لوگونومی
دسته بندی : لوگو | منتشر شده در تاریخ : 1399/10/30

طراحی لوگوی شرکت کامپیوتری

طراحی لوگو شرکت کامپیوتری موضوع بسیار مهمی است که امروزه مورد توجه شرکت های زیادی قرار گرفته است. آیا تا به حال به دنیای پر رمز و راز لوگوها توجه کرده اید؟ لوگو یا همان آرم نشان دهنده نام و در واقع هویت یک شرکت یا محصول هستند. بسیاری از شرکت ها را می شناسیم که به دلیل کیفیت بسیار بالایی که ارائه کرده اند، لوگوی خود را به صورت جهانی به شهرت رسانده اند.

 

طراحی لوگوی شرکت کامپیوتری

یکی از بارز ترین مثال هایی که در این حوزه می توانیم ذکر کنیم لوگو شرکت اپل است. این لوگو به حدی معروف شد که علاوه بر محصولات دیجیتالی و تکنولوژیکی بر روی محصولات دیگری که توسط کارگاه های کوچک تولید می شوند نیز به ثبت می رسد.
حالا بهتر است به موضوع مورد بحث خودمان که ساخت لوگو شرکت کامپیوتری است بپردازیم. در ادامه نکاتی را ذکر خواهیم کرد که در این مسیر می تواند بسیار به شما کمک کند.

 

طراحی لوگوی شرکت کامپیوتری

 ویژگی های یک لوگوی شرکتی مناسب

قبل از شروع توضیحات بهتر است بدانید ویژگی های یک آرم یا لوگوی شرکتی مناسب چیست؟ با اطلاع از این ویژگی ها بهتر از قبل می توانید در خصوص لوگو مورد نظرتان تصمیم گیری کنید و حداقل 50 درصد طرح های مورد نظری که در ذهنتان دارید یا به شما پیشنهاد می دهند را با دانستن همین چند مورد کوچک به طور کلی حذف کنید تا تمرکزتان بر روی تعداد باقی مانده باشد.

1. نشانگر هویت

در طراحی لوگو شرکت کامپیوتری توجه کنید که یک لوگوی مناسب بایستی بتواند هویت شما و شرکت شما را به خوبی نشان دهد و از آن حفاظت نیز کند.

2. مشخصه تخصصی بودن

این که لوگوی شما نشان دهنده مهارت و تخصص شما در کارتان باشد بسیار اهمیت دارد. برای این کار طراح لوگو می داند که چگونه بر روی مخاطب به شکل ناخودآگاه تاثیر بگذارد و کاری کند که مخاطب حس کند شرکتی که روبرویش قرار دارد در کار خودش بی نظیر و یگانه است.

3. درون مایه

درون مایه در ادبیات فارسی به جان کلام یک اثر یا نوشته گفته می شود. در خصوص طراحی لوگو شرکت کامپیوتری در نظر داشته باشید که لوگوی مورد نظر شما بایستی در درون خودش موضوع تجارت یا فعالیت شما را گنجانده باشد، نمی شود که لوگوی شرکت زیبایی را به مخاطب القا کند در صورتی که کار شما بر فرض مثال برنامه نویسی است.

4. نوع فونت لوگو

همان طور که در محتواهای تولید شده افراد مختلف فونت های گوناگونی برای نوشته های خود انتخاب می کنند، در ساخت لوگو نیز طراحان لوگو و برنامه نویسان، فونت مخصوصی را برای طراحی آرم مورد نظر شما به کار می برند. معمولا دو نوع فونت بیشتر از دیگر فونت ها کاربرد دارد، اما این موضوع وحی مطلق نیست و شما می توانید از فونت های دیگری که مدنظرتان است استفاده کنید.
تنها موضوعی که در زمینه فونت باید به آن بیش از حد توجه کنید آن است که لوگو در کوتاه ترین زمان ممکن برای خواننده قابل خواندن باشد. خودتان را در نظر نگیرید، زیرا شما هم فونت را می شناسید و هم می دانید موضوع لوگو چیست، از کسی که هیچ اطلاعی از طرح و اسم شرکت شما و همچنین طراحی لوگو شرکت کامپیوتری ندارد بخواهید تا لوگوی مد نظر را نگاه کند و ببینید آیا قادر به تشخیص آن هست یا خیر.

