لوگونومی
دسته بندی : عمومی | منتشر شده در تاریخ : 1399/04/01

طراحی لوگو به سبک مینیمال

طراحی لوگو به سبک مینیمال (Minimal Logo Design) بسیار جذاب و جالب است. لوگوی مینیمال برای برندهای مدرن و شیک طراحی شده و هویت برند آنها را بالا می برد. تنها با تمرکز روی ضروریات، می توان یک طراحی چشمگیر لوگو به سبک مینیمال انجام داد به طوری که هم چشم نواز باشد و هم بی حد و مرز. در واقع مینیمالیسم را می توان در تمامی مولفه های زندگی اعمال نمود: از منزل و وسایل آن گرفته تا وب سایت و گرافیک رسانه های اجتماعی.
در ادامه با مفهوم مینیمالیسم آشنا خواهیم شد و سپس با روش طراحی لوگو به سبک مینیمال لوگوهای مشهور و اینکه چرا این لوگوها در سبک مینیمالیسم بسیار موفق هستند؛ آشنا خواهیم شد.

لوگو به سبک مینیمالیسم چیست؟

به طور قطع شما بارها کلمه مینیمالیسم را شنیده اید. اما آیا می دانید که معنای آن چیست و در کدام حوزه ها بیشتر کاربرد دارد؟ مینیمالیسم (Minimalism)، ساده گرایی یا کمینه گرایی یک مکتب هنری است که پایه سادگی بیان، روش های ساده و عدم پیچیدگی فلسفی را برای آثار و بیان خود استفاده می نماید. اصطلاح مینیمالیسم در ابتدا توسط ریچارد ولیام فیلسوف هنر انگلیسی در سال 1965 به کار رفت. هنر مینیمال از ایده های هنرمندان روسی سرچشمه گرفته است هنرمندانی که ساختارگرا بوده و علاقه خاصی به اشکال هندسی داشتند.
از مینیمالیسم به صورت شکل های مختلفی و در طراحی و هنر بهره گرفته می شود. اعتقاد این مکتب چنین بود که اگر حضور فریبنده ترکیب بندی از بین برود و به جای آن از موارد ساده به شکل هندسی استفاده شود می توان به کیفیت ناب رنگ، فرم و ماده دست یافت.
در حقیقت، سبک مینیمالیسم در طراحی لوگو یا هر زمینه دیگری به معنای سادگی در نقاشی، مد، موسیقی و طراحی داخلی در دنیای هنر بوده و به سایر شاخه های هنر نیز راه یافت. امروزه حتی شاهد طراحی مینیمال در حوزه دیجیتال نیز هستیم. مشخصا هدف اصلی مینیمالیسم رسیدن به سبکی ساده برای آرامش ذهن و دوری از شلوغی های امروزه دنیا می باشد. در واقع در این سبک، ما هر آنچه را که سد راهمان شده و از هدف ها دورمان کرده است حذف می کنیم.

منظور از مینیمالیسم در طراحی چیست؟

طراحی های مینیمال را می توان در انواع هنرها یافت مانند نقاشی، رقص، موسیقی، هنر فیلم سازی، مد، معماری و حتی طراحی لوگوی مینیمال. بهترین نکته در مورد استفاده از طراحی مینیمال این است که نقش مهمی در بازی با مغز و ذهن انسان ایفا می نماید. در واقع بجای اینکه ذهن ما تصاویر پیچیده را به یاد آورد تصاویر ساده سازی شده را در حافظه ذخیره می نماید. برای مثال با طراحی لوگوی مینیمال، شما فرآیند یادآوری و ماندگاری لوگوی خود را در ذهن مخاطب افزایش می دهید.
بدین ترتیب بسیاری از طراحان به ویژه طراحان لوگو از این فرآیند بهره گرفته و خلاقیت خود را بیش از پیش در معرض نمایش می گذارند. برای اینکه یک طراح گرافیک در این زمینه به خوبی و با موفقیت عمل کند باید در ابتدا با اصول پایه طراحی آشنایی داشته باشد و بتواند از تمامی اجزای یک طرح به بهترین صورت بهره گیرد و بتواند در سادگی هر چه تمام تر، پیام را به بهترین شکل انتقال دهد.

