لوگونومی
دسته بندی : لوگو | منتشر شده در تاریخ : 1400/07/24

آیا لوگوی پرسپولیس آبی بوده؟

لوگوی پرسپولیس یکی از برجسته ترین و پر اهمیت ترین لوگوهای حال حاضر دنیای فوتبال ایران به شمار میرود. باشگاه پرسپولیس در سال 1342 توسط علی عبده در شهر تهران پایه گذاری شد و تیم فوتبال این باشگاه زیر مجموعه باشگاه های فرهنگی و ورزشی پرسپولیس است که با نظارت وزارت ورزش و جوانان هدایت میشود. 
به علاوه شما میتوانید با مطالعه مقاله "طراحی لوگو پرسپولیس از زمان تاسیس باشگاه تا کنون چه تغییراتی کرده است؟" اطلاعات بیشتری از باشگاه و سایر موارد مربوط به تیم به دست آورید.

 

آیا لوگوی پرسپولیس آبی بوده؟

شروع تاریخ تیم پرسپولیس

پرسپولیس بعد از سال 1347، توانست بالاترین رتبه را در سطح لیگ فوتبال ایران به دست آورد و به عنوان تنها تیم باشگاهی فوتبال ایران که هرگز به دسته های پایین تر سقوط نکرده به فعالیت های خود به عنوان یکی از پرافتخار و پر طرفداران ترین تیم های فوتبال ایران و آسیا ادامه دهد.
طبق گزارش کنفدراسیون فوتبال آسیا، پرسپولیس به عنوان پرطرفدارترین تیم فوتبال آسیا و پس از آن چین و الهلال عربستان در رتبه های پایین تر از پرسپولیس قرار دارند. از دیگر افتخارات این تیم میتوان به شش قهرمانی در جام حذفی فوتبال ایران، چهار قهرمانی در سوپر جام فوتبال ، شش قهرمانی در جام باشگاه های تهران، دو قهرمانی در جام حذفی تهران، یک قهرمانی در جام شهیداسپندی، یک قهرمانی در مسابقات انتخابی آسیا، یک قهرمانی در برندگان جام آسیا، یک عنوان نایب قهرمانی در جام برندگان آسیا و چهارده بار قرار گرفتن در بالاترین سطح لیگ فوتبال ایران اشاره کرد.
افتخارات پرسپولیس تا همینجا خلاصه نمیشود، تیم پرسپولیس توانسته چهار بار در فینال تورنمنت های مختلف آسیایی،دوبار در فینال جام برندگان آسیا، لیگ و جام حذفی موفق به کسب عنوان قهرمانی شود.
سه تن از برجسته ترین بازیکنان این تیم علی دایی، مهدی مهدوی کیا و علی کریمی بازیکنانی هستند که تاکنون عنوان بازیکن سال آسیا را دریافت کرده اند.
 باشگاه پرسپولیس نیز توانسته از ابتدای تاسیس تاکنون 35 جام رسمی و استانی را به دست آورده و به عنوان تنها باشگاه ایرانی پنج قهرمانی متوالی در لیگ برتر ایران به  دست آورد. 

تغییرات لوگوی پرسپولیس

آیا لوگوی پرسپولیس آبی بوده؟

قبل از هر چیزی باید بدانید که لوگو پرسپولیس به صورت یک فروهر در قابی از گل های نیلوفر طراحی شده بود که همین ویژگی آنرا از سایر لوگوهای فوتبال آسیا متمایز کرد. طراحان بزرگ جهان معتقدند که معنای لوگو پرسپولیس قدرت است و هرکس حین طراحی متوجه آن خواهد شد. 

•    سال 1347

پرسپولیس در ابتدای فعالیت های خود تا پنج سال بدون لوگو بود و سپس در سال 1347 و با مشورت طراحان، لوگو پرسپولیس به صورت یک پیکر بالدار فروهر طراحی شد این لوگو تا یک سال به عنوان تنها یک لوگو بود و سپس روی پیرهن بازیکنان رفت، نکته خیلی جالب این است که در آن زمان لوگوی گرمکن بازیکنان پرسپولیس آبی رنگ بود.

•    سال 1357

خیلی عجیب است اگر اضافه کنیم که سال های 1355 و 1356 نیز بازیکنان پرسپولیس بدون هیچ لوگویی روی پیرهن خود بازی میکردند. اما بعد از این دوسال، دوباره نماد فروهر با اضافه شدن تغییرات جزئی روی پیراهن سرخ ها نشست. موضوع جالب تر این است که بعد از سال 1357 و انقلاب در ایران اسم پرپولیس به پیرونی تغییر یافت و این تیم دوباره تا سال 1365 بدون لوگو بازی میکرد.

