لوگونومی
دسته بندی : لوگو | منتشر شده در تاریخ : 1399/11/30

طراحی لوگوی داروخانه

شاید زمانی که بخواهیم در خصوص طراحی لوگو داروخانه و یا به صورت کلی طراحی هر نوع لوگویی صحبت کنیم، اطلاعات بسیار زیادی را در ذهنمان داشته باشیم که با خودمان بگوییم، با به کار بردن چنین اطلاعاتی به طور حتم می توانیم طراحی لوگو جذاب و ماندگاری را انجام دهیم، اما موضوع اینقدرها هم ساده نیست. در ادامه مطلب در خصوص طراحی لوگو داروخانه و موضوعات مربوط به آن صحبت کرده ایم. 
برندهایی که به دنبال طراحی لوگو داروخانه هستند، معمولا چه به صورت سنتی و چه به صورت صنعتی و شیمیایی، به دنبال ارائه داروهایی به مردم برای رفع مشکلاتشان هستند. مصرف دارو همچون مصرف یک جفت کفش و یا یک لباس ساده نیست، بلکه دارو مستقیما با جان افراد در تماس است و به همین خاطر نیز معمولا افراد به سختی حاضر به اعتماد به دیگران می شوند. 
بنا به دلایل ذکر شده متوجه شدید که اگر قرار است به عنوان یک داروخانه معتبر به مخاطبین معرفی شوید باید به سراغ طراحی لوگو داروخانه ای بروید که بتواند اعتماد مردم را جلب کرده و همچنین حس اطمینان و امنیت را نیز به آن ها انتقال دهد. 
چگونه می توانید بگویید که شما چه کسی هستید و در صنعت دارو سازی در چه جایگاهی قرار دارید؟ همه چیز با طراحی لوگو داروخانه عالی شروع می شود. لوگو یا همان آرم مخصوص به شما در ابتدا در مورد ماهیت خود شما و همچنین هدف شما به مشتریان توضیح می دهد. 

چگونگی ایده پردازی ابتدایی در خصوص طراحی لوگوی داروخانه

همان طور که گفته شد، لوگو داروخانه در جلب اعتماد دیگران اهمیت بسیار زیادی دارد. موضوع ایده پردازی و خلاقیت در زمینه طراحی لوگو داروخانه بسیار مهم است. برخی از مواردی که در این زمینه بایستی رعایت کنید، در ادامه بیان شده اند. 

1-نشانه ای آشنا برای مردم

در داروخانه داروهای مسکن و  آرام بخش زیادی به فروش می رسد، اما یک داروخانه چی به هیچ وجه به دنبال از بین بردن سلامتی مردم نیست. برای جلب اعتماد مخاطبین می توانید از علامت اختصاری داروها همراه با نمادهای سلامت مثل برگ سبز یا قلب استفاده کنید.
به عنوان مثال، داروهای مسکن و آرام بخش با علامت CVS شناخته می شوند. می توانید به منظور ایده پردازی لوگو از یک قلب و علامت CVS در داخل آن استفاده کنید. با این کار هم به افراد گفته اید که چنین داروهایی در داروخانه شما وجود دارند و هم با کشیدن یک قلب به دور این علامت به آن ها این موضوع را القا کرده اید که شما به فکر سلامتی آن ها هستید.

2-استفاده از علامت های آشنای دارویی

نکته مهم دیگر در مورد ایده پردازی آن است که بهتر است از علائمی همچون قرص، آمپول و...استفاده نکنید؛ زیرا این علائم به خودی خود باعث کاهش سطح هویتی و شخصیتی لوگو شما می شوند. در واقع می توان گفت با استفاده از چنین علائمی در طراحی لوگو داروخانه خود به احتمال زیاد به دیگران این موضوع را القا کرده اید که این داروخانه همه چیز را به شوخی گرفته و همچون یک خاله بازی کودکانه با آن رفتار می کند. 

3-نوع کلی طراحی لوگو

نکته سومی که باید در نظر داشته باشید آن است که این لوگویی که طراحی می کنید به هیچ وجه قرار نیست فقط بر روی یک بنر و یا یک بک گراند گوشی و کامپیوتر ظاهر شود. بلکه این لوگو قرار است بر روی شیشه های دارویی، قرص ها، چوب و...به کار برده شود. بنابراین سعی کنید تا طراحی لوگو داروخانه را به شکلی انجام دهید که با چاپ کردن آن بر روی هر نوع محصولی کیفیت و ساختار آن به هم نریزد. 

