لوگونومی
دسته بندی : عمومی | منتشر شده در تاریخ : 1399/04/23

لوگو امبلم و هر آنچه باید در مورد آن بدانید

لوگو امبلم (Emblem) ترکیبی از عناصر تصویری و متنی بوده و طراحی آن به گونه ای است که این دو عنصر از یکدیگر قابل تفکیک نیستند مانند لوگوی استار باکس. در واقع این لوگو متشکل از فونت از یک طرح گرافیکی می باشد و چهره ای سنتی و قدیمی دارد. طراحی لوگو امبلم در صنعت خودرو نیز محبوبیت زیادی دارد. گرچه بسیاری از صنایع بزرگ خودروسازی این لوگوی سنتی را تغییر داده و سعی نموده اند ظاهری مناسب تر و مدرن تر به لوگوی خود ببخشند.

امبلم چیست؟


امبلم یک نماد است که حضور شما را در یک صنعت خاص نشان می دهد. همچنین ایده های مورد نظر و ارزش های مشترک را منتقل می کند. از سوی دیگر، نقش لوگوها ارتقا عملکرد برند و شرکت است اما هدف از طراحی لوگو امبلم افزایش فروش نیست. با این وجود شما می توانید به گونه ای موثر از لوگو امبلم استفاده نمایید تا از میان رقبای خود نظر مخاطبین را جلب کنید.

چه شرکت هایی از لوگوی امبلم استفاده می نمایند؟


لوگو امبلم دارای کاربردهای متنوعی است. از آنجا که آنها تطبیق پذیر و انعطاف پذیر هستند؛ هم برای اهداف بازاریابی و هم اهداف غیر تجاری به کار برده می شوند. در ادامه به شرکت هایی که از امبلم ها استفاده می نمایند اشاره ای خواهیم داشت.

• آژانس های نظامی:

از زمان های قدیم، امبلم بخش اعظمی از لوگوهای طراحی شده برای سازمان های نظامی را در بر می گرفته است. با گذشت زمان استفاده از امبلم به مشاغلی که به ارتش یا نظام مرتبط هستند مانند آژانس های امنیتی و شرکت های هواپیمایی منتقل شده است.

• باشگاه های ورزشی:

لوگو امبلم همچنین برای تیم های ورزشی و کمپ هایی که از ماسکات استفاده می نمایند به کار می رود تا هویت خود را تعریف کرده و بر ارزش های خویش تأکید نمایند. طراحی لوگو ورزشی از نوع امبلم باید خصوصیات و ویژگی های منحصر به فردی از جمله انتقال فرهنگ و پیشینه باشگاه ورزشی را به طرفداران را داشته باشد.

• شرکت های ساختمانی و حمل و نقل:

این شرکت ها، لوگو امبلم را بر روی لباس های یا یونیفرم های خاص، نمای ساختمان ها و حمل و نقل شرکتی مانند اتومبیل، هواپیما، کشتی باربری و ... استفاده می کنند تا به بهترین نحوی نام برندشان را در ذهن مخاطب جا بیندازند.

• شرکت هایی از صنایع دیگر:

هر شرکتی اعم از تخصص ویژه خود می تواند امبلم را طراحی نموده یا بخرد. امبلم های مدرن در واقع لوگوهای "بهبود یافته ای" هستند که از یک شکل هندسی خاص مانند مربع، دایره، الماس و ... به عنوان پس زمینه استفاده می نمایند.
همانطور که مشاهده می نمایید اهمیت طراحی لوگو امبلم کمتر از سایر انواع لوگو نیست. آنها برای بسیاری از سازمان ها و از شرکت های خصوصی گرفته تا باشگاه های ورزشی و یا سازمان های نظامی کاربرد دارند.

کاربرد لوگو امبلم

قبل از طراحی لوگو امبلم برای شرکت با برند شخصی خود، باید به جایی که قرار است آن امبلم را نشان دهید یا مخاطبی که قصد دارید روی افکار او تاثیر بگذارید؛ فکر کنید. اگر شما این مسئله را حل کنید؛ درواقع کارایی برندینگ شرکت خود را به حداکثر خواهید رساند. در ادامه نکاتی ذکر خواهد شد که قطعا تأثیرگذاری کاربرد لوگو امبلم را برای شما افزایش خواهد داد.

