لوگونومی
دسته بندی : عمومی | منتشر شده در تاریخ : 1398/12/25

مبانی طراحی لوگو

اگر می خواهید طراحی لوگو را به عنوان یک مبتدی شروع کنید؛ در گام اول باید با مبانی طراحی لوگو آشنا شوید. در حقیقت طراحی لوگو فرآیندی پیچیده تر از آن چیزی است که اکثر افراد تصور می کنند.
الزامات خاصی وجود دارد که لوگو ها را به یاد ماندنی و جذاب می کند .اگر بخواهید برای اولین بار یک لوگو طراحی کنید ممکن است این الزامات به خوبی در نظر شما برجسته نباشد. بنابراین نیاز به راهنمایی دارید تا با شناساندن مبانی طراحی لوگو به شما نحوه طراحی لوگو موفق را آموزش دهد.

1. لوگوی تک رنگ

لوگو های تک رنگ طرفداران چندانی ندارند اما یکی از اصول طراحی لوگو، بررسی آن به صورت سیاه و سفید است. به طوری که حتی اگر لوگویی که طراحی کرده اید از چندین رنگ مختلف تشکیل شده باشد حتما باید در حالت سیاه و سفید آن را تست کنید و مطمئن شوید که در حالت تک رنگ نیز پیام شما را به خوبی منتقل می کند.
لوگوی هر برند تجاری ممکن است در کاربردهای مختلفی مانند سربرگ رسید ها، صورتحساب محصولات و حتی در برخی تبلیغات چاپی به صورت سیاه و سفید چاپ شود. در نتیجه باید همچنان تاثیر گذار و به یاد ماندنی باقی بماند.

۲. برجسته و نمایان بودن لوگو

اگر لوگوی یک برند زمانی که در مربعی به مساحت ۲ سانتی متر جا داده می شود؛ به وضوح نمایان نباشد باید اصلاح گردد. چون در کارت ویزیت ها، روی خودکار ها و یا کاربرد های دیگر معمولاً لوگوها به همین اندازه کوچک چاپ می شوند بنابراین باید به راحتی، برجسته و نمایان باشند.
اگر می‌خواهید لوگوی طراحی کنید که سایز آن به راحتی قابل تغییر باشد باید موارد زیر را رعایت کنید:
1. پس از هر مرحله طراحی، سایز لوگو را کوچک کنید و ببینید آیا همچنان واضح به نظر می رسد یا خیر.
2. از لوگو یک پرینت تهیه کنید و آن را به دیوار بچسبانید. سپس در فاصله ای مناسب از آن قرار بگیرید و ببینید آیا همچنان قابل تشخیص است یا خیر. اگر در مشاهده لوگو مشکلی داشتید باید تغییراتی در آن بدهید تا حتی در سایز های کوچک نیز برجسته و نمایان باشد

۳. متمایز بودن لوگو

در صورتی که لوگوی شما از سایر رقبا متمایز نباشد چطور می تواند به رشد و توسعه برند شما کمک کند؟ راحت ترین روش برای حل این مشکل این است که:
• لوگوی سایر رقبا را بررسی کنید و ببینید چه نکاتی را در آن می پسندید یا نمی پسندید.
• از کپی کردن لوگوی دیگران جداً خودداری کنید.
• سعی کنید ایده های جدید و متفاوتی در طراحی لوگوی خود به کار ببرید.
• می توانید چندین سبک معمول را با هم ترکیب کرده و یک ایده ابتکاری خلق کنید.
• پس از کشیدن طرح اولیه لوگو در گوگل جستجو کنید تا لوگوی دیگری شبیه آن وجود نداشته باشد.

4. فراگیر بودن لوگو

پس از طراحی لوگو باید از خود بپرسید آیا می توانم آن را در تمام کاربردهایی که مدنظر دارم استفاده کنم؟ لوگوی شما ممکن است روی وسایل نقلیه عمومی، در بیلبورد ها یا صفحات فضای مجازی به نمایش گذاشته شود. باید تمام این موارد را هنگام طراحی لوگو در نظر بگیرید.

۵. نمایانگر هدف برند بودن

اصلی‌ترین هدف طراحی لوگو رساندن پیام برند به مشتریان است. هر طراح لوگو برای باورپذیرتر کردن لوگوی برند از مهارت های خود استفاده می کند تا لوگو را به نحوی طراحی کند که نمایانگر هدف برند باشد.
اما چگونه؟ برای این کار باید به کلمات کلیدی که ویژگی های برند شما را توصیف می کند؛ دقت کنید و آن ها را به شکل طراحی فیزیکی در بیاورید. باید بدانید که هر شکل هندسی چه مفهومی دارد و چطور می توانید از رنگ ها برای نشان دادن ماهیت برند خود استفاده کنید. اگر اطلاعات بیشتری در این زمینه می خواهید می توانید به مقاله دیگر این سایت با عنوان "چگونه یک لوگوی حرفه ای طراحی کنم" مراجعه کنید.

