لوگونومی
دسته بندی : عمومی | منتشر شده در تاریخ : 1399/04/07

تفاوت طراحی لوگوی حرف فارسی و انگلیسی

تفاوت طراحی لوگوی حرف فارسی و انگلیسی به نوع برند و شرکتی که لوگو مورد نظر باید برای آن طراحی شود بستگی دارد. برای طراحی لوگوی حرف انگلیسی بیایید نگاهی به لوگوهای یاهو، Kellogg و Wells Fargo بیندازیم. چه چیز مشترکی در طراحی لترمارک آنها وجود دارد؟ شما می توانید در کمتر از چند ثانیه لوگوهای این شرکت ها را به خاطر بیاورید.
تفاوت طراحی لوگوی حرف فارسی و انگلیسی در پیچیدگی، مدرن بودن به هم چسبیده بودن یا نحوه طراحی هر حرف است. اما نکته مهم در طراحی تمام لترمارک ها به یاد ماندنی بودن آن است. طراحی لوگو حرف فارسی و انگلیسی معمولا به شکل‌‌ مونوگرام با هدف مشخصی انجام می شود که بتواند نام برند یا شرکت را به جهان معرفی کند.
برای بررسی تفاوت طراحی لوگوی حرف فارسی و انگلیسی بهتر است چند نوع لوگوی حرف انگلیسی را با هم بررسی کنیم و ویژگی های لتر مارک انگلیسی را تعیین کنیم:

• فضای منفی در طراحی لوگو حرف

 

 

در لترمارک بالا به وضوح از فضای منفی استفاده شده است به طوریکه فضای خالی بین دو بلوک که در بالا و پایین حرفF قرار گرفته است؛ طراحی لوگو حرف f را تکمیل کرده است. این لتر مارک مدرن کنجکاوی مخاطب را بر می انگیزد. از ویژگی فضای منفی می توان در طراحی لوگوی حرف فارسی نیز استفاده کرد.

 

 

• حذف قسمتی از یک حرف در طراحی لوگو

لوگوی حرف k با برداشتن قسمت پایین حرف k طراحی شده است، این لوگو ذهن شما را درگیر می کند تا بخش حذف شده را خودتان تکمیل کنید و همین مسئله به خاطره انگیز بودن آن کمک خواهد کرد. این نوع طراحی لوگو در لتر مارک فارسی چندان کاربرد ندارد.

 

 

• بریدن حرف برای طراحی لوگو لتر مارک

بریدن حرف در لتر مارک شبیه حذف قسمتی از یک حرف در طراحی لوگوی حرف انگلیسی و فارسی است اما از آن می توان برای طراحی لوگو حرف فارسی ب، م، ج و حروف دیگر مثل حروف انگلیسی استفاده کرد. برای بریدن حروف معمولا از یک خط منحنی شکل در قسمت پایین لتر مارک حرف انگلیسی و قسمت چپ یا راست لترمارک فارسی استفاده می شود.

• در هم فرو بردن حروف در طراحی لوگو

 

تکنیک های در هم فرو رفتن حروف معمولا برای حروف گرد مثل طراحی لوگو حرف G انگلیسی یا طراحی لوگو حرف ج فارسی بیشترین کاربرد را دارد.

• تکرار حرف در طراحی لوگو

 

این لوگو حرف انگلیسی با تکرار حرف i طراحی شده است و طراحی آن کاملا با یک لترمارک ساده متفاوت است.
تفاوت طراحی لوگو حرف فارسی و انگلیسی بر اساس تعداد حروف
طراحی لوگوی حرف الفبا معمولا براساس اولین حرف یا چند حرف که علامت اختصاری نام برند یا شرکت است؛ انجام می گیرد. بیایید نگاهی به نحوه طراحی لوگو با یک، دو یا سه حرف بیندازیم و ببینیم چگونه می توان نام برند را با آن به یاد ماندنی تر کرد:

• طراحی لترمارک تک حرف

به عنوان مثال لوگوی شرکت Swannie با طراحی لوگو حرف انگلیسی s به شکل خلاقانه ای درامده است.

