لوگونومی
دسته بندی : لوگو | منتشر شده در تاریخ : 1399/08/18

طراحی لوگوی شرکت های تجاری

طراحی لوگو شرکت تجاری و به طور کلی هر بیزنس یا کسب و کاری مهم ترین بخش از برندینگ و بازاریابی آن شرکت است که باید به آن توجه زیادی کرد. لوگو یک متد برای جلب توجه، جذب مخاطب، حک شدن در ذهن ها و نشانه اسم و رسم آن شرکت است.
بر روی ساخت لوگو یک بیزینس و یک شرکت تجاری ساعت ها وقت گذاشته می شود تا به صورت هوشمندانه ای طراحی شود، یک لوگوی بی نقص و هوشمندانه می تواند سریع در ذهن ها نقش ببندد و روی اشخاص تاثیر بگذارد، البته به این نکته توجه کنید که لوگو فقط تاثیر نیست بلکه چیزی فراتر از آن است که در ادامه مطلب به آن اشاره می کنیم.
در این مقاله قصد داریم نحوه طراحی لوگو برای شرکت های تجاری و گام های اولیه ساخت آن را به شما آموزش دهیم ولی در ابتدا باید بگوییم که طراحی لوگو، حتی برای حرفه ای ترین طراحان لوگو نیز به راحتی و طی مدت زمان کوتاهی انجام نمی گیرد.
طراحی لوگو برای هر کسب و کاری نیاز به بررسی اطلاعات دقیق و جزئی در رابطه با آن شرکت دارد. بنابراین، فرایندی زمان بر است که ممکن است حتی چندین ماه طول بکشد.
در اینجا می خواهیم با ترفند هایی به شما کمک کنیم تا بتوانید از آنها برای طراحی لوگو شرکت های تجاری الهام بگیرید:

• برای شروع از یک استراتژی استفاده کنید
• از منبع های الهام خود معنی بیابید
• نوع آرم مورد نظر خود را به درستی بیابید و انتخاب کنید
• تصویر خود را وسیع تر کنید روانشناس خود باشید
• ایده های بسیاری داشته باشید
• محدوده رقابتی را در نظر بگیرید
• عمل کنید
• قضاوت درستی از لیست خود داشته باشید
• به بازخوردها دقت کنید
• لوگو طراحی شده را ویرایش کنید
• یک لوگو قدرتمند، متمایز و به یاد ماندنی طراحی کنید.

گام اول برای طراحی لوگو شرکت های تجاری: برای شروع از یک استراتژی استفاده کنید

استراتژی های تجاری در بیشتر موارد الهام بخش طرح های باورنکردنی هستند و کار بسیار مهمی چون جهت دهی به مخاطبین را بر عهده دارند. اغلب استراتژی های تجاری شامل برقراری ارتباط با مشتریان، مخاطبین و سایر شرکای ضروری شرکت هستند.
ایده‌های طراحی لوگو شرکت تجاری خود را با یک طراحی و یک صفحه شروع کنید. همیشه ایده های موفق و بزرگ الهام گرفته از یک چیز کوچک هستند پس از همان اول به فکر کشیدن یک طرح بی نقص نباشید و فقط این موضوع را هدف قرار ندهید.
بعضی وقت ها لازم است بدون معیاری، کار خودتان را شروع کنید، ایده و طرح های خود را محدود نکنید و چارچوبی برایشان معین نکنید.
در واقع، بدون برخی از معیارهای توافق شده برای قضاوت تصمیمات شما، همه چیز ممکن است به جایی برسد که یک نفر به طرح شما اشاره کند و بگوید: "مطمئن نیستم برای چی ولی از این خوشم اومده و بهش علاقه دارم."

