لوگونومی
دسته بندی : عمومی | منتشر شده در تاریخ : 1399/04/22

طراحی لوگوی ورزشی چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

طراحی لوگوی ورزشی باید به صورت حرفه ای و متناسب با نگرش ها و دیدگاه های خاص در این زمینه صورت گیرد. لوگوهای ورزشی از آن دسته لوگوهایی هستند که طرفداران زیادی در جهان را به خود اختصاص داده اند. افرادی که کسب و کار آنها در زمینه ورزش است و قصد تأسیس سالن ورزشی و یا باشگاه را دارند باید به اهمیت طراحی لوگو ورزشی پی ببرند و در فکر طراحی یک لوگوی ورزشی جذاب و درخور با فعالیت خویش باشند. زیرا فعالیت های ورزشی از قدیم الایام برای مردم ارزش بسیاری داشته اند.
برای نمونه، در میان لوگوهای محبوب، لوگوی استقلال و لوگوی پرسپولیس به صورت حرفه ای طراحی شده اند و چیزی بیشتر از رنگ یک باشگاه یعنی آبی و قرمز را به تصویر می کشند. در واقع این لوگوها مطابق با نگرش ها یا تاریخ باشگاه و رشته ورزشی فوتبال طراحی شده اند که در ادامه بیشتر در مورد آنها توضیح خواهیم داد.

چرا تیم ورزشی شما به لوگو نیاز دارد؟

بنا به دلایلی شما باید برای تیم ورزشی خود لوگو طراحی نمایید:

• طراحی لوگو ورزشی به کسب و کار ورزشی شما هویت می بخشد:

لوگوی ورزشی صرفا برای این طراحی نمی شود که در جداول لیگ یا به عنوان تبلیغات چاپ شود. بلکه یک هویت اصلی برای بازیکنان، اعضای باشگاه و همچنین طرفداران به شمار می رود. درست مانند پرچم یک کشور، یک لوگوی ورزشی برای تیم می تواند احساسات قدرتمندی را برانگیزد. مانند لوگوی استقلال یا لوگوی پرسپولیس که برانگیختن احساسات طرفدارانشان را در پی دارد. در واقع این لوگوها حس تعلق و وحدت به افراد می بخشند و وفاداری و حمایت را خلق می نمایند.

• طراحی لوگوی ورزشی سبب می شود که شما حرفه ای به نظر برسید:

لوگوی ورزشی در صورتی که خوب طراحی شود تعهد و جدیت را نشان می دهد. هر تیم باشگاهی باید دارای یک لوگوی حرفه ای باشد. حرفه ای بودن لوگو اعتماد به نفس و عزت نفس بازیکنان، اعضای لیگ و طرفداران را افزایش می دهد.

• طراحی لوگوی حرفه ای باعث می شود که شما متمایز و ماندگار باشید:

بسیاری از افرادی که به یک کشور خارجی سفر می کنند حداقل یک بار در یک رستوران معروف آن کشور غذا سرو می کنند. در واقع آن رستوران مبالغ هنگفتی از پول و زمان را برای شناساندن و تمایز خویش صرف کرده است. زمانی که به آن رستوران فکر می کنید اولین چیزی که به ذهنتان خطور می کند؛ لوگوی آن است.
طراحی لوگوی ورزشی هم به همین منوال است. در حقیقت داشتن یک لوگوی ورزشی محبوب مثل لوگوی استقلال یا لوگوی پرسپولیس، تیم را به دیگران معرفی نموده و آن ها را در صدر قرار می دهد.

برای طراحی لوگو ورزشی چه نکاتی را باید در نظر بگیریم؟

ذهن انگیزی (Brainstorm):

به عنوان اولین گام، ما باید در طراحی لوگوی ورزشی یک جهت مناسب مشخص نماییم. اول از همه باید در مورد ارتباطات لوگوی ورزشی خود بیندیشید. اینکه از طریق لوگوی خود چه مفاهیمی را می خواهید انتقال دهید؟ مهمترین پیام آن چیست؟ لوگو ورزشی حاوی چه ارزش هایی است؟ پاسخ به این سوالات اصولی را برای بقیه راه ارائه می دهد. آن همچنین به شما کمک می نماید در مورد نقاط هویت موجود فکر کنید مانند نام تیم ورزشی، نام مستعار و یا مواردی که ممکن است افراد از طریق آنها با شما در ارتباط باشند.

