لوگونومی
دسته بندی : عمومی | منتشر شده در تاریخ : 1399/04/01

لوگوی ترکیبی چیست و چه کاربردی دارد؟

لوگوی ترکیبی (Combination Logo) یا لوگوی تصویری متنی یکی از انواع لوگو بوده و متشکل از یک کلمه یا نشانه و یا لوگوی تصویری، انتزاعی و یا ماسکات است. در طراحی لوگو حرفه ای، تصویر و متن می توانند برای خلق یک لوگوی ترکیبی با یکدیگر ادغام شوند. برخی از لوگوهای ترکیبی مشهور عبارتند از:
 لوگوی ترکیبی شرکت Doritos
 لوگوی ترکیبی شرکت Burger King
 لوگوی ترکیبی شرکت Lacoste

مشهورترین نمون های طراحی لوگو ترکیبی

از آنجایی که در لوگوی ترکیبی یک نام با تصویر توأم است، پس می توان گفت این نوع لوگو یک انتخاب همه کاره و تطبیق پذیر بوده و با همکاری متن و آیکون یا ماسکات بازاریابی برند شما را تقویت می کنند.
افراد با دیدن لوگوی ترکیبی شما و مشاهده همزمان نام و تصویر در لوگو ارتباط سریع تر و بهتری با برندینگ شما برقرار می کنند. از آنجایی که ترکیب یک نماد و متن با یکدیگر تصویری متمایز و منحصربفرد خلق می کنند پس این لوگوها نسبت به یک لوگوی تصویری مفاهیم را بهتر و صریح تر منتقل می سازند.
اگر می خواهید طراحی لوگوی تصویری در مخاطب اثرگذار باشد باید هماهنگی نوشتار و تصویر در لوگوی ترکیبی به دقت در کنار یکدیگر رعایت شود. در واقع در یک لوگوی تصویری – متنی، نه تنها تصویر در حکم نماد برند و نوشتار یا متن برای نام برند هرکدام باید به صورت اختصاصی طراحی شوند بلکه ترکیب آنها با یکدیگر نیز باید در نظر گرفته شود.

طراحی لوگوی ترکیبی

طراحی لوگوی ترکیبی یا لوگوی تصویری متنی به صورت ترکیبی با توجه به کاراکترها، تصاویر و حروف انجام می شود و سعی بر آن است که با تکیه بر اصول روانشناسی موجود در این موارد، نیاز مخاطب بهتر شناخته شود.این نوع لوگو بر اساس جزئیات و پیچیدگی کار به دو دسته گرافیکی و illustrative تقسیم می شوند. لوگوهای illustrative نسبت به لوگوهای گرافیکی جزئیات و پیچیدگی بیشتری دارند.
بسیاری از افراد نمی توانند در لوگوهای ترکیبی طرح های گرافیکی را از illustrative تشخیص دهند. در واقع گمان می کنند که هر دوی این ها مشابه هم هستند. اما در حقیقت تفاوت مشخصی میان این دو وجود دارد. یک طراح گرافیک باید به منظور درک بهتر کار در طراحی لوگوی ترکیبی تفاوت این دو را به خوبی درک کند.

• تفاوت لوگوهای ترکیبی با طراحی گرافیک و لوگوهای ایلاستریتیو

طراحی لوگوهای ترکیبی illustrative و گرافیکی دو زمینه جداگانه هستند. اما گاهی اوقات تمایل به همپوشانی با یکدیگر دارند. به طور معمول طراحی گرافیکی بیشتر به عنوان یک هنر تجاری و illustrative به عنوان شاخه ای از هنرهای زیبا شناخته می شود. طراحی گرافیکی بیشتر مربوط به ارتباط با مخاطب و illustrative مربوط به یک تفسیر خلاقانه است.
در حالی که طراحی لوگوی ترکیبی illustrative زمانی شکل غالب طراحی لوگو ختلاقانه بوده، امروزه طراحی لگرافیکیوگوی ترکیبی بخش عظیمی از فرهنگ معاصر را تشکیل می دهد. در حقیقت بسیاری از طراحی های گرافیکی به عنوان یک شکل هنری جدید در نظر گرفته می شوند که با طراحی لوگوی ایلاستریتیو متفاوت است.

