لوگونومی
دسته بندی : لوگو | منتشر شده در تاریخ : 1400/09/30

ویژگی های طراحی یک لوگوی حرفه ای برای سازمان دولتی های دولتی

طراحی لوگو برای تمامی شرکت ها و سازمان های دولتی که در حال تجارت و یا ارائه یک شغل جدید هستند می تواند گزینه بسیار مهمی به شمار برود. برای آن که بتوانید یک طراحی لوگو مناسب را داشته باشید و تاز نتایج نهایی آن نیز بهره مند شوید، باید حتما به نکاتی که در ادامه مطرح می شوند توجه کرده و آن ها را رعایت کنید. نکاتی همچون ویژگی های یک لوگوی مناسب، مواردی که در طراحی یک لوگو اهمیت دارند و...همگی جز موضوعات مطرح شده در ادامه این مقاله هستند. 

چرا طراحی لوگو برای سازمان های دولتی مهم است؟

پیش از بررسی هر کدام از مسائل مربوط به طراحی کردن آرم های مختلف بهتر است بدانید که لوگو یا همان آرم تجاری چیست و چگونه می تواند به رونق کسب و کار و تجارت شما کمک کند. لوگو یا آرم در واقع تصویری است که می تواند در عین حال که کسب و کار شما را به مخاطب معرفی می کند، سبب شود تا او نسبت به استفاده از خدمات شما و یا خرید کالاها و محصولاتی که عرضه می کنید، ترغیب شده و تمایل پیدا کند. 
امروزه به دلیل گسترش کسب و کارها و همچنین زیاد شدن رقبا در هر حرفه ای نیاز به داشتن لوگو و همچنین ماندگاری در ذهن مخاطبان موضوع بسیار مهمی است که حتما باید به آن توجه شود. در صورتی که نتوانید خود را در ذهن مخاطبانتان جای بیاندازید، مسلما نباید انتظار موفقیت در عرصه های مختلف و همچنین افزایش فروش را نیز داشته باشید. 

ویژگی های طراحی لوگو حرفه ای برای سازمان های دولتی

یک لوگوی حرفه ای و مناسب در واقع لوگویی است که ویژگی های خاصی داشته باشد. این ویژگی ها را در ادامه به صورت کامل و واضح توضیح داده ایم. 

1. تناسب بین طراحی لوگو و خدمات سازمان دولتی

زمانی به فکر طراحی لوگو می افتید که قرار است کسب و کار خودتان و یا حرفه خودتان را به دیگران عرضه کنید. در چنین شرایطی اولین و مهم ترین نکته ای که باید در نظر داشته باشید مربوط به رعایت تناسب بین شغل شما و همچنین لوگویی است که طراحی کرده اید. این تناسب در موارد مختلفی همچون پالت رنگی به کار رفته، اشکال هندسی و تصاویر استفاده شده و حتی فونتی که برای نوشتن نام برند و...به کار رفته است، باید رعایت شود تا در نهایت بتوانید بهترین نتیجه و عملکرد را از لوگویی که طراحی کرده اید بگیرید. 
افرادی که در زمینه طراحی لوگو فعالیت دارند احتمالا الان به این موضوع فکر می کنند که چرا لوگوهایی همچون لوگو نایک که هیچ ارتباطی با محصول و شرکت ندارند تا این حد محبوب و شناخته شده هستند؟ باید گفت زمانی می توانید مولفه تناسب را کنار بگذارید که شرکت شما و محصولاتی که تولید می کنید در بازار شناخته شده باشند. در واقع زمانی این مولفه کمرنگ می شود که نیازی نباشد تا با لوگوی خود، تجارت و کسب و کارتان را معرفی کنید. 

