لوگونومی
دسته بندی : عمومی | منتشر شده در تاریخ : 1399/04/18

اصول طراحی مونوگرام چیست و چه کاربردهایی دارد؟

مونوگرام یکی از روش های طراحی لوگو حرف فارسی یا انگلیسی است که از اواخر قرن نوزدهم بیشتر برای صنایع مد و فشن طراحی شده است. از مشهورترین مونوگرام های طراحی شده می توان به برند لوکس لوئیس ویتون، شنل و گوچی اشاره کرد. این برندها برای چندین دهه است که با طراحی مونوگرام توانسته‌اند برند خود را در جهان متمایز سازند.
در قرن بیستم طراحی لوگو به صورت مونوگرام در صنایع دیگر مثل تکنولوژی‌های نرم افزاری و سخت افزاری کامپیوتر و موبایل طرفدار پیدا کرد. از نمونه مونوگرام های معروف در این صنعت می توان به لوگو مونوگرام شرکت hp و LG اشاره کرد.
ساخت لوگو مونوگرام با استفاده از حروفی که به شکل به یاد ماندنی طراحی شده اند ارتباط عمیقی بین نام شرکت و مخاطب برقرار می کند.

 

اصول طراحی مونوگرام چیست و چه کاربردهایی دارد؟

 
لوگو مونوگرام چیست؟

لوگو مونوگرام یک طراحی دکوراتیو با ترکیب یک تا سه حرف فارسی یا انگلیسی است که یک نماد منحصر به فرد را به عنوان لوگوی شرکت یا برند خلق می کند.
در لوگوهای مونوگرام از حروف اولیه نام شخص یا شرکت استفاده می‌شود. این حروف فارسی یا انگلیسی باید سبک خاصی داشته باشند و ممکن است با یک تصویر ترکیب شوند تا مفهوم برند را بهتر به مخاطب منتقل نمایند.

تاریخچه مونوگرام

تاریخچه لوگو مونوگرام به عنوان یکی از قدیمی‌ترین روشهای معرفی برند به مخاطب به دوران یونان باستان بر می گردد. در یونان باستان مونوگرام هایی روی سکه ها حک می شدند که نشان دهنده ضرب سکه در شهر های مختلف بودند.
در طول تاریخ اغلب مونوگرام ها توسط نقاشان به عنوان امضای کارهای هنری شان و همچنین خانواده های سلطنتی برای متمایز کردن خود از سایر طبقات جامعه به خصوص نشان گذاری روی مایملک و همچنین برای کارت های دعوت عروسی مورد استفاده قرار می گیرد.

چه زمانی از لوگوی مونوگرام برای بیزینس خود استفاده کنید؟

هدف از طراحی لوگو، متمایز کردن نام برند و شرکت در چشم مخاطب است. لوگو ها باید بتوانند پیام برند را به خوبی به بیننده منتقل کنند و احساساتی را در او برانگیزند که نسبت به برند وفادارند.
لوگوهای مونوگرام در متمایز کردن نام شرکت و برند نقش بسیار پررنگی ایفا می کنند و انتخاب هوشمندانه‌ای برای شرکت‌هایی هستند که نام های طولانی و بلندی دارند که گنجاندن نام کامل برند آنها در لوگو برای مخاطب نامفهوم میشود.
چون لوگو مونوگرام به راحتی به خاطر می ماند؛ جزو لوگو های پرطرفدار به شمار می آید. همانطور که ما مونوگرام حرف انگلیسی LV راکه نماینده برند لوئیس ویتون است به راحتی به خاطر می‌آوریم؛ برای مونوگرام حرف فارسی نیز همین شرایط برقرار است.
اگر برند شما یک یا چند شرط زیر را دارد می توانید به فکر طراحی لوگو به شکل مونوگرام باشید :

 نام شرکت یا برند شما بسیار طولانی است

اگر نام شرکت یا برند شما بسیار طولانی است و از چندین کلمه تشکیل می‌شود؛ به خاطر ماندن آن برای مخاطب بسیار مشکل می‌شود و نمایش آن در یک لوگوی نوشتاری امکان پذیر نیست. به عنوان مثال به لوگوی شرکت "حراج هنری" دقت کنید. برای ساده سازی لوگوی این شرکت از طراحی مونوگرام حروف فارسی استفاده شده و حروف اختصاری کلمات آن مورد استفاده قرار گرفته است.