گام دوم طراحی لوگو شرکت های تجاری: از منبع های الهام خود معنی بیابید

بینش و شهود دو راه ایجاد یک لوگو هستند. در حالی که بینش می تواند به سادگی مسئله جمع آوری اطلاعات باشد، شهود چیزی است که با ایجاد ایده های بیشتر در این زمینه خلق می کنید.
برای شروع بهتر است از مارک های موفق شروع کنید و از هر نشانه آن معنی و مفهومی دریافت کنید. شما باید بتوانید این کار را انجام دهید، اگر توانستید معنی و مفهومی که سازنده لوگو آن بیزنس در آن پنهان کرده است را به درستی بفهمید و درک کنید، یعنی شما هدف و اعتقادات یک تجارت را فهمیده‌اید. همانطور که در ابتدا گفته شد لوگو چیزی فراتر از تاثیر است و باید بگوییم نکته همین جاست!
لوگو در واقع اعتقادات یک تجارت است و این است که هدف (چیزی که تاثیر گذار است) را تعیین می‌کند. نکته ای که باید در طراحی لوگو شرکت های تجاری بدانید این است که شما در یک لوگو اعتقادات و هدف تجارت را نشان می‌دهید و این اصل مهمی است و ساختار اصلی لوگو را تشکیل می‌دهد.
شروع کنید به استخراج مفاهیم، تفکرات خلاقانه و سازمان یافته، ایده‌ها و کلمات کلیدی از خلاصه موضوعات اصلی و ترسیم طرحی از کلیشه‌‌ ها، نماد ها و سعی کنید تا ترسیم تصاویر و اشکال مختلف این مفاهیم را با زبان تصویر منتقل کنید.
بلند پرواز و ایده پرداز باشید و طرحی ساده ترسیم نکنید، ماجراجویی کنید و جست و جوگر باشید، طرح خود را دوست داشته باشید ولی کم توقع نباشید.

 

طراحی لوگوی شرکت های تجاری

 

گام سوم طراحی لوگو شرکت های تجاری: نوع آرم مورد نظر خود را به درستی بیابید و انتخاب کنید

برای ساخت لوگو، فونت ها و اندازه های مختلفی وجود دارد که کاملا اختیاری است ولی ایده‌ها و متد هایی برای این کار ‌وجود دارد که در طراحی لوگو شرکت تجاری باید به آن توجه کنید. آرم یک نماد، مونوگرام و هر نوع تصویری است که نوع کسب و کار یک شرکت، یک محصول یا خدمات آن را به ما نشان می‌دهد.
یک لوگو (آرم، مارک) یک پرچم است، درست مثل پرچم یک کشور و مانند مردم در اندازه ها، رنگ ها و شکل های مختلف ساخته می شود. آرمی که تولید می‌کنید باید مختصر و متناسب باشد. یک آرم می‌تواند یک کلمه یا یک شکل پیچیده باشد.
برای شروع طراحی لوگو شرکت تجاری، باید طرح خود را آزمایش کنید و آن را بسنجید.
در ابتدای راه، سوالاتی از خود بپرسید:

• آیا این ایده به این شکل بهتر جواب می‌دهد یا هنوز باید روی آن کار شود؟
• آیا ایده را به بهترین شکل ممکن رسم کرده‌ام؟
• آیا این ایده برای طراحی لوگو شرکت تجاری من مناسب است؟

بپرسید تا اشکالات خود را برطرف کنید، راه بیابید و با هر سوال نتیجه ای بگیرید. ذهن و دست شما خلاق است و فقط خود را باید باور داشته باشید تا بتوانید از آن بهره‌مند شوید.

گام چهارم طراحی لوگو شرکت های تجاری: تصویر خود را وسیع تر کنید

قبل از ترسیم طرح خود، به این فکر کنید که لوگو در تصویر بزرگتر در کجا قرار می‌گیرد، آیا مارک های فرعی یا خدمات و محصولات مختلفی را که در کنار‌هم قرار می‌گیرند را دارا است؟ آیا به همراه آرم اصلی چندین مارک مختلف هم وجود دارد؟
اطلاعات مربوط به ساختار تجاری، باید به همراه سیاست های داخلی مرتبط، بخشی از کار استراتژیک شما در نظر گرفته شود. پس به این ترتیب ایده خود را، قبل از مراجعه به نرم افزارهای طراحی لوگو یا لوگوسازهای آنلاین درباره چارچوب یک آرم تجاری ترسیم کنید.
این به شما کمک میکند تا چراغ ذهن خود را روشن کنید و به درک ایده های خود بپردازید. به یاد داشته باشید که وظیفه شما به عنوان یک طراح و یا آژانس طراحی لوگو، داشتن درک کاملی از آن کسب و کار برای طراحی لوگو شرکت تجاری است.
به عنوان یک توضیح کلی، معماری لوگو اکثر سازمان ها، یک یا ترکیبی از موارد زیر است:

