لوگونومی
دسته بندی : عمومی | منتشر شده در تاریخ : 1399/07/27

لوگو حروف الفبا فارسی

لوگو حروف الفبای فارسی با گسترش بیزینس ها و کسب و کارهایی که به سمت فروش اینترنتی و بازاریابی دیجیتال در ایران روی آورده اند، بسیار پرکاربرد شده است. با توجه به اینکه نرم‌افزارهای بسیار کمی از طراحی لوگو حروف الفبای فارسی پشتیبانی می کنند، بازار رقابتی قابل توجهی بین فریلنسرها و شرکتهای طراح گرافیک راه افتاده تا فونت های خاص و متمایزی را برای شرکت هایی که به دنبال طراحی لوگو با حروف الفبای فارسی هستند، طراحی کنند.
در حال حاضر بهترین لوگوهای ایرانی که برای طراحی آنها از حروف الفبای فارسی استفاده شده از فونت هایی به سبک زیر استفاده کرده اند:

لوگو حروف الفبای فارسی با فونت واترمارک

 

لوگو حروف الفبا فارسی

طراحی لوگوی ایران خودرو در سال ۱۳۷۳

 

طراحی لوگو حروف الفبای فارسی با فونت نستعلیق

 

لوگو حروف الفبا فارسی

طراحی لوگو موزه رضا عباسی توسط احصانی یکی از خوشنویسان مشهور

 

طراحی لوگو حروف الفبای فارسی با فونتهای طراحی شده

 

لوگو حروف الفبا فارسی

لوگوی شبکه اینترنتی کتاب توسط مسعود نجابتی سال ۱۳۹۳

 

طراحی حروف الفبای فارسی به اشکال خاص برای طراحی لوگو

 

لوگو حروف الفبا فارسی

طراحی لوگو شرکت شارپ توسط میثم اشعری در سال ۱۳۸۹

 

در این میان استفاده از لوگو ساز های آنلاین مثل لوگو میکر (Logo maker) یا کانوا (canva) نتوانسته‌اند به کاربرانی که قصد طراحی لوگو حروف الفبای فارسی را دارند، کمک کنند. چون استفاده از فونت های فارسی در این نرم افزارها امکان پذیر نیست.
مشکل دیگر بسیاری از نرم افزارهای طراحی لوگو مثل فتوشاپ (Photoshop) یا ایلاستریتور (Illustrator) نیز عدم نمایش فونت های فارسی به صورت پیوسته است.
در این نرم‌افزار ها حتی اگر فونت های فارسی را دانلود و نصب کنید، حروف به صورت مجزا نمایش داده می شوند و باید از ترفندهای خاصی استفاده کرد تا بتوان طراحی لوگو با حروف الفبای فارسی را در این نرم افزار های طراحی لوگو رایگان انجام داد.
وب سایت های طراحی لوگوی ایرانی سعی کرده‌اند با ارائه فونت های خاص و متمایز در نرم افزار های تحت وب خود تا حدودی این کمبود را جبران کنند. برنامه لوگو ساز آنلاین لوگونومی نیز با در اختیار گذاشتن بیش از ده فونت فارسی متمایز به کاربران این امکان را می‌دهد که لوگوتایپ فارسی خود را طراحی کنند.
البته امکان دانلود فونت های فارسی زیبا و جذاب نیز از سایت‌های مختلف وجود دارد. با دانلود کردن این فونت ها می توان طراحی لوگو حروف الفبای فارسی را در برنامه‌هایی که از این نوع فونت پشتیبانی می کنند، مثل میکروسافت ورد (Microsoft Word) انجام داد. سپس با تبدیل کردن فرمت نوشتاری ورد به pdf می‌توان یک لوگو با فرمت وکتور در اختیار داشت تا آن را به شیوه های مختلف ویرایش کرد.
اگر قصد طراحی لوگو ارزان را در نرم افزارهای طراحی لوگو دارید در ادامه شما را با طراحی لوگو حروف الفبای فارسی با روش های مختلف آشنا خواهیم کرد:

