لوگونومی
دسته بندی : لوگو | منتشر شده در تاریخ : 1403/11/07

آموزش طراحی لوگو با دست

با وجود ابزارهای هوش مصنوعی و آنلاین زیادی که برای طراحی لوگو در دسترس هستند، بسیاری از صاحبان کسب‌وکارها هنوز هم به سراغ لوگوهای دست ساز می‌روند. اگر شما هم طراحی لوگو روی کاغذ را به طراحی با لوگوساز آنلاین ترجیح می دهید، این آموزش طراحی لوگو با دست را دنبال کنید.

 

آموزش طراحی لوگو با دست

 

طراحی لوگو با دست چیست؟

طراحی لوگو با دست طرحی است که یک طراح لوگو به صورت سفارشی و روی کاغذ طراحی می‌کند. فرآیند آن بسیار شبیه به امضایی است که هر فرد به صورت شخصی روی یک تکه کاغذ می‌نویسد. تنها تفاوت این است که امضا یک طراحی نیست. بنابراین، طراحی لوگو با دست باعث می‌شود که طرح نهایی کاملاً شخصی، سفارشی و منحصر به فرد باشد.  
با این حال، امروزه ابزارهای ساخت لوگو نیز می‌توانند لوگوهایی با ظاهر شبیه به لوگوهای دست ساز ایجاد کنند. بنابراین، ممکن است یک آرم تجاری کاملاً توسط کامپیوتر طراحی شده باشد، اما حس دست‌نوشته ساز بودن را منتقل کند.  

آموزش طراحی لوگو با دست

چرا از طراحی لوگو با دست استفاده کنیم؟

لوگوهای دست ساز جزو جذاب‌ترین نمادها هستند که به دلیل بافت و حس طبیعی خود، به سرعت توجه مخاطب را جلب می‌کنند. بسیاری از برندها با استفاده از چنین لوگوهایی، برندسازی کرده اند. با این حال، تنها طراحی لوگو با دست زمانی می تواند تاثیرگذار باشد که به خوبی طراحی و اجرا شده باشد.
کسب‌وکارها از طریق لوگو با مخاطبین شان ارتباط برقرار کرده و آن‌ها را با محصولات یا خدمات خود درگیر می کنند. طراحی لوگو با دست می تواند تأثیر خاصی بر مخاطبان هدف بگذارد زیرا انتقال حس شخصی یکی از ویژگی‌ها و جذابیت‌های اصلی این نوع لوگوها است. بنابراین، برندهایی که به دنبال جذب مخاطبین خاص هستند، بهتر است به دنبال آموزش طراحی لوگو با دست باشند یا این کار را به یک حرفه ای بسپارند.
از مهمترین دلایل استفاده از لوگو دست ساز می توان به چند مورد زیر اشاره کرد:

افزایش تعامل با مشتری

لوگوهای دست ساز به عنوان راهی برای جذب مشتریان هدف طراحی می شوند. به عنوان مثال، وقتی یک کافی‌شاپ از طرح دانه‌های قهوه به عنوان لوگو استفاده می‌کند، می تواند تعامل بهتری با مشتریان برقرار کند.  

انتقال حس انسانی

در عصر دیجیتال مدرن، که بیشتر تصاویر با استفاده از ابزارهای دیجیتال ایجاد می‌شوند، طراحی لوگو با دست به انتقال حس انسانی توسط برند کمک می کند. چنین طراحی منحصر به فردی کنجکاوی را برانگیخته و تأثیر ماندگاری بر جای می‌گذارد.  

متمایز شدن از رقبا

با استفاده از لوگوهای دست ساز، برندها می‌توانند از رقبای خود متمایز شوند. مردم و مخاطبان هدف چنین لوگویی را منحصر به فرد می‌بینند، که به نوبه خود به برند کمک می‌کند تا متفاوت به نظر برسد. داشتن چنین آرم تجاری نشان می‌دهد که برند محصولات و خدمات ارزشمندی را ارائه می‌دهد.  