• کاربرد لوگو امبلم روی لباس: شما می توانید از لوگو امبلم بر روی لباس های ورزشی، لباس های تبلیغاتی، یونیفرم ها و ... استفاده نمایید.
• چاپ لوگو امبلم روی کالاها: برای امبلم ها غیر معمول نیست که روی بسته بندی محصول ظاهر شوند. این یک برنامه کاربردی مناسب بوده و شما می توانید بدین وسیله محصول خود را تبلیغ نموده و همزمان در برابر جعل از آن محافظت نمایید.
• تبلیغات بیرونی با لوگو امبلم: لوگو امبلم را اغلب می توان بر روی نماهای ساختمانی، تابلوهای تبلیغاتی، بیلبوردها و حتی وسایل نقلیه مشاهده نمود. این یک روش عالی برای جلب نظر رهگذران و مشخص نمودن محل دفتر یا فروشگاه شما می باشد.
• کاربرد لوگو امبلم در موارد چاپی و طراحی وب: کارت های ویزیت، تقویم ها، جزوات و سایر مواد چاپی معمولا برای نمایش لوگوی امبلم مورد استفاده قرار می گیرند. علاوه بر این می توان با لوگو امبلم یک طراحی چشم نواز و بینظیر به یک وب سایت بخشید.

روش های مختلف طراحی لوگو امبلم

وقتی سخن از طراحی یک لوگوی امبلم به میان می آید می توانید روش های متعددی را برای این منظور به کار برید. طراحی لوگو امبلم با توجه به بودجه و مهارت طراح می تواند بسیار ابتدایی یا کاملا حرفه ای باشد:


طراحی لوگو امبلم توسط فریلنسر:

با سپردن طراحی لوگو امبلم به یک طراح مجرب می توانید یک لوگو امبلم با کیفیت دریافت نمایید. اما باید کار خود را حتما به یک طراح ماهر بسپارید در غیر اینصورت هم هزینه خود هدر داده اید و هم یک طراحی ضعیفی تحویل گرفته اید.


- طراحی لوگو امبلم توسط شرکت های طراحی:

این شرکت های خدماتی طراحی لوگو، در ازاء دریافت مبالغ بالا یک لوگوی بینظیر به شما ارائه می دهند. تنها کافی است که هزینه صرف کرده و منتظر لوگو امبلم خود باشید.


- خودتان کار طراحی لوگو امبلم را به عهده بگیرید:

اگر می خواهید که در هزینه ها صرفه جویی نمایید باید ایده های هنری خود را به کار بسته و این کار را خود انجام دهید و اگر می توانید به خوبی با فتوشاپ یا Adobe Illustrator کار نمایید پس طراحی لوگو امبلم را آغاز نمایید.


- مسابقه یا رقابت بین طراحان لوگو:

یکی دیگر از گزینه های طراحی لوگو امبلم این است که آن را به رقابت بگذارید. بدین معنا که صدها طرح از طراحان فریلنسر را مشاهده نموده و طرحی که از همه بهتر بود را برگزینید.


- طراحی لوگو امبلم به صورت آنلاین:

اگر مایل نیستید که برای طراحی لوگو امبلم از روش های بالا بهره گیرید می توانید ساخت لوگو را به صورت آنلاین با نرم افزارهای طراحی لوگو انتخاب کنید و مرحله به مرحله کار را پیش ببرید.

برای طراحی لوگو امبلم چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

قبل از طراحی یک امبلم باید چند نکته مهم را به خوبی در نظر بگیرید:
o یک لوگو امبلم حرفه ای ساده بوده و به راحتی می توان آن را تشخیص داد. به یاد داشته باشید که اگر می خواهید از لوگوی امبلم بر روی لباس، بنرها، ساختمان ها و یا انواع مختلف سطوح استفاده نمایید باید لوگوی شما مقیاس پذیر بوده و به راحتی بتوان آن را شناسایی نمود.
o طراحی خود را در فرمت وکتور (vector) ذخیره نمایید تا بتوانید هر زمانی که آن را لازم داشتید به سایزهای مختلف تغییر دهید. وکتور یکی از رایج ترین فرمت های تصویربرداری است که طراحان با آن سر و کار دارند. علاوه بر این یک امبلم وکتور بهترین ترکیب تصویر و متن را برای شما به ارمغان می آورد.
o برای طراحی لوگو امبلم از رنگ های خنثی و ملایم مانند آبی، سفید، خاکستری و ... استفاده نمایید تا مخاطبین شما دچار سردرگمی نشوند. یک یا دو رنگ را به عنوان رنگ های اصلی برگزینید و از دو سایه دیگر در کنار آنها بهره گیرید.
o فونت را در طراحی لوگو امبلم به خوبی در نظر بگیرید. بررسی کنید که فونت مورد استفاده شما در سایز واقعی یک لوگو امبلم چگونه به نظر می رسد. آیا به راحتی قابل خواندن است؟ اطمینان حاصل نمایید که اندازه فونت با سایز سایر عناصر در آیکون شما مطابقت دارد.

