لوگونومی
دسته بندی : عمومی | منتشر شده در تاریخ : 1398/12/03

اصول طراحی لوگوی تاثیرگذار

طراحی یک لوگوی تاثیرگذار به طراحی ای گفته می شود که بتواند با مخاطبین هدف ارتباط موثری برقرار کند. لوگوی تاثیرگذار باید بتواند با بینندگان خود تعامل برقرار کرده و به روش های مختلفی آنها را درگیر خود کند. چنین لوگویی می تواند مشتریان بالقوه را جذب کرده و آنها را به مشتریان وفادار تبدیل کند. اما طراح برای این که بتواند یک لوگوی تاثیرگذار خلق کند که ارتباط موثر با مخاطب برقرار نماید باید چند اصل اساسی را رعایت کند.
هزاران لوگوی تجاری وجود دارد که افراد آنها را در طول روز می بیند. این لوگو ها می تواند برای محصولات و خدمات خاصی باشد که در بازار موجود است. در حقیقت هر تجارت لوگوی مخصوص به خود را دارد. اما آیا طراحی لوگوی آن موفق بوده است؟ تمام لوگو ها نمی توانند توجه مخاطب را به خود جلب کنند. مخاطبین بدون توجه به بسیاری از آنها از کنارشان می گذرند. با وجود تنوع زیادی که در حال حاضر در لوگو ها وجود دارد فقط برخی از آنها مخاطب را تحت تاثیر قرار داده اند. بسیاری از شرکتهای تجاری که شما لوگوی آن را به یاد می آورید تاثیر خاصی روی قلب و ذهن شما گذاشته اند. این تاثیرگذاری به علت نحوه طراحی لوگو بوده است که شما را درگیر آن کرده است.


برخی از شرکت هایی که لوگوی تاثیرگذار طراحی کرده اند عبارتند از:
کوکاکولا، که لوگوی آن به روش های مختلفی با تمام مردم ارتباط برقرار می‌کند و رنگ قرمز آن کاملاً درخشان است و احساساتی مانند عشق یا پر انرژی بودن را به مخاطب منتقل می کند.
کوکاکولا از حروف کلاسیک در لوگوی خود استفاده می کند که نشان دهنده قدمت شرکت تجاری آنها در زمینه نوشیدنی‌های گازدار است.
یکی دیگر از شرکت های تجاری با لوگوی تاثیر گذار شرکت مک دونالد است که از از رنگ زرد استفاده کرده تا مخاطب را جذب کند. لوگوی مک دونالد به علت سادگی و نماد به یادماندنی ای که دارد، دقیق و کامل است.
تقسیم بندی شرکت های تجاری با عناوین شرکت های بزرگ یا کوچک بر اساس تعداد مشتریانشان طبقه بندی می شود. اگر مشتریان به وفاداری خود به یک شرکت تجاری ادامه دهند آن شرکت بزرگ خواهد شد اما اگر مشتریان وفاداری خود را نسبت به یک برند تجاری از دست بدهند آن شرکت نیز از هم خواهد پاشید. تمام این ها به توانمندی لوگو برای برقراری ارتباط با مشتریان بستگی دارد. لوگو تاثیر گذار باید بتواند توجه مخاطبین خود را از لوگوی رقبا به سمت خود جلب کند.
اکنون متوجه شدید که طراحی لوگوی تاثیرگذار چه تاثیر قابل توجهی روی پیام تجاری شرکت به منظور برقراری ارتباط با مشتری دارد. اما اصول طراحی یک لوگوی تاثیرگذار جنبه های تجاری مختلفی دارد که باید به طور کامل رعایت شود. طراحی که آگاهی کاملی از چنین طراحی لوگو دارد با توجه به نوع تجارت و نوع مخاطبین هدف می ‌تواند یک لوگوی تاثیرگذار برای شما طراحی کند.
اگر به لوگوی شرکت های مختلف دقت کنید متوجه می‌شوید که طراحی یک لوگو برای صنعت غذا و نوشیدنی کاملاً با طراحی یک لوگو برای شرکت های فولاد سازی متفاوت است. بنابراین طراحی لوگو کاملا باید به طور خاص برای هر شرکت تجاری با توجه به نوع محصولی که تولید می کند یا خدماتی که ارائه می دهد و نوع مخاطبین هدفی که با آن سر و کار دارد؛ انجام شود.
مهمترین اصول طراحی لوگوی تاثیرگذار این است که مشتریان بتوانند نوع تجارتی که توسط لوگو تبلیغ می شود را درک کنند.
زمانی که مخاطبان به لوگو نگاه می‌کنند باید پیام شرکت را دریافت کنند. در صورتی که لوگو، ضعیف طراحی شده باشد هیچ پیامی برای رساندن به مخاطب ندارد. به همین علت مخاطب و مشتریان نیز با آن ارتباط برقرار نمی کنند. چنین لوگوی نمی تواند در یک کشور و یا در جهان شناخته شده باشد و در نتیجه در ایجاد ارتباط با مشتریان شکست خواهد خورد.


