لوگونومی
دسته بندی : عمومی | منتشر شده در تاریخ : 1399/07/06

آشنایی با استراتژی های طراحی لوگوی تجارت الکترونیک یا Ecommerce

طراحی لوگوی تجارت الکترونیک (Ecommerce) در صورتی که حرفه ای انجام شود به مخاطبین نشان خواهد داد که هدف دقیق شما از تجارت وکسب و کاری که دارید چیست و با نوع محصولات و خدمات شما در نگاه اول آشنا خواهند شد.
لوگوی تجارت الکترونیک که این روزها اصطلاحا ترید مارک نامیده می شود به یکی از ضروریات برندسازی و مارکتینگ به خصوص در فضای دیجیتال تبدیل شده است. امروزه می بینیم که تمامی شرکت های معروف دارای یک ترید مارک (trademark) یا علامت تجاری هستند و از آن برای برقراری ارتباط با مخاطبین خود در پلتفرم های مختلف استفاده می کنند.
شاید بتوان اصلی ترین دلیل رونق کسب و کارهای تجارت الکترونیک را که بیشتر با طراحی وب سایت هایی بر بستر وردپرس یا با استفاده از افزونه ووکامرس به شکل فروشگاه های آنلاین یا ecommerce shop به مخاطبین معرفی می شوند را همین طراحی لوگوی تجارت الکترونیک دانست زیرا ترید مارک شناخت را افزایش داده و حتی گاهی اوقات موفقیت شرکت را تعیین می نماید.
اگر بخواهید در این گردونه رقابت تنگاتنگ بین فروشگاه های آنلاین که هر روز تعداد آنها رو به افزایش است باقی بمانید و خودتان را در صدر نگه دارید بی شک باید با اصول طراحی لوگوی تجارت الکترونیک آشنا باشید تا بتوانید با ترکیبی خاص از رنگ ها و نمادها در لوگوی تجارت الکترونیک، برای مدتی طولانی توجه مخاطبین را به خود جلب نمایید و به نمادی ماندگار در اذهان تبدیل شوید.

اما برجا گذاشتن چنین تاثیری در ذهن مخاطبین به چه عواملی در طراحی لوگو بستگی دارد؟
• چگونه می توان تعادل میان برند و شناخته شدن توسط مخاطب را یافت؟
• چطور می توان لوگویی طراحی نمود که برای تجارت الکترونیک مفید باشد؟

این ها سوالاتی است که در شروع هر کسب و کاری به خصوص در دنیای فضای مجازی و در فروشگاه های آنلاین باید از خود بپرسید و ضد البته برای موفقیت در این راه، پاسخ آنها را بدانید.
اگر طراحی لوگوی تجارت الکترونیک به دغدغه فکری شما تبدیل شده و نگرانید که باید هزینه های گزافی بابت قیمت طراحی لوگو بپردازید، شاید آشنایی با استراتژی های طراحی لوگو که در ادامه با آن آشنا می شوید بتواند در حل مشکل به شما کمک کنید. پس ادامه مقاله را از دست ندهید!

لوگوی تجارت الکترونیک چیست؟

یک لوگوی تجارت الکترونیک (e-commerce logo) ترکیبی از عناصر بصری و (احتمالا) یک متن است که به منظور تحقق اهدافی خاص طراحی می شود. این لوگو به مخاطبین شما می گوید که شرکت چه کاری انجام می دهد.
در حالت ایده آل، لوگوی تجارت الکترونیک باید یک مولفه نمادین باشد. به طوری که در نگاه اول بتوانید تجارت مربوطه را تشخیص دهید.
لوگو تجارت الکترونیک باید به نحوی طراحی شود که به راحتی در ذهن مخاطب باقی بماند اگر نمادهای برندهای مشهور را به خاطر بیاورید بهتر متوجه منظورم خواهید شد. با دیدین آرم لوگو این برندها، حتی لازم نیست که نام شرکت در زیر لوگو بیاید زیرا آنها به اندازه کافی قابل شناسایی هستند.

چرا طراحی لوگوی تجارت الکترونیک از اهمیت زیادی برخوردار است؟

امروزه تجارت الکترونیک با سرعت زیادی در حال گسترش است و هر روز شاهد تعداد بیشتری وب سایت های فروش آنلاین هستیم که محصولات یا خدمات خود را در فضای مجازی معرفی می کنند تا فروش بیشتری به دست بیاورند. این خبر هم می تواند برای تجارت شما خوب باشد و هم بد. 

به عبارتی رقابت برای مشتریان آنلاین بسیار رو به افزایش است. فرصت های زیادی برای جذب مشتریان و فروش آنلاین وجود دارد. استراتژی های مرتبط با محتوا می تواند به تجربیات مشتریان اضافه نماید. خدمات اشتراک نیز می تواند به حفظ مشتریان و افزایش فروش کمک زیادی کند.