تقویت برند

طراحی لوگو با دست به روش‌های منحصر به فردی برند را تقویت می‌کند. این لوگوها می‌توانند هویت برند را به دلیل تأثیر ماندگاری که بر مخاطب می‌گذارند، متحول کرده و آگاهی برند را افزایش دهند.

آموزش طراحی لوگو با دست در ۵ مرحله آسان

اکنون که با مزایای اصلی لوگوهای دست ساز برای کسب‌وکارها آشنا شدید، بیایید ببینیم چگونه می‌توانید چنین لوگویی برای کسب‌وکار خود طراحی کنید:  

ایده پردازی و الهام گرفتن از لوگو رقبا

اولین مرحله در آموزش طراحی لوگو با دست، ایده پردازی است. شما باید چند ایده خلاقانه در ذهن داشته باشید تا کار طراحی را شروع کنید. اگر نمی دانید چطور ایده پردازی کنید می توانید با دوستانتان مشورت کنید و از آن‌ها بخواهید ایده‌های منحصر به فرد به شما دهند. 
کشیدن طرح‌های تصادفی نیز روش دیگری برای پیدا کردن ایده های اولیه مناسب است.
همچنین می توانید از طرح‌های رقبا ایده بگیرید و آن‌ها را روی کاغذ بکشید و سپس بخشی از آنها را با هم ترکیب کنید تا یک طرح جدید بسازید.
 تکرار این تکنیک ها، نتایج برجسته‌ای به همراه خواهد داشت. 
در نهایت، ایده ای را انتخاب کنید که به بهترین وجه بیانگر ارزش و شخصیت برند شما باشد. حالا می توانید روی آن ایده کار کنید تا به یک لوگوی چشمگیر تبدیل شود.  
حتی می‌توانید ایده‌های لوگوی خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید، یک نظرسنجی شروع کنید و ببینید کدام یک بیشترین رأی را می‌آورد. بر اساس نتایج نظرسنجی، می‌توانید در مورد نحوه طراحی لوگو با دست تصمیم بگیرید.

انتخاب سبک‌ لوگو

سبک لوگو مسئول شخصیت دادن به طراحی است. انتخاب دقیق یک سبک به طراحی کمک می‌کند تا متفاوت از سایر نمادهای برند در بازار به نظر برسد.  
لوگوهای دست ساز در سبک های مختلفی ارائه می‌شوند که بستگی به نحوه ایجاد این تصاویر جذاب توسط طراحان دارد. 
اگر هدف شما طراحی لوگو با دست از نوع نوشتاری باشد می توانید یکی از سبک های زیر را انتخاب کنید:

سبک‌ مونوگرام

یک لوگو می‌تواند به شکل حروف اول نام برند باشد، که اعتبار بالایی به کسب‌وکار می‌دهد. این لوگوها همان اسم فارسی برند هستند که با حروف خاص و فونت منحصر به فرد نوشته شده اند. طراحی حروف نیز می تواند چیدمان خاصی داشته باشد تا یک شکل یا تصویر را تداعی کند.

سبک‌های انتزاعی

برخی از لوگوهای نوشتاری در نگاه اول ساده به نظر می رسند اما معنای عمیق تری در طرح آنها پنهان شده است. این لوگوها انتزاعی هستند و کنجکاوی مخاطب را برمی انگیزند. 
طراحی لوگو با دست از نوع انتزاعی ارزش هنری دارد، اما به هرحال باید خوانا باشد تا نام برند را به خوبی به نمایش بگذارد.

آموزش طراحی لوگو با دست

سبک‌های غیررسمی

سبک غیررسمی دارای طرح های جذابی هستند اما به دلیل ظاهر غیرمعمول، جوان‌پسند و شاد خود نسبت به لوگوهای استاندارد متمایز هستند. این سبک ممکن است برای لوگوی اینستاگرام شما مناسب باشد.  

سبک‌ دست خطی

سبک اسکریپت بر اساس طراحی کلاسیک و پیوسته است. این لوگوها حروفی با فونت سفارشی هستند که به هم متصل شده‌اند تا یک خط پیوسته ایجاد کنند.