• تعریف illustration در لوگوی تصویری متنی

ایلاستریشن (illustration) در واقع توضیح تصویری یک متن است و فرآیندی مربوط به طراحی یک مفهوم می باشد. به طور کلی illustration ادغام تصاویر در رسانه ها مثل مجله ها، کتاب ها، پوسترها، انیمیشن و بازی های ویدئویی یا فیلم ها است. از این رو کار یک طراحillustrator ارائه یک تصویر بصری به همراه یک متن یا ایده مرتبط است. این عمل در واقع خلق یک نقاشی یا یک مثال برای اثبات یا توضیح چیزی است. برای مثال تصویری که در یک مقاله از یک مجله ارائه شده می تواند یک illustration باشد.

• تعریف طراحی گرافیکی در لوگوی ترکیبی

طراحی گرافیکی در مورد برنامه ریزی و ارائه تجارب و ایده ها است. یک طراح گرافیکی ایده های خویش را با محتوای متنی و تصویری به مخاطب ارائه می دهد. به همین دلیل است که طراحی گرافیک را همچنین به عنوان طراحی ارتباطات نیز می شناسند. یک طراح گرافیک به منظور برقراری ارتباط می تواند از ابزارهای مجازی یا فیزیکی مانند تصاویر، اشکال گرافیکی و کلمات بهره گیرد. طراحی گرافیکی یعنی خلق تصاویری که توجه مستقیم بینندگان را جلب نماید. هدف از طراحی گرافیکی منحصرا جلب تمرکز بینندگان بر شیء نقاشی شده است.
تمامی عناصر طراحی در یک طراحی گرافیکی برای جلب توجه با یکدیگر به رقابت می پردازند. اما یک طراح با تجربه می داند که برای خلق لوگوی ترکیبی باید بر کدام عناصر در ابتدا تمرکز نماید و در سپس کدام عناصر در انتها مورد توجه قرار گیرند. هدف یک طراح گرافیکی انتقال پیام برند به بهترین و موثرترین حالت ممکن به مخاطبین است. طراح لوگو ترکیبی بدین منظور سعی می کند تا انتخاب دقیقی از عناصر طراحی شامل رنگ ها، تصاویر، نمادها و ... داشته باشد. برای مثال، هدف طراح ممکن است برانگیختن احساسات مخاطبین جوان باشد. در این صورت، پیام برند در مورد امید خواهد بود و از رنگ زرد بهره می گیرد.
طراح گرافیک برای خلق یک لوگوی ترکیبی در مورد کسب و کار مشتریان تحقیق خواهد کرد. زیرا همیشه یک مخاطب هدف وجود دارد که طراح گرافیک در خلق لوگوی تصویری متنی تمایل دارد؛ او را در طراحی خود هدف قرار دهد. از این رو طراحان با تجربه باید اطلاعات بیشتری در مورد مخاطبین خود کسب نمایند. پس از کسب اطلاعات، طراح از رنگ ها و فونت هایی استفاده خواهد کرد یک مجموعه ای خاص از احساسات را در مشتریان هدف برانگیزد.
به طور کلی و با توجه به موارد بالا هر چه طراحی ساده تر باشد؛ راحت تر در ذهن مخاطبین جای می گیرد.

