لوگونومی
دسته بندی : عمومی | منتشر شده در تاریخ : 1399/06/12

روانشناسی رنگ آبی و اشکال هندسی به کار رفته در طراحی لوگو تلگرام

لوگوی تلگرام یکی از لوگو های پرطرفدار در بین اپلیکیشن های ارسال و دریافت پیام تحت وب یا اندرویدی است. برنامه تلگرام یک برنامه مبتنی بر فضای ابری است که از طریق آن می‌توان تماس تلفنی، تصویری و یا به صورت چت برقرار کرد. اپلیکیشن تلگرام در گوشی های اندرویدی، سیستم عامل ویندوز و حتی گوشی اپل با سیستم عامل ios نیز در دسترس است و کاربران می‌توانند از آن برای به اشتراک‌گذاری عکس، ویدئو، استیکر ،صوت یا حتی هر نوع فایل دیگری استفاده کنند.
لوگوی تلگرام آنقدر حرفه ای طراحی شده که بسیاری از شبکه‌های اجتماعی دیگر از این لوگو برای طراحی آرم تجاری خود بهره گرفتند و به همین علت نمونه‌های مشابه بسیار زیادی از لوگوی تلگرام وجود دارد که می‌توانیم از آنها به عنوان عکس پروفایل خود یا حتی برای نشان دادن امکان تماس با شما در پلتفرم های مختلف استفاده کنید:

دانلود نمونه های لوگوی تلگرام به صورت وکتور

لوگو تلگرام با الهام از عوامل مختلفی طراحی شده که به علت گویا بودن طراحی لوگو مورد استقبال قرار گرفته است. از مهمترین فاکتورهایی که لوگو تلگرام را بسیار مشهور و پرکاربرد کرده می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

روانشناسی رنگ آبی و اشکال هندسی به کار رفته در طراحی لوگو تلگرام

 

 الهام گرفتن از معنای تلگرام برای رساندن مفهوم پیام رسان

از زمانی که تلگراف در سال ۱۸۳۲ توسط دستگاه الکتریکی که به وسیله پاول شیلینگ اختراع شده بود، ارسال شد، پیام‌های تلگرافی یا تلگرافر با کد مورس منتقل می گردید. این کد مورس یا تلگراف چاپ شده که اپراتور از متن آن برای زدن تلگراف استفاده می کرد، به نام تلگرام خوانده می‌شد.
در لوگوی تلگرام با نشان دادن یک برگه کاغذ به شکل موشک هایی که ما در بچگی با کاغذ مان درست میکردیم و سرعت بسیار زیادی هنگام پرتاب کردن داشت، مفهوم تلگرام یا همان رساندن پیام با سرعت بالا به خوبی منتقل می شود.

 مفهوم دایره در لوگو تلگرام

زمانکیه پاول دوروف (Pavel Durov) در سال ۲۰۰۶، اپلیکیشن پیام رسانی با ظاهری شبیه به فیس بوک در روسیه راه اندازی کرد که با نام VKontakte شناخته می شد و در سال ۲۰۱۴ توانست بیش از ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه جمع کند، به این استنباط رسید که شبکه های اجتماعی طرفداران بسیاری از سراسر جهان دارد. هرچند این نرم افزار درامد بالایی برای او ایجاد کرد اما به علت اختلافی که با پوتین پیدا کرد، کشور روسیه تبعید شد. به همین علت تصمیم گرفت اپلیکیشنی را راه اندازی کند که از لحاظ امنیتی بسیار قدرتمند باشد و سیستم های جاسوس حتی روسیه نتوانند به آن راه یابند.
بنابراین آقای دوروف از طراحان لوگو تلگرام نیز درخواست کرد که طراحی لوگو را با توجه به این مفهوم که پیام های تلگرام به صورت یک کد غیرقابل دسترسی رد و بدل می شود، طراحی کنند. محدود بودن موشک‌کاغذی تلگرام در دایره بسته دقیقا همین مفهوم را به مخاطب منتقل می‌کند. کد هایی که روی پیامهای منتقل شده توسط نرم افزار تلگرام گذاشته می شوند، توسط پروتکل MTProto ایجاد می‌شود که هنوز هیچ کس به درستی نمی داند این کد ها چگونه تهیه می شوند و به همین علت امنیت فوق العاده بالای پیام های رد و بدل شده در تلگرام را تضمین می کند.
مهمترین خصوصیت و ویژگی اپلیکیشن های رسانه اجتماعی، حفظ حریم خصوصی و محافظت از اطلاعات مشتریان در برابر سرویس‌های جاسوسی اسات. تلگرام نیز به عنوان یک نرم افزار پیام رسان باید این ویژگی را داشته باشد. مفهوم دایره در لوگوی تلگرام دقیقاً به چنین منظوری طراحی شده است. این دایره که نماد موشک کاغذی به عنوان پیام ارسالی در آن قرار گرفته، نشان می دهد که ارسال و دریافت پیام محدودیت مشخصی دارد و طبق ضوابط خاصی انجام می گیرد. در حقیقت کل نرم افزار تلگرام به این دایره تشبیه شده که پیام های موجود در آن فقط محدود به داخل این شبکه پیام رسان هستند و نمی توان خارج از این محدوده به آن پیام ها دست پیدا کرد.

