لوگونومی
دسته بندی : عمومی | منتشر شده در تاریخ : 1399/07/22

طراحی نشان های تجاری چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

طراحی نشان های تجاری آنطور که تصور می شود فقط برای سرگرمی نیست. بلکه طراحی نشان ها می تواند به هر برندی کمک کند تا با مشتریان خود ارتباط بهتری برقرار کند. حتی اگر تجارت شما در زمینه ارائه خدمات مالی یا بیمه باشد، طراحی چنین نشانی می تواند به جذب مشتریان بیشتر و درنتیجه افزایش سود فروش شرکت کمک کند.
با توجه به اینکه پیش از این درباره تاثیر نشان واره بر برندینگ توضیحات کاملی دادیم، قصد داریم در این مقاله به چگونگی طراحی نشان و نحوه نمایش آن بپردازیم و ویژگی برجسته ترین نشان های تجاری را با هم بررسی کنیم.

طراحی نشان تجاری از چه زمانی در بازاریابی به کار برده شد؟

طراحی نشان تجاری مدت هاست که به عنوان نماد یک برند در بازاریابی ها و تبلیغات مورد استفاده قرار می گیرد. ایده طراحی نشان در اواخر قرن نوزدهم، به حوزه تجارت نیز وارد شد. از آن زمان، طراحی نشان تجاری براساس شخصیت های "کارتونی" مورد توجه قرار گرفت و در برندینگ و بازاریابی شرکت های تجاری به یک ضرورت تبدیل شد.
در طراحی نشان تجاری ممکن است از اشیا، افراد، حیوانات یا موجودات خیالی به عنوان نماد یا آرم شرکت استفاده شود.

 

طراحی نشان های تجاری چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

 

طراحی نشان تجاری چه کاربردی دارد؟

طیف گسترده ای از استراتژی های بازاریابی و برندسازی را می توان با طراحی نشان پوشش داد. از نشان تجاری می توان برای تبلیغات روی بسته بندی ها، آیکون در وب سایت ها و برنامه های تلفن همراه، تبلیغات چاپی، سرگرمی مخاطبان در رویدادهای مختلف و موارد دیگر استفاده کرد.

مزایای استفاده از طراحی نشان های تجاری

طبق نظرسنجی یک شرکت انگلیسی به نام System1 Group، تبلیغات مربوط به طراحی نشان ها باعث افزایش 37٪ سهم برند و 30٪ سود بیشتر می شود. دلایل این افزایش سود نیز در این تحقیقات بررسی شده و عوامل زیر به عنوان اصلی‌ترین دلایلی که طراحی نشان تجاری روی موفقیت بازاریابی اثر می گذارد، بیان شدند:

برقراری ارتباط احساسی بین مخاطب و نام تجاری

قرن هاست که مردم ویژگی های انسانی را به اشیا، گیاهان و حیوانات می بخشند. محققان به این نتیجه رسیده اند که طراحی نشان تجاری، ریشه در همین تمایل انسان به جان بخشیدن به اشیا دارد. به زبان ساده، طراحی نشان ها بیشتر روی احساسات و روح و روان مخاطبین تاثیر می‌گذارند و با نفوذ کردن به قلب آن ها، توجه شان را به سمت خرید آن برند جلب می‌کنند.

برقراری ارتباط موثر با مخاطبین هدف

طراحی یک نشان "زنده" انتقال پیام های شرکت به مصرف کنندگان را آسان ترمی کند. این طراحی حاوی تمام ویژگی هایی است که ما در برقراری ارتباط به آن عادت کرده ایم:

• صدا
• حرکات
• حالات چهره

بنابراین، این نشان های تجاری می توانند در هر نقطه تماس مشتری با نام تجاری، از ثبت نام در وب سایت گرفته تا توضیح خدمات، موثر واقع شوند.

به یاد ماندنی بودن طراحی نشان

با توجه به اینکه در طراحی نشان از جزئیات و صفات عادی انسان، استفاده می شود، ذهن مصرف کننده به سرعت، شخصیت طراحی شده (و بنابراین مارک تجاری) را درک می کند و آن را در آینده تشخیص می دهد. شخصیت ها حتی بدون ویژگی های دیگر هویت برند نیز قابل شناسایی هستند.