•    سال 1365

بعد از انقلاب لوگو پرسپولیس مانند نام تیم تغییر کرد. اما در سال 1365 و واگذاری این باشگاه به بنیاد مستضعفین، در اقدامی بسیار عجیب این بنیاد قصد تغییر نام پیروزی به آزادی را داشت اما بازیکنان این تیم موافقت نکرده و سپس باشگاه پرسپولیس با نام پیروزی به فعالیت های خود ادامه داد. مدیران جدید این باشگاه هیچ طرحی برای لوگو پرسپولیس برنامه ریزی نکردند در نتیجه پیرهن بازیکنان تنها با یک لوزی تزئین شد.
لازم به ذکر است، مدیران سایت پیشنهاد هایی برای لوگوی این تیم به باشگاه ارائه دادند اما باشگاه توجه ویژه ای به آنها نکرد و دوباره این تیم بین سال های 1368 تا 1372 بدون لوگو بازی کرد.

•    سال 1372

بعد از سه سال بازی این تیم بدون لوگو سرانجام در سال 1372 لوگویی برگرفته از سرتون های تخت جمشید روی پیراهن بازیکنان نقش بست.

•     سال 1376

لوگو پرسپولیس بازهم در سال 1376 تغییر کرد، به این صورت که طراحان ستون وسط لوگو را برداشته، سرستون های آنرا به شکل گاو شاخدار طراحی کردند. ازاین لوگو تا مدت ها روی پیراهن بازیکنان این تیم استفاده شد.

•    سال 1383

تغییرات لوگو پرسپولیس بازهم ادامه داشت تا اینکه در سال 1383 سکوی وسط لوگو به لوگوی پرسپولیس برگشت، سه حلقه نیز روی ستون های آن اضافه شد. این لوگو جزئی تر، مینیمالتر و جذابتر بود.

•     سال 1391

اما مهم ترین تغییرات لوگو پرسپولیس در سال 1391 اتفاق افتاد. نه اینکه اصل لوگو تغییر کند بلکه سپری دور لوگو اضافه شد و نام باشگاه نیر به صورت برجسته داخل این سپر یا فریم قرار گرفت.

•    سال 1396

خوشبختانه تغییرات لوگو پرسپولیس تا سال 1396 اتفاق افتاد. لوگو این تیم با اضافه شدن یک ستاره کامل شد و ایراد های آن کاملا از بین رفت. انعکاس نور روی این لوگو شکلی مانند جام است و همین زیبایی منحصر به فردی به لوگو القا کرده است.

 

آیا لوگوی پرسپولیس آبی بوده؟

فرمت PNG لوگوی پرسپولیس با بکگراند شفاف

لوگوی پرسپولیس چه نوع لوگویی است؟

لوگو پرسپولیس در دسته لوگو نشان ها یا EMBLEM قرار میگیرد. این نوع لوگوها معمولا دارای تصویر یا مشخصه بصری هستند که با کادری شبیه به سپر یا مهر تزئین میشوند.
این لوگوها جزو قدیمی ترین سبک طراحی لوگو به حساب می آیند. چرا؟ دلیل استفاده بیشتر افراد و طراحان از این سبک لوگو تاثیر زیاد آنها بر ذهن مخاطب است.
به علاوه یک لوگوی تیم فوتبال باید منحصر به فرد باشد تا از سایر تیم ها شمارا متمایز کند. این مهم ترین دلیلی است که طراحان تیم فوتبال پرسپولیس از این سبک برای طراحی لوگو تیم استفاده کرده اند.

 

