لوگونومی
دسته بندی : عمومی | منتشر شده در تاریخ : 1399/02/07

چگونه از شکل و رنگ در طراحی لوگو استفاده کنیم؟

طراحی لوگو یکی از جنبه های مهم در بازاریابی برند شما است. با توجه به این ایده باید بتوان از طراحی لوگو هویت برند را تشخیص داد. به طوری که لوگو نشان دهنده شخصیت شرکت یا محصولات و خدمات ارائه شده توسط آن باشد. اگر می‌خواهید با مخاطبین هدف ارتباط برقرار کنید و برند خودتان را به آنها معرفی نمایید باید با انتخاب یک لوگوی حرفه ای شروع کنید.
در این مقاله قصد داریم نحوه انتخاب رنگ و شکلهای لوگو را به شما آموزش دهیم تا بتوانید پیام هدف خود را به مخاطب برسانید. سپس با بررسی چند نمونه از لوگوهای مشهور که در آن روانشناسی رنگ و شکل در طراحی برای برند مورد توجه قرار گرفته آموزش طراحی لوگو را تکمیل می کنیم.

روانشناسی طراحی لوگو

طراحان برای خلق یک لوگوی موثر و جذاب باید جزئیات را به خوبی در کنار هم بچینند. سپس باید به تاثیری که این اجزاء روی مشتریان بالقوه می گذارد؛ توجه کنند. در مطالعات مختلف اثر فاکتورهای گوناگون لوگو بر روی ذهن و رفتار انسان بررسی شده که به آن روانشناسی لوگو می گویند. دانش ما از اصول روانشناختی طراحی لوگو کمک می کند تا در مشتریان انگیزه ایجاد کنیم و طراحان لوگو نیز می توانند واکنش مخاطبین را نسبت به لوگویی که طراحی کرده اند با توجه به رنگ و شکل آن پیش بینی کنند.
بسیاری از واکنش های روانشناختی مشتریان ناخودآگاه است. به طوری که وقتی با با یک طراحی لوگو حرفه ای با رنگ و شکل تاثیر گذار مواجه می شوند؛ احساسات و رفتارهایی بروز می دهند. رنگ و شکل در طراحی لوگو معانی خاصی دارد و زمانی که مخاطب به آن نگاه می کند؛ پیام هایی را در در ذهن خود تجزیه و تحلیل کرده و طبق آنها به آنچه که می بیند واکنش نشان می دهد.
با دانستن نقش رنگ و شکل در روانشناسی لوگو طراحان حرفه‌ای می توانند مفاهیم موجود در لوگو را کنترل کنند. هر جزء که برای نمایش در لوگو انتخاب می شود به مخاطبین کمک می‌کند که مفهوم صحیح لوگو را درک کنند.

نقش رنگ در طراحی لوگو

تحقیقات روانشناسی رنگ نشان می دهد افراد فقط ۹۰ ثانیه روی رنگ های لوگو تمرکز می کنند تا درباره محصولات و خدمات ارائه شده توسط این شرکت قضاوت کنند. ۶۲ تا 70 درصد ارزیابی مشتریان از لوگو بر اساس رنگ های آن است و به همین علت موفقیت طراحی برند بستگی به رنگ های انتخاب شده در طراحی لوگو دارد.
رنگ ها یکی از عناصرحیاتی برای نشان دادن محصولات و همچنین تشخیص برند هستند. رنگ لوگو در طراحی آن تاثیر بسزایی دارد و روی واکنش مخاطبین بر اساس مفاهیم رنگ هایی که در برند به آن اشاره می‌کنیم؛ اثرگذار خواهد بود:
• قرمز: اعتماد به نفس، جوانی و قدرت
• نارنجی: صمیمیت، گرما، پر انرژی بودن
• زرد: خوشحالی، خوش بینی و گرما
• سبز: آرامش، رشد و سلامت
• آبی: اطمینان، امنیت و پایداری
• بنفش: لوکس بودن، خلاقیت، هوشمندی
• سیاه: قابل اطمینان، معتبر، باتجربه
• سفید: ساده، آرام، پاک
انتخاب رنگ فقط نباید بر مبنای مفهوم آن باشد. درک مخاطب از ظاهر لوگو برای هر فرد متفاوت است. بنابراین رنگ باید بتواند تاثیرگذاری مختلفی در اشخاص مختلف با سنین، فرهنگ و جنسیت متفاوت داشته باشد. به عنوان مثال کودکان رنگ زرد را بیشتر دوست دارند. هر چه سن بالاتر می رود رنگ زرد جذابیت کمتری پیدا می کند. به همین ترتیب اختلافات فرهنگی در تعریف رنگ تاثیر دارد. برای اینکه تشخیص دهید کدام رنگ برای برند شما مناسب تر است باید ارجحیت های مخاطب هدف خود را بشناسید.