● یکپارچه
● تایید شده
● مارک دار

یکپارچه بودن به این مسئله اشاره دارد که هر شرکت یا کسب و کاری از یک هویت بصری و نام واحد برای محصولات یا خدمات خود استفاده می‌کند.
مورد دوم، در طراحی لوگو شرکت تجاری کاربرد دارد که دارای مارک های مختلفی است و هر کدام از آن‌ها با نام گروه یا خدمات مخصوص به خود تایید می‌شوند.
مورد سوم برای طراحی لوگو شرکت تجاری است که دارای چندین مارک یا برند است که هیچ کدام ارتباطی با یک‌دیگر ندارند.
به خاطر داشته باشید، لوگوهای طراحی شده برای شرکت های تجاری، ویژگی های مختص به خود را دارند که عبارتند از:

• ویژگی های ظاهری،
• معانی و مفاهیم،
• معایب و مزایا

که آن ها را از هم متفاوت می سازد و هیچکدام به صورت کامل شبیه هم نیستند و هیچکدام نسبت به دیگری برتری ندارند.

گام پنجم طراحی لوگو شرکت های تجاری: روانشناس خود باشید

طبق تحقیقات، مغز انسان اطلاعات مربوط به حواس پنجگانه را با روش بخصوصی پردازش می‌کند. حالا به راحتی می‌توانید درک کنید که چرا قدم پنجم مربوط به روانشناسی ذهن مخاطبین است. شما باید برای طراحی لوگو حرفه ای که به طور علنی تاثیرگذار باشد، دانشی مربوط به رفتار انسان داشته باشید.
نکته ای که باید به خاطر داشته باشید این است که در ایده هایی که برای طراحی لوگو شرکت های تجاری به کار می رود، اگر از نماد های مشابه بدون ایده پردازی و خلاقیت استفاده کنید ممکن است تکراری یا شبیه به رقبای دیگر به نظر برسد.
یکی از مهمترین حواس هایی که باعث تجربه به یادماندنی مخاطب از یک برند می شود، حواس بینایی است. هریک از عناصر به کار رفته در طراحی لوگو شرکت های تجاری تاثیر متفاوتی روی ذهن مخاطب می گذارد بنابراین، لازمه خلق یک لوگو حرفه ای، فهمیدن چگونگی پردازش کردن ذهن مخاطب است.

 

طراحی لوگوی شرکت های تجاری

اشکال:

برای شناسایی یک مفهوم یا کلمه در طراحی لوگو شرکت تجاری مانند طراحی لوگو استارتاپ به اشکال نیاز است. مغز اشکال متمایز را بهتر تشخیص می‌دهد و اثر زیادی در حافظه می‌گذارد، پس متوجه می‌شویم اشکال مهم تر از عناصر دیگر در طراحی لوگو حرفه ای هستند.

رنگ‌ها:

رنگ ها دومین مورد مهم در اثرگذاری روی ذهن مخاطب هستند. باید دقت داشته باشید که چگونه از آن‌ها استفاده می‌کنید، زیرا رنگ‌ها احساسات و برداشت های مهم یک فرد را بر می‌انگیزند و به همین دلیل است که بعضی از شرکت ها عملا از رنگ هایی شبیه به لوگوهای کوکاکولا و یا فیس‌بوک استفاده می‌کنند.