 روانشناسی شکل دایره در لوگو تلگرام

آگاهی از روانشناسی اشکال هندسی برای یک طراحی لوگو موفق، ضروری است. دایره در اغلب لوگوها نشانه‌ای از اتحاد، یکپارچگی، امنیت و محدود بودن دسترسی در نظر گرفته می شود. دایره یک شکل هندسی خاص است. با وجود اینکه قرار گرفتن هر چیزی در داخل آن به نشانه محدود بودن دسترسی به آن چیز است اما خود دایره یک شکل بی نهایت است و این تضاد می تواند مفاهیم گسترده ای را در طراحی لوگو به مخاطب منتقل کند.
به عنوان مثال، در طراحی لوگو تلگرام از مفهوم دایره به این نحو برداشت می شود که پیامهای نامحدودی می ‌تواند در این اپلیکیشن ارسال و یا دریافت شود. اما این پیام ها در محدوده پروتکل های امنیتی که توسط تلگرام برنامه نویسی شده اند، قرار دارند و در نتیجه دسترسی به آنها برای سایرین به خصوص سازمان های جاسوسی غیر ممکن است.
دایره از کودکی برای همه ما شکل آشنایی است که از نشان دادن خورشید گرفته تا میوه های مختلف از آن استفاده می کردیم. دایره همانطور که در طراحی لوگو تلگرام از آن استفاده شده به مفهوم یک انرژی پایان ناپذیر است که ابتدا و انتهایی ندارد.

 

روانشناسی رنگ آبی و اشکال هندسی به کار رفته در طراحی لوگو تلگرام

 

 کاربرد دایره در طراحی لوگو

مهمترین کاربرد دایره در طراحی لوگو نشان دادن سیال بودن و جهانی بودن است. طراحان لوگو تلگرام با قراردادن موشک کاغذی به خوبی حس در حرکت بودن این پیام را منتقل کرده اند. دایره در ذهن مخاطب تصویر چرخ را ایجاد می کند. چرخ از وسایلی است که همواره در حرکت است. با قرار گرفتن نماد ارسال پیام در دایره، مخاطب مطمئن می شود که اپلیکیشن دقیقا چه کاری انجام می دهد.
دایره همچنین نماد بین المللی و جهانی بودن است. بسیاری از برندهای مشهور مثل لوگو تلگرام از این طرح برای نشان دادن جهانی بودن خدمات خود استفاده کرده اند. اگر نگاهی به مشهورترین لوگوهایی که با نماد دایره طراحی شده اند، بیندازیم بهتر به کاربرد دایره در طراحی لوگو پی می بریم:

 نماد دایره در طراحی لوگو شرکت فایر فاکس

روباه معروف در یک دایره آتشین آشناترین نماد فایر فاکس است که علاوه بر پرانرژی بودن به جهانی بودن خدمات این شرکت اشاره دارد. سرعت و سیال بودن به خصوص در لوگوهایی که به خدمات اینترنتی یا تحت وب اشاره دارند، مهمترین کاربردهایی است که با شکل دایره می توان آن را به مخاطب منتقل کرد.

• روانشناسی شکل مثلث در طراحی لوگو تلگرام

مثلث از نظر روانشناسی نماد آب و زندگی است. هرچند تیز بودن لبه های مثلث حس برنده و تیز بودن را منتقل می کند اما طراح لوگو تلگرام با گرد کردن لبه های مثلث حس نرمی و آرامش را به مخاطب می رساند. شکل مثلث نماد رشد و صعود و حرکت به سمت جلو است که حس سرعت را نیز به خوبی منتقل می کند.
مثلث متساوی الساقین به کار رفته در لوگو تلگرام بیشتر از انواع دیگر مثلث نماد صعود و جلو رفتن است و دقیقا مفهوم انتقال سریع پیام به مخاطب را به ذهن متبادر می کند. طرح مثلث در طراحی لوگو تلگرام مفهوم قدرت و استحکام را نیز دربر می گیرد. طراح لوگو به خوبی نشان داده که این نرم افزار برای انتقال پیام سریع، قابل اطمینان، سریع و کاربردی است.
از نماد مثلث به راحتی می توان برای سه بعدی نشان دادن لوگو نیز استفاده کرد. همانطور که در برخی از ورژن های لوگوی تلگرام، طرح برجسته موشک کاغذی با استفاده از سه بعدی کردن مثلث آن نشان داده شده ات.