 

لوگوی ترکیبی چیست و چه کاربردی دارد؟

لوگوی Lacoste، نمونه ای از لوگوی ترکیبی

 

هارمونی لوگو نوشتاری و لوگو تصویری در طراحی لوگو ترکیبی چگونه باید حفظ شود؟

چون لوگوی ترکیبی از تلفیق دو نوع لوگوی نوشتاری و لوگوی تصویری خلق می شود؛،حفظ هارمونی لوگو تایپ و آیکون لوگو در طراحی لوگوی ترکیبی اهمیت بسیار زیادی دارد. طراح لوگو باید بتواند با انتخاب سبک طراحی، رنگ، نوع فونت و عوامل موثر دیگر در طراحی لوگو، هارمونی هر دو نوع لوگو را حفظ کند.
به عنوان مثال اگر برای طراحی لوگو نمادین از تصاویر دایره ای شکل استفاده شده بهتر است لبه های فونت نیز گرد طراحی شوند تا در ترکیب باهم، همخوانی داشته باشند. انتخاب رنگ های مشابه در طراحی لوگوتایپ و لوگو نمادین نیز به هارمونی بیشتر لوگوی ترکیبی کمک می کند.

مزایای لوگوی ترکیبی برای برند شما چیست؟

 لوگوی تصویری متنی یا ترکیبی برای انجمن های اجتماعی، مراکز تفریحی، مراکز ورزشی، رستوران ها، و تیم ها مناسب است.
 از این لوگوها می توان در ساخت انیمیشن ها بهره برد.
 لوگوی ترکیبی یا تصویری متنی را می توان به راحتی از فواصل دور و سایزهای کوچک یا در کیفیت های پایین شناسایی نمود.
 امکان چاپ لوگوی ترکیبی روی تقویم یا سررسید وجود دارد.
 لوگوهای ترکیبی تأثیرگذاری بیشتری در ذهن مشتری نسبت به لوگوهای نوشتاری و لوگوهای تصویری به طور جداگانه دارند.
 امکان جداسازی متن و تصویر در لوگوهای ترکیبی یا تصویری متنی وجود داشته و در مواقع نیاز می توانید آنها را به طور جداگانه چاپ نمایید.
 تبدیل لوگوهای گرافیکی در لوگوی ترکیبی به سیاه و سفید به مراتب آسان تر از سایر لوگوها است.
 اگر از لوگوهای گرافیکی بر روی لباس ها استفاده شود بازخورد بهتری را می توان به دست آورد.
 در لوگوهای ترکیبی ریسک کپی برداری پایین است.

معایب لوگوهای تصویری متنی

 سرعت شناسایی لوگوهای ترکیبی پیچیده پایین است و مخاطبین نمی توانند به خوبی آن ها را تجزیه و تحلیل نمایند.
 تولید و طراحی مجدد یا بازطراحی لوگوهای تصویری متنی هزینه بر است.
 لوگوهای ترکیبی illustrative از انعطاف پذیری کمتری برای استفاده از انیمیشن ها و کارهای سه بُعدی برخوردارند.
 برای طراحی لوگوهای ترکیبی illustrative هزینه و مدت زمان بیشتری را باید صرف نمود.

هزینه طراحی لوگوی ترکیبی به چه عواملی بستگی دارد؟

هزینه طراحی لوگوی ترکیبی به این بستگی دارد که کلمات چگونه طراحی می شوند و تصاویری که در کنار این کلمات قرار می گیرند تا چه حد خلاقانه طراحی می شوند. برای مثال اگر در لوگوی ترکیبی با قرار دادن چند کلمه ساده و تصاویری که چندان پیچیده نیستند بتوان مفهوم برند را رساند؛ آن شرکت مسلما هزینه کمتری را متحمل خواهد شد زیرا لوگوی طراحی شده دارای پیچیدگی خاصی نبوده و مفاهیم به راحتی در چارچوب کلمات و تصاویر مشخصی به نمایش گذاشته شده اند.
اما اگر کسب و کار مثلا در مورد یک برند خاص محصولات الکتریکی باشد؛ طراح باید حتما از کلمات خاص و تأثیرگذار و نیز تصاویر منحصربفرد بهره گیرد تا بتواند مفهوم را به خوبی به مخاطبین انتقال دهد و بدین ترتیب هزینه طراحی لوگوی ترکیبی افزایش خواهد یافت.