 

 

طراحی لوگوی شرکت Swannie فقط از لحاظ ظاهری، زیبا و خلاقانه نیست بلکه پیام شرکت را نیز به خوبی به مخاطب منتقل می کند. خود آیکون لوگو طراحی شده می تواند به عنوان لوگو تصویری نیز به کار رود که کاربرد آن را متنوع و گسترده کرده است.
طراحی لوگو تک حرف با حروف الفبای فارسی نیز بسیار جذاب و تاثیر گذار است و نحوه خلق و اثرگذاری آن روی مخاطب به خلاقیت طراح لوگو برمی گردد.
طراح لوگو مشهور Michael Ian Kaye در این باره گفته است:"آنچه که یک طراح گرافیک سعی دارد انجام دهد اطمینان از این مطلب است که تایپوگرافی رابطه احساسی بین برند و مخاطب برقرار کرده باشد." اگر این مسئله را به عنوان یک راهنمای اساسی در طراحی لوگو حرف فارسی و انگلیسی به خاطر داشته باشید؛ می توانید خلاقیت خود را در هر مسیری به پیش ببرید.
از یک جهت می توانید حرف الفبا را به شکلی طراحی کنید که به شکل یک تصویر به نظر برسد. برای طراحی لوگو حرف به شکل تصویر دو روش وجود دارد:
 از خود حرف یک تصویر بسازید یا
 تصویری انتخاب کنید که از آن برای طراحی لوگو حرف فارسی و انگلیسی بهره ببرید.

درنهایت باید از طراحی لوگو تشخیص داد که برند مورد نظر چه اهدافی دارد و چه تاثیری را در بیننده می گذارد.
همانطور که در مثال لوگوی Swannie مشاهده کردید؛ طراحی لوگو حرف باید تصویری را به مخاطب منتقل کند که فقط از سطح یک تصویر ساده بالاتر باشد. لتر مارک تصویری باید بتواند خدمات و محصولات برند را در ذهن مخاطب منعکس کند.
اجازه بدهید نحوه تاثیرگذاری طراحی لوگو حرف را روی ذهن مخاطب بررسی کنیم. به عنوان مثال، طراحی لوگو حرف انگلیسی O به شکل عدد 0 نیز دیده می شود. بنابراین می توان برای فروش محصولاتی با قیمت پایین استفاده کرد یا لوگوی حراجی ها را با این حرف طراحی نمود.

 فضای منفی در طراحی لوگو با یک حرف

روش دیگر نگاه کردن به فضاهای منفی است که می توان در طراحی لوگو حرف ایجاد کرد. خلق لوگو با فضاهای منفی به شما اجازه می دهد که از فضاها خالی بهترین استفاده را ببرید. این لوگو می توانید به شکل ساده طراحی شود به عنوان برای طراحی لوگو حرف انگلیسی A از فضای خالی وسط آن استفاده کنید.
طراحی لوگو حرف با فضای منفی به شما اجازه می دهد که از آن فضای خالی به شکل یک تصویر مثل ستاره یا چیزی شبیه آن بهره ببرید.

 طراحی حرف به شکل تصویر

طراحی لترمارک تک حرف را می توان به شکل یکی از محصولات نیز طراحی کرد. به عنوان مثال به لوگوی حرف انگلیسی S که به شکل یک ساک خرید طراحی شده، دقت کنید.

 

 

مشاهده تصاویر لوگو حرف های طراحی شده به خودی خود به شما کمک می کند که درکی از طراحی به یاد ماندنی، مخاطب پسند و منحصر به فرد پیدا کنید. چشم انداز، اهداف و پیام برند و کسب و کار شما باید راهنمای طراحی لتر مارک باشد. برای درک بهتر این موضوع به طراحی حرف انگلیسی Z در شرکت فناوری زیر دقت کنید.