اصول طراحی یک لوگوی موثر چیست؟

۱.یک لوگوی مؤثر باید نوع تجارت را به مشتریان نشان دهد

پیش از شروع طراحی لوگو اولین مرحله این است که دانش و آگاهی خود را نسبت به نوع تجارتی که باید به مخاطب ارائه شود؛ بالا ببرید. قصد ما در این جا پیدا کردن مولفه هایی است که می تواند به عنوان نماد آن تجارت با مخاطبین ارتباط برقرار کند . لوگو بدون چنین نمادهایی هیچ گونه جهت گیری نخواهد داشت و تلاش شما بی ثمر خواهد ماند.
اگر می خواهید از طریق یک لوگوی تاثیرگذار با مخاطب ارتباط برقرار کنید باید بدانید مشتریان هدف آن تجارت چه کسانی هستند و این لوگو باید دقیقاً با چه کسانی ارتباط برقرار کند. پیش از طراحی لوگو باید با مشتریان تجارت آشنا شوید. اما اگر چنین اطلاعاتی در دسترس شما نیست بهتر است از چند مشتری بالقوه سوالاتی بپرسید تا مطمئن شوید مشتریان چه انتظاراتی از از رقبا و سایر شرکت های تجاری که محصولات و خدمات مشابه شرکت شما ارائه می دهند؛ دارند. پس رقبای خود را بشناسید. جزئیات اهمیت بسیاری دارند و به شما کمک می کند تا مولفه های درستی را برای خلق طراحی لوگو تاثیزگذار خود انتخاب کنید.

 

اصول طراحی یک لوگوی تاثیرگذار

لوگوی شرکت کوکاکولا، یکی از لوگوهای تاثیر گذار دنیا


۲.لوگوی شما باید با مخاطب ارتباط برقرار کند

اگر میخواهید لوگوی تاثیرگذار داشته باشید باید به این سوال که لوگوی شما چگونه با مخاطب ارتباط برقرار می کند با دقت و کامل پاسخ دهید و پاسخ های خود را در چند جمله کوتاه بنویسید و این پاسخ‌ها را هنگام طراحی لوگو با توجه به هویت برند خود در نظر داشته باشید. به عبارت دیگر پیام برند شرکت شما و تجارت آن باید توسط لوگو به مخاطبین برسد. هر برند، شخصیت مخصوص به خودش را دارد و لوگو باید بازتاب دهنده این شخصیت در شکل و طراحی خود باشد.

۳. هویت برند یک لوگوی تأثیرگذار

ممکن است شما در نظر داشته باشید تجارتی برای ساخت ماشین آلات سنگین یا تولید اسباب بازی برای کودکان راه بیندازید. در هر صورت باید به هویت، شخصیت و خصوصیات منحصر به فرد برند خود دقت کنید. به عنوان مثال یک شرکت توزیع کننده مواد غذایی باید یک برند مشهور و پر انرژی را به تصویر بکشد. مطمئن شوید که کاملا می دانید که تصویر شما چه بازتابی در لوگو خواهد داشت و این دو چگونه با طراحی لوگو با مخاطبین و مشتریان ارتباط برقرار خواهد کرد.

