لوگونومی
دسته بندی : عمومی | منتشر شده در تاریخ : 1399/06/13

لوگو چیست و طراحی لوگو حرفه ای چه ویژگی هایی دارد؟

لوگو نوعی تصویر یا نماد است که به عنوان آرم تجاری توسط شرکت ها و سازمان ها مورد استفاده قرار می گیرد تا مخاطبین را هدف قرار داده و به واسطه آن شناخته شوند. در طراحی لوگو باید دقت، ظرافت و تخصص بیشتری به کار گرفته شود تا پیام تجاری خاص به صورتی تأثیرگذار و ماندگار به مخاطبین منتقل شود.
لوگو در حقیقت نمادی است که نام شرکت یا نوع خدمات آن را با طراحی حرفه ای به نمایش می گذارد تا پیام یا هویت شرکت مورد نظر در برندینگ به خوبی به مخاطب معرفی گردد. در ادامه با مفهوم لوگو چیست و طراحی لوگو حرفه ای چه ویژگی هایی دارد، به طور کامل آشنا خواهید شد.

لوگو حرفه ای چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

لوگو حرفه ای، نماد یا آرم تجاری است که نه تنها نقش موثری در برندینگ شرکت شما در پلتفرم آنلاین خواهد داشت بلکه در پلتفرم آفلاین نیز، تأثیرات مشابهی بر مشتریان و مخاطبین بالقوه خود خواهد گذاشت.
پیش از این، یعنی در زمان های گذشته، غول های تجاری با اهمیت ندادن به الزام لوگو برای شرکت خود، اشتباهی بزرگ را مرتکب شدند اما با مرور زمان متوجه شدند که داشتن لوگو برای فعالیت هایشان نکته ای بسیار حیاتی جهت رشد و توسعه آنها می باشد. امروزه در این سناریوی وابسته به ماده گرایی، هیچ کس نمی تواند اهمیت طراحی لوگو را که نقش مهمی را در انقلاب صنعتی هر شرکت ایفا می نماید انکار کند.

ویژگی های لوگو حرفه ای

• یک لوگو حرفه ای به مخاطبین شما نشان خواهد داد که هدف برندینگ شما چیست، همچنین سبب می شود که افراد برند شما را به خوبی به خاطر بسپارند و به مشتریان کمک می کند تا بفهمند که آیا محصولات شما برای آنها مناسب است یا خیر.
• لوگو حرفه ای، پیام برند را از طریق رنگ، شکل و سایر مولفه های طراحی منتقل می کند. در واقع از طریق لوگو باید توضیحات کاملی را در مورد برندینگ خود ارائه دهید.
• لوگو قدرت ذاتی برای برقراری ارتباط با مخاطب خاص را دارد. به عنوان مثال، لوگوهایی که مضمون آن صنعتی است در درجه اول برقراری ارتباط با مخاطب خاص مشاغل صنعتی را هدف قرار داده و مفاهیم مرتبط با آن را منتقل می کنند.

طراحی لوگو چیست؟

طراحی لوگو فرآیند ساده ای نیست. برای یک طراحی جذاب و موثر، تیم طراحی باید با محصولات شما آشنایی کامل داشته باشد و خدمات را کاملا درک نماید تا یک هویت تجاری بصری را به تصویر بکشد. طراح همچنین باید از عناصر طبیعی لوگو بهره گیرد تا دید شما را از شرکتتان به شیوه ای بیان نماید که قابل تشخیص و به یاد ماندنی باشد و شما را از رقبایی که دارید کاملا متمایز سازد.

در طراحی لوگو حرفه ای چه نکاتی را باید درنظر گرفت؟

• حروف بولد (Bold) و واضح همیشه می توانند پیام مناسبی از آنچه صنعت یا تجارت شما مد نظر دارد را انتقال دهند. شما نباید از فونت های بی ربط و ناخوانا استفاده کنید در غیر اینصورت، لوگو شما نشانگر یک پیام نامرتبط در اذهان مشتریان و مخاطبین خواهد بود. پس در انتخاب سبک فونت و تأثیرگذاری مشخص و شفاف آن برای تصویرسازی پلتفرم لوگو دقت زیادی را به خرج دهید.
• انتخاب رنگ نیز برای طراحی لوگو بسیار حائز اهمیت است. برای طراحی حرفه ای لوگو باید با روانشناسی رنگ ها در طراحی لوگو آشنایی کامل داشته باشید.
به عنوان مثال، سایه های رنگ های سیاه و قرمز روشن یا سبز شاد همیشه نشان دهنده قدرت هستند به همین دلیل بیشتر در لوگوهای صنعتی به چشم می خورند.
• انتخاب نماد یا تصویر: انتخاب نماد برای طراحی لوگو حرفه ای اهمیت زیادی دارد. به طور مثال، لوگوهای صنعتی یا تجاری باید جدی و رسمی باشند بنابراین، نباید از تصاویر کج و معوج یا ابسترکت (انتزاعی) برای آنها استفاده کرد.
در حقیقت، ایجاد هویت در طراحی لوگو آسان است اما چیزی که بیشتر اهمیت دارد، پیاده سازی کامل ابزارها برای انتقال درست مفاهیم ازطریق یک لوگو حرفه ای است.