طراحی لوگوی داروخانه

ایده های لوگویی جذاب در طراحی لوگوی داروخانه

در طراحی لوگو داروخانه، ایده های مختلفی را می توانید استفاده کنید. این ایده ها باید به شکلی باشند که ذهن مخاطب را درگیر کنند و همزمان با درگیر کردن ذهن او، ایده دارو و داروخانه را نیز به او منتقل کنند. 
نکته مهمی که در خصوص طراحی لوگو داروخانه و یا هر لوگوی دیگری باید در نظر داشته باشید، آن است که لوگویی که طراحی می شود باید تا حدودی دارای جزئیات مختلف و تقریبا زیادی باشد تا مخاطب با خیره شدن به آن و سعی کردن در کشف جزئیات آن، مدت زمان بیشتری را به لوگو نگاه کند. 
همین نگاه ممتد و تقریبا طولانی به لوگو باعث می شود تا آرم شما در ذهن مخاطب کاملا حک شود و بار دیگر که این آرم را در جایی می بیند، به سرعت به یاد شما و داروخانه شما بیفتد. چندین مورد از خلاقانه ترین و مرتبط ترین نمونه لوگو های داروخانه را در ادامه آورده ایم تا بتوانید یا از آن ها استفاده کنید و یا از آن ها برای گرفتن ایده و افزایش خلاقیت در ساخت لوگو مربوط به خودتان بهره ببرید. 

1-آرم هاون و دسته هاون برای ساخت لوگوی داروخانه

یکی از معروف ترین و تقریبا پر کاربرد ترین لوگوهایی که برای داروخانه ها استفاده می شوند، مربوط به استفاده از هاون و دسته هاون است. این نماد نشان دهنده کوبیدن گیاهان دارویی و مخلوط کردن آن ها با هم برای تهیه انواع داروهایی همچون ضماد، دمنوش و...در قدیم الایام می شود. 
این نوع از آرم را می توانید در هر سبکی از لوگو از قدیمی و نوستالژیک گرفته تا سبک های مدرن و امروزی به کار ببرید. همان طور که گفته شد هاون و دسته هاون، نمادی از طب سنتی و قدیمی هستند، اما هنوز هم با استفاده از آن ها در طراحی لوگو داروخانه می توانید لوگوهای خاص و مدرنی را خلق کنید. 

2-الهام از کارخانه الکل سازی در طراحی لوگوی داروخانه

الکل یکی از بنیادی ترین محصولاتی است که می توانید در داروخانه ها، مطب های پزشکان و...پیدا کنید. نکته بسیار مهم و ظریفی که در این خصوص وجود دارد، آن است که اگر در طراحی لوگو داروخانه خود از کارخانه الکل سازی (یا همان کارخانه شراب سازی) استفاده کنید، می توانید در عین حال که سبک مدرن خود را به نمایش می گذارید، قدمت و سابقه طولانی خودتان را نیز به مشتریان نشان دهید. 
شاید برایتان جالب باشد که بدانید، در گذشته و پیش از آن که الکل های مصرفی امروزی به تولید برسند، مردم برای ضد عفونی کردن زخم ها و همچنین استریل کردن وسایل و تیغ های جراحی از شراب به عنوان ماده ضد عفونی کننده استفاده می کردند. به همین خاطر است که با استفاده از این لوگو می توانید به راحتی و سادگی حس های متفاوت و در عین حال همسویی را به مخاطب در خصوص اعتبارتان در این حیطه منتقل کنید. 

3-استفاده از نماد های ساده برای ساخت لوگوی داروخانه

این نماد های ساده معمولا از هیچ شکلی در طراحی لوگو داروخانه برای خودشان استفاده نمی کنند. بلکه تنها چیزی را که به کار می برند، استفاده از حروف مرتب و خوانا با فونت سریف است. نکته بسیار مهمی که در خصوص این نوع از نماد ها وجود دارد آن است که این لوگوها بسیار ساده هستند و در واقع هیچ نیازی به چراغانی کردن اطراف لوگو و افزودن نماد و...ندارند. با ساخت لوگو هایی به این شکل می توانید شخصیت و اعتبار داروخانه خودتان را بالا ببرید و در نیمه های شب، زمانی که افراد به دنبال داروخانه می گردند، داروخانه شما را به خاطر چراغانی های متعدد با یک تالار عروسی اشتباه نمی گیرند. 
نکته دیگری که در خصوص لوگوهای ساده ای که در طراحی لوگو داروخانه استفاده می شوند، دارای اهمیت است، موضوع پالت رنگی است که در این لوگوها به کار کی رود. معمولا سعی می کنند تا از دو رنگ به همراه رنگ سفید که دارای هارمونی مناسبی با یکدیگر هستند، استفاده کنند. کمتر بودن تنوع رنگی باعث ایجاد آرامش در مشتریان می شود. 

