لوگونومی
دسته بندی : لوگو | منتشر شده در تاریخ : 1401/12/16

تاریخچه طراحی لوگو والت دیزنی

تاریخچه طراحی لوگو والت دیزنی

دیزنی که از سال 1923 به پادشاه بلامنازع صنعت سرگرمی کودکان تبدیل شده در تولید فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی کودک و نوجوان حرف اول را در جهان می‌زند. شاید برایتان جالب باشد بدانید که کار والت دیزنی با یک موش کارتونی شروع شد. در این مقاله، نگاهی خواهیم داشت به تاریخچه قابل توجه شرکت دیزنی، نحوه طراحی لوگوی معروف والت دیزنی و نقشی که لوگوی دیزنی در موفقیت بی نظیر این شرکت ایفا کرده است.

 

تاریخچه طراحی لوگو والت دیزنی

 

تغییرات در طراحی لوگو والت دیزنی

لوگوی دیزنی در طول سال‌ها چندین بار تغییر کرده و اولین لوگو آن در سال 1937 معرفی شد.

تاریخچه طراحی لوگو والت دیزنی

تاریخچه والت دیزنی که اکنون به عنوان یکی از موفق ترین هنرمندان و تاجران تمام دوران شناخته می‌شود، همیشه چندان موفق نبوده است. در واقع، والت دیزنی در ابتدای کارش چنان شروع سختی داشت که موفقیت نهایی او را می‌توان به عنوان یکی از بزرگترین داستان های تعهد و پشتکار مطرح کرد.

تاریخچه طراحی لوگو والت دیزنی

اولین سرمایه‌گذاری تجاری والت دیزنی، استودیو Laugh-O-Gram، در سال 1923 ورشکست شد. دیزنی با تنها 20 دلار به نام خود، به هالیوود رفت تا دوباره شروع کند. والت دیزنی با کمک برادرش شروع به تولید دو کارتون کوتاه به نام های آلیس و اسوالد خرگوش خوش شانس کرد. این مجموعه های کوتاه موفقیت‌آمیز بود، اما متأسفانه والت دیزنی نتوانست از حق کپی رایت طراحی لوگو والت دیزنی و شخصیت های کارتونی اش محافظت کند و در فوریه سال 1928 قرارداد خود را با آنها از دست داد.

تاریخچه طراحی لوگو والت دیزنی

دیزنی که هنوز دلسرد نشده بود، ایده کارتونی به نام Steamboat Willie را مطرح کرد که در آن یک شخصیت موش که بعداً به نام میکی موس شناخته شد، ایفای نقش می‌کرد. کارتون Steamboat Willie موفقیت آمیز بود و در سال 1929 والت دیزنی پروداکشنز حول محور موفقیت آن شکل گرفت.
تعداد پروژه‌های موفقی که دیزنی از آن تاریخ تاکنون با آن‌ها درگیر بوده است، تقریباً بسیار زیاد است. از صدها فیلم و برنامه تلویزیونی گرفته تا میلیاردها دلار فروش تجاری و پارک های کودک در دیزنی ورلد و دیزنی لند، هیچ کمبودی برای موفقیت دیزنی وجود نداشته است و این شرکت کوچکترین نشانه ای از کاهش سرعت در پیشرفت خود را نشان نمی دهد.
در سال 2016، دیزنی 9.39 میلیارد دلار به دست آورد که برای هفتمین سال متوالی رشد بی نظیری را نشان می‌دهد. مطمئناً این یک سطح قابل توجه از موفقیت است، اما طراحی لوگو والت دیزنی چه نقشی در رساندن شرکت به جایگاه امروزی داشت؟

تاریخچه طراحی لوگو والت دیزنی

لوگوی اصلی دیزنی، تصویر میکی موس را نشان می‌داد. هنگام پخش انیمیشن، همانطور که لوگو آن همیشه در فیلم‌ها و برنامه های تلویزیونی شرکت نمایش داده می‌شد، می‌چرخید و رنگ های آن تغییر می‌کرد. این نوع نمایش لوگو از طرفی یک طراحی منحصر به فرد بود و از طرف دیگر اثباتی بر پیشرفت های تکنولوژیکی در انیمیشن که دیزنی در آن زمان می‌ساخت.