بهترین روش انتقال مفاهیم در لوگو چیست؟

مهم نیست که در کدام صنعت یا تجارتی فعالیت دارید کافی است بدانید که لوگوی شما چطور قرار است مضمون فعالیت های شما را در صنعت مورد نظر منتقل کند. حتی اگر تجارت شما مبنی بر ترتیب دادن رخدادهای مختلف و مدیریت آنها باشد، لوگوی شما همچنان باید بازتاب واضحی از آن داشته باشد.
برای مثال دو نمونه استثنایی لوگو نوکیا و اپل را در نظر بگیرید. لوگو این دو برند که در زمینه تکنولوژی فعالیت می کنند، حامل موضوعی که با آن سر وکار دارند، نیست. بلکه لوگو آنها یک تصویر است که نقش بسیار مهم و شگفت انگیزی را در برندسازی آنها ایفا کرده و کاملا به یادماندنی است.
برای پاسخ به این سوال که لوگو چیست بهترین روش انتقال مفاهیم از طریق آن کدام است، بیایید عناصر مختلفی که در طراحی لوگو به کار می رود را بررسی کنیم:

 آیکون ها:

آیکون ها در طراحی لوگو می توانند ابزار تجارت را به تصویر بکشند، برای مثال تصویر چکش یا محصولات نهایی مانند ساختمان ها و پل ها. اگر شما می خواهید آیکونی را برگزینید مطمئن شوید که با خدمات شرکت شما مرتبط است و در اذهان مخاطبین شما طنین انداز خواهد شد.

 فونت یا تایپوگرافی

: برای برجسته نشان دادن یا بولد کردن قدرت و اعتبار در اذهان مشتریان خود می توانید از حروف بزرگ sans serif استفاده کنید. از فونت هایی استفاده کنید که حس قدرت و پایداری را القا می نمایند.

 رنگ:

استفاده از رنگ مناسب نیز در طراحی لوگو بسیار مهم است. برای مثال، رنگ های آبی به ایجاد اطمینان و اعتبار نام تجاری شما کمک می کنند و برای نشان دادن شرکت شما به عنوان یک شرکت معتبر عالی و ایده آل می باشند. با انتخاب رنگ مناسب، لوگوی شما حرفه ای و چشم نواز جلوه خواهد نمود.
با این وجود شما همواره باید لوگو خود را به شکل سیاه و سفید نیز بررسی کنید و مطمئن شوید که به این شکل نیز پیام شما را به خوبی منتقل می کند. چون در بسیاری از شرایط شما فقط می توانید لوگوی خود را به صورت سیاه و سفید نمایش دهید.

 طرح لوگو:

از نظر طرح و سبک باید لوگویی را انتخاب کنید که در تمامی پلتفرم ها مانند وب سایت و صفحات رسانه های اجتماعی یا تجهیزات و تابلوها مقیاس خوبی داشته باشد. لوگو حرفه ای باید بتواند در هر سایز و به هرشکلی مفهوم خود را صریح منتقل کنند.

 

لوگو چیست و طراحی لوگو حرفه ای چه ویژگی هایی دارد؟

 

مهمترین نکته در طراحی حرفه ای لوگو چیست؟

به زبان ساده اگر بخواهیم بگوییم تجارت شما باید دارای یک هویت تجاری باشد تا بتواند در میان رقبای اصلی مورد توجه قرار گیرد. در این راستا، هیچ راهی بهتر از طراحی لوگویی نیست که دیدگاه و زمینه تخصص شما را نشان دهد. یک تصویر مختصر اما گویا که صداقت و اعتبار شما را نشان می دهد مهمترین نکته در طراحی لوگو حرفه ای است.
در ادامه به پنج جنبه اصلی که طراحان حرفه ای برای طراحی لوگو از آنان بهره می گیرند نگاهی خواهیم انداخت:

مولفه های اصلی طراحی لوگو چیست؟

یک لوگو حرفه ای اساسا بر اساس سه مولفه طراحی می شود که با همکاری یکدیگر می توانند تصویری واضح را ارائه دهند:

1.انتقال پیام برند با انتخاب نوع لوگو مناسب:

• لوگو مارک:

لوگومارک (logomark) یک تصویر منحصربفرد ست که مشتریان آن را وسیله شناسایی مشاغل شما می دانند. بسته به اینکه شما در چه بخشی فعالیت می کنید یا چه خدمات و محصولاتی را تهیه و توزیع می نمایید، می توانید یک یا چند تصویر را طراحی نمایید و در لوگو به کار ببرید.

• لوگو تایپ (logotype):

در لوگو تایپ شما نام شرکت خود را با یک حروف چینی کاملا مشخص طراحی می کنید. آنچه نیاز دارید فونتی حرفه ای و درخور شرکت یا برند شما است. مثلا سبک حروف بولد عمدتا بهتر با مشتریان ارتباط برقرار می کند. فونت های Arial، Times New Roman و Verdana فونت های رایج و ایده آلی در زمینه طراحی لوگو به شمار می روند. با این حال انتخاب فونت مناسب در لوگوتایپ مهمترین عاملی است که در طراحی لوگو حرفه ای از این نوع نقش دارد.

