را نسبت به آسیب‌های احتمالی حفظ خواهید کرد. با ثبت آرم تجاری مانع بزرگی بر سر راه تخریب برند تان ایجاد می کنید و جلوی دیگر شرکت ها را می گیرید تا نتواند به هویت برند شما آسیب وارد کنند.

جمع بندی

طراحی لوگوی اختصاصی و ثبت آن از دو جنبه اهمیت زیادی دارد: اول اینکه تجارت یا برند شما به راحتی می تواند از نام تجاری خود محافظت کرده و با اطمینان کامل از آن برای برندسازی و بازاریابی استفاده کند. دوم اینکه مشتریان شما اعتماد بیشتری به محصولات و خدمات شما نشان می دهند و سوددهی شما افزایش خواهد یافت.