لوگونومی
دسته بندی : لوگو | منتشر شده در تاریخ : 1401/12/06

طراحی لوگوهای معروف: پیام لوگوی آمازون چیست؟

طراحی لوگوهای معروف: پیام لوگوی آمازون چیست؟

طراحی لوگو آمازون در طول سال‌ها سه مدل مختلف داشته است، البته دو طرح اول برای مدت طولانی مورد استفاده قرار نگرفتند. اولین لوگوی این شرکت به سادگی کلمه Amazon.com بود که با فونت سیاه و سفید و فونت زرد بزرگتر برای حرفo  طراحی شد. این طرح بعداً با لوگویی جایگزین شد که نام شرکت را با یک خط زرد تقریباً مستقیم در زیر آن نشان می‌داد و در بالای کلمه Amazon.com  نیز کلمات Books, Music & More با فونت خاکستری روشن نوشته شده بود. این طرح تا سال 2000 لوگوی سایت آمازون بود، زمانی که جف بزو لوگویی را که شرکت از آن زمان تا کنون از آن استفاده می‌کرد، به نام Amazon.com با یک فلش منحنی در زیر آن منتشر کرد.
تصویر زیر تکامل طراحی لوگو آمازون از زمانی که شرکت آن در سال 1995 راه اندازی شد تا کنون را نشان می‌دهد.

طراحی لوگوهای معروف: پیام لوگوی آمازون چیست؟

در مدت زمان نسبتاً کوتاهی که شرکت و سایت آمازون شروع به کار کرد، دنیای تجارت با دگرگونی های زیادی مواجه شد. در سال 2016، این شرکت کمی بیش از 135 میلیون دلار درآمد داشت اما موسسان آن پا پس نکشیدند تا اینکه آمازون فراتر از یک فروشگاه اینترنتی ساده به نیروی محرکه بسیاری از فناوری‌های جدید از جمله توسعه هواپیماهای بدون سرنشین برای تحویل بسته‌هایشان و معرفی دستیار صوتی به نام آمازون الکسا تبدیل شد.
اگرچه تاریخچه آمازون ممکن است کوتاه باشد، اما به طور قابل توجهی درخشان بوده است. از مبدأ آن به عنوان یک کتابفروشی آنلاین تا موقعیت فعلی آن به عنوان پادشاه تجارت الکترونیک، در این مقاله به تاریخچه آمازون و نقشی که لوگوی این شرکت در موفقیت آن ایفا کرده است، خواهیم پرداخت.
علیرغم آنچه ممکن است تصور کنید، آمازون در طول عمر خود بیش از یک لوگو داشته است. بیایید نگاه دقیق تری به طراحی لوگو آمازون، عناصری که در طراحی آن به کار رفته و پیامی که به مخاطب می‌رساند، بیندازیم.

طراحی لوگوهای معروف: پیام لوگوی آمازون چیست؟

درباره آمازون

در دنیای امروزی، آمازون به یکی از غول‌های صنعت خرده‌فروشی تبدیل شده است، ناگفته نماند که این برند به سرعت جایگاهی را برای خود در میان تأثیرگذارترین برندها ایجاد کرده است. این شرکت در سال 1994 در سیاتل تأسیس شد و در آن زمان «کادابرا» نام داشت. با این حال، این نام تغییر کرد زیرا بسیار شبیه کلمه "جسد" بود. در ابتدا، آمازون فقط در حوزه فروش آنلاین کتاب فعالیت داشت اما خیلی سریع رشد کرد و در دو ماه اول فعالیت خود، درآمدی بیش از 20000 دلار در هفته داشت. 
با اینحال، حتی با موفقیت اولیه ای مانند این، رشد آهسته آمازون بسیاری از سرمایه گذاران این سایت را ناامید کرد. در طرح تجاری آمازون مشخص شد که این شرکت انتظار نداشت برای چهار تا پنج سال سودآور باشد و در عوض اصرار داشت که تمام درآمد شرکت بر رشد و توسعه آن متمرکز شود. اما در سال 2000، زمانی که حباب دات‌کام ترکید و بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین را نابود کرد، آمازون یکی از معدود فعالان حیاتی بود که پابرجا ماند. این باعث شد که شرکت اولین سود خود را در سال 2001 به مبلغ 5 میلیون دلار برساند.
موسسان این سایت، با سرمایه گذاری بیشتر توانستند سود خود را افزایش داده و بسیار سریع رشد کنند و به یکی از بزرگترین فعالان تجارت آنلاین که امروزه می‌شناسیم تبدیل شوند.