۴. با رنگ ها به لوگوی خود روح بدهید

انتخاب رنگ ها در نحوه ی برقراری ارتباط موثر لوگوی شما و مشتریان تاثیر قابل توجهی دارد. از ویژگی های این رنگ ها این است که با استفاده از آنها می‌توان به احساسات دیگران پاسخ داد. به عنوان مثال انتخاب رنگ قرمز در لوگو می‌تواند احساساتی مانند دوست داشتن، پر انرژی بودن و روحیه تهاجمی داشتن را منتقل کند.
وجود رنگ ها در لوگو موجب می‌شود بتوانید با احساسات مشتریان خود ارتباط برقرار کنید. رنگ ها می توانند ایده تجارت شما را به وضوح به مشتریان منتقل کنند. به عنوان مثال رنگ سبز معمولا در لوگو های مربوط به غذا یا طبیعت مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین احساسی که ما با دیدن یک رنگ تجربه می کنیم روشی است که با آن لوگو ارتباط برقرار خواهیم کرد.
با توجه به مطالبی که گفته شد تا کنون متوجه شده اید که تمام رنگ ها برای هر نوع تجارتی مناسب نیستند. بنابراین اگر می خواهید لوگوی تاثیرگذار طراحی کنید باید رنگ ها را به دقت در لوگوی خود انتخاب کنید. به عنوان مثال مک دونالد در لوگوی خود از رنگ سبز استفاده نکرده است چون مخاطبین مک دونالد که یک نوع غذای فست فودی است جوانان پر انرژی هستند؛ بنابراین رنگ قرمز می ‌تواند در کنار رنگ زرد ارتباط بهتری با آنها برقرار کند.
بنابراین باید از رنگ ها برمبنای تحقیقاتی که در خصوص تجارت خود انجام داده اید، استفاده کنید. از رنگ هایی بهره ببرید که دورنمای تجارت شما را به مشتریان نشان دهد. نکته دیگر این است که باید رنگ های مناسب و مرتبط با آنهایی که مشتریان در وبسایت شما می بینند، انتخاب کنید. توجه کنید که رنگ های غالب در طراحی وب سایت شما با لوگو همخوانی داشته باشد. پس می توانید از برخی رنگ هایی که در وبسایت خودتان مورد استفاده قرار داده اید، در لوگو نیز استفاده کنید تا هماهنگی لازم را برای بازاریابی برند ایجاد کنید.

۵.یک لوگوی مؤثر باید با استفاده از حروف چاپی با مخاطب خود صحبت کند

مؤلفه ی دیگری که در طراحی های گرافیکی به شما کمک می کند تا با مشتریان از طریق لوگوی خود ارتباط برقرار کنید، حروف چاپی هستند. این روزها حروف چاپی با کیفیت بسیار بالایی به صورت آنلاین و کاملا رایگان در اختیار شما قرار گرفته است. حروف چاپی با کیفیت می‌توانند برای تجارت کوچک شما و طراحان گرافیک شروع خوبی باشند.
حروف چاپی در برقراری ارتباط با مخاطب سهم قابل توجهی دارند. حروف چاپی به شخصیت سازی لوگو کمک خواهند کرد. به عنوان مثال یک حروف چاپی بزرگ در لوگو می‌تواند نشان دهنده شخصیت با اعتماد به نفس بالای یک تجارت باشد.
حروف چاپی به شکل دست نویس نیز نشان می‌دهد که شرکت شما محصولات و خدمات را برای کودکان ارائه می دهد. بنابراین برای انتخاب نوع حروف چاپی نیز باید به طور کامل مشتریان هدف تجارت خود را بشناسید و سپس نوع حروف چاپی را انتخاب کنید.