 

 

 طراحی لتر مارک سنتی

هرچند شما می توانید برای طراحی لوگو حرف فارسی یا انگلیسی از مدل های سنتی تر از نوع تک حرف بهره ببرید که به خوبی روی بنر یا تیزر تبلیغاتی شما خودش را نشان می دهد اما توجع داشته باشید که این نوع طراحی فقط یک حرف ساده را داخل یک نماد به نمایش می گذارد پس انتخاب نماد و رنگ آن اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت.

 

 روانشناسی فونت در طراحی لترمارک

استفاده از فونت های دست نوشته برای طراحی لوگو حرف فارسی و انگلیسی بیشتر کاربرد دارد. با طراحی فونت دست نوشته می توانید طراحی حروف را به هر شکلی که از نظر خودتان مناسب است؛ در بیاورید. البته می توانید از طراحی لترمارک ها از نوع دست نوشته که پیش از این توسط طراحان، طراحی شده اند نیز استفاده کنید و به آنها خطوط یا مشخصاتی را اضافه کنید که به شکل منحصر به فرد فقط برای برند شما خودنمایی کنند.

• طراحی لتر مارک با چند حرف

تفاوت طراحی لوگوی حرف فارسی و انگلیسی در دو یا چند حرف بیشتر خود را نشان می دهد. لوگوهای فارسی متشکل از چند حرف معمولا به شکل به هم پیوسته طراحی می شوند درحالیکه حروف لترمارک انگلیسی جدا از هم نوشته و طراحی می شوند.

 پیوستگی حروف در لتر مارک

پیوسته بودن طراحی لوگو حروف فارسی آن را ساده تر و به یاد ماندنی تر می کند به همین علت گاهی اوقات طراحان لتر مارک انگلیسی نیز سعی می کنند با ترفندهایی حروف را به یکدیگر بچسبانند. به عنوان مثال به لوگوی حرف انگلیسی با حروف به هم چسبیده زیر توجه کنید:

 

 

 درهم بردن حروف برای طراحی لوگو

برای طرای لترمارک با چند حرف می توانید حروف را درهم بنویسید. درهم بردن حروفی که حالت گرد یا منحنی دارند نسبت به حروفی که با خط مستقیم نوشته می شوند راحت تر و شکیل تر است.

 معکوس کردن حروف برای لترمارک

معکوس کردن حروف به صورت افقی یا عمودی شکل منحصر بفردی به حروف شما می دهد. در طراحی لترمارک چند حرف می توان با حروفی که از قرینه کردن هم ساخته می شوند مثل طراحی لوگو حرف B و D یا طراحی لوگو حرف M و W استفاده کرد.

 

 

 فضای مرده در طراحی لوگو حرف

استفاده از فضای مرده همانطور که در لترمارک با تک حرف به آن اشاره کردیم می تواند برای لوگو با چند حرف نیز به کار رود.از ترکیب روشهای معکوس کردن، تداخل و فضای مرده می توان لترمارک های جذاب و تاثیرگذاری خلق کرد.

 

 طراحی لابیرانت لوگو حرف

لوگوهای پازلی یا لابیرنت در طراحی انواع لوگوی حرف فارسی و انگلیسی کاربرد دارند. این نوع طراحی لوگو در دسته بندی لوگوهای ساده قرار نمی گیرد بلکه ذهن مخاطب را درگیر می کند و او را مجبور می کند که روی نکته ای که در طراحی لوگو وجود دارد؛، تمرکز کند

 

 