تاریخچه طراحی لوگو والت دیزنی

با این حال، در سال 1995، آرم شرکت به طرحی تبدیل شد که اساس طراحی لوگو والت دیزنی است که امروز می‌بینیم.
 این طرح دارای یک قلعه آبی روشن با متن "Walt Disney Pictures"  است که در سراسر آن نمایش داده شده است. این لوگو تا سال 2006 مورد استفاده قرار می‌گرفت، زمانی که دیزنی لوگویی را که امروزه می‌بینیم معرفی کرد.
طراحی لوگوی کنونی والت دیزنی از نظر جزییات فوق‌العاده چشمگیر است و قلعه سیندرلا را با شکوه کامل به همراه بالکن‌ها، برج‌ها، پنجره‌ها و یک خندق نشان می‌دهد. با این حال، زمانی که این لوگو متحرک است، پیشرفت‌های دیزنی در انیمیشن را نشان می‌دهد و قابلیت‌های تکنولوژیکی این شرکت را به نمایش می‌گذارد. لوگوی فعلی، چه متحرک و چه بدون حرکت، همچنین به عنوان یک نماد بلافاصله قابل تشخیص از دیزنی و تمام شگفتی هایی است که این شرکت نشان داده است.

عناصر طراحی لوگوی دیزنی

همانطور که گفته شد، بیشتر طراحی لوگوی دیزنی به نشان دادن پیشرفت های آنها در گرافیک و انیمیشن اختصاص دارد. برای شرکتی که تمرکز پیام برند خود را بر روی گرافیک پیشرفته قرار می‌دهد، داشتن لوگویی که مطابق با شهرت آن باشد، مهم است.
جدا از این، طراحی لوگوی والت دیزنی به معنای انتقال حس شگفتی و تخیل است. وقتی قلعه مجلل سیندرلا را می‌بینید، نمی توانید با خود فکر نکنید که در داخل همه آن برج‌ها و اتاق های درخشان چیست. دیزنی از طریق دنیاهایی که ایجاد کرده، راهی برای کشف قلمروها و امکاناتی که ذهن را به تخیل وا می‌دارد، باز کرده و لبخند را بر لبان شما می‌نشاند.

تاریخچه طراحی لوگو والت دیزنی

طراحی لوگوی دیزنی همچنین می‌تواند به عنوان یک تبلیغ برای دیزنی لند و دیزنی ورلد در نظر گرفته شود. از آنجایی که هر فیلم دیزنی با یک انیمیشن از لوگو شروع می‌شود، افرادی که وارد یکی از پارک های دیزنی می‌شوند احساس می‌کنند که در حال قدم گذاشتن در یک فیلم واقعی دیزنی هستند.
توجه زیادی به فونت مورد استفاده برای تلفظ کلمه "والت دیزنی" نیز در طراحی این لوگو شده است. از آنجایی که لوگوی کامل دیزنی بسیار پیچیده است، دیزنی به روشی نیاز داشت تا بدون نیاز به چاپ کامل قلعه سیندرلا روی آن‌ها، برندهای خاص و محصولات خاص را آسان‌تر کند. برای انجام این کار، دیزنی یک فونت بسیار منحصر به فرد و قابل تشخیص برای املای "والت دیزنی" ارائه کرد. به این ترتیب، لوگوی ساده شده که از چیزی بیش از یک خط متن تشکیل شده است، هنوز بلافاصله از برند و پیام کلی آن قابل تشخیص و جدایی ناپذیر است.
یکی از آخرین عناصر طراحی که باید در لوگوی فعلی دیزنی به آن توجه کرد، ستاره شانس است که در سرتاسر قلعه دیده می‌شود و دوباره حس شگفتی ایجاد کرده و پیامی از تحقق آرزوها را منتقل می‌کند.