۶. استفاده از فضاهای منفی در لوگو

فضاهای منفی یکی از موثرترین مؤلفه هایی هستند که به طراحان گرافیک برای رساندن پیام به روشی زیبا کمک می کنند. طراحان شکلی خلق می کنند که در نگاه اول قابل رؤیت نیست اما زمانی که مخاطب نگاه دقیقی به لوگو می‌اندازند آن شکل خودش را نشان می دهد.
یک طراح حرفه ای می داند که این فضای منفی برای برقراری ارتباط با مخاطب اهمیت بسیار زیادی دارد. به عنوان مثال نگاهی به لوگوی فدکس (FedEx) بیندازید. در این لوگو یک پیکان در فضای بین حروف E و X مخفی شده است. این پیکان نشان دهنده سرعت در تحویل محموله های ارسال شده از شرکت است.
به همین ترتیب لوگوی یوگا استرالیا، نقشه ای از استرالیا را در فضای بین دستهای دختری که در حال انجام حرکت یوگا است، نشان می‌دهد. با استفاده ی موثر از فضاهای منفی، طراح لوگو می‌تواند ارتباط تاثیرگذاری با مشتریان هدف برقرار کند. اما باید مطمئن شوید که فضای منفی شکلی خلق می‌کند که با تجارت شما مرتبط است.
در این مقاله نکاتی که باید برای طراحی لوگوی تاثیرگذار در ذهن داشته باشید را به شما یادآوری کردیم. تجارت کوچک شما می تواند از سایت هایی که به صورت واسپاری طراحی لوگو انجام میدهند کمک بگیرد تا بتواند بهترین لوگویی که پیام برند را می رساند انتخاب کند.
در مجموع می‌توان گفت طراحی لوگوی تاثیرگذار روشی است که می تواند پیام برند را به مخاطب به روش موثر برساند. البته یک طراح لوگو حرفه ای ابتدا باید تحقیقاتی در خصوص برند تجاری انجام دهد و بینش و آگاهی خود را نسبت به مشتریان هدف و بازار آن تجارت بالا ببرد. طراحان باید بتوانند از رنگ ها و فونت ها برای برقراری ارتباط احساسی با مشتری استفاده کنند تا لوگو بتواند بازتاب دهنده شخصیت برند باشد.

آیا به دنبال یک طراح لوگوی حرفه ای می گردید؟

لوگونومی به هزاران صاحب شرکت در تمام ایران کمک کرده تا طراحی های گرافیکی مورد نیاز خود را برای طراحی یک لوگوی تأثیرگذار که بتوان آن را در صفحات اجتماعی، بنر ها وب سایت ها و غیره به نمایش گذاشت انجام دهند.

مهارت ها و توانایی های طراح لوگوی حرفه ای

یک طراح لوگوی حرفه ای باید ویژگی ها، مهارت ها و توانایی های زیر را داشته باشد تا بتوانند یک لوگوی تاثیرگذار برای تجارت و برند شما خلق کند:
• مهارت های هنری، فنی و احتمالاً تا حدودی هنر تجسمی
• استعداد ذاتی، خلاق و نوآور بودن
• دید هنری خوب و درک هارمونی
• مهارت ترکیب و تحلیل بصری
• توانایی تحلیل مشتریان هدف و انتخاب هایی که هر تجارت می ‌تواند با آنها ارتباط برقرار کند
• توانایی به کاربردن تکنیک‌های مختلف برای ترسیم، نقاشی و طراحی به صورت دستی و یا با استفاده از ابزارهای دیجیتال
• توانایی یادگیری و ارتقاء مهارت های خود به صورت پویا

چند نمونه از لوگو های تاثیرگذار و مشهور جهان

• لوگو اپل (Apple)
• لوگو آی بی ام (IBM)
• لوگو مارول (Marwell)
• لوگو پینترست (Pinterest)
• لوگو فدکس (FedEx)
• لوگوی کوکاکولا (Cocacola)
• لوگوی نایک (Nike)
• لوگو بی ام دبلیو (BMW)