طرفداران طراحی لوگو لتر مارک با دو یا سه حرف نسبت به یک حرف بسیار کمتر است. البته به این معنا نیست که چنین لوگوی اصلا وجود ندارد بلکه می‌توان مثالهای خوبی نیز به این مورد اشاره کرد. بهترین لترمارک های سه حرفی بیشتر از نوع مونوگرام های سنتی هستند که به نظر واقعی تر می رسند. اگر به لترمارک های سه حرفی دقت کنید میبینید که معمولاً فونت آنها شبیه به هم است و یکی از حروف بزرگتر از دو حرف دیگر طراحی شده است.
لتر مارک های سه حرفی در یک خط طراحی می‌شوند. البته انواع مختلفی از آنها که به صورت دایره‌ای یا منحنی طراحی شده‌اند نیز وجود دارد. اما به علت حفظ سادگی لوگو به نظر می رسد؛ انتخاب طراحی لوگو حرف خطی مناسب‌تر باشد.
انتخاب فونت مناسب برای طراحی لوگو سه حرفی اهمیت بسیار زیادی دارد. به عنوان مثال به لوگو HBO نگاهی بیندازید که از فونت بسیار بزرگ که به راحتی قابل تشخیص است؛ استفاده کرده و ترفند فضای منفی را نیز برای طراحی لوگو حرف O کار برده است.
از فضای منفی می توان به خوبی در طراحی لوگو حرف انگلیسی و فارسی بهره برد. بخصوص طراحی لتر مارک با سه حرف، فضای منفی بسیار زیادی در اختیار طراح لوگو قرار می دهد که می‌تواند با تکرار حروف، معکوس کردن، انتخاب آیکون یا شکل طراحی شده برای یکی از حروف آن را پر کند.

 

تفاوت طراحی لوگوی حرف فارسی و انگلیسی

 

چون طراحی لوگو با سه حرف، فرصت بیشتری برای ایجاد تعادل و طراحی لوگوی عمومی تر را که لبه های آن آن به شکل منحنی یا گرد داشته باشد؛ به طراح می دهد معمولا این نوع لوگو ها از فونتهای با لبه گرد استفاده می‌کنند.

 

 

حروف لوگوی شما می‌توانند با یکدیگر تداخل داشته باشند و یا بخشی از خطوط را با هم به اشتراک بگذارند. اگر حروف به یکدیگر بسیار نزدیک باشند شاید تشخیص آنها از هم کمی سخت باشد. این مسئله در طراحی لوگو حرف فارسی که حروف به یکدیگر چسبیده اند نیز مسئله ساز است.
شاید بهترین راه حل برای حل کردن این مشکل استفاده از رنگ های مختلف حروف باشد. به عنوان مثال شما می توانید دو حرف را به یک رنگ و یک حرف خاص را به رنگ دیگری طراحی کنید. بنابراین هر سه حرف به طور کامل و به وضوح مشاهده خواهند شد.
اگر بیننده نتواند حروف لوگو فارسی یا انگلیسی را به درستی بخواند نمی‌تواند با نام برند یا شرکت ارتباط برقرار کند. بنابراین انتخاب صحیح فونت و رنگ در طراحی لوگو حرف فارسی و انگلیسی زمانی که بیش از دو یا سه حرف مورد استفاده قرار می گیرد؛ نقش مهمی در طراحی لوگو حرفه ای ایفا می کند.

جمع بندی

لوگوهای لتر مارک که برای طراحی لوگو حرف فارسی و انگلیسی مورد استفاده قرار می گیرند؛ از نوع لوگو های ساده و تاثیرگذار می باشند. مانند هر لوگوی دیگری شما می توانید لوگوتایپ را با استفاده از یک، دو یا چند حرف به نحوی طراحی کنید که روی ذهن مخاطب شما تاثیر بگذارد. استفاده از ترفند هایی مانند فضای مرده، معکوس کردن، تکرار یک حرف می‌تواند به شما کمک کند تا یک طراحی منحصر به فرد و جذاب و ارائه دهید.
به خاطر داشته باشید که شما میتوانید از تمامی ایده های طراحی صرف نظر از اینکه کدام حرف را برای طراحی لوگوی خود در نظر گرفته اید؛ بهره ببرید. فقط باید کمی خلاقیت به خرج ‌دهید و یک لوگو حرف متمایز و تاثیرگذار طراحی کند.