محبوب شدن نشان تجاری

شخصیت های نشان اغلب کاربران را ترغیب می کنند که به آنها واکنش نشان دهند. همه اینها برای محبوبیت برند مفید است و در بازایابی برند تاثیر می گذارد. تحقیقات ثابت کرده است که استفاده از طراحی نشان در فیس بوک یا سایر شبکه های اجتماعی در بیشتر موارد باعث افزایش تعامل کاربر با برند می شود.
به عنوان مثال زمانیکه Charmin نشان تجاری خود را به شکل خرس های قرمز در صفحه فیس بوک قرار داد، رکورد بی نظیری ثبت کرد: خرس هایش این تعامل با مخاطبین را تا 585 درصد افزایش داده اند!

 

طراحی نشان های تجاری چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

 

با ۱۶ نشان تجاری محبوب آشنا شوید!

از همبرگر و آب نبات گرفته تا لاستیک و سیستم عامل، طراحی نشان ها محصولات متنوعی را تبلیغ می کنند. اما دلیل این موفقیت بی نظیر نشان های تجاری چیست؟ بگذارید ما داستان های پشت طراحی نشان های معروف را برای شما بازگو کنیم.

• مرد میشلن (Michelin man)

در پایان قرن نوزدهم، پس از اینکه برادران بنیانگذار شرکت میشلین به نمایشگاهی رفتند که در آن انبوهی از لاستیک ها که شکل آنها شبیه یک مرد بود، توجهشان را جلب کرد، از اوگالوپ، کاریکاتوریست مشهور خواستند که از روی این ایده، مرد میشلین را در حالات مختلفی طراحی کند.
در دهه 1920، مرد میشلن با رفتارهای دوستانه خود به یکی از محبوب ترین نشان های تجاری تبدیل شد و بیش از صد سال است که این طراحی نشان، نماینده محصولات میشلن است.

 

طراحی نشان های تجاری چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

 

• آقای پاک (Mr.Clean)، نشان برند Procter & Gamble

در سال 1957،Procter & Gamble از Richard Black طراح گرافیک مشهور خواستند تا یک طراحی نشان برای آنها انجام دهد. برای نشان دادن شخصیتی که توانایی های "جادویی" مواد شوینده را نشان دهد، او یک مرد کچل و عضلانی را با گوشواره ای در گوش نقاشی کرد که لباسی به رنگ سفید پوشیده بود.
تبلیغ با این شخصیت، محبوبیت زیادی پیدا کرده و شش ماه بعد، آقای پاک موجب تبدیل شدن برند Procter & Gamble به پرفروش ترین مواد شوینده در ایالات متحده شد.

 

طراحی نشان های تجاری چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

 

• شخصیت کمدی آب نبات ها – نشان تجاری برند M & M

در دهه 90، نام تجاری معروف M & M به دلیل افزایش رقابت، در بحران اقتصادی قرار گرفت و بودجه بازاریابی محدودی داشت. بنابراین، آژانس تبلیغاتی یک راه حل ساده ارائه داد: تبدیل کردن هر آب نبات به یک شخصیت کمدی:
"قرمز زیرک و زرد بی خیال"
این طراحی نشان، معجزه کرد و باعث محبوبیت جهانی این برند گردید.

 

طراحی نشان های تجاری چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

 

• خرس زرد- نشان تجاری مشهور هاریبو

خرس ها از محبوبترین نشان های تجاری به خصوص در برندهای مربوط به مواد غذایی هستند. زمانیکه هاریبو به بیشترین فروش محصولات خود که به شکل خرس طراحی شده بودند رسید، از این ایده عالی رای ساخت نشان تجاری خود استفاده کرد.
در دهه 1920 پس از چاپ خرس زردی که پاپیون قرمز بر تن داشت روی تمام بسته بندی های هاریبو، تمامی محصولات این برند واقعاً در سراسر جهان محبوبیت پیدا کردند.