 اندیشیدن در مورد انواع مختلف لوگو:

در طول زمان طراحی لوگوی ورزشی به سرعت متوجه خواهید شد که انواع مختلفی از لوگوها وجود دارند. برخی از تصاویر انتزاعی یا سمبل هستند در حالی که برخی دیگر مبتنی بر فونت یا به اصطلاح لوگوتایپ. لوگوهای ترکیبی نیز معمولا برای مشاغلی استفاده می وند که انرژی زیادی را صرف برندینگ خود می نمایند و انواع لوگوهای دیگر.
از این رو شما باید به خوبی تمامی این نمونه ها را بررسی کرده و تصمیم مناسبی بگیرید. اگر هم ایده جالب و متفاوتی در ذهن شما نقش بسته است می توانید برای طراحی لوگوی ورزشی به خوبی از آن بهره گیرید.
لوگوهای ورزشی معمولا از نوع نمادین یا سمبلیک انتخاب می شوند تا تاثیر بیشتری در ذهن مخاطب بگذارند و به یاد ماندنی تر باشند. منحصر به فرد بودن لوگوهای ورزشی اهمیت بسیار زیادی دارد و باید نشانه هایی از فرهنگ، پیشینه یا تمدن کشور تیم ورزشی در آن وجود داشته باشد.
انتخاب نماد حیوانات مثل عقاب به عنوان نماد لوگوی ورزشی بسیار متداول است. هر تیم ورزشی برای خود یک سمبل مشخص دارد که نشاندهنده هویت آن تیم ورزشی است. طراح لوگو باید با توجه به این سمبل لوگوی ورزشی را خلق کند.

 نقش فونت در طراحی لوگوی ورزشی:

فونت ها می توانند نقش مهمی را در طراحی لوگو ورزشی ایفا نمایند. لازم نیست که در مورد انتخاب نوع فونت در لوگو ورزشی خیلی سریع تصمیم بگیرید. تنها کافی است که وقت بگذارید و انواع فونت های مناسب را امتحان نمایید. اما به طور کلی انتخاب فونت واقعا به اولویت ها و اهداف شما بستگی دارد.

 ایده های خود را به خوبی در نظر بگیرید:

برای طراحی یک لوگوی حرفه ای باید ایده های خود را به صورت شفاف بیان کنید. در واقع ایده های شما باید از ویژگی های زیر برخوردار باشد:
o تناسب: آیا لوگویی که طراحی می نمایید هدف شما را به خوبی بیان می کند؟ آیا افراد به راحتی می توانند متوجه شوید که شما در کدام رشته ورزشی یا باشگاه فعالیت می کنید؟
o سادگی: آیا لوگوی شما پیچیده و نامفهوم است؟ در واقع این این فاکتور بسیار مهم است. لوگوی ورزشی باید سادگی خود را حفظ نماید و افراد با دیدن آن دچار سردرگمی نشوند. به عبارتی لوگوی ورزشی شما باید به خوبی مفهوم آن را بیان نماید.
o تمایز: در طراحی لوگوی ورزشی باید این ویژگی تمایز را به خوبی در نظر بگیرید. لوگوی شما نباید مشابه لوگوی ورزشی دیگر باشد و در عین حال باید به گونه طراحی شود که بتوان آن را به راحتی به خاطر آورد.
o محسوس بودن لوگوی ورزشی: لوگو ورزشی باید محسوس بوده و بتوان به آسانی معنای آن را متوجه شد.
o پایداری و جاودانگی لوگوی ورزشی: لوگو ورزشی باید به گونه ای طراحی شود که حتی پس از گذشت سال های بسیار قابل تشخیص باشد. درست مانند لوگوی پرسپولیس و لوگوی استقلال که پس از گذشت سال ها هنوز به خوبی و روشنی در اذهان ماندگار شده اند.
o دریافت بازخورد: اگر شما طی مراحل طراحی لوگو گمان می کنید که راهی را اشتباه رفته اید و همه نکات را به خوبی در نظر نگرفته اید بهتر است که به عقب رفته و مراحل را به خوبی و با دقت بررسی نمایید. در واقع خلق یک لوگو شامل یک فرآیند پیچیده می شود. باید نهایت صبر، حوصله و وقت را در این راه صرف نمایید. با این روش ایده های خوبی ممکن است به ذهن شما خطور کند و فضایی برای یک طراحی برتر خلق شود. همچنین می توانید بازخوردهای زیادی را کسب نمایید.
صحبت کردن با دیگران غالبا دیدگاه ها و ایده های جدیدی را با خود به ارمغان می آورد که ممکن است هیچ گاه به ذهن شما خطور نکنند. علاوه بر موارد بالا می توانید از اعضای تیم ورزشی مورد نظر در این فرآیند کمک بگیرید تا آنها هم ایده های خوبی را در اختیار شما قرار دهند. اجازه دهید تا آنها هم در مورد علائق خود صحبت کنند و چه بسا که با این روش می توانید یک لوگوی ورزشی حرفه ای و قدرتمند ایجاد نمایید مانند لوگوی استقلال و لوگوی پرسپولیس.
o طرح مورد علاقه خود را برگزینید: پس از اینکه در مورد مفهوم لوگو ورزشی به توافق رسیدید حال زمان آن فرا رسیده تا جزئیات کار را مورد بررسی قرار دهید. یکی از مهمترین جوانب در طول مرحله پالایش و تصحیح حذف موارد اضافه است. طراحان حرفه ای بر این باورند که بزرگترین بخش طراحی لوگو ساده تر کردن آن است. لوگوهای ساده اغلب نسبت به سایرین به یاد ماندنی تر بوده و می توان نسخه های ساده بسیاری از آنها بازتولید نمود.
o نقش طراح حرفه ای در یک لوگوی ورزشی: بهتر است که طراحی یک لوگوی ورزشی محبوب را به طراح حرفه ای بسپارید. یک طراح حرفه ای قادر است در ساده کردن ایده به شما کمک نموده و ایده های نهایی را برای طراحی لوگوی ورزشی به ارمغان بیاورد. از همه مهمتر اینکه او باید قادر باشد تا مفهوم لوگوی شما به به شکل دیجیتالی تبدیل نماید تا بتوانید نمای کار را با دقت بررسی کنید.
یک طراح حرفه ای باید تمامی ملاحظات تکنیکی مهم را در مورد طراحی لوگوی ورزشی رعایت نماید و اطمینان حاصل نماید که لوگو قابل چاپ بوده و رزولشن بالایی دارد. درست است که این امور نیازمند صرف هزینه است اما برای اینکه لوگوی محبوبی با ماندگاری بالایی داشته باشید باید خوب برای آن سرمایه گذاری کنید.

