لوگونومی
دسته بندی : لوگو | منتشر شده در تاریخ : 1399/12/20

طراحی لوگوی صنایع چوب

امروز می خواهیم تا در خصوص طراحی لوگو صنایع چوب و محصولات چوبی با هم صحبت کنیم. شاید در نگاه اول، توجه زیادی به این موضوع نشود، اما مطمئن باشید که موضوع بسیار جدی است و می تواند به خوبی و به شکل کاملا نامحسوس در ضمیر ناخودآگاه ذهن مخاطبانتان تاثیر گذار باشد. 
یکی از ساده ترین اعمال و در عین حال موثرترین مولفه های موجود در تغییر نام تجاری فروشگاه ها، طراحی لوگو به روز رسانی شده و به اصطلاح آپدیت است. این تغییر شاید در نگاه اول بسیار ساده به نظر برسد، اما می تواند تاثیرات بسیار زیادی داشته باشد و به شکل کاملا مستقیم هم بر روی خط مشی شما اثر بگذارد. 
به منظور آن که درک بهتری از موضوع پیدا کنید، به مثال بسیار ساده ای که در ادامه بیان می شود، توجه کنید. آیا اطلاع دارید که 95 درصد از لوگوهای برتر و معروف، بیشتر از یک رنگ را در ساخت لوگو خود استفاده می کنند؟ و آیا می دانید که 93 درصد از لوگوهایی که امروزه وجود دارند، به قدری ساده هستند که حتی در ابعاد و اندازه های کوچک نیز قابلیت تشخیص دارند؟ همین موضوعات ساده و به ظاهر پیش پا افتاده می توانند باعث تضمین موفقیت شما در عرصه تجارت شوند. 
در این مطلب قصد داریم تا در خصوص موضوعی به بحث و تبادل نظر بپردازیم که شامل 5 نکته کلیدی و بسیار پر اهمیت می شود و می تواند در چند مرحله طراحی لوگو چوبی و علی الخصوص لوگو محصولات چوبی خانگی را از مرحله صفر و ابتدایی به مرحله افسانه ای برساند. بهتر است دیگر مقدمه چینی را کنار بگذاریم و به سراغ مبحث اصلی برویم. 

1-به سرعت طراحی لوگوی صنایع چوب خود را نهایی و بنیادی نکنید

هر قدر زمان می گذرد، لوگو شما و نام تجاری شما همسو با هم می شود و به نوعی در هم آمیخته می گردند. این موضوع در خصوص فروشگاه های صنایع چوبی بیشتر صدق می کند.
در زمانی که می خواهید ظاهر فروشگاه و یا لوگو را تغییر دهید، به این موضوع فکر کنید که آیا قسمت های برجسته و قابل توجهی از طرح فعلی شما وجود دارند که به یاد ماندنی باشند و به شکلی ناخودآگاه در ذهن مشتریان و مخاطبانتان ثبت شده باشند؟  
تفاوتی ندارد که شما فروشگاهی دارید که در زمینه سبک زندگی و وسایل مورد نیاز زندگی روزمره همچون لوازم خانگی و لوازم اتاق خواب، شوینده های بهداشتی و پاک کننده ها، لوازم داخلی آشپزخانه فعالیت می کند، و یا فروشگاهی هستید که در واقع یک انبار مرکزی بزرگ به شمار می روید، زیرا در هر دو صورت این احتمال بسیار قوی است که مارک و یا لوگوی شما تعریف کننده کار و حتی هویت شما باشد.
حالا بیایید به این موضوع فکر کنید: هر تغییری در لوگو که شرکت مک دونالد دچار آن می شود و در واقع آن را تحمل می کند، به احتمال زیاد همچنان در اطراف آن قسمت های طلایی طاق مانند در لوگو مک دونالد قرار گرفته است. 
مک دونالد را فراموش کنید، طاق های طلایی مانند شما در طراحی لوگو صنایع چوب چیست و در کجا قرار گرفته اند؟ چگونه می توانید این طاق های طلایی را در لوگو تجاری خود جای دهید و از آن ها برای تاثیر بیشتر بر ذهن مشتریان استفاده کنید؟ 