 

طراحی نشان های تجاری چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

 

• خرگوش صورتی – نشان تجاری دوراسل

این برند در سال 1973 یک کمپین تبلیغاتی با خرگوشهای صورتی راه اندازی کرد. این نشان تجاری، دوراسل را به یکی از ماندگارترین سازندگان باتری تبدیل کرد. در سال 1989، رقیب این شرکت، Energizer تبلیغات مشابهی با شخصیتی شبیه به خرگوش دوراسل را شروع کرد. این کشمکش بین دو مارک مشهور برای چندین سال ادامه داشت و در نتیجه Energizer از حق داشتن مارک تجاری در کانادا و ایالات متحده محروم ماند.

 

طراحی نشان های تجاری چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

 

• سرهنگ سندرز – شخصیت محبوب KFC

سرهنگ سندرز، بنیانگذار KFC، چهره ماندگار شرکت در دهه 50 بود. با این حال، در قرن 21، مشخص شد که بسیاری از آمریکایی ها طراحی نشان این مارک را به رسمیت نمی شناسند. برای ارتقا این نشان تجاری، KFC یک کمپین تبلیغاتی قدرتمند را آغاز کرد و سرهنگ ساندرز، قهرمان نمایش های تلویزیونی محبوب، بازی های آنلاین و کمیک ها شد.
این کمپین تبلیغاتی نه تنها موجب ماندگاری شدن سرهنگ ساندرز بلکه باعث افزایش فروش 20% محصولات KFC شد.

 

طراحی نشان های تجاری چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

 

• پادشاه برگر – یک نشان تجاری موفق

یکی از عجیب ترین طراحی نشان های تاریخ، شخصیتی با لباس پادشاه بود که اولین بار در دهه 50 ظاهر شد. از آن زمان تا به امروز این نشان چندین بار تغییر کرده است، و از یک شخصیت جوان بدون ریش به یک شخصیت "میان سال" با ریش و سبیل تبدیل شده است.
در سال 2000، چندین کمپین تبلیغاتی ناموفق، Burger King را مجبور به حذف طراحی نشان خود کردند، اما پس از مدتی این پادشاه برگرها، دوباره به صفحه نمایش بازگردانده شد.

 

طراحی نشان های تجاری چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

 

• موش صحرائی – نشان تجاری Chuck E. Cheese

در سال 1977، موسس این رستوران برای تبلیغات آینده خود، لباسی با طرح گرگ خریداری کرد، اما بعدا مشخص شد که این لباس یک موش صحرایی بوده است. این اتفاق موجب طراحی نشان تجاری Chuck E. Cheese شبیه به یک موش صحرایی شد.

 

طراحی نشان های تجاری چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

 

• طراحی نشان دیو توماس از روی چهره دخترش

دیو توماس تاجر در حالی که نام خود را برای فست فود زنجیره ای در سال 1969 انتخاب کرد، تصمیم گرفت برای خلق نشان تجاری، از عکس دخترش با دو گیس بافته قرمز استفاده کند. این طراحی نشان تا امروز این رستوران زنجیره ای را همراهی می کند.

 

طراحی نشان های تجاری چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

 

• موجود فضایی – نشان تجاری Reddit

یکی از بنیانگذاران Reddit در حالی که در سخنرانی دانشگاه احساس خستگی می کرد، طراحی نشان خود را نقاشی کرد. موجودی با سر بیضی شکل، گوش های گرد و یک آنتن که به عنوان نمادی از یک مسافر زمان آینده کنجکاو خلق شد. این طراحی نشان کاملا با مفهوم وب سایت Reddit مطابقت داشت که به عنوان وب سایتی برای تبادل اخبار طراحی شده بود.

 

طراحی نشان های تجاری چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

 

• پنگوئن مشهور لینوکس 

ایده ساخت پنگوئن به عنوان طراحی نشان لینوکس توسط لینوس توروالدز، بنیانگذار شرکت که این حیوانات را دوست دارد، مطرح شد. جالب اینجاست که تصویر پنگوئن و همچنین سیستم لینوکس، هر دو از نوع منبع باز هستند و به این معنی است که توسط هر کسی که بخواهد، قابل ویرایش اند.

 

طراحی نشان های تجاری چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

 

• نشان تجاری پیتزا هات

بزرگترین زنجیره پیتزا فروشی در جهان در حال حاضر هیچ طراحی نشان رسمی ندارد. با این حال، در دهه 70، آنها از شخصیتی به نام پیتزا پیت در بازاریابی برند خود استفاده می کردند. یک ایتالیایی صمیمی با پیراهن، پیش بند، کلاه و گردن بند رنگارنگ که در تابلوهای تبلیغاتی و هدایا (فنجان، کیف و عروسک) از بازدید کنندگان استقبال می کرد.