طراحی لوگو به سبک مینیمال

طراحی های بولد (Bold)، ساده و تک رنگ نشانگر لوگوهای مینیمال هستند. در طراحی لوگوی مینیمال از تمامی موارد اضافی اجتناب و تنها بر مفهوم اصلی طراحی تمرکز می شود. در نهایت نتیجه کار یک برندینگ تأثیرگذار بوده که به راحتی در هر رسانه و یا هر پس زمینه ای انتقال داده می شود.
برای مثال لوگوی نایک (NIKE) که بسیار ساده و مینیمالیست است. لوگوهای ساده و مینیمالیست به صورت برندهایی برجسته در صفحه اصلی وب سایت ها حضور دارند. طراحی این لوگوی مینیمال ساده و گرافیکی بوده و کمتر کسی را می توانید بیابید که نداند این لوگو نماد چه شرکتی است.
این نکته مهم را در نظر داشته باشید که یادآوری یک لوگوی مینیمال و ساده، آسان بوده و از این رو می تواند به بهترین ابزار برای ارتباط با مشتریان و مخاطبین تبدیل شود. طراحی لوگو به سبک مینیمال می تواند سال ها ماندگار بماند. پس برای طراحی به یک طراح حرفه ای رجوع کنید تا با مشخص کردن اهداف و یک طراحی منحصربفرد بتواند بهترین طرح ها را برای شما پیاده کند.
لوگوهای فلت (Flat Logo) بهترین نمونه از لوگوهای مینیمال هستند. در این طراحی لوگو به سبک مینیمال تمامی موارد اضافه مانند بافت، شیب و ابعاد حذف می شوند تا یک نماد دو بُعدی با ویژگی های منحصر بفرد که در عین سادگی بسیار تاثیرگذار است؛ خلق شود. این سادگی سبب می شود که طراحی بولدتر و چشم نوازتر باشد.

مزایای لوگو مینیمال

لوگو مینیمال باعث می شود که برند شرکت شما همیشه و در همه جا خوش بدرخشد. کاربرد رنگ ها و اشکال در طراحی لوگو به سبک مینیمالیسم به نحوی است که سادگی آن حتی در شلوغ ترین مکان ها نیز به چشم می آید. از مزایای لوگو مینیمال می توان به موارد زیر اشاره نمود:
• تأثیرگذاری لوگو مینیمال حتی در صفحات کوچک تلفن های همراه نیز پایدار است.
• شما می توانید به راحتی از ترکیبات گوناگون رنگ ها برای رویدادهای فصلی بهره برید.
• تشخیص و یادآوری لوگو مینیمال برای مخاطبین بسیار آسان است. به عبارتی مخاطبین در همان نگاه اول می توانند لوگوی شما را شناسایی کنند و این ارتباط بهترین مدل برای برقراری ارتباط صادقانه با مخاطبین به شمار می رود.

نکات مهمی که برای طراحی لوگو به سبک مینیمال باید به خاطر بسپارید

برای طراحی لوگو به سبک مینیمال این نکته مهم را در نظر بگیرید که طراحی باید با برند شما هماهنگی لازم را داشته باشد. مدت زمانی را صرف بررسی هویت برند و پیامی که می خواهید منتقل سازید؛ کنید. سپس نکات زیر را برای طراحی لوگو به سبک مینیمال همواره در ذهن داشته باشید:

 برای طراحی لوگو به سبک مینیمال از اشکال هندسی الهام بگیرید: اشکال حاوی معانی بسیار متفاوتی هستند. پیام لوگویی که در آن از شکل مربع استفاده شده به یک لوگوی مثلثی کاملا متفاوت است و احساسات متفاوتی را در مخاطب برمی انگیزد. با مطالعه "چگونه از شکل و رنگ در طراحی لوگو استفاده کنیم؟" می توانید در مورد آنچه که هر شکل در طراحی لوگو حرفه ای ارائه می دهد؛ اطلاعات کافی بدست آورده و طراحی خود را آغاز نمایید.

 طراحی لوگو به سبک مینیمال و استفاده از فونت ها: یک لوگوی مینیمال می تواند یک کلمه کلیدی یا مونوگرام (Monogram) باشد. در این حالت، انتخاب فونت مسئله مهمی است. اینکه فونت بولد باشد یا ایتالیک یا انواع دیگر آن. شما می توانید برای گرفتن ایده های مختلف با فونت ها بازی کنید تا به شما در انتقال مفهوم برندتان به مخاطب کمک کند. در طراحی لوگو به سبک مینیمالیسم معمولا از فونت های ساده سریف استفاده می شود. البته طراحان حرفه ای لوگو، معمولا با توجه به نیازهای هر برند، فونت مخصوصی را برای آن طراحی می کنند که ساده و تاثیرگذار باشد.

 انتخاب رنگ و طراحی لوگو به سبک مینیمال: شاید بتوان گفت که رنگ تأثیرگذارترین مولفه برای یک لوگوی مینیمال عالی است. البته در طراحی لوگو به سبک مینیمال بهتر است فقط به یک طرح رنگی اکتفا ننمایید. رنگ های مختلف را امتحان کرده و تغییراتی که ایجاد می شود را بررسی کنید تا مشخص شود هر رنگ تا چه حد تأثیرگذار است.

 حذف موارد اضافی در طراحی لوگو به سبک مینیمال: اگر در حال حاضر یک لوگو دارید و می خواهید که آن را به سبک مینیمال ساده کنید؛ باید تمامی موارد اضافی لوگو خود را حذف کنید. باید بررسی کنید که آیا سمبل های متعدد اضافی وجود دارند یا موارد دیگری که حذف آنها سبب سادگی و گیرایی لوگوی شما خواهند شد. در سالهای اخیر، طراحی لوگو به سبک مینیمال در فاوآیکون نیز کاربردهای زیادی پیدا کرده است.