نقش شکل در طراحی لوگو

همانطور که پیش از این در خصوص استفاده از شکل ها در طراحی لوگو اشاره کردیم، تمام اجزای تصویری را میتوان به صورت شکل در لوگو نمایش داد. افراد ممکن است همواره به ارقام و اشکالی که آنها را احاطه کرده تا زمانی که روی آگاهی و رفتار آنها تاثیر نگذارد؛ توجه نکنند. سالها تحقیق و آزمون به حرفه ای ها کمک می کند تا درک کنند چه شکلی می تواند چه نوع احساسی را در مخاطب برانگیزد و چگونه می تواند روی ادراک انسان ها تاثیرگذار باشد. اجازه دهید نگاه دقیق‌تری بیاندازیم:
مستطیل و مربع: به معنای قدرت، امنیت و اعتبار است
مثلث: به معنای هیجان، خطر، ریسک، تعادل و پایداری است
دایره و بیضی: نماد زنان، جهان، جادو، رمز و راز و سرگرمی است
مارپیچ: به مفهوم رشد، خلاقیت، آرامش و هوش است
اشکال طبیعی: به مفهوم اصل بودن، طبیعی بودن، تعادل و تازگی است
اشکال انتزاعی: به مفهوم معنای دوگانه داشتن، منحصر به فرد بودن، پیچیده بودن است
طراحان برای خلق لوگو باید روی شکل هایی که مورد استفاده قرار می دهند تمرکز کرده و اشکالی را متناسب با کلماتی که انتخاب کرده اند؛ برگزینند.

 

"چگونه

 

نمونه های واقعی لوگو

در ادامه به برخی از لوگوهایی که در رنگ و شکل از لحاظ روانشناختی مورد استفاده قرار گرفته اشاره می کنیم:

لون اسکیپ (LunnScape)

این لوگو برای شرکتی که خدمات طراحی فضای سبز برای فضاهای عمومی، ادارات، پارک ها و غیره ارائه می دهد؛ طراحی شده است. نماد برند به شکل یک سنجاقک با تصاویر ماسکات در لوگو آورده شده است. شرکت لون اسپیس در فلوریدا واقع شده و نام آن از یک فواره معروف گرفته شده است. به علاوه لوگوی که دارای علامت پرنده باشد به مخاطبین کمک را می کند که ماهیت خدمات این شرکت را بهتر درک کنند.
شکل سنجاقک به سبک ساده در لوگو طراحی شده و بال های آن به شکل گلبرگ های گل طراحی شده اند. این لوگو از چندین رنگ استفاده کرده است. دایره های این لوگو که برای طراحی سنجاقک به کار رفته احساس آرامش را به مخاطب منتقل می کند. همچنین رنگ های به کار رفته نمایانگر انرژی و تازگی هستند که می‌توانند مفهوم برند را به خوبی منتقل کنند. بالهای سنجاقک با ترکیبی از رنگهای زرد و صورتی مشخص شده است که نشان دهنده مفرح بودن در گرما و حساس بودن است. در حقیقت این رنگ ها سنجاقک را شاد نشان داده است. کلمات نوشتاری نیز در این لوگو مورد استفاده قرار گرفته که نشان دهنده خدمات برند با استفاده از فونت شیک و نازک است.

آندره (Andre)

فیلم طراحی لوگو مربوط به طبیعت و منظره است که مرتبط با خدمات ارائه شده توسط شرکت آندره می باشد. لوگوی ترکیبی با استفاده از یک شکل ماسکات همراه با نوشتار با کلاسی که در اشکال گرد گنجانده شده است؛ انتخاب شده است. نماد موجود در شکل جدید، ترکیبی مفهومی از یک پرنده و یک برگ در تصویری دایره ای شکل است. شکل دایره ای به راحتی نشان دهنده جهان و گرایش مثبت و انتقال دهنده حس حمایت از زمین است. ترکیب رنگ در این لوگو نیز کاملاً با طبیعت و خدماتی که شرکت آندره ارائه می‌دهد مرتبط است.

بیند (Binned)

شرکت بیند در حقیقت خدمات پاکسازی زباله را ارائه می دهد. لوگوی این شرکت از یک لوگوی نوشتاری با حرف بزرگ که به نام همین برند مرتبط است طراحی شده است. خطوطی که روی این حرف قرار گرفتند به شکل موج، حس پاکیزگی و شستشو را منتقل می‌کنند. این لوگو از نوع ورد مارک طراحی شده و فونت ساده‌ای به صورت پررنگ برای آن انتخاب شده که نشان دهنده مسئولیت پذیر بودن این برند است.
رنگ های به کار رفته شامل آبی و سبز کاملاً نشانگر پاکسازی و نوسازی است. به علاوه رنگ آبی حس اعتماد ایجاد می کند و نشانگر اعتبار شرکت نیز می باشد.