2-بر روی سادگی لوگو تمرکز کنید

هرچه لوگو مورد نظر شما ساده تر باشد، امکان آن که در ذهن مخاطب بیشتر نقش ببندد و مخاطب بتواند به سادگی لوگو شما را در ذهنش تصور کند، بیشتر می شود. بر فرض مثال لوگو شرکت اپل را در نظر بگیرید، یک سیب گاز زده. هر بچه چهار ساله ای هم می تواند این لوگو را در دفتر نقاشی اش به تصویر درآورد. 
بنابراین نکته مهم آن است که در هنگام طراحی لوگو صنایع چوب بتوانید در برابر میل و عطش سیری ناپذیری که برای پیچیده ساختن لوگو و همچنین ذکر جزئیات بسیار زیاد وجود دارد، مقاومت نمایید. 
طراحی ساده لوگو صنایع چوبی دارای چند ویژگی مثبت و مزیت است که اگر متوجه آن ها شوید دیگر به هیچ وجه به سراغ طراحی های لوگو پیچیده نخواهید رفت. 
اولین نتیجه ای که لوگو ساده می تواند برای شما به همراه بیاورد آن است که به هیچ وجه امکان کپی برداری و یا تقلب وجود ندارد. حتما می دانید که اگر شما یک لوگو و یا یک نام تجاری را داشته باشید و فرد یا شرکت دیگری از آن استفاده کند، مجرم شناخته می شود؛ اما زمانی که یک لوگو پیچیده داشته باشید و شرکت رقیب تنها چند بخش بسیار جزئی آن را تغییر دهد، دیگر مجرم شناخته نمی شود و به راحتی و با فریب ذهن خاطب می تواند حتی از شهرت شما هم سواستفاده کند، زیرا چیزی که در ذهن مخاطب از لوگو شما ثبت می شود یک طرح و یا رنگ کلی است و به هیچ وجه جزئیات لوگو در ضمیر ناخودآگاه افراد ذخیره نمی شود. 
دومین ویژگی مثبت لوگو ساده در طراحی لوگو صنایع چوب می تواند در آن باشد که از ایجاد حواشی خبری و به نوعی تجملاتی بودن برند و هویت کار شما جلوگیری به عمل می آورد، انجام این کار می تواند اجرای مرحله ی بعد را ساده تر کند. 

3-اطمینان از خوب بودن ظاهر لوگوی صنایع چوب در پلتفرم های آنلاین

موضوع مهم بعدی که وجود دارد آن است که مطمئن باشید لوگو طراحی شده در رسانه های اجتماعی که معمولا با نام رسانه های آنلاین شناخته می شوند هم خوب و واضح به نظر برسد. 
اما دلیل اهمیت این موضوع چیست؟ 
این موضوع به این دلیل بسیار اهمیت دارد که امروزه تقریبا تمامی افراد در رسانه های آنلاین و اینترنت به دنبال خرید مبلمان و لوازم چوبی مورد نیاز خود می گردند. بنابراین اگر در فضای آنلاین و اینترنت بتوانید لوگویی داشته باشید که طراحی واضح و زیبایی دارد، می توانید شانس بیشتری را برای دیده شدن و ماندگار شدن در ذهن مخاطبان خودتان پیدا کنید. 
بنا به همین دلایل ذکر شده است که روز به روز بر تعداد فروشگاه ها و تولیدی هایی که طراحی لوگو صنایع چوب خود را به فضای اینترنت اضافه می کنند، افزوده می شود. حالا که متوجه اهمیت این موضوع شدید، بهتر است به بررسی لوگوی صنایع چوبی خودتان توجه کنید و تمرکزتان را بر روی آن بگذارید.
آیا لوگو شما این قابلیت را دارد که به صورت راحت و بی دردسر بتوانید از آن بر روی عکس های صنایع چوبی و همچنین سایت و مراکز فروش آنلاین خودتان و در هر قالب و فرمتی استفاده کنید؟ 
معمولا لوگوهایی که طرح هایی صاف و مرتب دارند، در فضای آنلاین و اینترنت نیز بهتر به چشم می آیند. لوگوهایی که شیب دار هستند و یا جزئیات زیادی دارند، معمولا زمان زیادی را نیز برای بارگذاری در صفحات مختلف اینترنت می طلبند و بسیاری از مواقع همین موضوع دردسرهای زیادی را برایتان ایجاد خواهد کرد. 

طراحی لوگوی صنایع چوب

4-در نظر گرفتن ترند و مد و به روز بودن لوگو

همواره در طراحی لوگو صنایع چوب خود دقت داشته باشید که ترندها و مدهای سال را هم در نظر داشته باشید. ترندها به مواردی گفته می شوند که در طی یک برهه زمانی بیشتر از موارد دیگر مورد استقبال عموم قرار می گیرند، اما تبدیل به مد غالب جامعه نمی شوند. همزمان با در نظر گرفتن ترند و مد حاکم بر اوضاع و احوال جامعه، سعی کنید تا این مد به هیچ وجه بر روی طراحی لوگو شما اثر مستقیم نگذارد. 
نمونه ای که می توان برای مثال عنوان کرد آن است که بر فرض مثال امسال طرح های شلوغ و با جزئیات وجود دارند که به عنوان مد هر سال شناخته می شوند، اگر شما لوگو خودتان را بر پایه شلوغ بودن و یا رنگارنگ بودن طرح پایه گذاری کنید، ممکن است دو سال بعد که طرح های بسیار ساده مد می شوند، متوجه اشتباه خودتان بشوید و بفهمید که لوگو شما از مد افتاده و قدیمی تلقی می شود. در خصوص مد و ترند فراموش نکنید که مدها ماندگار نیستند و دائما در حال تغییرند. 
برخی از موارد هستند که از چند سال پیش تا کنون به عنوان نوستالژی تلقی می شوند. به طور مثال می توان به چیدمان و لوازم چوبی دهه 80 و یا 90 آمریکا اشاره کرد که امروزه به عنوان آثار و سبک کلاسیک از آن یاد می کنند. زمانی که چیزی به مدت چند سال به عنوان مد باقی می ماند، تبدیل به سبک می شود و می تواند به عنوان الهام بخشی در طراحی لوگو صنایع چوب به کار شما بیاید. 
نکته مهم دیگر در خصوص رنگ و طرح لوگوی طراحی شده است. ممکن است امسال و یا حتی سال بعد، یک رنگ خاص علامت و سمبل چیزی تلقی شود، اما آیا این رنگ خاص در ده سال آینده نیز همین معنی و مفهوم را دارد؟ به احتمال بسیار زیاد خیر. بنابراین سعی کنید تا درگیر چنین اتفاقی نشوید، زیرا شما نمی خواهید که از لوگوی طراحی شده تان فقط یکی دو سال استفاده کنید و سپس آن را دور بیاندازید. 

