لوگونومی
دسته بندی : لوگو | منتشر شده در تاریخ : 1399/10/24

طراحی لوگوی صنایع دستی

طراحی لوگو صنایع دستی برای برجسته کردن و متمایز کردن برندهای مربوط به ساخت آثار هنری دستی سنتی و مدرن از رقبای شان اهمیت زیادی دارد. برای ساخت لوگو حرفه ای صنایع دستی، بررسی چند نمونه لوگو طراحی شده برای برند های مشهور در این زمینه می تواند به طراح لوگو کمک کند که از رنگ، تایپ فیس، تگ لاین و آرم مرتبط با صنایع دستی برای خلق این اثر هنری کمک بگیرد. بررسی این نمونه لوگو ها به طراح لوگو ایده می دهد که بتواند اقدام به ساخت لوگوی متمایز و منحصر به فرد کند که با سایر رقبا شباهتی نداشته باشد و در عین حال بتواند در جذب مخاطبین به این صنعت موثر واقع شود.
اگر قصد دارید خودتان اقدام به طراحی لوگو برای صنایع دستی کنید بهتر است تمام اجزا و عناصر به کار رفته در چند نمونه لوگوی مشهور را با جزئیات مورد بررسی قرار دهید. به این ترتیب می توانید برای اجزای مختلف مورد استفاده در لوگو از آن ها ایده بگیرید.
از لوگو های طراحی شده برای فروشگاه های صنایع دستی و آثار هنری می ‌توانید با رویکردهای مختلفی که آنها از طریق لوگوی خود برای بازاریابی و برندسازی در این صنعت مورد استفاده قرار داده اند، آشنا شوید. البته نمی‌توان گفت که فقط یک روش خاص و مشابه برای طراحی لوگو برند هایی که در زمینه صنایع دستی کار می‌کنند وجود دارد اما به هر حال ایده گرفتن از سبک هایی که این برند ها تاکنون به کار برده اند می‌تواند راهنمای مناسبی برای بروز خلاقیت شما در جهت ساخت لوگویی جذاب و به یاد ماندنی باشد.

چه رنگ هایی به جذابیت طراحی لوگوی صنایع دستی کمک میکند؟

روانشناسی رنگها از عواملی است که به طراحان لوگو کمک میکند به سرعت ترکیب رنگ هایی که برای خلق لوگوی متناسب با شخصیت یک برند مناسب است را تشخیص دهند. با توجه به اینکه اشخاص نسبت به رنگ های متفاوت، احساسات و واکنش های مختلفی از خود نشان می دهند، آشنایی با روانشناسی رنگ ها در طراحی لوگو صنایع دستی این مزیت را دارد که شما می‌توانید بر اساس واکنشی که مخاطبین تان به رنگ به کار رفته در لوگو صنایع دستی شما نشان میدهند از ترکیب رنگ های مناسب استفاده کنید.
استفاده از چندین رنگ متمایز و متفاوت در طراحی لوگوی صنایع دستی کاملاً متداول است. از آنجایی که این این برندها با آثار هنری متنوع و رنگارنگی مرتبط هستند، طراحی لوگو آنها نیز باید نمایانگر همین تنوع و زیبایی باشد.
البته برای ساخت لوگو صنایع دستی زمینه های سفید یا مشکی نیز زیاد مورد استفاده قرار می گیرد تا رنگ های دیگر به کار رفته در لوگو به زیبایی خودشان را نشان دهند. از آنجایی که رنگ سفید احساسات مثبت را در مخاطب برمی‌انگیزد، انتخاب پس زمینه سفید می‌تواند تاثیر مثبتی روی مشتریان شما داشته باشد. استفاده از این رنگ در لوگوی شما هیچ گونه پیامد منفی به دنبال نخواهد داشت، رنگ سفید رنگ پاکی و خلوص است که به خوبی با روحیه هنرمندان سازگار است.
از آنجایی که مشتریان فروشگاههای صنایع دستی را نیز بیشتر علاقه‌مندان به هنر تشکیل می دهند شاید استفاده از رنگ سیاه هم بتواند همان تاثیر رنگ سفید را داشته باشد چون رنگ سیاه حس امنیت و رازآلود بودن را که معمولاً از ویژگی های اصلی آثار هنری است، به مخاطب منتقل می کند.