طراحی لوگوهای معروف: پیام لوگوی آمازون چیست؟

از آن زمان، آمازون به گذشته نگاه نکرده است و به یکی از تأثیرگذارترین شرکت‌های امروزی در جهان تبدیل شده است. چیزی که به عنوان یک کتابفروشی آنلاین شروع شد، از آن زمان به یک شرکت بزرگ تبدیل شد که تقریباً در فروش همه نوع کالایی دست دارد. از خرید مواد غذایی گرفته تا فناوری های پیشرفته، آمازون اکنون همه چیز را از A تا Z ارائه می‌دهد. با توجه به این توضیحات کاملا مشخص است که شرکت باید لوگویی داشته باشد که دقیقاً این پیام را منتقل کند.

چرا جف بزوس کلمه آمازون را انتخاب کرد؟ 

پاسخ این سوال، ساده است. موسس این سایت به دنبال کلمه ای می‌گشت که با حرفA شروع شود تا در جستجوهای الفبایی، کلمه اول باشد. علاوه بر این، او دوست داشت که کلمه آمازون نمایانگر جنگل آمازون و جنبه حیات وحش و عجیب آن باشد. او همچنین می‌خواست تاکید کند که کتابخانه‌ای از کتاب‌ها به وسعت رودخانه آمازون در آمریکای جنوبی دارد.

اولین لوگوهای آمازون

در سال 1995، جف بزوس می‌خواست برای آمازون لوگویی طراحی کند که نمایانگر دیدگاه او باشد. او تصمیم گرفت از پس‌زمینه‌ای استفاده کند که مانند رودخانه آب و به شکل ذوزنقه‌ای باشد که حرف A را تشکیل می‌دهد و رودخانه آمازون یا مسیر جنگلی که از ذوزنقه عبور می‌کند در آن مشخص باشد.

طراحی لوگوهای معروف: پیام لوگوی آمازون چیست؟

طی طول دو سال بعد، یک ورژن سیاه و سفید از این لوگو طراحی شد که فقط یک سال مورد استفاده قرار گرفت.
هدف خوبی پشت طراحی این لوگو بود و جف بزوس می‌خواست حرف A  را در لوگو بگنجاند، اما این ایده به خوبی اجرا نشد. 

لوگوهای بعدی آمازون

یک سال بعد، جف بزوس تصمیم گرفت لوگوی خود را بازطراحی کند . او طراحان شرکت Turner Duckworth را برای طراحی لوگوی حرفه ای خود استخدام کرد. در سال 1998 دو لوگوی دیگر خلق شد. اولین لوگو، با استفاده از نام وب سایت amazon.com  با شعار "بزرگترین کتابفروشی زمین" با فونت سریف سیاه طراحی شد. این لوگو خیلی جدی به نظر می‌رسید، بنابراین در نسخه دوم، با رنگ زرد یک حرف O  رنگی به آن اضافه شد.

طراحی لوگوهای معروف: پیام لوگوی آمازون چیست؟

یک لوگوی جدید که نزدیک‌تر به لوگوی امروزی بود بین سال‌های 1998 و 2000 مورد استفاده قرار گرفت. در این لوگو یک خط منحنی نارنجی رنگ زیر کلمه آمازون قرار گرفت تا بر آن تاکید کند. 
لوگوی فعلی در سال 2000 معرفی شد و خط منحنی زرد در آن کمی تغییر کرد تا نشان دهنده طرح لبخند باشد که از حرف A   به سمت حرف Z می‌رود. حرف «A» و رودخانه یا مسیر همگی هنوز در این طراحی وجود دارند. این لوگو همچنان نشان می‌دهد که او تنوع زیادی از محصولات از A تا Z را ارائه می‌دهد. این طراحی همچنین نشان می‌دهد که در سایت آمازون هر آنچه را که نیاز دارید با لبخند رضایت پیدا خواهید کرد. بزوس در عین سادگی توانسته پیام اصلی برند خود را در این طراحی لوگو حفظ کند.