 

طراحی نشان های تجاری چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

 

• سگ اسنوپی – نشان تجاری ناسا

از دهه 50 میلادی، طراحی نشان آژانس فضایی ناسا، سگ معروف اسنوپی از کمیک های مشهور است. با گذشت سالها، این نشان تقریبا روی تمام محصولات مرتبط با ناسا ظاهر شد. اما مشهورترین تجسم آن جایزه ای معتبر برای فضانوردان به نام "Silver Snoopy" است.

 

طراحی نشان های تجاری چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

 

• ربات سبز اندروید

ربات سبز دوستانه نشان دهنده سادگی و تطبیق پذیری سیستم عامل اندروید است. نام غیر رسمی این نشان، Bugdroid است و اعتقاد بر این است که هیچ جنسیت و ملیتی ندارد.

 

طراحی نشان های تجاری چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

 

آیا برند شما به طراحی نشان نیاز دارد؟

مزایای بیشمار طراحی نشان لزوما به این معنی نیست که هر شغل یا برندی به آن نیاز دارد. معمولا در صورتیکه برند شما در یکی از دسته های زیر قرار گیرد، به طراحی نشان نیاز خواهد داشت:

• تمرکز روی مخاطبین جوان:

طراحی نشان به لطف ظاهر دوستانه مدرن، به برقراری ارتباط بهتر نام تجاری با مصرف کنندگان جوان کمک می کند. این امر خصوصاً در مورد شرکتهای تولید کننده تنقلات یا شیرینی (Haribo، Cheetos ، Nesquik) صادق است.

• ارائه دهنده خدمات پیچیده:

برای شرکت های بیمه، مالی و فناوری اطلاعات، نزدیک شدن به مخاطب ممکن است دشوار باشد. در این شرکت ها طراحی نشان، ایده خوبی است: طراحی نشان شرکت های بیمه MetLife و Geico را به یاد بیاورید.

• تصاویر نه چندان جذاب برای تبلیغ محصولات

مطمئنا شستن ظروف کثیف یا استفاده از دستمال توالت در تبلیغات نمی تواند چندان به جذب مخاطب کمک کند. برای بازاریابی بهتر این محصولات، طراحی نشان هایی مانند Mr. Clean یک گزینه ایده آل است.

چگونه یک نشان تجاری موفق طراحی کنیم؟

مانند هر ابزار بازاریابی دیگر، طراحی نشان ها تا زمانی که به درستی خلق نشوند، موثر نخواهند بودو برای طراحی نشان تجاری موفق، مراحل زیر را دنبال کنید:

1.نوع طراحی نشان را انتخاب کنید و در مورد چگونگی معرفی شرکت خود تصمیم بگیرید:

• یک حیوان
• یک شی
• یک شخصیت واقعی
• یک شخصیت خیالی

2. یک نرم افزار طراحی آرم مناسب را انتخاب کنید.
3. برای طراحی نشان خود آیکونی ایجاد کنید.
4. آیکون را شخصی سازی کنید و ویژگی های نشان مناسب برند خود را تعریف کنید. نکته مهم در این است که باید خصوصیاتی مشابه با خدمات یا محصولات شرکت خود را به آنها بدهید.
5. روی مخاطب هدف خود تمرکز کنید. به خاطر داشته باشید، مشتریان، طراحی نشان هایی را که ارزش های مشترکی با آنها دارند، بیشتر دوست دارند. به عنوان مثال:

• بچه ها، شوخ طبع و بازیگوش هستند
• مشتریان بانک، آرام و صمیمی هستند

جمع بندی

برای تأثیرگذار بودن و در خاطر ماندن، همواره باید به دنبال روش های جدیدی در بازاریابی و برندسازی خود باشید. طراحی نشان یکی از روش هایی است که می توانید از شخصیت بخشیدن به آن نهایت استفاده را ببرید و با برقراری ارتباط مناسب با مخاطبین خود، فروش شرکت را افزایش دهید.