 

طراحی لوگوی صنایع دستی


در انتخاب رنگ برای طراحی لوگوی صنایع دستی شما باید مشتریانتان خلاق بودن، منحصر به فرد بودن و با کیفیت بودن صنایع دستی و آثار هنری که ارائه می دهید را نیز منتقل کنید. این احساسات مختلف فقط با به کار بردن چند رنگ متمایز که در عین حال هماهنگی مناسبی با هم دارند، امکان پذیر است.
بسیاری از شرکت ها و فروشگاه های صنایع دستی مشهور از جمله Joann Fabric از همین ایده ها برای طراحی لوگوی خود استفاده کرده‌اند. در لوگوی این برندهای مشهور در در زمینه صنایع دستی از رنگ سبز تیره که نشان دهنده هارمونی، تعادل طبیعت و آگاهی است، استفاده شده است.
رنگ سبز همواره یادآور طبیعت بوده و آرام بخش است، به همین علت است که برند مشهور صنایع دستی، جان فابریک از این رنگ برای برانگیختن احساسات مثبت در مشتریان خود استفاده کرده و توانسته با موفقیت بسیاری، آثار هنری و محصولات صنایع دستی خود را در سراسر جهان به فروش برساند.
از آن جایی که صنایع دستی یک کار هنری خلاقانه است معمولاً در خانه و بدون هیچ گونه ابزار یا تکنولوژی خاصی و فقط با دست و خلاقیت فردی تهیه می شود، استفاده از رنگ سبز می تواند به طبیعی بودن و سنتی بودن این محصولات نیز اشاره داشته باشد.
Hobby Lobby برند مشهور دیگری در صنایع دستی است که به زیبایی از رنگ شاد و مفرح نارنجی برای طراحی لوگوی خود استفاده کرده است. اگر با دقت به لوگوی این برند صنایع دستی توجه کنید، رنگ آبی به کار رفته برای تایپوگرافی این لوگو که هوشمندی و اعتماد را در مخاطب برمی‌انگیزد، توجه شما را در کنار رنگ نارنجی آرم لوگو به خود جلب خواهد کرد.
مدیران فروشگاه صنایع دستی هابی لابی هدف خود را از طراحی لوگوی صنایع دستی با رنگ آبی و نارنجی این طور بیان کرده‌اند که آن‌ها دوست دارند، با انجام فعالیت‌های هوشمندانه و مفرح کاری کنند که مغازه صنایع دستی آنها همیشه پر از مشتری باشد.
از دیگر ترکیب رنگ های مناسبی که میتوان برای طراحی لوگو صنایع دستی مورد استفاده قرار داد می توان به رنگ‌های زیر اشاره کرد:

• قرمز- یشمی
• زرد-ارغوانی
• سبز-قرمز جوهری

با ترکیب کردن این رنگ ها که تضاد فوق‌العاده‌ای با یکدیگر دارند، لوگوی شما در نظر مخاطبین به خوبی جلب توجه خواهد کرد و می توانید از لوگوی طراحی شده خود در پلتفرم های مختلف برای جذب مشتریان استفاده کنید.

طراحی لوگوی صنایع دستی

چطور از تایپ فیس لوگو برای رساندن پیام درست برند صنایع دستی استفاده کنیم؟

یکی از عناصر مهمی که در لوگو می تواند پیام برند را به خوبی به مخاطب برساند و با او ارتباط برقرار کند، تایپ فیس لوگو است. بررسی تایپ فیس های برندهای مشهور صنایع دستی مثل طراحی لوگو Michaels Arts و Crafts Store کاملا نشان می‌دهد که آنها از نوع خاصی فونت و دست نوشته برای تایپ فیس لوگوی خود استفاده کرده‌اند تا بتوانند خلاق و جذاب به نظر برسند. فونت به کار رفته برای طراحی لوگو صنایع دستی مایکل یک فونت تمیز و تاثیرگذار است که در عین حال خلاقانه و بامزه به نظر می‌رسد.
با این حال Joann Fabric و Hobby Lobby تصمیم گرفتند که تایپ فیس های متفاوتی که احساسات پایدارتری را در مخاطب برمی‌انگیزد، استفاده کنند. بنابراین، آنها برخلاف برند مایکل که از دست نوشته بامزه استفاده کرده بود، فونتهای کلاسیک و شیک را به کار بردند.
این تفاوت اساسی بین ساخت لوگو برند صنایع دستی جان فابریک و هابی لابی به این دلیل است که آنها در فروشگاه صنایع دستی خود بیشتر آثار هنری کلاسیک را به فروش می رسانند. به همین علت از فونت سریف که نشان دهنده سنتی بودن، قابل اطمینان بودن و مسئولیت پذیر بودن است، استفاده کردند. آنها می خواستند زمانی که مشتریان به لوگوی آنها نگاه می کنند، هدف فروشگاه آنها را که فروش صنایع دستی سنتی و قدیمی است را درک کنند.
البته هابی لابی از یک تایپ فیس مدرن تر به سبک سنتی سریف استفاده کرده است و حذف کردن بخشی از حروف از تایپ فیس نوشته شده حالت سنتی آن را کمرنگ تر کرده است. به همین علت این صنایع‌دستی از تایپ فیس طراحی شده برای لوگوی خود به منظور رساندن این پیام که در فروشگاه صنایع دستی خود علاوه بر آثار هنری سنتی، آثار مدرن را نیز به فروش می رساند، به خوبی بهره برده است و به این ترتیب این برند صنایع دستی توانسته مشتریان بیشتری را به سمت فروشگاه خود جلب کند که علاقه دارند آثار هنری و صنایع دستی مدرن را نیز خریداری کنند.
نکته دیگری که در طراحی لوگو صنایع دستی هابی لابی وجود دارد، به کار رفتن تایپ فیسی است که مورد توجه کودکان نیز قرار بگیرد چون بخشی از این فروشگاه به صنایع دستی که مورد پسند کودکان است، تعلق دارد.