علت محبوبیت لوگوی دیزنی

لوگوی دیزنی در فرهنگ پاپ به عنوان نمادی از سرگرمی و مفهومی عجیب و غریب ثبت شده است. از چاپ آن روی لباس گرفته تا نمایش آن در شروع هر فیلم دیزنی، طراحی لوگو والت دیزنی امروزه در همه جا وجود دارد و بلافاصله قابل تشخیص است. دیزنی به‌طور مؤثری توانسته است مأموریت و پیام خود را با لوگوی خود مرتبط کند که مردم دقیقاً با دیدن لوگوی دیزنی که به محصول، فیلم یا رویدادی از ان مرتبط شده است، می‌دانند دقیقاً به دنبال چه چیزی هستند. در حالی که شخصیت‌هایی که دیزنی خلق می‌کند، نیروی محرکه فروش کالاهای این برند هستند، لوگو همچنان بخشی جدایی ناپذیر از تجارت دیزنی است.

تاریخچه طراحی لوگو والت دیزنی

در مجموع، دیزنی موفق شده است یک لوگوی فوق العاده محبوب ایجاد کند و آن را کاملاً در فعالیت های بازاریابی خود ادغام کند و تاریخچه لوگوی دیزنی را به نمونه ای عالی برای یادگیری تبدیل کند.

تاسیس شرکت والت دیزنی

قبل از اینکه دیزنی طرفدارانی در سراسر جهان پیدا کند، والت و دوستش اوبه ایورکس استودیو Laugh-O-Gram را ایجاد کردند، یک کارگاه تولید فیلم صامت.

تاریخچه طراحی لوگو والت دیزنی

در حالی که استودیو طی شش ماه ورشکست شد، کار والت به او اجازه داد به لس آنجلس نقل مکان کند، جایی که او استودیو برادران دیزنی را با برادرش روی او دیزنی در سال 1923 تأسیس کرد.
این استودیو در سال 1926 به استودیوی والت دیزنی تبدیل شد و از آن زمان به بعد پیشرفت کرده است.

تاریخچه طراحی لوگو والت دیزنی

این استودیو اولین فیلم بلند خود با نام سفید برفی و هفت کوتوله را در سال 1937، 14 سال پس از شروع کار، منتشر کرد. اولین فیلم لایو اکشن آنها، جزیره گنج، در سال 1950 منتشر شد. در سال 1955، این شرکت اولین دیزنی لند خود را در کالیفرنیا افتتاح کرد.

تاریخچه طراحی لوگو والت دیزنی

از آن زمان، این شرکت پارکهای متعددی را افتتاح کرده است. آنها آثار کلاسیکی مانند مری پاپینز، تارزان، شیر شاه و بسیاری دیگر را منتشر کرده‌اند. علاوه بر این، آنها پیکسار، مارول، ESPN و فاکس قرن بیست و یکم را در سال 2019 خریداری کردند.
دیزنی که امروز می‌شناسیم دیگر یک استودیوی انیمیشن نیست. بلکه مجموعه ای با بخش های مختلف مانند فیلم‌ها، رویدادهای زنده، سواری، رستوران‌ها و تجربیات الهام بخش است.

تکامل طراحی لوگوی دیزنی در طول سالها

طراحی لوگوی دیزنی در طول سال‌ها به طور قابل توجهی تکامل یافته است. طراحی لوگویی که امروزه می‌بینیم و دوست داریم، نتیجه تغییرات زیادی، به ویژه تاثیر انیمیشن های سه بعدی در فیلم سازی است.
تغییرات در ماسکات دیزنی همچنان نقش موثری در تکامل لوگو ایفا می‌کند.

1929 تا 1937: میکی موس در لوگو والت دیزنی ظاهر شد

تاریخچه طراحی لوگو والت دیزنی

پس از تغییر به استودیو والت دیزنی در سال 1929، این شرکت یک لوگو ماسکات با میکی ماوس ساخت. میکی ماوس نماد اصلی دیزنی بود و در باز طراحی لوگو نیز همچنان وجود داشت.
لوگوی دیزنی ممکن است از لوگوی Laugh-O-Gram الهام گرفته باشد.