طراحی لوگو حروف الفبای فارسی در نرم افزار های طراحی لوگو برای کامپیوتر

پرکاربردترین نرم افزار های طراحی لوگو برای کامپیوتر فتوشاپ (Photoshop)، ایلاستریتور (Illustrator) و کورل درا (Corel Draw) هستند. برای آموزش طراحی لوگو با این نرم افزارها می توانید به مقالات قبلی ما مراجعه کنید :

آموزش طراحی لوگو با فتوشاپ

آموزش طراحی لوگو با ایلوستریتور

آموزش طراحی لوگو با کورل دراو

اما در این مقاله قصد داریم به شما ترفندی آموزش بدهیم که بتوانید از فونت های فارسی برای طراحی لوگو در این دو نرم افزار استفاده کنید:

طراحی لوگو حروف الفبای فارسی در فتوشاپ

• فوتوشاپ ورژن (Cloud Creative (CC

اگر به تازگی ورژن جدید نرم افزار طراحی لوگو فوتوشاپ (Adobe Photoshop CC) را نصب کرده اید، فعال کردن نوشتار فارسی در آن بسیار آسان است. برای این کار فقط کافی است:
از منوی Edit گزینه Preferences را انتخاب کنید.
گزینه Type در این قسمت اضافه شده که می توانید روی آن کلیک کنید.
یک پنجره جدید باز می شود که د ران باید گزینه Middle Eastern and South Asia را انتخاب کنید.
به همین راحتی! شما حالا می توانید با هر نوع فونت فارسی که دانلود کرده و روی سیستم عامل خود نصب کرده اید، طراحی لوگو الفبا فارسی را انجام دهید.

• فوتوشاپ ورژن CS5

نمایش صحیح فونت های فارسی روی نرم افزار طراحی لوگو فوتوشاپ CS5 کمی مشکل تر است. برای اینکار باید:
ابتدا به مسیر زیر بروید:
Window>Paragraph
سپس روی آیکونی که با فلش قرمز مشخص شده کلیک کنید:

 

لوگو حروف الفبا فارسی

 

لوگو حروف الفبا فارسی

 

 

لیستی برای شما باز می شود که باید در آن گزینه Middle East Single-line Composer را انتخاب کنید.

 

لوگو حروف الفبا فارسی

 

دیدید که چندان هم مشکل نبود. تنظیمات مورد نظر شما انجام شده و می توانید به راحتی هر فونت فارسی را برای طراحی لوگو حروف الفبا فارسی در فوتوشاپ اجرا کنید.

طراحی لوگو حروف الفبای فارسی در ایلاستریتور

طی کردن مراحل فعال کردن پشتیبانی در فونت فارسی برای طراحی لوگو حروف الفبا فارسی در نرم افزار ایلوستریتور (adobe illustrator) نیز تقریبا با فوتوشاپ مشابه است.
ابتدا در نرم افزار ایلوستریتور به مسیر زیر بروید:
Edit>Preferences>Type
و گزینه Show indic Options را انتخاب کنید.

 

لوگو حروف الفبا فارسی

 

با فعال شدن این گزینه، حروف فارسی به درستی نمایش داده خواهند شد و شما می توانید برای طراحی لوگو حروف الفبا فارسی از هر فونتی که روی سیستم تان نصب شده در محیط ایلوستریتور استفاده کنید.

طراحی لوگو حروف الفبای فارسی در کورل دراو

طراحی لوگو حروف الفبای فارسی در کورل دراو بدون نیاز به هیچگونه تنظیماتی امکان پذیر است. چون این نرم افزار به طور پیش فرض از حروف به هم چسبیده پشتیبانی می کند.

طراحی لوگو حروف الفبای فارسی در اپلیکیشن های اندرویدی

لوگوساز موج

لوگوساز موج یکی از اپلیکیشن های اندرویدی برای طراحی لوگو حروف الفبا فارسی است که چندین نوع فونت مختلف در آن وجود دارد. ابزارهای متنوعی نیز در این اپلیکیشن طراحی شده که به شما امکان ویرایش فونت ها و تبدیل کردن آنها به یک لوگوی حرفه ای را خواهد داد.