چرا لوگوی ترکیبی نسبت به سایر انواع طراحی لوگو کاربرد بیشتری دارد؟

از آنجایی که تأثیر طراحی لوگوی ترکیبی در مخاطبین و مشتریان بیشتر است از این رو تولید کنندگان محصولات مختلف بیشتر از طراحی این نوع لوگو استقبال می کنند. در طراحی لوگوی ترکیبی یا لوگوی تصویری متنی می توانید در کنار نام شرکت، از تصاویر خاص و منحصربفردی بهره گیرید و بدین ترتیب تأثیرگذاری و ماندگاری برند خود را در ذهن مخاطب بیشتر نمایید.
از لوگوی ترکیبی یا تصویری متنی می توان برای هر نوع کسب وکاری بهره برد. در واقع روش های تبلیغ این لوگوی ترکیبی متنوع است. اگر به اکثر لوگوهای معروف نگاه کنید متوجه خواهید شد که آنها ترکیبی هستند. اکثر وب سایت ها و نرم افزارهای رایگان طراحی لوگو نیز قالب های از پیش آماده با طرح لوگوی ترکیبی یا لوگوی تصویری متنی در اختیار کاربران قرار می دهند چرا که ترکیب یک متن و یک سمبل می تواند لوگویی متمایز خلق کند.
لوگوی ترکیبی که بر اساس پیچیدگی و میزان جزئیات به دو صورت گرافیکی و illustration طراحی می شود می تواند پیام های مورد نظر برندینگ را به صورتی خلاقانه در قالب متن، تصاویر و نمادهایی منحصربفرد به مشتریان انتقال دهد. از آن جایی که لوگوهای تصویری گرافیکی نسبت به illustration دارای جزئیات و پیچیدگی کمتری هستند پس بهتر در اذهان به صورتی ماندگار نقش می بندند.
طراح باید در طراحی لوگوی ترکیبی سعی نماید که هماهنگی متن و تصویر را با یکدیگر حفظ نماید و با ترکیب سبک های مختلف یک لوگوی خاص و زیبا بیافریند. در بعضی مواقع اگر قابلیت تفکیک تصویر از متن در این لوگو وجود داشته باشد می تواند آنها را از یکدیگر جدا کرده و به صورت مستقل استفاده نمود.

جمع بندی

لوگوی ترکیبی همانطور که از نام آن پیداست از تلفیق دو نوع لوگوی تصویری و نوشتاری خلق می شود. لوگوی تصویری با توجه به پیامی که شرکت قصد دارد به مخاطب منتقل کند طراحی شده و لوگوی نوشتاری نیز با توجه به نام برند طراحی می شود. هماهنگ بودن طراحی هر دو قسمت با یکدیگر در طراحی لوگوی ترکیبی مهمترین بخش طراحی لوگوی ترکیبی است.
مهمترین مزیت لوگوی ترکیبی جامع بودن آن است. شرکت هایی که لوگوی ترکیبی طراحی می کنند باید بتوانند از هر بخش لوگو نیز به طور جداگانه بسته به نیاز خود استفاده کنند. به همین علت طراحی منحصربفرد هر بخش از لوگوی ترکیبی باید به نحوی باشد که علاوه بر اینکه پیام برند را در تلفیق هر دو نوع لوگو به خوبی منتقل می کند؛ کاربرد آن به طور جداگانه نیز همانقدر تاثیر گذار باشد.
ایجاد هارمونی بین لوگوی تصویری و لوگوی نوشتاری در طراحی لوگوی ترکیبی نقش مهمی ایفا میکند. نحوه طراحی حروف، انتخاب فونت، انتخاب رنگ و سبک طراحی باید در هر دو نوع لوگوی نوشتاری و لوگوی تصویری هماهنگ باشد تا مخاطب را جذب کرده و تاثیر گذار باقی بماند.