برندسازی آمازون با طراحی لوگو

آژانس Turner Duckworth اشاره کرد که طراحی لوگو آمازون یک پروژه برندسازی نسبتاً سریع بود زیرا جف بزوس در تمام جلسات شرکت کرد و همه چیز را خودش تأیید کرد.

طراحی لوگوهای معروف: پیام لوگوی آمازون چیست؟

جف بزوس، از آنجایی که از هزینه های برندینگ کاملا آگاه بود، نمی خواست برای سایر عناصر برندسازی یا طراحی کارتن‌ها، هزینه ای بپردازد. Turner Duckworth پیشنهاد کرد که از طرح لبخند به تنهایی به عنوان تصویری برای کارتن های حمل و نقل استفاده شود و کارتن‌ها را به "کارتن لبخند" تبدیل کند. این تصمیم موجب شد بتوان از کارتن های بسته بندی کالاها نیز به عنوان ابزاری برای بازاریابی استفاده کرد و در طول میلیون‌ها پست ماهانه، تصور خوبی از شرکت ایجاد کرد، بنابراین به آنها اجازه داد "لبخند را جلوی درب منزل تحویل دهند."

طراحی لوگوهای معروف: پیام لوگوی آمازون چیست؟

در نهایت، طرح لبخند آمازون به یک عنصر برندسازی تبدیل شد که به اندازه خود لوگو قابل تشخیص است. این مثال خوبی از اهمیت تطبیق پذیری لوگو است.

عناصر طراحی لوگو آمازون

طراحی نهایی لوگو آمازون دارای چند عنصر واقعا خلاقانه است. اولین مورد یک فلش است که زیر لوگو از حرف Aشروع و در حرف Z متوقف می‌شود. این عنصر طراحی لوگو آمازون که از A در «Amazon» شروع می‌شود و به Z ختم می‌شود، برای به تصویر کشیدن این پیام است که آمازون همه چیز را از A تا Z می‌فروشد. 
زمانی که آمازون این لوگوی جدید را مورد استفاده قرار داد، از روزهایی که فقط به عنوان یک کتاب فروشی آنلاین کار می‌کرد، عبور کرده بود و طیف گسترده ای از محصولات را ارائه می‌کرد. 
علاوه بر این، هنگام معرفی این لوگوی جدید مطمینا چشم انداز تمام فعالیت های آمازون که در اینده نیز درگیر آن خواهد شد، از قبل در ذهن جف بزوس نقش بسته بود. آمازون با قرار دادن یک پیکان در لوگو خود از A تا Z می‌تواند به مشتریان خود بفهماند که این شرکت می‌تواند هر گونه نیاز آنها را برآورده کند.

طراحی لوگوهای معروف: پیام لوگوی آمازون چیست؟

تصویر بالا، طراحی لوگو آمازون پرایم است که نماد آمازون مخصوص کسانی است که امکان ارسال رایگان و تحویل سریع را با پرداخت هزینه ماهانه فعال کرده باشند. در آرم آمازون پرایم طراحی کلمه Prime نشان دهنده سرعت، عالی بودن و رنگ آبی سرمایه گذاری دوستانه است. 

طراحی لوگوهای معروف: پیام لوگوی آمازون چیست؟

طراحی پیکان در طراحی لوگو آمازون در واقع هدفی دوجانبه را دنبال می‌کند، از این جهت که به شکلی شبیه لبخند ساخته شده است. هنگامی که با بقیه طرح ترکیب می‌شود، کل لوگو نمادی از شباهت بسیار ظریف به یک چهره است. تحقیقات نشان داده است که مشتریان به چهره ای خندان اعتماد زیادی دارند. آمازون با طراحی لوگوی خود به گونه‌ای که شبیه یک چهره خندان باشد، می‌تواند نشان دهد که آنها یک شرکت قابل اعتماد و دوستانه هستند.
در نهایت، طرح فلش مدت‌هاست که برای انتقال پیام پیشرفت و سرعت در طراحی لوگو مورد استفاده قرار می‌گیرد و هر دو مدل کسب‌وکار آمازون به این دلیل که دائماً در حال نوآوری هستند و همچنین پیام اصلی آنها نشان دهنده سریع‌ترین سرعت حمل و نقل است، از طرح فلش استفاده کرده اند.