لوگوساز حرفه ای

لوگوساز حرفه ای یکی دیگر از اپلیکیشن های اندرویدی است که توسط یک تیم طراح گرافیک ایرانی نوشته شده است. در این برنامه طراحی لوگو با گوشی، می توانید فونت های مختلف را سفارشی سازی کرده و به شکل دلخواه خود دربیاورید.

طراحی لوگو حروف الفبای فارسی در لوگو ساز آنلاین رایگان

لوگوساز آنلاین لوگونومی

لوگونومی جزو معدود برنامه های طراحی لوگو تحت وب است که از چندین فونت فارسی پشتیبانی می کند. با استفاده از ابزارهای موجود در این برنامه لوگوساز آنلاین می توانید لوگو حروف الفبای فارسی را به دلخواه خود طراحی و ویرایش کنید. در نهایت امکان دانلود لوگوها با فرمت های مختلف در این نرم افزار وجود دارد.

 

لوگو حروف الفبا فارسی

 

طراحی لوگو حروف الفبای فارسی در نرم افزار میکروسافت ورد (Microsoft Word)

طراحی لوگو حروف الفبای فارسی در نرم افزار مایکروسافت ورد بسیار ساده است. تمامی عناصری که در این نرم افزار در اختیار شما قرار می گیرند، در فرمت وکتور هستند بنابراین برای ویرایش آنها در نرم افزار مشکلی نخواهید داشت.
برای شروع طراحی لوگو حروف الفبای فارسی در برنامه مایکروسافت ورد به مسیر زیر بروید:
View > Gridlines
گرید ها به شما کمک می‌کند که عناصر مختلف لوگو را در محل مناسبی در صفحه قرار بدهید. این گرید ها فقط در ظاهر نمایشگر شما دیده می‌شوند و زمانی که کار طراحی لوگو به پایان رسید می توانید آنها را حذف کنید.
در این قسمت گزینه Object Snappingرا انتخاب کنید و از میان عکسهای یا عناصر موجود یکی را برگزینید.
سپس در قسمت Graphic Tools به مسیر زیر بروید:
Align > Grid Settings
برای اینکه لوگو شما کیفیت بهتری داشته باشد یکی از دو گزینه زیر را فعال کنید:
Snap objects to other objects.
Snap objects to grid when the gridlines are not displayed.
با فشردن کلید ALT می توانید تنظیمات قبلی را به طور موقت برگردانید و یا عناصر موجود در لوگوی خود را به راحتی در صفحه حرکت دهید.
با این تنظیمات می توانید کار طراحی لوگو با حروف الفبای فارسی خود را شروع کنید.
در مرحله اول بهتر است تصویری را به عنوان پس زمینه لوگو خود در نظر بگیرد. برای این کار به مسیر Insert > Shapes رفته و کلید شیفت را نگه دارید تا یک دایره در محیط ورد رسم کنید که در حقیقت پس زمینه لوگوی شما باشد.
شما به راحتی می توانید روی شکل دبل کلیک کنید تا ابزارهای ویرایش آن برای شما نمایش داده شود. به این ترتیب میتوانید رنگ و سایز و هر نوع تغییر دیگری را برای تصویر خود سفارشی سازی کنید.
حال زمان آن رسیده که حروف الفبای فارسی را به طرح خود اضافه کنید. این قسمت در نرم افزار ورد بسیار ساده است شما می توانید از گزینه تکست باکس در قسمت insert به راحتی فضایی را ایجاد کنید که در آن با فونت های مختلف تایپ کرده و نحوه نمایش آن را به سبک دلخواه خود در بیاورید.
با توجه به اینکه نرم افزار ورد به راحتی از انواع مختلف فونت فارسی پشتیبانی می کند، طراحی لوگو حروف الفبای فارسی در این نرم افزار به راحتی امکان پذیر است.
در قسمت > Wordart Inset می توانید افکت های مختلفی را برای فونت خود در نظر بگیرید. وب‌سایت‌های مختلفی نیز وجود دارند که به شما امکان دانلود کردن انواع فونت های مختلف را برای طراحی لوگو حروف الفبای فارسی پیشنهاد می دهند.
برای دانلود زیباترین فونت های فارسی رایگان که استفاده گسترده ای در طراحی لوگو دارند می توانید به وب سایت زیر مراجعه کنید:
دانلود فونت فارسی
پس از اینکه فونت خود را را به شکل دلخواه در آوردید باید بتوانید حروف الفبای فارسی را با عناصر دیگر موجود در لوگوی طراحی شده به صورت یکپارچه در بیاورید.
برای این کار کلید شیفت را بفشارید و تک تک عناصر را انتخاب کنید. سپس از دستور Group استفاده کنید تا بتوانید تمام عناصر را را با یکدیگر ترکیب کنید.
لوگوی نهایی خود را به شکل یک تصویر ذخیره کنید. شما باید فایل نهایی لوگوی خود را به صورت JPEG یا PNG ذخیره کنید.
اگر فایل مورد نظر خود را در قسمت save as ذخیره کنید فرمت های موجود فقط فرمتهای هستند که توسط برنامه ورد باز می‌شوند. اما برای این که لوگوی طراحی شده خود را به شکل عکس در بیاورید یا باید از صفحه پرینت بگیرید و سپس آن را در نرم افزارهای دیگری نمایش دهید و یا اینکه با نصب کردن یک برنامه pdf مثل اداب اکروبات، گزینه ذخیره سازی به عنوان pdf را به برنامه مایکروسافت ورد بیفزایید.
به این ترتیب می توانید لوگوی خود را به فرمت pdf ذخیره کرده و سپس با نرم افزارهای ویرایش فایل های pdf آن را به فرمت عکس مثل پی ان جی یا جی پی جی در بیاورید.