 

طراحی لوگوی ورزشی چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

 

اصول طراحی لوگوی ورزشی

طراحی یک لوگوی ورزشی حرفه ای نیازمند مجموعه ای از اصول است که در زیر به آنها اشاره ای خواهیم داشت:

 تاریخچه ورزشی:

قبل از اینکه یک لوگوی ورزشی را برای تیم یا باشگاه طراحی نمایید باید تاریخچه آن را با دقت مطالعه نمایید و شناخت کافی در مورد آن به دست آورید و در نهایت یک لوگوی مناسب طراحی کنید. به عنوان مثال در لوگوی ورزشی تیم استقلال دو ستاره گنجانده شده که نشاندهنده قهرمانی این تیم در جام باشگاههای آسیاست.

 رشته ورزشی در طراحی لوگو ورزشی:

لوگو ورزشی باید کاملا مطابق با رشته ورزشی مربوطه طراحی شود. در واقع باید از ویژگی های اصلی آن رشته و یا هر خصوصیت بارزی که دارند برای طراحی لوگوی آن استفاده شود.

 رنگ لوگو:

رنگ لوگو نیز یک عنصر اساسی و مهم در طراحی لوگوی ورزشی به شمار می آید. مثلا رنگ های دو لوگوی پرسپولیس و استقلال را در نظر بگیرید که مطابق با رنگ آن تیم قرمز و آبی طراحی شده اند. به طور کلی رنگ هایی که هیجان و سرزندگی را انتقال می دهند باید در طراحی لوگوهای ورزشی به کار روند.

 توجه به نگرش ها و دیدگاه ها:

دیدگاه ها و نگرش های مختلفی در مورد هر رشته و فعالیت ورزشی وجود دارند که هنگام طراحی لوگو باید به خوبی در نظر گرفته شوند.

 استفاده از نماد فرهنگی در لوگوی ورزشی:

معمولا نام باشگاههای ورزشی از روی برخی از تمدن ها یا فرهنگ های کهن هر شهر یا کشور انتخاب می شود. طراحی لوگو باید از این نماد استفاده کند. به عنوان مثال، در لوگوی ورزشی تیم پرسپولیس، نماد دو سر شیر که تصویری از پادشاهی هخامنشان و مجسمه های پرسپولیس است؛ گنجانده شده که طراحی خلاقانه و منحصر به فرد این لوگو را تضمین کرده است.

جمع بندی

در مجموع برای طراحی لوگوی ورزشی باید در ابتدا شناخت کافی از رشته مورد نظر و دیدگاه های خاص آن به دست آورید و رنگ های خاص آن برند را برای طراحی در نظر بگیرید. نمادهای خاص هر ورزش طوری باید در لوگو ورزشی گنجانده شود که در یک نگاه بتوان سبک و نوع آن ورزش را تشخیص داد.
برای طراحی لوگو ورزشی بهتر است که از یک طراح حرفه ای در این زمینه بهره گیرید تا بهترین طرح و رنگ بندی را برای شما در نظر بگیرد و بتواند ویژگی های فرهنگی و نمادین را در لوگوی ورزشی بگنجاند. یک لوگوی ورزشی حرفه ای از ویژگی های منحصربفردی برخوردار است؛ رنگ و فونت تأثیرگذاری بالایی در ذهن مخاطب دارد، طرحی ساده دارد و بهتر و راحت تر در ذهن مخاطب به یاد می ماند. نمونه بارز یک لوگوی موفق و تأثیرگذار لوگوی استقلال و لوگوی پرسپولیس است که در اذهان ماندگار شده اند.