اصول طراحی مونوگرام چیست و چه کاربردهایی دارد؟

 شرکت شما با یک نام اختصاری شناخته می‌شود

در صورتی که نام برند یا شرکت شما به صورت یک نام اختصاری در بین مخاطبین جا افتاده است؛ شما می‌توانید از همان نام اختصاری استفاده کرده و مونوگرام حروف فارسی و انگلیسی آن را طراحی کنید تا به عنوان لوگوی شما در پلتفرم های مختلف مورد استفاده قرار گیرد.
به عنوان مثال زمانی که شرکت Minnesota Mining and Manufacturing آغاز به کار کرد؛ همه مشتریان آن را با نام اختصاری 3M می شناختند و به همین علت طراح لوگو تصمیم گرفت یک مونوگرام با همین حروف اختصاری به عنوان لوگوی این شرکت طراحی کند.

 

اصول طراحی مونوگرام چیست و چه کاربردهایی دارد؟


 نام شرکت شما از پیشینه خانوادگی تان گرفته شده است

بهترین مثالی که می‌توان برای مونوگرام هایی که از روی پیشینه خانوادگی تهیه شده اند؛ آورد؛ لوگو شرکت لوئیس ویتون است. مونوگرام حروف انگلیسی اختصاری لوییس ویتون به عنوان یادآوری از پیشینه خانوادگی ویتون ها که همه آنها در صنعت مد و فشن مشغول به کار بودند؛ نقش مهمی ایفا می کند.

 

اصول طراحی مونوگرام چیست و چه کاربردهایی دارد؟


 قصد دارید شعب شرکت خود را در سراسر جهان گسترش دهید

اگر در یک شرکت صادراتی یا بین المللی کار می کنید و دوست دارید کسب و کار خود را در سراسر جهان گسترش بدهید و در کشورهای دیگر بازار خوبی دارید؛ بهتر است به فکر طراحی مونوگرام به عنوان لوگوی خود باشید. لوگوی مونوگرام در عین سادگی قابل تشخیص و به یادماندنی است. اگر به مونوگرام حروف انگلیسی شرکت جنرال الکتریک نگاهی بیندازید؛ به طور کامل منظور ما را درک خواهید کرد.

 

اصول طراحی مونوگرام چیست و چه کاربردهایی دارد؟


 نمی‌خواهید از لوگوی تصویری یا نمادین استفاده کنید

اگر ترجیح می دهید به جای لوگوی تصویری و نمادین از سایر انواع لوگو استفاده کنید و می خواهید نام شرکت شما به خوبی در ذهن مخاطب جا بیفتد؛ سبک لوگو مونو‌گرام می تواند بهترین انتخاب شما باشد. شما می توانید حروف اول نام شرکت خود را با ایده‌های دیگری که به ذهنتان می رسد ترکیب کرده و یک مونوگرام به یاد ماندنی خلق کنید.
اگر به تازگی تجارت خود را راه انداخته اید باید بتوانید نام برند خود را به مخاطب بشناسانید. در این شرایط شما باید مونو‌گرامی طراحی کنید که نام کامل برند شما را در ذهن مخاطب جا بیندازد. اگر بتوانید نام برند یا شرکت خود را به طور کامل زیر هر مونوگرام در پلتفرم های مختلف بنویسید؛ تصویر مونوگرام همراه با نام شرکت شما در ذهن مخاطب باقی می‌ماند و پس از مدتی میتوانید نام برند شرکت را حذف کرده و از مونوگرام به تنهایی به عنوان عکس پروفایل رسانه های اجتماعی یا فایو آیکون وب سایت استفاده کنید.