 کاربرد طرح مثلث در لوگوهای دیگر

از معروفترین کاربردهای لوگوی مثلثی می توان به گوگل درایو با اضلاع چند رنگ آن اشاره کرد. هرچند در مثلث گوگل درایو، لبه های مثلث تیز هستند اما به علت پهن بودن اضلاع آن بیشتر حس صلح و دوستی به ذهن ممخاطب می رسد تا تهاجمی بودن.
سوپر گروه از برنامه هایی است که از طرح لوگوی تلگرام استفاده کرده و به جای لبه های گرد، با تیز بودن مثلث حس سرعت بیشتری به آن بخشیده است. اما چون لبه های تیز مثلث حس برنده بودن و شاید انتقام جویی را منتقل می کند، این طراحی چندان برای یک نرم افزار پیام رسان مناسب نمی باشد.
در بیشتر نرم افزارهای موزیک پلیر و پخش ویدئو مثل VLC، Km Player، MX player و Videoplayer از طرح مثلث برای طراحی لوگو استفاده شده که نمایانگر شروع پخش ویدئو است.
در طراحی لوگو کلود پلیر و دروید تسلا دمو، از لبه های مثلث تیز استفاده شده که حس سرعت و شتاب بیشتری را منتقل می کند.

• روانشناسی رنگ آبی مورد استفاده در لوگوی تلگرام

اگر با روانشناسی رنگ ها در طراحی لوگو آشنا باشید می‌دانید که رنگ آبی نمایانگر حرفه ای بودن، قابل اعتماد بودن، مسئولیت پذیر بودن، قدرت و وفاداری است. رنگ آبی در طراحی لوگو تلگرام در نشان دادن این نرم افزار به عنوان یک اپلیکیشن ایمن که به امنیت و حریم خصوصی کاربران خود اهمیت می دهد، اشاره دارد. رنگ آبی به کار رفته در لوگوی تلگرام در بسیاری از نرم افزارهای پیام رسان دیگر و حتی لوگو سازمان ها یا شرکت هایی که به امور مالی، دولتی یا بانکی تعلق دارد، مشاهده می شود چون حس اعتماد را در مخاطب برمی‌انگیزد.
رنگ آبی همچنین می تواند احساس خلوص و خوش طینتی را نیز به مخاطب منتقل کند شاید در ظاهر این مفاهیم ارتباط چندانی با طراحی لوگو تلگرام نداشته باشند اما در باطن تمام این مفاهیم به یک اصل کلی یعنی امنیت برمیگردند که هدف اصلی طراحان لوگو تلگرام بوده است.

• مفهوم رنگ آبی در ترکیب با رنگ سفید در طراحی لوگو تلگرام

رنگ آبی و سفید در کنار هم زیاد در طبیعت دیده می شود. دریا، آسمان و ابرها اولین تصویری است که از کنار هم قرار گرفتن این دو رنگ در ذهن تداعی می شود که هر سه نماید از سیال بودن هستند و با احساس آزادی، رویاها و سفر مرتطبند. تمام این تصاویر ذهنی نشاندهنده ارسال پیام و یا طی کردن مسیری توسط پیام ارسال شده است. علت انتخاب آبی روشن در کنار سفید در لوگو تلگرام نیز به علت انتقال احساس شادابی و سرزندگی است.

• مفهوم نماد موشک کاغذی در تلگرام

نماد موشک کاغذی که در یک دایره آبی رنگ قرار گرفته به مفهوم آماده بودن پیام برای پردازش و ارسال شدن است. در لوگوی تلگرام یک علامت تیک نیز در موشک کاغذی گنجانده شده که نشان دهنده رسیدن پیام به مقصد با موفقیت است. در دو گوشه موشک‌کاغذی دو تیک مشاهده می شود که نشان دهنده خوانده شدن پیام توسط شخص گیرنده است. این علائم در خود نرم افزار نیز با همین مفاهیم گنجانده شده است.
موشک کاغذی برای همه ما طرحی آشنا و نماد سرعت است. با این طراحی در لوگو تلگرام، سرعت انتقال پیام ها از طریق نرم افزار تلگرام به خوبی درک می شود. طراح لوگو از رنگ سفید همراه با آبی استفاده کرده که نشان دهنده صلح و دوستی است.

جمع بندی

تلگرام از زمانی که هنوز پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی به رشد و شکوفایی امروزه نرسیده بودند و مسنجر هایی مثل فیسبوک و واتساپ در ابتدای راه خود قرار داشتند، با امکانات فوق العاده ای شروع به کار کرد و طی مدت زمان کوتاهی میلیون‌ها کاربر را وادار کرد که به علت امکانات فوق العاده ای که در اختیار آنها قرار می داد، از این نرم افزار استفاده کنند. شاید طراحی لوگو تلگرام تنها علت موفقیت این نرم افزار پرطرفدار نباشد اما یکی از ارکان اصلی در تبلیغ و بازاریابی و جذب مخاطب این نرم افزار مشهور بوده است.
از روانشناسی رنگ آبی در کنار سفید و همچنین طرح دایره به خوبی برای طراحی لوگو تلگرام استفاده شده که آن را به یک لوگوی به یادماندنی تبدیل می کند. موشک کاغذی نشانه نبوغ طراح لوگو بوده که مفهوم سرعت در انتقال پیام را به مخاطب می رساند. اگر در شروع کسب و کار خود قرار دارید و به دنبال یک طراحی لوگو حرفه ای مثل لوگو تلگرام هستید می توانید با طراحان لوگو حرفه ای لوگونومی تماس بگیرید.