 

لوگو امبلم و هر آنچه باید در مورد آن بدانید

 

ویژگی های یک لوگو امبلم حرفه ای

از دیدگاه یک طراح، یک لوگو امبلم به میزان کمی می تواند انعطاف پذیر باشد. با حذف فونت یا هر مولفه دیگر به راحتی می توانید به لوگوی خود آسیب بزنید. پس مهم است که در طراحی لوگوی امبلم نهایت دقت به خرج داده شود. یک طراح خوب به شما در این زمینه کمک خواهد کرد. اما در هر صورت باید از ویژگی های یک لوگوی امبلم موفق اطلاع داشته باشید. مهمترین ویژگی های یک امبلم به شرح زیر است:

• فونت خوانا و واضح:

اکثر لوگوهای امبلم نام یک شرکت را به همراه یک آیکون یا شکل در بر می گیرند.
از آنجایی که طرحی نسبت به یک وردمارک پیچیده تر است پس باید مطمئن شوید که تایپوگرافی شما مشخص و واضح باشد. فونتی که در طراحی لوگو امبلم استفاده می شود باید ساده و کاملا خوانا باشد. لوگوی GAP درک خوبی برای این توضیحات می باشد:

 

 

• استفاده از تصاویر ساده:

اگر تصمیم شما بر این است که در لوگوی امبلم از یک شکل گرافیکی بهره گیرید مانند بال هایی که در موتور سیکلت هوندا است، پس باید تا حد امکان آن شکل ساده باشد. هیچ عنصر پیچیده یا جزئیاتی نباید به آن اضافه نمود. زمانی که روی طراحی لوگو امبلم کار می کنید این نکته را در نظر بگیرید که لوگوی شما ممکن است به اندازه یک سکه کوچک شود و باید آن موقع ببینید که آیا شکل گرافیکی که در طرح خود استفاده نموده اید دیگر واضح می باشد یا خیر. اگر چنین نبود پس باید طرحی ساده تر را به کار برید.

 


• استفاده از رنگ های مناسب در طراحی لوگو امبلم:

رنگ های روشن و مبهم در این لوگوها کاربرد بسیار کمی دارند. رنگ های خنثی با سایه های ملایم انتخابی مناسب برای لوگو امبلم هستند. استفاده از رنگ های زننده ممکن است مشتریان شما را منصرف کنند. به خاطر داشته باشید که امبلم اطلاعات بصری زیادی را در نگاه اول در اختیار مخاطبین قرار می دهد. از این رو اطمینان حاصل نمایید رنگ هایی که انتخاب می نمایید هویت واقعی کسب و کار شما را نشان دهند. برای مثال رنگ آبی نشانگر امنیت، اعتماد و وفاداری می باشد.

 


مروری بر سه لوگو امبلم مشهور

• لوگو امبلم فورد (Ford):

فورد سومین شرکت خودروسازی در دنیا است که توسط هنری فورد (Henry Ford) تأسیس شد. در سال 1927 شرکت تصمیم به تغییر لوگوی قبلی خود نمود و از یک امبلم با تصویر بیضی استفاده کرد. لوگوی فورد هنوز هم دارای سبکی عالی و با ظرافت های خاص خود است.

 


• لوگوی BMW:

توجه داشته باشید که بهترین لوگوهای امبلم در شرکت های خودروسازی مورد استفاده قرار گرفته اند. BMW، یکی از سازنده های خودروهای لوکس و تجملاتی از لوگو امبلم بهره گرفته است. این لوگو متشکل از دو بخش آبی و سفید داخل یک دایره سیاه است و گرچه در طی سال های متمادی تغییراتی در آن ایجاد شده اما بسیار شبیه به شکل اصلی آن است. لوگوی BMW بزرگترین تغییر را در سال 2000 دریافت نمود که برابر با یک جلوه سه بُعدی بود.

 


• لوگو امبلم موتور سیکلت هوندا:

هوندا برای اتومبیل ها و موتور سیکلت های خود دارای یک لوگوی متفاوت است. لوگوی موتور سیکلت آن امبلم است. این الوگو امبلم بسیار جالب تر و چشم نواز تر از لوگوی اتومبیل هوندا می باشد. بالی که در این لوگو وجود دارد اساس لوگوی امبلم موتورسیکلت را تشکیل می دهد.

 


جمع بندی


در مجموع توجه داشته باشید که امبلم اساسا سنتی ترین شکل از لوگویی است که می توانید داشته باشید. سبک این نوع لوگو از سال های خیلی دور پدید آمده است؛ یعنی از سال هایی که تمبر برای نامه ها استفاده می شد. شاید به این دلیل است که لوگو امبلم در نماپردازی سنت و میراث بسیار موثر است. اگر بر این باور هستید که لوگو امبلم می تواند در انتقال تاریخچه برند شما موثر باشد پس برای طراحی آن از فردی ماهر و مجرب کمک بگیرید. به خاطر داشته باشید که طراحی یک لوگو امبلم می تواند مشکل باشد زیرا اغلب آنها پیچیده هستند و از این رو باید طراحی آن را به یک تیم برتر طراحی بسپارید.