5. طیف رنگ های لوگو

رنگ هایی که در طراحی لوگوی خود به کار می برید، تاثیر بسیار مهمی بر روی مخاطب شما دارند. نکته اول در مورد تاثیر هر رنگ و نکته دوم در خصوص ترکیب رنگ ها است. در مورد هر رنگ بهتر است بدانید که رنگ های مختلف از نظر روانشناسی تاثیرات گوناگونی را بر روی مخاطب خود می گذارند. به طور مثال دو رنگ بنفش و طلایی نشان دهنده سلطنت و اشراف گرایی هستند، رنگ سبز آرامش بخش و بیانگر سلامتی، رنگ نارنجی نشان گر قابلیت اطمینان و هیجان و رنگ سیاه نشان دهنده جسور بودن شما است.
در خصوص نکته دوم در طراحی لوگو شرکت کامپیوتری مربوط به طیف رنگ ها باید بگوییم که اگر دو یا سه رنگ بیشتر را در لوگو به کار ببرید، تنها چیزی که حاصل می شود یک آشفتگی ذهنی برای مخاطب و سردرگمی در درک مفهوم لوگو است؛ پس تا حد ممکن سعی کنید که در لوگو خود یک الی دو رنگ و نهایتا سه رنگ را که دارای هارمونی با هم هستند به کار ببرید.

6. رزولوشن لوگو

یکی از ویژگی های یک لوگو خوب شرکت کامپیوتری، داشتن شفافیت و رزولوشن بالا است. لوگوهای مربوط به شرکت های کامپیوتری اغلب بر روی صفحات نمایش دیجیتال بایستی به نمایش دربیایند و حتی گاهی بایستی بر روی محصولات خاصی نیز چاپ شوند، پس وضوح و کیفیت بالای لوگو بسیار اهمیت دارد.

7. توانایی رقابت داشتن

اگر در حال حاضر به فکر طراحی لوگوی شرکت کامپیوتری مناسب خودتان هستید، مسلما شرکتی نوپا و تازه کار دارید، در عرصه شرکت های کامپیوتری غول های بسیار بزرگ و معتبری وجود دارند که شهرت و اعتبار زیادی را در بازارهای داخلی و بین المللی از آن خود کرده اند. شرکت شما بایستی با این ابر شرکت ها به رقابت بپردازد. اولین چیزی که در این رقابت مطرح می شود لوگوی شرکت شما است، پس بهتر است طرحی را انتخب کنید که به صورت بالقوه توانایی جذب مشتریان به سمت شما و همچنین رقابت با شرکت های کوچک و بزرگ بازار را داشته باشد.

 

طراحی لوگوی شرکت کامپیوتری

 مراحل طراحی لوگو

در این قسمت به مراحل طراحی شدن یک لوگو می پردازیم. آشنایی با این مراحل می تواند یک لوگو را برایتان شفاف تر کند و بهتر از قبل بتوانید در طراحی و آرمی که طراح برایتان می زند نظر دهید.

1. تعریف کلی کار

ابتدا بهتر است برای طراح لوگوی خود تمام مشخصات، ویژگی ها و خدماتی که ارائه می کنید را توضیح دهید تا طراح یک تصویر ذهنی کاملا شفاف از شما و شرکت شما داشته باشد. با وجود این تصویر ذهنی او بهتر می تواند طرح مورد نظر را رسم کند.

2. جمع آوری اطلاعات برای طراحی لوگو

جمع آوری اطلاعات شاید به نظر شبیه به موضوع قسمت قبل برسد، اما این طور نیست. در این مرحله طراح سعی می کند تا ایده آل ها و نظرات شخصی و سلیقه کارفرما را متوجه شود؛ پس قبل از آن که طراحتان از شما نظرات شخصی را بخواهد خودتان هر آنچه که در نظر دارید را برای او بازگو کنید.

3. تحقیق و جستجو ایده های لوگو

در مرحله تحقیق و جستجو برای طراحی لوگو شرکت کامپیوتری دیگر شما به عنوان کارفرما و صاحب شرکت مسئولیتی نداری، بلکه در این مرحله وظیفه اصلی طراح آغاز می شود. طراح برای آن که بتواند در این مرحله موفق شود باید تمام موضوعات مربوط به ساخت لوگوی شما را اعم از دیگر لوگوهایی که در این زمینه وجود دارند، سلیقه مخاطبان، رنگ های مورد علاقه افراد در این زمینه را پیدا کرده و مورد بررسی قرار دهد.

4. رقبا زیر ذره بین طراح!

در این مرحله که مرحله ای کاملا مقایسه ای و بررسی موشکافانه به حساب می آید، طراح بایستی نهایت نکته سنجی خودش را به کار گیرد. او سعی می کند نمونه لوگوهای معروف، متوسط و حتی گمنام در زمینه کامپیوتر و...را که به نوعی با کار شما ارتباط دارند پیدا کرده و بررسی کند. در این بررسی برخی نکات را باید مورد توجه قرار داد، از جمله اصلی ترین این نکات می توان به پیدا کردن نقاط ضعف و قوت لوگوب رقیب، میزان جذابیت لوگو برای مخاطبان و...اشاره کرد.

5. ایده ی خام اولیه ساخت لوگو

در این مرحله طراح ایده خام اولیه لوگوی خود را بر روی کاغذ می آورد. این ایده خام هزاران بار با توجه به موضوعات و مولفه های گوناگون تغییر می کند. با ورود لوگوی خام به روی کاغذ تصمیم گیری و تغییر دادن آن در جهت پیشرفت هرچه بیشتر لوگو آسان تر خواهد شد. ممکن است در این مرحله طراح چندین و چند طرح را بر روی کاغذ بیاورد که از نظر شما طرح های مناسبی می توانند باشند.