تاریخچه طراحی لوگو والت دیزنی

لوگوی Laugh-O-Gram چرخشی عجیبی داشت و معمولاً با داستان هایی که روی صفحه نمایش داده می‌شد همراه بود.

1937 تا 1948: لوگوی دیزنی با فونت دست‌نویس

تاریخچه طراحی لوگو والت دیزنی

عشق والت به خوشنویسی بر لوگوی دوم شرکت تأثیر گذاشت و تأثیر آن حتی امروز نیز وجود دارد. این لوگو یک عنصر سرگرم کننده را به یک نام تجاری برای کودکان و خانواده‌ها اضافه می‌کند، در حالی که به دلیل انتخاب فونت، شخصی به نظر می‌رسد.

1948 تا 1972: طراحی لوگو والت دیزنی به سبک گوتیک

تاریخچه طراحی لوگو والت دیزنی

این شرکت برای لوگوی بعدی خود، یک فونت متفاوت را که شبیه دستخط طبیعی بود، امتحان کرد.
لبه های تیز و حروفی با انحنای کمتر، یادآور حروف گوتیک است که تکمیل کننده فانتزی های دوره تخیلی است. به همین دلیل است که دیزنی برای فیلم های شاهزاده خانم خود مانند زیبای خفته از این فونت استفاده کرد.

1972 تا 1983: لوگوی مدرن دیزنی

تاریخچه طراحی لوگو والت دیزنی

در دهه 1970، دیزنی به مدت دو دهه به طور مستقل فیلم های لایو اکشن با کیفیت تولید می‌کرد و با سریال هایی مانند زورو موفقیت زیادی را تجربه کرد. لوگوی جدید بازتابی از قابلیت های تولید دیزنی بود.
این شرکت لوگو خود را اصلاح کرد و طرح این فونت در لوگوهای بعدی نیز ثابت ماندند.

1983 تا 1985: خلق تصاویر والت دیزنی

تاریخچه طراحی لوگو والت دیزنی

در سال 1983، دیزنی تولیدات لایو اکشن و انیمیشن خود را باهم ادغام کرد و بخش Walt Disney Pictures را ایجاد کرد. دیزنی فونت "Pictures" را تغییر داد و آن را به تایپ فیس تایمز نیو رومن نزدیک کرد. انتخاب فونتی که بیانگر مدرنیسم باشد روندی است که تا به امروز ادامه دارد.

1985 تا 2006: استفاده از قلعه جادویی در طراحی لوگو والت دیزنی

تاریخچه طراحی لوگو والت دیزنی

در سال 1985، دیزنی چهار پارک کودک داشت و حتی برنامه هایی برای گسترش این پارک‌ها در نظر گرفته بود.
پارک‌ها و استراحتگاه‌ها خانواده‌ها را جذب می‌کردند و الهام‌بخش پروژه‌های آتی آن‌ها مانند دزدان دریایی کارائیب بودند. شناخت این برند در حال رشد بود و دیزنی می‌خواست آن را در طراحی لوگو والت دیزنی نشان دهد.
چه راهی بهتر از استفاده از نمادی که هم پارک های عظیم و هم فیلم های محبوب شاهزاده خانم‌ها را نشان می‌دهد؟

2006 تا 2011: اضافه شدن قلعه با توجه به اهمیت آن

تاریخچه طراحی لوگو والت دیزنی

در سال 2006، دیزنی اهمیت قلعه را با افزودن جزئیات بیشتر به آن افزایش داد و آن را تا حد امکان واقعی جلوه داد.
این نماد بیشتر شبیه قلعه سیندرلا است که در سال 1971 معرفی شد و همچنان یکی از جاذبه های اصلی پارک Magic Kingdom در فلوریدا است. اضافه شدن ستاره شانس، عنصر جادویی را به لوگو اضافه می‌کند که دیزنی به خاطر خلق آن در تمام فیلم هایش شناخته شده است.