• اما آیا لوگوی شما یعنی لوگوی تجارت الکترونیک نیز طراحی ایده آلی دارد؟
• آیا ارتباطات به اندازه کافی از طریق برند و لوگو منتقل می شود؟

طراحی لوگوی حرفه ای باید حاوی یک المان بشردوستانه باشد. همچنین طراحی باید شامل استراتژی های منحصربفردی باشند. لوگ شما در واقع باید متمایز از سایر رقبا باشد.

طراحی لوگوی تجارت الکترونیک چه ارتباطی با ارزش دارد؟

لوگو اغلب اولین نقطه لمسی است که مصرف کنندگان با کسب و کار شما دارند. در واقع هر چقدر تلاش بیشتری در راستای طراحی لوگوی تجارت الکترونیک داشته باشید، موفقیت شما بیشتر خواهد بود. طراحی لوگو ساده و حرفه ای به مشتریان کمک می کند که فورا برند شما را بشناسند. لوگوی شما باید جوانب منحصربفرد برند شما را نشان می دهد. آن باید نمادی از کیفیت و اعتماد برای مشتریان باشد.
با گذشت زمان، لوگوی شما، نمادی برای وفاداری و حمایت از مخاطبین خواهد بود و از این رو در هنگام طراحی لوگوی تجارت الکترونیک باید این موارد را در ذهن داشته باشید.

طراحی لوگوی تجارت الکترونیک را چگونه شروع کنم؟

طراحی لوگوی شما باید بخشی از استرانژی برندینگ شما باشد.توسعه برند با لوگوی شما آغاز نمی شود اما راهی برای ایجاد ارتباط میان برند و مشتریان شما است. هم برند و هم لوگوی شما نباید در خلاء ایجاد شوند. باید بدانید که لوگوی شما تا چه اندازه برای بازار هدف قابل دسترسی است؟
در نظر داشته باشید که مصرف کنندگان و مخاطبین، لوگوی شما را در چه دیوایسی مشاهده خواهند نمود. بهتر است که خود را جای آنها قرار داده و به سلیقه های خاص آنها بیندیشید. در ادامه با استراتژی های طراحی لوگوی تجارت الکترونیک آشنا خواهیم شد.

 

آشنایی با استراتژی های طراحی لوگوی تجارت الکترونیک یا Ecommerce

 

شش استراتژی مهم برای طراحی لوگوی تجارت الکترونیک

مسیر موفقیت شما با این سوال آغاز می شود؛ چرا شما به تجارت الکترونیک روی آورده اید؟ در اینجاست که چگونگی طراحی لوگوی حرفه ای بخشی از سفر می شود. هدف نهایی شما خدمت رسانی به مشتریان و مخاطبین است. در صورت موفقیت، لوگوی شما برای مدت زمان طولانی به عنوان یک نماد محبوب برای مشتریان شما تبدیل خواهد شد.
شش استراتژی زیر که در ادامه توضیح خواهیم داد به شما کمک خواهند نمود تا یک لوگوی حرفه ای تجارت الکترونیک طراحی نمایید به طوری که ارزش ماندگاری را برای تجارت شما فراهم کند.

1.دموگرافیک را در طراحی لوگو دریابید:

ممکن است که جلب نظر اکثر خریداران تجارت الکترونیکی بخشی از استراتژی شما نباشد. در واقع لوگوی شما نقش مهمی را در نفوذ به بازارهای گوشه یا نیچ مارکت (niche markets) ایفا می نماید. شما می توانید اطلاعات جمعیتی یا دموگرافیک مورد نظر را بررسی کنید تا بدانید که چه رنگ ها و یا طراحی هایی برای آنها جذاب است. همچنین شما باید برای طراحی لوگوی تجارت الکترونیک برای این گروه خاص تصاویر خاصی را در نظر بگیرید که در نیچ مارکت طنین انداز هستند. ایجاد تغییرات منحصربفرد روی این نمادها می توانند جذابیت لوگوی شما را افزایش دهند.
اگر هم قبلا موفق به جذب مشتری شده اید، به تمایلات و خواسته های آنان نگاهی بیندازید. در نظر بگیرید که چه نوع مشتری هایی موفق می شوند و کدام یک موفق نیستند. هر دو عامل در طراحی لوگوی جدید شما نقش بسزایی خواهند داشت.

