لوگونومی
دسته بندی : عمومی | منتشر شده در تاریخ : 1398/12/10

چگونه یک لوگوی حرفه ای طراحی کنیم؟

لوگو ها بخش مهمی از هر تجارتی هستند اما نکات بسیاری وجود دارد که هنگام طراحی لوگو باید آن را نظر بگیرید که شامل رنگ، سبک، فونت و نمادهای آن می شود. لوگو ها نه تنها تصویری از برند شما را در ذهن مشتری ایجاد می کنند بلکه نمایانگر نوع تجارت شما نیز هستند.
به همین علت هنگام طراحی لوگو بهتر است راهنمای زیر را با دقت و کامل بخوانید تا بتوانید بهترین لوگو را برای برند تجاری خود از دیدگاه مشتریان طراحی کنید. اگر می خواهید یک لوگوی حرفه ای طراحی کنید باید ۵ مرحله زیر را با دقت دنبال کنید:
• مرحله ۱: درباره برند خود تحقیق کنید
• مرحله 2: نحوه طراحی لوگو را یاد بگیرید
• مرحله ۳: از رنگ ها، فونت ها و نمادها ایده بگیرید.
• مرحله ۴: لوگوی خود را خلق کنید.
• مرحله ۵: لوگو را تست و آن را تایید نهایی کنید.
در حال حاضر سایت ها و نرم افزار های بسیاری وجود دارد که کاملاً تصادفی و با اطلاعات محدودی برای شما لوگو طراحی می کند. اما اگر می خواهید یک لوگو حرفه ای برای تجارت خود طراحی کنید؛ باید خودتان بر تمام مراحل آن اشراف داشته باشید.

مرحله ۱ درباره برند خود تحقیق کنید.

اگر می خواهید یک لوگوی حرفه ای، به یاد ماندنی و تاثیرگذار داشته باشید باید تحقیق کنید. تحقیق در مورد تجارت خودتان به معنای تعیین یک هویت قوی از برند تان است که به شما کمک می کند اعتبار شرکت خود را افزایش دهید و همانطور که رشد می کنید شناخته شوید. پیش از آنکه لوگوی خود را طراحی کنید باید بتوانید به سوالات زیر پاسخ دهید:

• مشتریان ایده آل من چه کسانی هستند؟

• آنها چه برندهایی را که مربوط به تجارت من باشد؛ دوست دارند؟

زمانی که مشتریان ایده‌آل خود را شناسایی و بازار هدف خود را مشخص کنید می توانید درک بهتری از پیامی که لوگوی شما باید به بیننده برساند داشته باشید.
اگر برخی از مشتریان خود را می شناسید و حتی از دوستان و آشنایانتان هستند که از محصولات برند شما استفاده می کنند بهتر است همین الآن در مورد سبک زندگی، نحوه تصمیم‌گیری خرید آنها، برندهای مورد علاقه شان و دیدگاهی که نسبت به محصولات و خدمات تجارت شما دارند از آنها سوال هایی بپرسید.

• لوگوی شرکت های رقیب چگونه است؟

بهترین روشی که می تواند ایده ای برای طراحی لوگوی مربوط به تجارت به شما بدهد؛ بررسی لوگوی شرکت های رقیب یا وبسایت های آنهاست تا بتوانید لوگوهایی را که می پسندید و یا نمی‌پسندید از هم تشخیص دهید.
بررسی لوگو شرکت های رقیب به شما کمک می کند که جهت یابی درستی برای شروع طراحی لوگو حرفه ای خود داشته باشید. همچنین شما باید بتوانید لوگویی طراحی کنید که کاملا از لوگوی رقبای شما متمایز باشد.

• ویژگی های برند شما چیست؟

باید لیستی از ویژگی های برند خود شامل مشخصات برجسته، ارزش ها و منافعی که برای تجارت خود درنظر گرفته‌اید تهیه کنید. برخی از این ویژگی ها می تواند شامل خلاق بودن، سازگار با محیط زیست بودن، استفاده راحت کاربر و غیره باشد.

• نام برند شما چیست؟

اگر هنوز نام برند خود را انتخاب نکرده اید حتماً پیش از طراحی لوگو باید به یک تصمیم نهایی برسید. نام برند شما می تواند یک کلمه، یک عبارت توصیفی یا یک عبارت تحریک کننده باشد. به عنوان مثال "کوکی" یک کلمه است در صورتی که "کوکی های بدون قند" یک عبارت توصیفی و "کوکی برای دوستداران سلامت" یک عبارت تحریک کننده است.