• لوگو ترکیبی:

لوگو ترکیبی معمولا در اکثر طراحی های حرفه ای لوگو مورد استفاده قرار نمی گیرد. اما شرکت ها برای فروش کالاهای خود می توانند از طراحی لوگو ترکیبی استفاده کنند. مزیت لوگو ترکیبی به خصوص در شروع یک کسب و کار این است که نماد و نام برند همزمان در ذهن مخاطب شکل می گیرد. بنابراین، نمایش لوگو ترکیبی می تواند شانس شما را برای اینکه بیشتر مورد توجه قرار گیرید بیشتر کند.

2. القا نمودن ارزش های برند به مشتریان:

لحظه ای خود را جای مشتریان بگذارید و در مورد سوال زیر فکر کنید. دوست دارید که چگونه توسط شرکت درک شوید و در این میان نقش لوگو چیست؟ القای ارزش های برند از طریق لوگو به مشتریان یک شروع بسیار مناسب برای طراحی لوگو حرفه ای است. لوگوی شرکت ابزاری است که برای ایجاد ارتباطات تجاری قدرتمند مورد استفاده قرار می گیرد و نیز یک ارتباط روشن با مخاطبین هدف شما برقرار می کند. در واقع همین پیوندها است که مشتریان را به خرید محصولات شما ترغیب می نمایند. یک تصویر قدرتمند از برند شما مجموعه ای از ارزش ها را به مشتریان و مخاطبین القا می کند که قطعا توجه آنها را جلب کرده و فروش شما را بیشتر خواهد کرد.

3. ایجاد حس اطمینان از طریق لوگو:

یکی از عوامل مهم در مشاغل تجاری ایحاد حس اعتماد و اطمینان در مخاطب است. به طور طبیعی، عناصر طبیعی مانند ارائه خدمات خوب به مشتری و خدمات پس از فروش همراه نقش مهمی در ایجاد حس اعتماد و اطمینان در مشتری ایفا می نمایند. اما در شروع کار شما باید بتوانید با تکیه بر لوگوی خود، پیام های صحیحی از جمله قابل اطمینان بودن را منتقل کنید. اینجاست که پای انتخاب رنگ مناسب به میان می آید. بسیاری از مطالعات و تحقیقات نشان داده اند که مصرف کنندگان محصولات شرکت هایی را خریداری می کنند که از روانشناسی رنگ های خاصی در تصویر برند خود استفاده می نمایند.

4. انتقال مفاهیم از طریق رنگ لوگو:

در دنیای هویت های برند تجاری، درست مانند هر بخش تجاری دیگر، استفاده از رنگ ها باعث ایجاد واکنش های خاصی در مخاطبین می شود. برای مثال رنگ قرمز، هیجان، قدرت و انگیزه را نشان می دهند و یا رنگ زرد نشان دهنده خوش بینی است.
برای مثال در لوگوی Shell یک تصویر از صدف زرد رنگ را می بینید که با رنگ قرمز احاطه شده است. این ترکیب بسیار چشم نواز بوده و می توان آن را بلافاصله تشخیص داد. همچنین سرشار از انرژی و قدرت است.
رنگ آبی مرتبط با اطمینان، امنیت و ثبات است. ویژگی های مهمی که هر شغلی بخصوص در صنعت به آنها نیازمند است. برای نمونه، لوگوی Mobil Oil را در نظر بگیرید. حروف آبی رنگ، صحبت از امنیت و اطمینان می کنند. "O" قرمز رنگ نیز تصویرگر قدرت و پویایی است.
رنگ سبز هم یکی از رنگ های مهم و پرکاربرد برای شرکت های فعال در بخش تأمین صنعت هستند. سبز نشانگر آگاهی و تعادل می باشد. به این ترتیب تمامی رنگ ها حاوی پیام های خاصی هستند که باید در طراحی لوگو به طور مناسب استفاده شوند.

جمع بندی

در مجموع در پاسخ به این سوال که لوگو چیست می توان گفت لوگو، نماد و مفهومی تأثیرگذار است که ارزش ها و اهداف برند را به مخاطب منتقل می کند. طراح لوگو باید برای ساخت لوگو حرفه ای از روانشناسی رنگ ها، فونت ها و مخاطبین هدف به درستی آگاهی داشته باشد تا بتواند هویت برند را به خوبی به تصویر بکشد. علاوه بر این، لوگو باید اعتبار و ارزش برند را به مشتریان منتقل کند. لوگوهایی که برای سالیان سال ماندگار شده اند و توانسته اند شرکت مورد نظر را به خوبی از رقبا متمایز کنند، ساده، به یاد ماندنی و قابل تشخیص بوده اند و تأثیرات طولانی مدتی را روی مخاطبین گذاشته اند.