2. با یک لوگوی منحصر به فرد از سایر رقبای خود متمایز باشید:

در هر بازاری قطعا با رقابت شدیدی روبرو خواهید شد. رقبا در نیچ مارکت ها ممکن است فداکاری بیشتری را در برابر مشتریان خود نسبت به سایرین داشته باشند. شما می توانید در این میان، با شخصی سازی سهم خود از بازار را به دست آورید. می توانید این کار را با مراجعه به مشتریان موجود آغاز نمایید. در اینجا چندین عامل وجود دارد که باید هنگام مشاهده داده های مربوط به مشتری در نظر بگیرید:
چه کسانی بهترین مشتریان شما هستند، افرادی که مرتبا از شما خرید می کنند؟ و ضریب بازگشت شما چقدراست؟ همانطور که می دانید ضریب بازگشت (bounce rate) به درصدی از کاربران می گویند که پس از ورد به سایت شما بدون مشاهده اطلاعات از آن خارج می شوند. در واقع افرادی که از سایت شما بازدید کرده به طور ناگهانی آن را ترک می کنند.
در طراحی لوگوی تجارت الکترونیک شما باید ارزش ماندگاری مشتریان خود را در نظر بگیرید. فروش به ازای هر مشتری در طول زمان "پیوند یا چسبندگی" (stickiness) برند شما را نشان می دهد. مشتریانی که در معرض خطر هستند را شناسایی نمایید. منظور مشتریانی است که ممکن است هر لحظه خرید از شما را متوقف سازند. چه چیزی باعث شده است که آنها دور شوند؟
در نهایت باید بدانید که چطور لوگوی تجارت الکترونیک را برای این گونه مشتریان شخصی سازی نمایید. درک کنید که چرا مشتریان از شما خرید می کنند.
زمانی که جواب این سوال ها را یافتید و تحقیقات خود را کامل نمودید، آنها را به یک متخصص طراحی لوگو برسانید تا در طراحی شما تفاوت خاصی ایجاد نماید. اگر قبلا دارای لوگوی دیگری بوده اید، اکنون طراحی لوگوی ساده و حرفه ای شما می تواند مشتریان را خوشحال سازد. در حقیقت ان می تواند نگرش های مثبتی را درافراد ناراضی ایجاد نماید.

3. پیام خود را در آرم لوگو تعیین نمایید:

لوگوی شما چه چیزی در مورد برند شما و تجارت الکترونیک می گوید؟ لوگوی تجارت الکترونیک باید پیامی روشن را به مشتریان انتقال دهد. در واقع این نقطه شروعی برای ارتباط آنها با برند شما خواهد بود.
چندین المان تجاری وجود دارند که می توانند در طراحی به شما کمک کنند. آیا شما خدمتی ارائه می دهید؟ یا محصولی برای کودکان به فروش می رسانید؟ هر یک از این ها می توانند در طراحی لوگو سریع و آسان نقش داشته باشند.

4. به ماندگاری لوگوی خود بیندیشید:

ارزش طولانی مدت لوگوی شما تا چه اندازه است؟ شما نمی توانید متعهد به لوگویی باشید که قرار است یک سال دیگر تغییر کند. لوگوی شما نباید مبهم باشد و شما را از فرصت های گسترش تجارت دور نماید. همچنین ممکن است در آینده بخواهید به بازارهای جدیدی راه پیدا کنید. از این رو باید به جمعیت های مختلف راه پیدا کنید. منابعی را بیابید که می توانند به شما در ایجاد تعادل میان یک طرح جامع و هدفمند کمک کنند.

5. المان های طراحی لوگو را با دقت انتخاب کنید:

دو المان مهم در طراحی لوگوی تجارت الکترونیک شکل و رنگ است. در واقع مشتریان شما بر اساس این دو عنصر، اولین برداشت را از برند شما می کنند. پس باید طراحی به گونه ای باشد که لوگوی شما متمایز از لوگوهای دیگر باشد.

6. تعرفه طراحی لوگوی تجارت الکترونیک را در نظر بگیرید:

یکی دیگر از المان های مهم قیمت طراحی لوگوی تجارت الکترونیک است. شما باید بر اساس شرایط و نیازهای خود بودجه ای را برای طراحی لوگو در نظر بگیرید. در واقع تعرفه طراحی لوگو می تواند بر نوع طراحی نقش بسزایی داشته باشد. اینکه چه کیفیت و چه رزولشنی داشته باشد و یا توسط چه کسی طراحی شود، یک طراح حرفه ای یا فریلنسر و یا تیم طراحی یا نرم افزار طراحی لوگو. در مجموع برای طراحی لوگوی خود باید به دقت تمامی جوانب را در نظر داشته باشید.

جمع بندی

در مجموع باید گفت با اینکه طراحی لوگو تجارت الکترونیک از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است اما به این معنا نیست که حتما باید قیمت گزافی برای طراحی آرم آن بپردازید. درست که هر چه لوگو شما حرفه ای تر طراحی شود تاثیر گذاری بیشتری خواهد داشت اما با صرف کمی وقت و استفاده از نرم افزارهای لوگوساز آنلاین مثل لوگونومی و رعایت استراتژی های طراحی لوگو تجارت الکترونیک که در این مقاله با آن ها آشنا شدید به راحتی می توانید یک لوگوی متمایز و موفق خلق کنید.