6. انتخاب اتود و طراحی لوگو با جزئیات

در مرحله ششم چندتا از طرح ها که هم شما و هم طراح بر روی آن اتفاق نظر دارید انتخاب شده و جزئیات کار بر روی آن افزوده می شود. البته عجله نکنید زیرا در این مرحله باز هم تایید نهایی صورت نگرفته است؛ زیرا حداقل 3 طرحی که از نظر طراح بهترین موارد برای نشان دادن کسب و کار شما، جذب مخاطب و بی همتا بودن لوگو هستند، انتخاب می شوند. با طراحی جزئیات بر روی این 3 طرح، بهتر می توان در خصوص انتخاب یکی از آن ها تصمیم گیری کرد.

7. طراحی دیجیتال لوگو

در مرحله طراحی دیجیتال، طرح لوگو شرکت کامپیوتری که طراح ساخته و جزئیات آن را اضافه کرده است نیز با برنامه هایی همچون فتوشاپ و ایلاستریتور مورد تجزیه و تحلیل و تغییر قرار می گیرد تا هم به شکلی سه بعدی طراحی شود و هم شفافیت و زیبایی بیشتری را پیدا کند.

 

طراحی لوگوی شرکت کامپیوتری

 نکات مهم در زمینه طراحی لوگوی شرکت کامپیوتری

در اینجا بهتر است برخی از نکاتی که می تواند در زمینه طراحی لوگوی شرکت کامپیوتری به شما کمک کند را توضیح دهیم.

1. طراحی توسط یک لوگوساز حرفه ای

طراحی یک لوگوی حرفه ای و مناسب کار هر کسی نیست. فرض کنید قرار است مورد عمل جراحی قرار بگیرید که به هیچ وجه قابل برگشت نمی باشد. اولین کاری که می کنید پزشکی بسیار با تجربه را انتخاب می کنید که تعداد عمل های زیادی را در این زمینه انجام داده است. با این کار به صورت ناخودآگاه خیالتان راحت می شود که قرار نیست زیر دست این پزشک جان بدهید.
در خصوص طراحی لوگو شرکت کامپیوتری نیز این مسئله کاملا صدق می کند. لوگویی که برای شرکت خودتان قرار است استفاده کنید تا زمانی که شرکتتان پابرجا باشد ثابت است و نمی توانید آن را تغییر دهید، پس طراحی لوگو دست کمی از عمل جراحی ندارد. طراح لوگویی را انتخاب کنید که در این زمینه مهارت زیادی دارد، زیرا یک طراح حرفه ای به خوبی می داند که چگونه باید با استفاده از رنگ ها، نوع فونت و شکل لوگو باعث جذب مشتریان و مخاطبان به سمت شما شود.

2. شناخت تجارت مشتریان

حوزه کامپیوتر بسیار وسیع و گسترده است، در این حوزه مشتریان و شرکت های زیادی مشغول به فعالیت هستند که بایستی آن ها را به خوبی بشناسید. در هنگام طراحی لوگو فراموش نکنید که شناخت بازار هدفتان بسیار حیاتی و پر اهمیت است. زمانی که مشتریان خود را بشناسید، تصور بهتری از فضای موجود را می توانید هم برای طراح به منظور طراحی لوگوی بهتر فراهم کنید و هم برای شرکتتان لوگوی بهتری را بسازید.

3. پیام پنهان در لوگو را دست کم نگیرید

یکی از موضوعاتی که یک طراح حرفه ای در طراحی لوگو شرکت کامپیوتری به آن توجه ویژه ای نشان می دهد ماهیت خود لوگو است. یک لوگو در واقع یک منتقل کننده پیام بصری است. به طور مثال در لوگوهای عادی شما هیچ نکته ای نمی بینید که نیاز به کشف شدن داشته باشند، اما در لوگوهایی که به صورت حرفه ای طراحی شده اند، حداقل دو الی سه نکته را متوجه می شوید که با استفاده از آن ها طراح قصد تاثیر گذاری بر ضمیر ناخودآگاه مشتریانش را داشته است.
این تاثیر گذاری ها می توانند باعث تحریک احساسات مخاطب نیز شوند، و یا به گونه ای لوگو طراحی شود که مخاطب در همان لحظه احساس نیاز وافری را به محصول آن شرکت پیدا کند.

طراحی لوگوی شرکت کامپیوتری

جمع بندی

موضوعات مطرح شده در خصوص طراحی لوگو برای یک شرکت کامپیوتری بودند، هرچند که این مراحل برای تمام طراحی ها استفاده می شود، اما لوگو یک شرکت رایانه ای نیازمند توجه به جزئیات بسیار بیشتری است. پس چه طراح هستید و چه کارفرما بهتر است از این مراحل آگاهی کامل داشته باشید.