آیا استفاده از تگ لاین و شعار در طراحی لوگوی صنایع دستی ضروری است؟

شعار، عبارت یا تگ لاین های کوتاه می تواند به برند شما کمک کند که ارتباط بهتری با مخاطبین تان برقرار کنید و آنها را متقاعد کنید که قرار است با چه چیزی در فروشگاه شما مواجه شوند که نسبت به سایر رقبا برتری دارد. شعار یا تگ لاین معمولاً به این علت در طراحی لوگوی صنایع دستی استفاده می‌شود که آنچه که برای یک برند ارزشمند است کاملاً برای مشتریان به وضوح بیان شود.

 

طراحی لوگوی صنایع دستی


برند صنایع دستی مایکل برای طراحی لوگوی خود یک تگ لاین منحصر به فرد انتخاب کرده که با فونت زیبایی زیر لوگوی آن نوشته شده است. این شعار که با عنوان Where Creativity Happensزیر لوگوی صنایع دستی مایکل دیده می‌شود، به معنای جایی که خلاقیت اتفاق می‌افتد به مشتریان اینطور القا می‌کند که تمام محصولات و صنایع دستی موجود در این فروشگاه کاملا خلاقانه توسط هنرمندان زبر دستی خلق شده اند. بنابراین، دوستداران هنر که به خلاقیت علاقه زیادی دارند با خواندن این شعار به سمت فروشگاه صنایع دستی مایکل جذب می شوند تا ببینند چه خلاقیت خاصی در محصولات ارائه شده توسط این فروشگاه به کار رفته است.
همانطور که در تگ لاین لوگوی صنایع دستی مایکل مشاهده می کنید، فونت و رنگ به کار رفته در این شعار کاملاً با عناصر دیگر لوگو همخوانی دارد. بنابراین، اگر دست دارید یک شعار به لوگوی خود اضافه کنید حتماً هماهنگ بودن رنگ و فونت آن را با سایر اجزاء لوگو در نظر بگیرید.
البته نیازی نیست که حتماً برای نوشتن شعار از یک جمله متمایز استفاده کنید و اینکه نوشتن چند کلمه ساده که هدف برند شما را نشان می‌دهد نیز کفایت می‌کند. همانطور که برند صنایع دستی جان از عبارت fabric و craft stores به معنای فروشگاه صنایع دستی و آثار هنری استفاده کرده است. از آنجایی که جان به فروش صنایع دستی سنتی توسط فروشگاه خود ادامه می دهد این تگ لاین برای برند او کاملاً مناسب است و به سادگی هدف و پیام برند او را به مخاطبین می رساند.

طراحی لوگوی صنایع دستی

با اینکه فروشگاه صنایع دستی جان محصولاتی مشابه با فروشگاه مایکل را به فروش می رساند اما مخاطبین هدف او با مایکل متفاوت است قصد دارد مشتریانی را که به دنبال خرید صنایع دستی سنتی هستند، به فروشگاه خود جلب کند. در صورتی که مایکل به دنبال دوستداران آثار هنری که به صنایع دستی مدرن علاقه دارند. از طرف دیگر مایکل دوست دارد، مشتریان او تصور کنند که فروشگاه او پر از محصولات جالب، شاد و مفرح است. در صورتی که در فروشگاه صنایع دستی جان محصولات کلاسیک و سنتی فروش بالاتری دارد.
همین تمایز کوچک باعث شده که طراحی لوگوی این دو برند صنایع دستی کاملاً با یکدیگر متفاوت باشد. آنها از شعار های متفاوتی برای ساخت لوگوی صنایع‌دستی خود استفاده کند. به همین علت است که به بررسی نمونه لوگو ها برندهای مشهور در زمینه صنایع دستی به شما کمک می کند که تشخیص بدهید چه سبک لوگویی برای شما مناسب تر است.

جمع بندی

طراحی لوگوی صنایع دستی از این جهت اهمیت دارد که عناصر مختلف به کار رفته در آن روی مخاطبین تاثیر می‌گذارند که آنها نگاه متفاوتی نسبت به برند شما پیدا خواهند کرد. به همین دلیل است که شما هنگام طراحی لوگو باید مخاطبین هدفتان را مد نظر داشته باشید و به طور کامل روحیات آنها را در نظر بگیرید. فروشگاه های صنایع دستی که سلیقه مخاطبین شان را به خوبی بشناسند میتوانند لوگویی خلق کنند که انتظارات آنها را برآورده کرده و توجه آنها را به سمت برندشان جلب کنند.