 طراحی فلت در لوگوی مینیمال: اگر میخواهید از یک تصویر در طراحی لوگوی مینیمال خود بهره ببرید باید از طراحی فلت یا مسطح استفاده نمایید. این امر با حذف تمامی شیب ها و مواردی که یک طرح سه بُعدی ایجاد می کند؛ حاصل می شود. برای انتخاب تصویر می توانید از تصاویری که در وب سایت مورد استفاده قرار داده اید؛ الهام بگیرید یا یک تصویر ساده از بهترین محصولی که به فروش می رسانید؛ طراحی کنید.

 

طراحی لوگو به سبک مینیمال

لوگوی Uber، لوگویی ساده و به سبک مینیمال

 

پنج لوگوی مشهور دنیا که از طراحی لوگو به سبک مینیمال بهره برده اند

اکنون که با مفهوم مینیمالیسم در لوگو آشنا شده اید اجازه دهید که مشهورترین برندهای جهان را که از طراحی لوگو به سبک مینیمال استفاده کرده اند معرفی کرده تا بتوانید برای طراحی لوگوی خود از آنان الهام بگیرید.

لوگوی اپل (Apple)

اپل را می توان پیشگام در طراحی لوگو به سبک مینیمال در نظر گرفت. طراحی این لوگوی معروف با مرور زمان به این لوگویی که الان مشاهده می کنید رسیده است یعنی یک لوگوی ساده اما در عین حال بسیار تأثیرگذار. حتی رنگ آن از طراحی لوگو به سبک مینیمال الهام گرفته و از رنگ هایی که در گذشته داشته به این طرح تک رنگ رسیده است.

لوگوی Uber

Uber یک نمونه فوق العاده از اعمال مینیمالیسم در طراحی لوگوی نوشتاری (Wordmark) یا لوگو تایپ است که بجای اینکه مانند اکثر اپلیکیشن ها از یک مونوگرام یا نماد بهره گیرد از یک فونت ساده استفاده کرده است.

لوگوی Airbnb

مونوگرام Airbnb به ما نشان می دهد که طراحی لوگو به سبک مینیمال غیر خلاقانه نیست. استفاده از شکل "A" به طرز ماهرانه ای جهت نشان دادن فراگیری و اجتماع که هویت این برند می باشد طراحی شده است. در واقع بجای اینکه از یک لوگوتایپ پیچیده بهره گیرد با طراحی لوگو به سبک مینیمال نشان داده است که چقدر ماندگاری این لوگو در اذهان زیاد است.

لوگوی نایک (NIKE)

شما نمی توانید بدون اینکه نامی از نایک ببرید در مورد مینیمالیسم صحبت کنید. نایک با بهره گیری از طراحی لوگو به سبک مینیمال یک لوگوی فراموش ناشدنی را به جهانیان عرضه داشته است. در حقیقت این لوگو مجموعه ای مفاهیم است؛ ارتباط سرعت و حرکت و این است که آن را به یک لوگوی نمادین تبدیل کرده است.

لوگوی لویی ویتون (Louis Vuitton)

این برند سطح بالا با بهره گیری از طراحی لوگو به سبک مینیمال سعی کرده است سادگی را با مطابقت دهد. لوگوی مونوگرام با ایتالیک کردن حرف L و استفاده از فونت Serif آن را به طرحی به یاد ماندنی بدل ساخته است. این انتخاب های کوچک سبب شده اند که طراحی مینیمال بسیار قدرتمند جلوه کند.

جمع بندی

سبک مینیمال یا ساده گرایی با شکل های متنوعی و در طراحی های گوناگونی از جمله لوگوی مینیمال مورد استفاده قرار گرفته است. ساده گرایان بر این باورند که از بین بردن المان های اضافی و بهره گیری از موارد ساده می تواند طرح های منحصربفرد و زیبایی را خلق نموده و بسیار تأثیرگذار باشند.
لوگوی شما با بهره گیری از طراحی لوگو به سبک مینیمال می تواند به بهترین وجه ارتباطی مستقیم و صادقانه با مخاطبین داشته باشد و سالیان سال در میان رقبا بدرخشد. اما شما باید فاکتورهای مهمی را برای این نوع طراحی در نظر داشته باشید مانند بهره گیری از اشکال ساده هندسی، استفاده از مولفه های متمایز کننده و پرهیز از انواع لوگوهای تکراری و حذف موارد اضافی. در واقع برای موفقیت در طراحی لوگو به سبک مینیمال موارد اضافی و غیر ضروریات را حذف کرده، سادگی را مبنای کار قرار داده و سعی کنید لوگوی شما در همان نگاه اول گیرا باشد و بدون هیچ مولفه مزاحمی پیام شما را بهترین شکل به مخاطب انتقال دهد.