5-بیشتر تمرکز خود را بر روی خوانایی لوگو بگذارید

بسیاری از فونت ها شامل نام فروشگاه و یا حتی نام موسس فروشگاه و تولیدی هستند. این نام که در لوگو قرار دارد، بایستی به نحوی به نگارش در آمده و طراحی شده باشد که کاملا خوانا، واضح و صریح و روشن باشد. 
موضوع مهم بعدی در خصوص طراحی لوگو صنایع چوب از لحاظ خوانایی و واضح بودن در آن است که این لوگو و نامی که در آن وجود دارد، به نحوی ساده باشد که بتوان بر فرض مثال آن را بر روی چوب کنده کاری و حکاکی کرد، زیرا اگر خواندن و ساخت آن مشکل باشد، نمی توان آن را به سادگی بر روی هر چیزی درست کرد. 
معمولا شرکت ها و تولیدی های مختلف سعی دارند تا به منظور بالا بردن میزان ظرافت و همچنین جذابیت لوگو از فونت بسیار شیک و زیبای اسکریپت استفاده کنند، اما آیا این کار درست است؟ 
تقریبا خیر، زیرا این کار باعث می شود تا به سادگی حواس مخاطب پرت شود و مفهوم و منظور اصلی لوگو به مخاطب انتقال پیدا نکند. 
توجه کنید که اگر مخاطبان برای خواندن و درک لوگو شما نیاز به چرخاندن سر و یا حتی کلنجار رفتن با لوگو را دارند، دیگر کم کم زمان آن رسیده است که لوگو مورد نظر را تغییر دهید و یا حداقل از یک فونت ساده تر همچون "سریف" استفاده کنید. 

چگونگی برجسته سازی لوگوی صنایع چوبی

دومین موضوعی که به خصوص در صنایع چوبی و همچنین طراحی لوگو صنایع چوب اهمیت دارد، در مورد برجسته کردن لوگو این محصولات است. ممکن است پیش خودتان فکر کنید که طراحی لوگو صنایع چوب و مبلمان کار بسیار ساده و راحتی است، اما موضوع به این سادگی هم که به نظر می رسد، نیست. 
مجددا به فرایند و پروسه طراحی لوگو مبلمان و دیگر صنایع چوبی نگاه کنید، کار سختی است؟ درست است؟ 
در نظر گرفتن تمام مولفه های 5 گانه ای که ذکر شد، در کنار برجسته بودن لوگو می تواند حتی فرایندی امکان ناپذیر و یا بسیار سخت هم باشد. 
اولین ابزارهایی که نیاز دارید خلاقیت و همچنین مهارت است. مطمئنا هر کسی و با قیمت های بسیار کم می تواند برای شما طراحی لوگو صنایع چوب را انجام دهد، اما آیا هر لوگویی می تواند در این بازار پر تلاطم و پر از لوگوهای مختلف به شکلی ممتاز و همچنین متمایز ظاهر شود؟ 
قطعا خیر. لوگویی که برای صنایع چوبی طراحی می شود، بایستی به نحوی باشد که بتواند مشتریان را به سمت خودش جذب کند و ماندگار باشد. 

سخن پایانی

در خصوص طراحی لوگو صنایع چوب به 5 مولفه مهم و کلیدی اشاره کردیم که هر کدام از این مولفه ها در جایگاه خود دارای اهمیت و ارزش خاصی هستند. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که به دنبال طراحی لوگو صنایع چوب بوده و نمی دانید که از کجای کار باید این موضوع را آغاز کنید، بهتر است به مطالب بیان شده در این مقاله توجه کرده و تا جایی که می توانید این نکات را در کار خود استفاده کنید. 
فراموش نکنید که بایستی به برجسته سازی آرم و همچنین طراح لوگو نیز توجه داشته باشید تا بتوانید در نهایت نتیجه و بازخورد خوبی را دریافت کنید.