۶. به یاد ماندنی بودن لوگو

تمام شرکت ها به دنبال این هستند که مشتریان شان برند آنها را به خاطر بسپارند و شرکت آنها را به سایر رقبا ترجیح دهند. طراحی لوگو نیز باید برای مشتریان به یاد ماندنی باشد. زمانی که لوگو را طراحی کردیم آن را به مدت ۱۰ ثانیه به شخصی نشان دهید و سپس روی آن را بپوشانید. بعد از ۱۰ ثانیه دیگر از او بخواهید که لوگوی شما را بکشد. اگر توانست لوگو را طراحی کند پس شما در طراحی لوگوی خود به عنوان یک لوگوی به یاد ماندنی موفق بوده اید. در غیر این صورت باید تغییراتی در آن اعمال کنید.

۷. مرور زمان تاثیری روی لوگو نگذارد

زمانی که یک لوگو طراحی می‌کنید باید به خاطر داشته باشید که که این لوگو قرار است چندین دهه به کار برود. بنابراین اگر می خواهید گذر زمان تاثیر روی لوگوی شما نگذارد باید دو نکته زیر را رعایت کنید.
1. لوگو باید ساده باشد. نباید از طرح‌های بسیار پیچیده که ممکن است با مرور زمان معنای خود را از دست بدهد استفاده کنید. این سادگی موجب می‌شود لوگوی شما به یاد ماندنی تر شود.
2. مدتی زمان بگذارید و ایده هایی را بررسی کنید که به لوگوی شما در آینده قدرت و اعتبار ببخشد. همواره با خود فکر کنید آیا لوگویی که طراحی کرده ام فقط در عصر کنونی پیام را منتقل میکند و یا مرور زمان تاثیر روی آن ندارد؟

طراحی لوگو مبتدی

لوگوی یک برند، نمایانگر محصولات و خدمات آن برند در یک نگاه است و باید ویژگی ها و تعهدات آن برند را به نمایش بگذارد. به طور ایده آل لوگوی هر برند باید نسبت به سایر برند ها برجسته تر باشد تا در ذهن ها باقی بماند. به عنوان مثال لوگو های خاص برند های مشهور مانند آدیداس، نایک، اپل و غیره را به خاطر بیاورید.
اگر می خواهید به عنوان یک فرد مبتدی فرایند طراحی لوگو را شروع کنید و کسب و کار کوچکی دارید که نمی توانید هزینه زیادی برای طراحی و توسعه لوگوی خود صرف کنید؛ راهنمای زیر می تواند به شما کمک کند تا یک لوگوی حرفه ای طراحی کنید.

 

مبانی طراحی لوگو

لوگوی آدیداس، لوگویی با طراحی به یادماندنی و موفق

 

لوگو چیست؟

لوگو تقریباً شبیه اسامی افراد برای یک برند عمل می کند. زمانی که به دنیا می آیید والدینتان یک اسم برای شما انتخاب می کنند و با مرور زمان این اسم جزئی از شخصیت شما می شود. مشتریان شما نیز زمانی که اسم برند شما را میشنوند فوراً لوگوی شما را به خاطر می آورند و زمانی که درباره برند شما با هم صحبت می‌کنند با به خاطر آوردن لوگوی شما خصوصیات و ویژگی های برند تان را درک می کنند.
لوگو نماد هویت برند شماست و حاوی اطلاعات ضروری درباره محصولات و خدماتی است که برند شما به آن ها پیشنهاد می دهد. به عنوان مثال به یادآوردن برند نایک با به خاطر آوردن کفش های ورزشی با دوام و با کیفیت بالا همراه است.

چرا لوگو ها مهم هستند؟

لوگو ها به برند ها هویت می بخشند. اما چرا؟ پاسخ این سوال بسیار مهم است. فرآیند ایجاد برند مراحل مختلفی دارد که طراحی لوگوی مناسب یکی از مراحل اصلی و برجسته آن است.
وظیفه شما به عنوان یک طراح لوگو مبتدی، ایجاد ارتباط بین لوگو، پیام برند و مشتریان است. اگر بتوانید این کار را انجام دهید؛ بازاریابی شما به طرز قابل توجهی تحت تاثیر قرار می گیرد. در صورتی که مشتریان، تجربه مثبتی از محصولات و خدمات شما داشته باشند باید بتوانند با لوگوی شما ارتباط برقرار کرده و آن را به خاطر بسپارند.
زمانی که مشتریان هدف به لوگوی شما نگاه می‌کنند باید بتوانند به راحتی آن را از لوگوی سایر رقبا متمایز کرده و ارتباط آن را با ارزش های برند شما تشخیص دهند.
این تمایز و تشخیص به لوگوی طراحی شده موجب می شود مشتریان از بین چندین محصول موجود در قفسه های یک مغازه به دنبال لوگوی شما بگردند و آن را انتخاب کنند. لوگوی شما باید در ذهن مشتری، کیفیت، مقرون به صرفه بودن یا هر ویژگی مثبت دیگری از برند شما را تداعی کند.