آموزش طراحی لوگو با دست

سبک‌های گرافیکی

طراحی لوگو با دست به سبک گرافیکی می‌تواند نام برند همراه با یک نماد باشد. این لوگوها معمولا انعطاف پذیری و کاربرد بیشتری دارند زیرا در مواقع ضروری می توان فقط از نماد یا فقط از تایپوگرافی برای پلتفرم های مختلف استفاده کرد.

رسم طرح نهایی لوگو با دست روی کاغذ

شما چندین طرح اولیه روی کاغذ آماده کرده‌اید. این تلاش به شما ایده‌های زیادی برای طراحی لوگو با دست می‌دهد. اکنون زمان آن است که همه آن طرح‌ها را بررسی کنید و ببینید کدام یک بیشترین نزدیکی را به پیام و شخصیت برند شما دارد.  
هنگام انتخاب یک طرح مناسب، مطمئن شوید که به خوبی مقیاس‌پذیر است. شما باید طرحی را انتخاب کنید که هم در اندازه‌های بزرگ و هم کوچک خوانا به نظر برسد. همچنین باید روی پس‌زمینه سیاه و سفید خوانایی خود را حفظ کند.  
مطمئن شوید که نسخه بزرگ‌تری از طرح اولیه را روی کاغذ بکشید. این کار به شما کمک می‌کند تا به جزئیات ظریف در لوگو توجه کنید. 

تهیه نسخه دیجیتالی لوگو

اگر طراحی لوگو با دست روی کاغذ به نظرتان کامل و جذاب است باید مطمئن شوید که در فضای دیجیتال نیز به همان خوبی به نظر می رسد. می توانید لوگو خود را با نرم افزار ایلاستریتور به راحتی به یک لوگو دیجیتال تبدیل کنید و سپس در فرمت‌های دیجیتالی مانند فایل‌های JPEG یا PDF ذخیره کنید. 

طراحی لوگو با هوش مصنوعی بهتر است یا با دست؟

طراحی لوگو به دو روش اصلی انجام می‌شود: طراحی دستی و طراحی لوگو هوش مصنوعی. هر کدام از این روش‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند و انتخاب بین آن‌ها به نیازها، بودجه و اهداف پروژه بستگی دارد. در زیر به مقایسه این دو روش می‌پردازیم:

۱.  خلاقیت و شخصی‌سازی در طراحی لوگو با دست

طراحی لوگو با دست می تواند به جذابیت و حس کلی طرح شما کمک کند و حس انسانی به آرم برندتان بدهد. با اینحال، شما باید برند و مخاطبان آن را درک کنید تا یک لوگوی دست‌ساز موثر بسازید. با درک سلیقه مخاطبین برند می‌توانید ایده‌های اولیه خلاقانه ای در ذهن خلق کنید تا به کمک آن، طرح‌ها را بکشید و سپس آن‌ها را به چندین لوگو خاص و منحصر به فرد تبدیل کنید. در نهایت، باید طرحی را انتخاب کنید که بیشترین نزدیکی را به شخصیت برند شما داشته باشد. 
در عین حال طراحی لوگو با هوش مصنوعی با استفاده از الگوریتم‌ها و داده‌های از پیش تعریف شده، لوگوها را ایجاد می‌کند. اگرچه برخی ابزارهای هوش مصنوعی پیشرفته قابلیت‌های شخصی‌سازی خوبی ارائه می‌دهند، اما خلاقیت آن‌ها محدود به داده‌هایی است که آموزش دیده‌اند. بنابراین، ممکن است لوگوهای تولید شده توسط هوش مصنوعی کمتر منحصر به فرد باشند.

۲.  سرعت و کارایی در طراحی لوگو هوش مصنوعی

فرآیند طراحی لوگو با دست می‌تواند زمان‌بر باشد، زیرا طراح نیاز به زمان برای تحقیق، ایده‌پردازی، طراحی و اصلاحات دارد. این روش برای پروژه‌هایی که عجله دارند ممکن است مناسب نباشد.
ابزارهای هوش مصنوعی می‌توانند در عرض چند دقیقه یا حتی ثانیه لوگوهای متعددی تولید کنند. این سرعت بالا باعث می‌شود که این روش برای کسب‌وکارهایی که نیاز به لوگو در کوتاه‌ترین زمان ممکن دارند، ایده‌آل باشد.