2011 تا به امروز: رشد برند دیزنی

تاریخچه طراحی لوگو والت دیزنی

این شرکت با حذف بیشتر متن و حفظ «دیزنی»، تکرار فعلی لوگو را ساده کرد. پارک‌های کودک و قابلیت‌های رسانه‌ای این شرکت، شهرت جهانی آن را افزایش داده است، به طوری که مصرف‌کنندگان می‌توانند لوگوی دیزنی را به سادگی با دیدن قلعه شناسایی کنند.
دیزنی با تمرکز بر ارائه انیمیشن های با کیفیت به طور مداوم، یکی از مشهورترین لوگوها و برندهای جهان را ایجاد کرده است. با این سرعت، چه کسی می‌داند؟ شاید لوگوی دیزنی را بدون هیچ متنی ببینید!
از آنجایی که والت دیزنی اغلب امضای خود را تغییر می‌داد، مردم بر این باور بودند که این موضوع بر تغییرات فونت لوگوی دیزنی نیز تأثیر می‌گذارد. اما تاکنون هیچ یک از امضاهای متفاوت والت تاثیری در تغییر لوگوهای دیزنی نداشته است.

تاریخچه طراحی لوگو والت دیزنی

طراحی لوگوی دیزنی امروز از کجا الهام گرفته شده است؟

تاریخچه طراحی لوگو والت دیزنی

این لوگو از فیلم شاهزاده خانم‌ها و شاهزاده های دیزنی الهام گرفته است. زیبای خفته، سیندرلا، سفید برفی و همه پرنسس های کلاسیک دیزنی، قصری دارند که در آن زندگی می‌کردند یا در نهایت به آن نقل مکان کردند و لوگوی دیزنی به این موضوع اشاره دارد.
به لطف دیزنی، کودکان با آرزوی شاهزاده و پرنسس بودن بزرگ شدند و اذعان به این تأثیر فرهنگی مهم برای این برند مهم است.

تاریخچه طراحی لوگو والت دیزنی

در خارج از قلمرو سینمایی، لوگو به دیزنی لند و پادشاهی جادویی اشاره دارد. اولین پارک کودک در سال 1955 توسط دیزنی افتتاح شد و کاخ زیبای خفته را به عنوان یکی از جاذبه های اصلی در خود داشت.
حتی با پیشرفت فناوری، احساساتی که دیزنی قصد ایجاد آن را دارد همیشه ثابت خواهد ماند.

آنچه می‌توانید از طراحی لوگو والت دیزنی بیاموزید

لوگوی دیزنی یکی از شناخته شده ترین و محبوب ترین لوگوها در جهان است. چه در هالیوود باشید، جایی که همه چیز شروع شد، یا در دیزنی لند هنگ کنگ، فوراً لوگوی دیزنی را تشخیص خواهید داد.
کودک والت دیزنی نزدیک به یک قرن است که شادی و سرگرمی را برای خانواده‌ها فراهم کرده است! هرچند کار ووالت دیزنی با اخراج شدن و چند سرمایه گذاری ناموفق شروع شد، اما سرسختی او بالاخره نتیجه داد.
هنگام ساخت یک لوگوی به یادماندنی، الهام گرفتن از طراحی لوگو والت دیزنی می‌تواند موثر باشد.
اگر لوگوی شما بتواند احساساتی را که می‌خواهید برانگیزد، در مسیر درستی هستید. در مورد دیزنی، لوگو شادی را به تصویر می‌کشد. لوگوی شما می‌تواند احساسات مردم را تحریک کند، اما طراحی، فونت و رنگ‌ها نیز باید با آن احساس مطابقت داشته باشند.
این مورد علیرغم اصلاحات فراوان لوگو بوده است. مصرف کنندگان هنوز هم می‌دانند که دیزنی یک برند خانواده محور است که داستان های بزرگی را برای بینندگان تولید می‌کند. طراحی همیشه نسبت به پیام رسانی در هر لوگویی درجه دوم اهمیت را دارد.
طراحی جذاب و بدون هدف هیچ ارزشی برای برند شما نخواهد داشت. هنگام طراحی لوگوهای جدید، هر کسب و کاری باید این نکته را در نظر داشته باشد!
اگر به دنبال ابزاری برای طراحی لوگو رایگان خود هستید می‌توانید از نرم افزار لوگوساز آنلاین لوگونومی کمک بگیرید.