• بیشترین استفاده شما از لوگو چیست؟

مشخص کنید که لوگوی خود را چگونه می خواهید به نمایش بگذارید. نحوه نمایش لوگو روی طراحی آن تاثیر می گذارد. اگر یک کمپانی ساختمانی هستید و می خواهید لوگو روی دکلهای جرثقیل های بزرگ و یا روی تابلوهای داربست نمایش داده شود، نحوه طراحی لوگوی شما با تجارتی که مربوط به پوشاک است و می خواهد لوگوی خود را روی تی شرت های خاص نمایش دهد؛ متفاوت است.
اگر یک شرکت مشاور هستید ممکن است بیشتر بخواهید لوگوی خود را به صورت آنلاین روی وب سایت ها، کانالهای صفحات اجتماعی و یا اسکایپ به نمایش بگذارید. در هر صورت بهتر است پیش از طراحی لوگو نوع کاربرد آن را مشخص کنید.
ساده ترین قانون در خصوص طراحی لوگو ساده بودن و شفاف بودن پیام آن است. معمولاً لوگوها در مکان های زیر به نمایش گذاشته می شود:
 به صورت آنلاین در وب سایت ها یا در امضای ایمیل یا در سربرگ صورتحسابها و رسیدها
 در رسانه های اجتماعی به عنوان عکس پروفایل یا پست های تصویری و غیره
 به صورت چاپ شده مانند کارت ویزیت، بروشور، پوستر، بیلبورد، لباس ورزشکاران و بسته بندی ها
به منظور این که لوگوی شما برای نمایش دادن روی هر کدام از این موارد مناسب باشد باید تغییراتی روی آن انجام گیرد پس بهتر است پیش از شروع مرحله بعد در مورد نحوه نمایش لوگوی خود تصمیم بگیرید.

مرحله ۲ نحوه طراحی لوگو را یاد بگیرید.

برخلاف عقاید عموم، طراحی لوگو حرفه ای بهتر است توسط نرم افزار های ویرایش و افراد متخصص و با تجربه انجام بگیرد. هر چند خود مؤسس یک برند نیز می تواند حتی در ۵ دقیقه لوگو طراحی کنند اما مطمئنا این لوگو اعتبار لازم را میان بینندگان کسب نخواهد کرد.

 لوگوی حرفه ای چه ویژگی هایی دارد؟

کیفیت یک لوگو مهمترین موضوعی است که باید در نظر بگیرید. بهترین لوگو ها آنهایی هستند که ساده، به یادماندنی، منحصر به فرد، فراگیر و متناسب با بازار هدف و صنعت مورد استفاده طراحی شده باشند. همچنین لوگو ها باید به وضوح قابل تشخیص باشد و نمایانگر برند خود باشند. لوگو ها باید از لحاظ ظاهری جذاب باشند و با استفاده از فونت، رنگ، اندازه و طرح، بیننده را به سمت پیام هدف برند سوق دهند. نام تجاری شرکت همان چیزی است که همه مشتریان در اولین نگاه انتظار دارند که در لوگو ببینند و لوگو باید نام برند شما را به آنها یادآوری کند تا در ذهنشان باقی بماند. شکل و طرح لوگو نیز نقش بسیار مهمی در زیبایی آن ایفا می کند چون ذهن مخاطب را هدف قرار می‌دهد. بنابراین برندها باید از شکل لوگو برای رساندن پیغام خود به مخاطب استفاده کنند.
شکل هندسی در لوگو نشان دهنده پیام خاصی است که به چند مورد از آنها اشاره می کنیم:
• دایره: اتحاد امنیت و حفاظت
مستطیل و مربع: پایداری، تعادل، سنتی بودن
• مثلث: قدرت، تضاد و سرعت. از مثلث اکثر اوقات به جای حروف A و V استفاده می شود.
• جهت های عمودی و افقی: خطوط و شکل های عمودی نمایانگر خشونت، قدرت، ترغیب کردن و تسلط هستند.
• شکل های طبیعی و موجودات زنده: گرما، راحتی، صمیمیت
• حروف درهم: این نوع اشکال به صورت عمودی و افقی جلب توجه می کنند و می توانید آن را در ترکیب با نوشتن یک کلمه به صورت افقی استفاده کنید.
• نمادگذاری: گذاشتن نماد می تواند چهره لوگو را تغییر دهد. نماد میتواند در طرفین یا در بالای لوگو قرار بگیرد.
• نوشتن یک شعار: اگر لوگوی شما حاوی یک شعار است باید زیر نام شرکت را ذکر کنید اما می توانید آن را در مرکز، سمت چپ یا سمت راست قرار دهید.

 

چگونه یک لوگوی حرفه ای طراحی کنیم؟

لوگوی لپتاپ Asus، نمونه ای از یک لوگوی حرفه ای

 

مرحله ۳ از رنگ ها، فونت ها و نمادها ایده بگیرید.