۳.  هزینه طراحی لوگو با دست و هوش مصنوعی

استخدام یک طراح حرفه‌ای برای طراحی لوگو با دست می‌تواند هزینه‌بر باشد، به ویژه اگر طراح دارای تجربه و مهارت بالایی باشد. با این حال، این هزینه معمولاً با کیفیت و منحصر به فرد بودن لوگو جبران می‌شود.
در عوض، طراحی لوگو با هوش مصنوعی معمولاً مقرون به صرفه‌تر است. بسیاری از ابزارهای هوش مصنوعی رایگان یا با هزینه کم در دسترس هستند، که این روش را برای استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای کوچک جذاب می‌کند.

۴.  کیفیت و دقت ساخت لوگو

یک طراح حرفه‌ای می‌تواند به جزئیات دقیق توجه کند و لوگویی با کیفیت بالا ایجاد نماید. به همین دلیل طراحی لوگو با دست امکان ایجاد لوگوهای پیچیده و هنری را فراهم می‌کند که به خوبی با هویت برند هماهنگ هستند.
در مقایسه، کیفیت لوگوهای تولید شده توسط هوش مصنوعی به ابزار مورد استفاده و داده‌های وارد شده در نرم افزار آن بستگی دارد. در حالی که برخی ابزارها می توانند لوگوهای با کیفیت و حرفه‌ای تولید کنند، ممکن است برخی دیگر نتایج ساده‌تر یا حتی تکراری ارائه دهند.

۵.  انعطاف‌پذیری و اصلاحات

در طراحی دستی، مشتری می‌تواند به راحتی با طراح ارتباط برقرار کند و درخواست تغییرات یا اصلاحات نماید. این انعطاف‌پذیری باعث می‌شود که لوگو نهایی کاملاً مطابق با انتظارات مشتری باشد.
اگرچه برخی ابزارهای هوش مصنوعی امکان اعمال تغییرات ساده را فراهم می‌کنند، اما انعطاف‌پذیری آن‌ها معمولاً کمتر از یک طراح گرافیک حرفه ای است. در برخی موارد، ممکن است نیاز به استفاده از ابزارهای دیگر برای اصلاح لوگو باشد.

۶.  منحصر به فرد بودن

لوگو دست ساز کاملا منحصر به فرد است و احتمال تکرار آن به شدت کاهش می یابد. این موضوع برای برندهایی که به دنبال هویت بصری متمایز هستند، بسیار مهم است.
لوگوهای تولید شده توسط هوش مصنوعی ممکن است شبیه به هم باشند، زیرا بر اساس الگوهای از پیش تعریف شده ایجاد می‌شوند. این موضوع می‌تواند باعث شود که لوگوهای تولید شده توسط هوش مصنوعی شبیه به یکدیگر باشند.

جمع بندی

طراحی لوگو با دست و با هوش مصنوعی هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. طراحی لوگو روی کاغذ برای پروژه‌هایی که نیاز به خلاقیت بالا، شخصی‌سازی و منحصر به فرد بودن دارند، مناسب است. از طرف دیگر، طراحی لوگو هوش مصنوعی برای کسب‌وکارهایی که به دنبال سرعت، هزینه کم و راه‌حل‌های سریع هستند، گزینه بهتری محسوب می‌شود. 
اگر می‌خواهید طرح های اولیه برای طراحی لوگو با دست داشته باشید می توانید از ابزار ساخت لوگوی دومینگو کمک بگیرید. این ابزار ده‌ها ایده لوگوی جدید بر اساس نیاز شما ایجاد می‌کند. با استفاده از این ابزار رایگان ساخت لوگو، می‌توانید ایده‌های خود را به واقعیت تبدیل کنید.  
حتی اگر در طراحی لوگو مهارت ندارید، باز هم می‌توانید لوگوی مورد نظر خود را برای برندتان طراحی کنید. هوش مصنوعی لوگونومی امکانات فوق العاده ای را برای همه کسب و کارها فراهم کرده تا با چند کلیک ساده با صدها لوگو منحصر به فرد دسترسی داشته باشند.