 

اصول طراحی مونوگرام چیست و چه کاربردهایی دارد؟

 

هنگام طراحی لوگو مونوگرام به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

 پیدا کردن یک فونت متمایز

سبک فونت در طراحی مونوگرام حروف فارسی و انگلیسی اهمیت بسیار زیادی دارد. لوگوهای مونوگرام با حروف نمایش داده می شوند بنابراین انتخاب فونت و نحوه نوشتن حروف به شخصی سازی، سفارشی شدن و هدف گیری مخاطبین خاص کمک می‌کند. برای انتخاب بهترین فونت طراحی لوگو از نوع مونوگرام سوالات زیر را از خودتان بپرسید:

• نام شرکت من در چند حرف خلاصه می‌شود؟
• آیا میتوانم از عدد یا حرف دیگری به حروف اختصاری نام شرکت اضافه کنم؟
• مونوگرام من قرار است کدام مخاطبین را تحت تاثیر قرار بدهد؟
• قرار است از لوگو مونوگرام خود در چه پلتفرم هایی استفاده کنید؟

 پس از پاسخ به این سوالات می توانید تشخیص دهید که آیا دوست دارید مونوگرام شما کلاسیک به نظر برسد یا فانتزی؟ چندین فونت مختلف را روی حروف اختصاری شرکت خود امتحان کنید. البته بهتر است فونت های انتخابی شما از نوع سریف باشند.
اگر با یک طراح لوگو حرفه ای کار می کنید ممکن است برای شما یک فونت خاص طراحی کند که تا به حال نظیر آن را ندیده باشید. این یک فرصت استثنایی برای شماست که برند خود را با یک طراحی منحصر به فرد به نمایش بگذارید. بنابراین فقط به دنبال فونت هایی که در در دسترس عموم اند؛ نباشید. شما می توانید به یک طراح لوگو ی حرفه ای سفارش بدهید تا فونت هایی را بر اساس نیازهای شما طراحی کند و سپس مونو‌گرام خود را بسازید.

 به مونوگرام خود شخصیت و خصوصیات خاصی ببخشید

با بکار بردن ۲ یا ۳ حرف در مونوگرام ایده های متنوع و گسترده ای پیش روی شماست تا بتوانید خصوصیات منحصر به فردی را در لوگوی خود ایجاد کنید. به عنوان مثال به لوگوی شخصی راجر فدرر تنیس باز مشهور نگاهی بیندازید. ابتدا و انتهای حروف انگلیسی مونوگرام طراحی شده حذف شده‌اند تا ذهن مخاطب برای تکمیل کردن آنها درگیر شود. از همین ترفند میتوانید برای طراحی مونوگرام حروف فارسی مثل مونوگرام حرف م استفاده کنید.

 

اصول طراحی مونوگرام چیست و چه کاربردهایی دارد؟


 مونوگراف های تک حرفی طراحی نکنید

طراحی لوگوی مونوگراف با یک حرف بسیار چالش برانگیز است. یک حرف به تنهایی نمی‌تواند آنقدر قدرتمند باشد که به عنوان نماینده برند شما پیامتان را به درستی به مخاطب برساند. با اینحال نمونه لوگوهای مونوگرام تک حرفی موفقی نیز طراحی شده اند که به عنوان مثال می‌توان به مونوگرام حرف انگلیسی M در لوگوی مک‌دونالد اشاره کرد. طراح لوگوی مشهور Jim Schindler با خلاقیت بالای خود توانست حرف M را با فونت بسیار خاصی برای مک دونالد طراحی کند که سالیان سال جایگاه خود را در ذهن مشتریان حفظ کرده است.

 از رنگ ها در طراحی لوگوی مونوگرام، هوشمندانه استفاده کنید

رنگ ها در طراحی لوگو مونوگرام حرف زیادی برای گفتن دارند. بهتر است تعداد رنگ ها را محدود کنید. معمولاً بیش از دو رنگ در طراحی لوگوی مونوگرام حروف فارسی یا انگلیسی به کار نمی رود.
رنگ مشکی بیشترین کاربرد را در طراحی مونوگرام حرف فارسی و انگلیسی دارد. این رنگ بیشتر در صنایع مد و فشن برای شکیل تر جلوه دادن برند مورد استفاده قرار می گیرد. ترکیب رنگ سیاه و سفید برای طراحی لوگو مونوگرام یک ترکیب ایده آل است.
لوگو مشهور برند جواهرسازی می جوری (Mejuri) که از حرف انگلیسی M الهام گرفته شده و داخل یک دایره به رنگ مشکی قرار گرفته به خوبی از رنگ طلایی استفاده کرده تا محصولات برند را در ذهن مخاطب جا بیندازد.