علت محبوبیت لوگوی آمازون

طراحی لوگوهای معروف: پیام لوگوی آمازون چیست؟

اگر تا به حال بسته ای از آمازون سفارش داده اید، لوگوی آن‌ها را دیده اید. هر بسته آمازون دارای لوگوی معروفی است که با افتخار در کل کارتن نمایش داده می‌شود، و آمازون حتی خود را به صورت "تحویل لبخند جلوی درب به مشتریان" تبلیغ می‌کند. از آنجایی که کارتن های آمازون اغلب به راحتی در دسترس هستند، این کارتن‌ها بارها توسط مشتریان برای ارسال اقلام دیگر مورد استفاده مجدد قرار می‌گیرند و برند آمازون را بیشتر تبلیغ می‌کنند. این یکی از موثرترین روش هایی است که آمازون از لوگوی خود استفاده می‌کند و نمونه ای از اهمیت بسته بندی در برندسازی است.
یک لوگوی خوب نیز راه را برای شعارهای خوب باز می‌کند و همانطور که قبلاً نیز گفته شد، آمازون یکی از بهترین شعارهای خود را حول طراحی لوگوی خود ساخته است. طراحی لوگو آمازون دارای طرح لبخند است و لوگوی اصلی شعبه خیریه این شرکت است که به سازمان‌های مختلف پول اهدا می‌کند و به عنوان نمونه دیگری از این که چگونه آمازون بخشی از برند خود را حول طرح لوگوی خود ساخته است، عمل می‌کند.
در میان شرکت‌هایی که امروزه در جهان برای طراحی لوگویشان مشهور شده اند، آمازون بدون شک یکی از هیجان‌انگیزترین شرکت‌ها است و دیدن اینکه آنها در سال‌های آینده پیشرو چه نوآوری‌هایی هستند، جالب خواهد بود. به همین ترتیب، به عنوان شرکتی که در مقایسه با غول های خرده فروشی مانند Walmart و Target هنوز نسبتاً جدید است، آمازون فضای زیادی برای ادامه تعریف برند خود دارد. جالب است که ببینیم آنها در آینده چه تغییراتی ایجاد می‌کنند و چگونه به استفاده از لوگوی خود به عنوان بخشی از استراتژی برندسازی منحصر به فرد شان ادامه می‌دهند.

سوالات متداول درباره طراحی لوگو آمازون

چه کسی آمازون را راه اندازی کرد؟

جفری پرستون بزوس متولد 12 ژانویه 1964، آمازون را در سال 1995 راه اندازی کرد. والدین بزوس حدود 250000 دلار در سرمایه گذاری تجاری جدید او سرمایه گذاری کردند.

ارزش آمازون چقدر است؟

آمازون به عنوان یک شرکت، بیش از 1.7 تریلیون دلار ارزش دارد. جف بزوس با 11 درصد سهم در این تجارت، اکنون اولین فردی در تاریخ است که بیش از 200 میلیارد دلار ثروت دارد.

فونت طراحی لوگو آمازون چیست؟

فونت آمازون به صورت سفارشی طراحی شده است. فونت مورد استفاده در لوگو بین سال های 1998 تا 2000 به عنوان Officina Sans Bold شناخته می‌شد.

چه کسی لوگوی آمازون را طراحی کرد؟

لوگوی آمازون در سال 2012 توسط یک شرکت طراح لوگو به نام Turner Duckworth بازطراحی شد.

آمازون چه خدماتی را ارائه می‌دهد؟

آمازون بیش از 175 سرویس ارائه می‌دهد که چند مورد از انها شامل کالاهای خرده فروشی، رسانه های پخش شده در تلویزیون، خواربار، بازی های آمازون، موسیقی، الکسا، AWS (میزبان وب) Amazon Drive و بسیاری موارد دیگر می‌شود.

معنی لوگوی آمازون چیست؟

کلمه آمازون به معنای "عظیم" است و این همان چیزی است که آمازون می‌خواهد به تصویر بکشد. آنها همه چیز را از A تا Z می‌فروشند. فلش "لبخند" نیز از A به Z می‌رود و نشان دهنده لبخندی است که آمازون بر روی صورت مشتریان خود می‌نشاند. پیام لوگو آمازون بر تجربیات مثبت مشتری متمرکز است.

تگ های مرتبط :