4-لوگوهایی با نماد زمین!

شاید نماد زمین چیزی نباشد که به گوشتان خورده باشد، منظور از نمادهای زمین یا نمادهای خاکی مواردی هستند که مربوط به خاک و همچنین دارو می شوند. از جمله این نمادها می توان به گیاهان دارویی، پروانه ها، مارها و...اشاره کرد. افزودن چنین نمادهایی به طراحی لوگو داروخانه می تواند باعث شود تا لوگوی مدنظر شما جلوه و زیبایی بیشتری را پیدا کرده و در عین حال نیز باعث ایجاد آرامش خاطر در افراد شود؛ زیرا هر طور هم که فکر کنید مخاطبان شما کسانی هستند که حس و حال مریضی داشته و به دنبال روش های درمانی می گردند. 

نکات مهم در طراحی لوگو داروخانه

موضوعاتی که مطرح شد، همگی موارد و مثال هایی بودند که برای طراحی لوگو داروخانه می توان از آن ها استفاده کرد؛ اما آیا تمام لوگوهای موجود در همین مدل ها خلاصه می شوند؟ آیا می توان لوگویی را طراحی کرد که جنبه و وجهه بهتری نسبت به این موارد داشته باشد؟ در ادامه برخی از موضوعات و مواردی را که بایستی در طراحی لوگو داروخانه مد نظر قرار داد را برایتان عنوان کرده ایم. این موارد شاید مولفه های بسیار کوچکی باشند، اما می توانند تاثیرات بسیار زیادی را در لوگو طراحی شده بر جای بگذارند. 

1-پالت رنگی لوگو

پالت رنگی تاثیر بسیار مهمی دارد. لوگو شرکت کوکاکولا را در نظر بگیرید. این لوگو شاکل رنگ های قرمز و نارنجی می شود که خب قاعدتا با انرژی زا بودن نوشابه رابطه مستقیمی دارد و تاثیر خوبی را هم بر جای می گذارد. اما اگر این رنگ را برای لوگو یک داروخانه استفاده کنید، به احتمال زیاد تاثیرات جالبی نصیبتان نشود. 

2- فونت لوگو

اگر تصمیم به طراحی لوگو داروخانه به سبک نوشتاری یا مونوگرام گرفته اید، انتخاب فونت مناسب اهمیت بسیار زیادی در جذب مخاطبین تان دارد. بهتر است برای انتخاب فونت مناسب، انواع فونت های دست نویس را فراموش کنید و بیشتر به استفاده از فونت های کلاسیک که اعتبار برندتان را نشان میدهد، فکر کنید.

3- نماد لوگو

انتخاب نماد لوگو برای آرم تجاری شما که قرار است به مدت طولانی در ذهن مردم ثبت شود، نقش مهم ایفا می کند. برای انتخاب بهترین نماد برای طراحی لوگو داروخانه می توانید از نمونه لوگو مشهورترین داروخانه ها و دراگ استورهای جهان ایده بگیرید و یا با وارد کردن زمینه کاری برند خود در لوگوسازهای آنلاین، نمادهای مرتبط با برند خودتان را مشاهده کرده و برای ساخت لوگو از آنها استفاده کنید.

4-بهترین لوگو دروغ محض است!

جمله ای تحت عنوان بهترین لوگو تنها یک دروغ محض است، زیرا هیچوقت چیزی به نام بهترین لوگو وجود ندارد، بلکه چیزی که وجود دارد آن است که طراحی لوگو داروخانه یا هر لوگو دیگری باید متناسب با همان کار باشد و هر قدر این تناسب بیشتر شود، کیفیت لوگو نیز بالاتر می رود. در ضمن خلاقیت ابتدایی برای طراحی لوگو نقش بسیار مهمی را در این موضوع ایفا می کند. 

جمع بندی

موارد مطرح شده در خصوص طراحی لوگو داروخانه جز موارد و مسائلی بودند که برای افراد دارای داروخانه موضوع مهمی تلقی می شوند. با استفاده از این راهنمایی ها و مثال هایی که بیان شد، به راحتی راه طراحی لوگو برای باز شده است و در حال حاضر می دانید که به چه چیزی در این مسیر نیاز دارید و یا آن که خواسته هایتان بایستی در چه مسیری قرار بگیرند.