فرایند طراحی لوگو

تمام مبانی طراحی لوگو که به آن اشاره کردیم اصول تئوری بود. اما حالا زمان آن رسیده که مراحل عملی طراحی لوگو را به شما آموزش دهیم. خلاقیت و نوآوری، اصلی ترین مبانی طراحی لوگو است. هر فرایند خلاقانه‌ای باید به مراحل عملی واضح و روشنی تقسیم شود تا بتواند تاثیر قابل قبولی بر جای بگذارد.
پیش از شروع طراحی لوگو باید سوالات زیر را از خود بپرسید:

• هدف من از طراحی لوگو چیست ؟
• بازار هدف من برای نمایش دادن لوگو چه کسانی هستند ؟
• چه ویژگی‌هایی لوگوی مرا برتر از رقبا می کند ؟
• برند من چه ویژگی هایی دارد ؟

بهتر است برای یافتن پاسخ این سوالات با کارمندان، اعضای خانواده یا مشتریان برند خود صحبت کنید و در نهایت به یک جمع بندی در خصوص اینکه دیدگاه دیگران نسبت به شرکت شما چیست؛ برسید.
در مرحله بعد باید در بازار به دنبال شرکت های دیگری که محصولات و خدماتی مشابه شما دارند و بازار هدف شان با مشتریان شما یکسان است؛ بگردید. سپس لوگوی آن ها را به شکل های مختلف به صورت چاپ شده یا در رسانه های اجتماعی دنبال کنید. باید بتوانید تشخیص دهید که چه ویژگی‌هایی لوگوی شما را در دید مخاطبین برجسته می کند و پاسخ احساسات آنها را می دهد. در عین حال لوگو طراحی شده شما باید ارزش های برندتان را نمایش دهد و تصویری از شما به مشتری ارائه دهد که خودتان می‌خواهید.
با نتایجی که از تحقیقات خود به دست آورده اید؛ ایده های مربوط به طراحی لوگو را محدود کنید و به یک طراحی ایده آل از لوگوی خود برسید. در این مرحله می توانید به رنگ ها، فونت ها و نماد هایی که می خواهید در لوگوی خود مورد استفاده قرار دهید؛ فکر کنید و روی آنها تمرکز نمایید.
هر آنچه که میتوانید از آن الهام بگیرید تا در ایده های خود تمایز ایجاد کنید را پیدا کنید. در این مرحله باید با شرکای تجاری خود، دوستان و اعضای خانواده جلساتی برگزار کنید تا بتوانید از ایده آل بودن طراحی لوگوی خود اطمینان حاصل نمایید. الهام گرفتن از یک جمله کوتاه در یک کتاب یا یک فیلم سینمایی یا بازی با کلمات با توجه به نام برند شما می ‌تواند زمینه ساز یک لوگوی به یاد ماندنی و متمایز باشد.
چند ورژن مختلف به صورت دیجیتالی از لوگوی خود تهیه کنید. ممکن است چندین طراحی مختلف به نظر شما برسد پس شروع به کشیدن آن طرح‌ها کنید. اصلا نیازی نیست که طراح ماهری باشید فقط سعی کنید تصاویر با نماد های ساده بکشید. البته ابزارهای آنلاین و نرم افزار های کامپیوتری نیز وجود دارد که می تواند در کشیدن درفت لوگو به شما کمک کند.
پس از این که چندین درفت طراحی کردید از آن ها پرینت تهیه کرده و سعی کنید مزایا و معایب آنها را بررسی کنید؛ سپس می توانید ایده آل ترین لوگوی خود را از میان آنها انتخاب کنید.
لوگوی طراحی شده خود را ارزیابی کنید. برای این کار بهتر است طرح های خود را با دوستان و خانواده تان به اشتراک بگذارید. اگر می‌توانید آن را به چند مشتری خود نیز در شبکه های اجتماعی نشان دهید و بازخورد آن را بررسی کنید.
پس از این که چندین طرح از لوگوی خود کشیدید باید حداکثر 1 یا 2 طراحی را که بازخورد همه نسبت به آن مثبت بوده انتخاب کنید و با چند تغییر کوچک در آن مانند فونت، رنگ یا اندازه برخی از قسمت ها، طراحی لوگوی نهایی خود را انجام دهید. فراموش نکنید که لوگوی خود را در حالت سیاه و سفید نیز پرینت بگیرید و مطمئن شوید که به اندازه کافی موثر است.
اگر تمام موارد بالا را رعایت کردید و پرینت نهایی لوگو در سایزهای مختلف نیز رضایت کامل شما را جلب کرد؛ می تونید به صورت آزمایشی آن را در یکی از صفحات اجتماعی خود به اشتراک بگذارید و بازخورد نهایی مشتریان را درخصوص آن ارزیابی کنید. اگر اکثر بازخوردها مثبت بود؛ شروع به ثبت و حفاظت از لوگوی خود نمایید تا به طور رسمی و قانونی در تمام سربرگ ها و تبلیغات شرکت از آن استفاده کنید.