ریبورن (Reborn)

لوگوی ریبورن مربوط به یک شرکت خصوصی چینی است که فلسفه اصلی آن مدرن‌سازی نحوه سفارش غذا در صنعت رستوران و ایجاد ارتباط بین غذاهای سنتی و غذاهای جدید به صورت مبتکرانه و تولید غذاهای سالم است. برای گنجاندن تمام این مفاهیم برند در لوگو از یک روبان ابریشمی قرمز رنگ که اولین حرف نام برند را مشخص می‌کند؛ استفاده شده است.
این روبان یک شکل مارپیچ ایجاد کرده که احساس خلاقیت و نوآوری را منتقل می‌کند و علاوه بر این حس جابجایی این روبان نشان می‌دهد که رستوران می‌خواهد یک کسب و کار مدرن راه بیندازد که در طول زمان پیشرفت کند.
قرمز رنگ سنتی چینی است بنابراین به مشتریان حس غذای سنتی در رستوران را منتقل می‌کند و همچنین رنگ قرمز نشان دهنده جوانی، اعتماد به نفس و هوشمندی است که می‌خواهد خدمات ارائه سرویس های غذا با ابتکار جدید را ارائه دهد.

موشن (Motion)

این لوگو مفهوم استودیو موسیقی را منتقل می کند. این شرکت در چند زمینه موسیقی، کلاس‌هایی را برگزار می‌کند و در مسابقات متعددی نیز شرکت می کند.
علامت برند شکلی دایره مانند دارد در اصل این شکل سمبل سرگرمی و آزاد بودن است؛ چون هیچ ابتدا و انتهایی ندارد. به این ترتیب لوگو تنوع خدمات ارائه شده توسط این شرکت را منتقل می کند. به علاوه یکی از مفاهیم مشترک برای دایره های موجود در لوگوی موشن نمایش نام برند در لوگو است.
این مفهوم لوگو با رنگ های متعددی که نشان دهنده انعطاف پذیری استراتژی عمومی برند است؛ نشان داده شده است. این رنگ ها شامل زرد، قرمز و آبی می شود. رنگ زرد احساس شادی و گرما را منتقل می کند. رنگ های سبز و آبی نیز نشان دهنده تعادل و هارمونی هستند.

اربیت (OrBeat)

لوگوی گرد دیگری که برای اوربیت طراحی شده یک پلتفرم آنلاین را نشان می دهد که می تواند انواع فایل های صوتی مانند موسیقی سخنرانی یا هر نوع فایل صوتی دیگری در اینترنت را به اشتراک بگذارد. به علاوه این سرویس از یک شبکه اجتماعی نیز بهره می برد و به همین علت شکل آن به صورت دایره ای از دوستان نمایش داده شده است. کاربران می‌توانند پلی لیست های منحصر به فرد خود را در این وب سایت ایجاد کنند؛ کامنت‌هایی بگذارند یا به آهنگ آنلاین مورد علاقه خود گوش بدهند و یا آن را با دوستان خود در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند.
بنابراین لوگوی طراحی شده باید با مفهوم موسیقی و پویا بودن وب سایت هماهنگی داشته باشد. به همین علت شکل دایره ای طراحی شده برای این لوگو و سایه های مورد استفاده در آن نشان دهنده محتوای متنوع در این پلتفرم است.

ویزلی (Whizzly)

این لوگو برای یک شبکه اجتماعی طراحی شده است که نشان دهنده یک میمون با گرافیک ماسکات است که با استفاده از یک عینک آفتابی حالت تفریح و سرگرمی را منتقل می کند. انتخاب کاراکتر میمون به علت ارتباط اجتماعی بسیار خوب این حیوان نسبت به سایر حیوانات است. میمون ها بسیار پرانرژی و بامزه هستند و به همین علت می توانند نماد خوبی برای یک شبکه اجتماعی سرگرم کننده باشد. شکل گرد تصویر لوگو نشان دهنده پویا بودن و صمیمی بودن برند است.
چون مخاطبین هدف این برند معمولا افراد جوان هستند رنگهای بنفش و آبی مورد استفاده قرار گرفته که در هر سطحی جلب توجه می کند و همچنین نام برند در شیشه عینک آفتابی نوشته شده که موجب می شود در نگاه اول مخاطب بتواند نام برند را تشخیص دهد.

فوکسیژنیک (fOxygenic)

در این لوگو نمادی به صورت یک آیکون اپلیکیشن موبایل نشان داده شده است. این اپلیکیشن موبایل نشان دهنده یک شبکه اجتماعی برای افرادی است که به فعالیت های هیجانی، ورزش و حوادث و رخدادهای ورزشی علاقه دارند. همانطور که از ماسکات موجود در لوگو به شکل دایره مشخص است؛ حرف O که نمایانگر کلمه اکسیژن است؛ نام برند را به ذهن مخاطب منتقل می‌کند. همچنین شکل دایره‌ای O نشان دهنده صمیمیت و فعال بودن و پویا بودن اس.ت دقیقاً مانند لوگوی اربیت رنگ نارنجی گرم روشن نه تنها نشان دهنده سنتی بودن فوکسیژنیک است بلکه پویا بودن و مفرح بودن آن را نیز نشان می دهد. بعلاوه این رنگ موجب می‌شود آیکون اپلیکیشن به راحتی قابل تشخیص باشد.