بهترین لوگوهای ایرانی که با حروف الفبا فارسی طراحی شده اند

بهترین لوگوهای ایرانی که با حروف الفبا فارسی طراحی شده اند برای اکثر ما شناخته شده هستند. از مهمترین ویژگی های طراحی لوگو حروف الفبا فارسی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• برجسته کرده نام برند و متمایز نشان دادن آن
• کمک به ماندگار شدن نام برند در ذهن مخاطب
• برقراری ارتباط بهتر بین مخاطب و برند
• کمک به شناخته شدن بهتر نام برند
• تاثیر گذاری بیشتر در بازاریابی و برندینگ شرکت

چند نمونه از برترین لوگوهای طراحی شده با حروف الفبای فارسی

طراحی لوگو حروف الفبای فارسی شهرداری تهران

لوگو حروف الفبا فارسی

 

 

 

طراحی لوگو حروف الفبای فارسی نشریه هما 1368

لوگو حروف الفبا فارسی

 

 

 

طراحی لوگو حروف الفبای فارسی هنر نو / محمدرضا عبدالعلی / ۱۳۹۱

 

لوگو حروف الفبا فارسی

 

 

طراحی لوگو حروف الفبای فارسی چی‌نو / محمد حسین منشدی / ۱۳۹۷

 

لوگو حروف الفبا فارسی

 

 

طراحی لوگو حروف الفبای فارسی بیمه البرز / اسدالله چهره پرداز / ۱۳۶۷

لوگو حروف الفبا فارسی

طراحی لوگو حروف الفبای فارسی یک و یک / مصطفی اوجی / ۱۳۵۵

لوگو حروف الفبا فارسی

طراحی لوگو حروف الفبای فارسی صنام / ندا آسودگان / ۱۳۸۲

لوگو حروف الفبا فارسی

 

جمع بندی

طراحی لوگو با حروف الفبای فارسی توسط نرم افزار های طراحی لوگو تحت کامپیوتر یا اندروید با ترفندهای خاصی امکان پذیر است. البته با توجه به اینکه فونت های فارسی تنوع چندانی ندارد و اکثر آنها برای طراحی لوگو شرکت‌های مختلف استفاده شده اند بهتر است طراحی لوگو حروف الفبای فارسی برند خود را به یک طراح حرفه ای بسپارید تا هر حرف لوگو را به شکل خاص و متمایزی طراحی کند.
با چنین طراحی مطمئن خواهید بود که لوگوی شما می‌تواند نام برند تان را ماندگار کرده و در برندینگ و بازاریابی شما موثر واقع شود.