آیا لوگوی پرسپولیس آبی بوده؟

مفهوم لوگو پرسپولیس

با بررسی لوگوی پرسپولیس به صورت حرفه ای متوجه خواهید شد که این تیم قصد دارد با لوگوی خود تعلق خود به کشور باستانی ایران را به صورت واضحی نشان دهد. از تعیین اسم این تیم گرفته تا المان تاریخی آن که به صورت سردیس های مشهور تخت جمشید است بر گفته ی ما صحه میگذارد.
البته پشت سردیس های بکار رفته روی این لوگو بحث هایی وجود دارد مثلا برخی معتقد شیر است، برخی فکر میکنند گاو است و گروه آخر فکر میکنند شیردال است. اما با بررسی های بیشتر خیلی راحت میتوانید متوجه شوید که تصویر بکار رفته روی لوگو پرسپولیس یک " آنزو" شیر پرنده ی شاخ و بالدار افسانه ای است.
آنزوها در افسانه های قدیمی به عنوان پرده هایی اساطیری و نیرومند معرفی میشدند که بدن و دستایی شبیه به شیر، بال و پاهایی شبیه به عقاب و دوشاخ بر روی سر داشتند. این پرنده علاوه بر اینکه محافظ خدایان در افسانه است، نماد زیاده خواهی و میل به رشد و پیشرفت را نیز به مخاطبان نشان میدهد. به همین دلیل است که لوگو تیم پرسپولیس جز زیباترین لوگوها به شمار میرود.

 

آیا لوگوی پرسپولیس آبی بوده؟

فرمت JPG لوگوی پرسپولیس

بهترین برنامه ساخت لوگو پرسپولیس

شما با استفاده از نرم افزارهای زیر میتوانید لوگوی پرسپولیس خود را در کیفیت های کم حجم و پرحجم، برداری و پیکسلی و به علاوه با فرمت های JPG, Jpeg, PNG, AI, vector, Esp دریافت کنید.

•    نرم افزار طراحی لوگو سازنده Md kamal Uddin

ممکن است درست بعد از باز کردن این برنامه مطمئن نباشید که کاری باید انجام دهید، بنابراین پیشنهاد ما این است نفس عمیق بکشید و خود را وارد استخر فیلتر و افکت های متنوع این برنامه کنید. این برنامه بیش از 2000 ایده برای لوگو تیم فوتبال و 5000 فونت و گرافیک مختلف دارد، اینها بخش کوچکی از ویژگی های این برنامه هستند.

•    نرم افزار طراحی لوگو SHOP سازنده PIXO

درحالی که همیشه شروع طراحی روی یک صفحه خالی سخت است اما شما با استفاده از 1000 الگوی متفاوت این برنامه میتوانید کار خود را آسان تر پیش ببرید. به علاوه متن دلخواه روی لوگوی خود را میتوانید از بین 200 فونت انتخاب کنید و از پس زمینه های متنوع این برنامه برای نتیجه بهتر لوگوی خود استفاده کنید.

•    نرم افزار طراحی لوگو ساخته شده توسط Bizthug Pte Ltd

در این نرم افزار می توانید، با انتخاب یک قالب لوگوی سیاه و سفید از بین گزینه های پیشنهادی، لوگوی مورد نظر خود را طراحی و سپس با کمک گرفتن از انواع فونت، رنگ و طرح پیشنهادی این برنامه آنرا ویرایش کنید. با کمک گرفتن از این برنامه میتوانید نماد یا روبان های لوگوی تیم مورد نظر خود را نیز اضافه کنید.
شما با کمک گرفتن از برنامه های لوگوساز به راحتی میتوانید لوگوی تیم خود مشابه با لوگوی پرسپولیس یا لوگوی استقلال طراحی کرده و از آنها در هر کجایی که در نظر دارید با کیفیت انتخابی خود استفاده نمایید.
اگر نمی خواهید وقت زیادی صرف طراحی لوگوهایی مشابه با لوگوی تیم های پرسپولیس و استقلال کنید می توانید این لوگوها را به صورت لایه باز از طریق لینک زیر در فرمت های مختلف دانلود کنید.
دانلود لوگوی پرسپولیس با فرمت پیکسلی

دانلود لوگو پرسپولیس با فرمت وکتور

دانلود لوگوی پرسپولیس کم حجم

دانلود لوگو پرسپولیس پرحجم

نتیجه گیری

لوگو پرسپولیس در طول فعالیت هایش حداقل نه بار تغییر کرده اما به دلیل مفهوم کهن و باستانی خود بیشترین ایده های طراحان برای این لوگو مربوط به تاریخچه باستانی ایران بوده است. 
در کنار تمام بحث ها باید بدانیم هر تیمی برای رسیدن به این نقطه که موفقیت نام دارد راه های سخت زیادی را طی کرده و کمترین کار هر ایرانی میتواند حمایت از این تیم و بازیکنان آن باشد.

دانلود فایل برداری و وکتور و SVG (اِس وی جی) پرسپولیس با فرمت ai و eps برای برنامه های Illustrator (ایلاستریتور) و Corel (کورل):

https://repo.logonomy.ir/assets/persepolis.ai

https://repo.logonomy.ir/assets/persepolis.eps

تگ های مرتبط :