در این مرحله رنگ لوگو سایت را با سلیقه خودتان انتخاب کنید. بهتر است رنگ لوگو را از دیدگاه مخاطب بررسی کنید و توجه کنید که چه احساساتی را در او برمی‌انگیزد. رنگ ها نیز مانند نمادها می ‌توانند نشانه ویژگی خاصی در برند شما باشند:
• سیاه: قدرت و شکوه
• آبی: حرفه ای و موفق
• نارنجی: خوشبینی، کنجکاوی و جلب توجه کردن
• سبز: تعادل و صلح، دوستی با محیط زیست
• صورتی: نماد مربوط به زنان و تغذیه
• بنفش: سلطنتی و معنوی و لوکس
• قرمز: اعتماد بنفس، جاه طلب، پر انرژی
• زرد: نگاه مثبت، خوشحال
• سفید: خالص و ساده
• خاکستری: کلاسیک و جدی

چه تعداد رنگ باید در طراحی لوگو مورد استفاده قرار می گیرد؟

اصولاً بین دو تا سه رنگ در طراحی لوگوی مورد استفاده قرار می گیرد که یکی از آنها حتماً سیاه یا سفید است. البته برخی از شرکت ها مانند گوگل رنگین کمانی از رنگها را در لوگوی خود مورد استفاده قرار داده اند.
فونت لوگو نیز از دیگر موارد مهم در طراحی لوگو است که دارای انواع زیر می باشد:
• فونت های سریف که دارای گوشه های تیز هستند.
• فونت های سنس سریف که لبه های آنها گوشه ندارد و شکیل تر به نظر می رسند.
• فونت های اسکریپت که دارای طراحی خاص و منحصر به فردی هستند.
• فونت های مدرن که از نوع سنس سریف هستند اما طراحی های خاصی در آنها در نظر گرفته شده است.
• فونت های نمایشی که فونت های غیر طبیعی هستند و باید در انتخاب آنها بسیار دقت کنید تا با برند شما همخوانی داشته باشند.
نماد های لوگو از دیگر مؤلفه های طراحی لوگو هستند که می توانید برای کمک به متمایز شدن لوگوی برند خود از سایر رقبا از آن استفاده کنید. نماد ها می توانند به شکل عکس مانند عکس حیوانات یا لامپ باشند یا به صورت نماد های هندسی مثل شش ضلعی یا چند دایره در هم نشان داده شوند.
نمادی که انتخاب می کنید باید با سبک فونت شما همخوانی داشته باشد و همانطور که پیش از این در بخش سبک به آن اشاره کردیم موقعیت قرار گیری آن در لوگو می تواند چپ، راست، بالا یا پایین طبق نظر خودتان باشند.

مرحله ۴ لوگوی خود را خلق کنید.

روش اول: می توانید کار طراحی لوگو را خودتان با کشیدن خطوط طراحی آغاز کنید. سپس از یک طراح لوگو کمک بگیرید تا به خطوطی که طراحی کرده اید؛ شکل بدهد.
روش دوم: یک تمپلیت لوگو خریداری کرده و آن را به سبک خود تغییر دهید می توانید نام شرکت، رنگ ها و نماد ها را به آن اضافه کنید. مشکل تمپلیت ها این است که احتمالا هزاران شرکت دیگر نیز از آن برای ایجاد لوگوی خود استفاده کرده‌اند و در نتیجه شکل نهایی آن ممکن است با سایر رقبا تفاوت چندانی نداشته باشد.
روش سوم: از یک طراح لوگوی آنلاین کمک بگیرید. در حال حاضر طراحان لوگوی آنلاین با هزینه ای نسبتاً کمتر به شما کمک می‌کنند که با استفاده از نرم افزارهای موجود در وبسایت آن ها لوگوی خود را طراحی کنید.

مرحله ۵ لوگوی خود را تست کرده و تایید نهایی کنید.

زمانی که یک لوگو طراحی شد زمان آن فرا می رسد که آن را تست کنید. برای این کار باید سوالات زیر را از خود بپرسید:

• آیا لوگوی من قابلیت نمایش در هر محیطی را دارد مثلاً می توانم آنرا در بیلبوردهای بزرگ و یا در صفحات آنلاین به نمایش بگذارم؟

بهتر است لوگوی خود را به طور آزمایشی در صفحات اجتماعی و یا روی طراحی های بیلبوردها تست کنید و تغییرات لازم را روی آن اعمال نمایید. بهتر است لوگو را از لحاظ اندازه و خوانا بودن در هر سایزی چک کنید.

• آیا لوگوی من در صفحات سیاه و سفید نیز به خوبی نمایش داده می شود؟

اگر پس زمینه لوگوی شما خیلی روشن باشد و یا از رنگ‌های بسیار روشن در آن استفاده کرده باشید ممکن است در پرینت های سیاه و سفید به خوبی نمایش داده نشود. بنابراین بهتر است کمی رنگهای تیره را به آن اضافه کنید.

• آیا لوگوی من در اپلیکیشن هایی که می خواهم با آنها کار کنم به خوبی نمایش داده می شود؟

برای پاسخ به این سوال باید به اپلیکیشن هایی که شرکت شما با آنها تعامل دارد توجه کنید و آرم و لوگوی خود را در آن ها تست کنید. در نهایت بهتر است لوگوی طراحی شده را به صورت رنگی سیاه و سفید و در سایزهای مختلف پرینت بگیرید و اگر کاملا از نتیجه راضی بودید آنرا تایید کرده و به عنوان لوگوی برند خود به کار ببرید.