رنگ های به کار رفته در لوگو شرکت تجاری کوکاکولا

 

طراحی لوگوی شرکت های تجاری

 

سبک:

سبک به کار رفته برای طراحی لوگو، عامل سوم است و آن هم به این دلیل که مغز ما بیشترین زمان را برای پردازش طراحی لوگو با حروف انگلیسی یا فارسی می‌گیرد. پس، هنگام طراحی یک لوگو تجاری پیچیده این نکته را به خاطر داشته باشید.

گام ششم طراحی لوگو شرکت های تجاری: ایده های بسیاری داشته باشید

تولید ایده هایی برای طراحی لوگو برای شما یک کار بسیار هیجان انگیز است زیرا اشتیاق شما برای این کار زیاد و امکانات بی‌نهایت است.
هرچه ایده بیشتر باشد بهتر است اما باید بدانید چه زمانی آن را متوقف سازید. تعیین یک زمان مناسب برای کنترل و داشتن اهداف مشخص در رسیدن به طرح نهایی، کار ‌مهمی است.
برای طراحی لوگو شما فقط به یک ماوس، خودکار و یا هرچیز دیگری که بتوانید به سرعت به دست بگیرید و ایده های خود را بر روی صفحه نمایش و یا صفحه کاغذ پیاده کنید؛ نیاز ندارید؛ بلکه به خلاقیت و ایده پردازی نیاز دارید.
به خاطر داشته باشید که طرح های رسم شده، طرح اصلی نیست و فقط طرح های سریع است پس دست از بازی کردن با خطوط و ویرایش بیش از حد بردارید.شما باید در زمان تعیین شده توسط خودتان، دست از کشیدن طرح های جدید بردارید و شروع به تکمیل طرح هایی که تاکنون کشیده اید، کنید.

گام هفتم طراحی لوگو شرکت های تجاری: این محدوده رقابتی را در نظر بگیرید

رقبای برند و کل این بخش را برای این موضوع بررسی کنید. پیش از شروع طراحی لوگو شرکت تجاری خودتان این سوالات را در خصوص طراحی لوگو رقبای خود بپرسید:

• از چه نماد هایی استفاده می‌کنند؟
• از چه فونت هایی برای طرح استفاده می‌کنند؟
• چه رنگی را به کار برده‌اند؟

تحقیقات در ساخت و طراحی برخی آرم ها بسیار مهم است و شما به دنبال این کار باید سعی کنید که بتوانید کاری که در حال انجامش هستید را برجسته کنید.
باید در این راه وقت بگذارید و به جست‌و‌جو در وب سایت ها برای فهمیدن روند های مختلف آژانس ها بپردازید. از این موضوع اطمینان حاصل کنید که فقط آن چه در آنجا وجود دارد را کپی کرده‌اید. از آنچه می‌بینید الهام بگیرید و از آنچه در دنیای تجاری مد است، آگاهی کامل داشته باشید.
همیشه هدف شما، ارائه دادن لوگویی است که نه تنها متفاوت از رقبا نیست بلکه بسیار ساده و بی انتها است.

گام هشتم طراحی لوگو شرکت های تجاری: عمل کنید

برای آن که متوجه شوید یک لوگو تاثیرگذار است باید آن را آزمایش کنید و این بدین معناست که از عمل کردن و آزمون و خطا نترسید و بالعکس به دنبال این کار باشید.
به چگونگی عملکرد ایده های طراحی لوگو در سبک های مختلف فکر کنید.
برای مثال:

• این طرح شما در یک فضای کوچک و کشیده چگونه کار خواهد کرد؟
• چگونه در فضای کوچک به نظر خواهد رسید؟
• آیا می‌توان آن لوگو را بر روی لباسی دوخت؟

حال فقط چهار گام مانده است تا شما یک طرح بی نقص را ارائه دهید.
این چهار گام یعنی

1.قضاوت درست از لیست خود،
2. دقت کردن به بازخوردها،
3. ویرایش لوگو طراحی شده
4. ایجاد یک طرح قدرتمند.

به شما کمک می کند که طراحی لوگو تجاری خود را ویرایش و تکمیل کنید.