 

اصول طراحی مونوگرام چیست و چه کاربردهایی دارد؟


رنگ آبی و قرمز نیز در طراحی لوگو مونوگرام طرفداران زیادی دارد. این دو رنگ در ترکیب با یکدیگر و گاهی اوقات به تنهایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. رنگ قرمز احساساتی مثل قدرتمند بودن و هیجان انگیز بودن و رنگ آبی احساس اطمینان و اعتماد را در مخاطب بر می‌ انگیزد.
بسیاری از شرکت‌ها در طراحی لوگو مونوگرام ترجیح می‌دهند فقط از یک رنگ استفاده کنند اما برخی دیگر هر حرف اختصاری را در مونوگرام به رنگ خاصی طراحی می‌کنند. در صورتی که از دو یا چند رنگ در مونوگرام استفاده شود معمولاً طراح لوگو سعی می کند رنگ ها ارتباط خاصی با پیام برند داشته باشند تا به خوبی با مخاطب ارتباط برقرار کنند.

 از طراحی حرفه ای شکل یا طرح در مونوگرام استفاده کنید

لوگوهای مونوگرام می توانند حروف را به شکل های مختلفی نشان بدهند. استفاده از طرح های افقی و عمودی مختلف، فرورفتن حروف در یکدیگر یا نوشتن حروف در کنار هم و ایجاد طرح مثلث و مستطیل برای طراحی مونوگرام قدیمی کاربرد زیادی دارد. از مشهورترین مونوگرام های به یادماندنی، طراحی لوگوی Yves Saint Laurent با سه حرف YSL است که به صورت عمودی و درهم رفته طراحی شده است.

 

اصول طراحی مونوگرام چیست و چه کاربردهایی دارد؟


خلاقیت طراح لوگو برای ساخت مونوگرام اسم با حروف اختصاری و طراحی های متنوع نقش مهمی در سبک لوگو مونوگرام حروف انگلیسی و فارسی ایفا می کند.

 

اصول طراحی مونوگرام چیست و چه کاربردهایی دارد؟


طراحی لوگوی مونوگرام با دو حرف معمولاً از نوع مونوگرام های قدیمی به شمار می‌آید که نشان‌دهنده قدمت بسیار طولانی برند است. برای طراحی مونوگرام حروف فارسی یا انگلیسی با دو حرف می توان از ایده هایی مثل معکوس کردن افقی یا عمودی حروف، فرو بردن آنها در یکدیگر یا ایجاد تقارن در نوشتن حروف در گوشه‌های یک مربع یا مستطیل استفاده کرد.
طراحی حروف معکوس معمولاً در برندهای آژانس های معماری و طراحی دکوراسیون داخلی به کار می رود.

 

اصول طراحی مونوگرام چیست و چه کاربردهایی دارد؟


طرح های منحصر به فرد دیگری که از دو یا چهار حرف به صورت نامتقارن استفاده می‌کنند و فونت های سنس سریف را به کار می‌گیرند؛ طراحی لوگو را از حالت مونوگرام قدیمی خارج کرده و طرحی فانتزی و جدید به آن می‌بخشند.

 

اصول طراحی مونوگرام چیست و چه کاربردهایی دارد؟

 

از روش‌های دیگر سفارشی سازی مونو‌گرام می ‌توان به طراحی فونت های دست خطی اشاره کرد که معمولاً برای برندهای فشن یا تولیدی های لباس مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع لوگو از انواع لوگو غیر رسمی به شمار می آید که برای مخاطبین جوان جذابیت بیشتری دارد.

 

اصول طراحی مونوگرام چیست و چه کاربردهایی دارد؟

 

جمع بندی

مونوگرام را می توان به شکل تصاویر فایو آیکون ، واترمارک یا لوگوی اصلی در پلتفرم های مختلفی مثل اینستاگرام، فیس بوک، وب سایت و غیره مورد استفاده قرار داد. مونوگرام را می‌توان روی گیفت های تبلیغاتی، کارت عروسی یا حتی بیلبوردهای بسیار بزرگ نیز چاپ کرد.
طراحی لوگو مونوگرام به نحوی است که هویت برند را به خوبی به نمایش می‌گذارد. بنابراین مونوگرام ها یکی از انتخاب های اساسی طراحان لوگو برای برند های معتبر و بین المللی هستند.