2. معنادار بودن طراحی لوگو

لوگو یا آرمی که طراحی می کنید بایستی معنادار باشد و بتواند مفهوم کسب و کار و تجارت شما را به خوبی به مخاطبانتان انتقال دهد. معنادار بودن لوگو در شکلی که استفاده می کنید و همچنین نام تجاری که انتخاب کرده اید بیشتر خودش را نشان می دهد. مطمئنا لوگوهایی را دیده اید که نتوانسته اید حتی پس از چند دقیقه بررسی موشکافانه نیز به ماهیت و هدف آن ها پی ببرید. این موضوع فقط باعث سردرگمی و کلافکی شما به عنوان گروه مخاطب می شود. 

3. یونیک بودن لوگو سازمان دولتی

در طراحی لوگو باید به این نکته نیز دقت داشته باشید که لوگوی مورد نظرتان کاملا یونیک و منحصر به فرد باشد. این لوگو نشان دهنده تجارت و حرفه شما است، بنابراین باید از سایر برندها متمایز بوده و در ذهن بیننده ثبت شود. فراموش نکنید که لوگوی مورد نظرتان باید به نحوی طراحی شده باشد که چه در داخل کشور و چه خارج از آن هیچ نمونه ای مشابه با آن وجود نداشته باشد. 

4. ساده بودن طراحی لوگو برای سازمان دولتی

سادگی لوگو یکی از مسائلی است که در طراحی لوگو باید به آن توجه داشته باشید. لوگوهای بسیار ساده انتخاب خوبی برای حرفه ای نشان دادن شما نیستند، لوگوهای بسیار پیچیده نیز دلیل خوبی بر داشتن مهارت و حرفه ای بودن شما نیستند. فراموش نکنید که سادگی و یا پیچیدگی لوگو در حدی باید باشد که مخاطب با دیدن آن حس کند که قرار است معمایی را حل کند. اما این معما باید ظرف نهایتا 10 الی 20 ثانیه برای مخاطب حل شود، در غیر این صورت چیزی در ذهنش نقش نمی بندد و سردرگم و کلافه نیز خواهد شد. 

5. پالت رنگ متناسب با هویت سازمان دولتی

پالت رنگ هایی که در لوگوها استفاده می کنید نیز نکته مهم دیگری است که باید در نظر داشته باشید. معمولا پالت رنگی باید دارای هارمونی باشد تا لوگو طراحی شده شما بتواند بهترین تاثیر را بر روی ذهن مخاطبش بر جا بگذارد. استفاده از رنگ های جیغ و غیر متعارف گاهی اوقات اگر به صورت جزئی و بسیار کوچک باشد می تواند سبب جلب توجه مخاطب شود، اما در صورتی که میزان استفاده از آن ها بسیار بالا باشد صرفا سبب سردرگمی و همچنین کلافگی مخاطب می شود. 
به منظور آن که بتوانید رنگ های مناسب برای لوگو خود را بهتر تشخیص دهید می توانید به موضوعاتی که مربوط به روانشناسی رنگ ها می شوند نیز مراجعه کنید. 

6. تاثیر گذاری لوگو سازمان دولتی

مورد بعدی که احتمالا می تواند کمی بیشتر شما را به فکر وادار کند مربوط به تاثیرگذاری یک لوگو است. هر شرکتی دارای نوعی کسب و کار است. مسلما کسب و کارهای متفاوت دارای روحیه های متفاوتی نیز هستند و این سبب می شود تا شیوه تاثیرگذاری بر روی گروه هدف و گروه مخاطب هر کسب و کار متفاوت باشد. 
در برخی از تجارت ها لازم است تا لوگو در رسمی ترین حالت ممکنش طراحی شود، زیرا فقط از این راه است که می تواند اعتماد مخاطبانش را جلب کند. به طور مثال پتروشیمی، شرکت های حمل و نقل هوایی و...جز این موارد هستند. جدی و خشک بودن لوگو به مخاطب این حس را می دهد که این تجارت و کسب و کار در کارش جای شوخی ندارد و به درستی تمامی وظایفی که به او محول شده است را انجام می دهد. 
اما گاهی اوقات دقیقا برعکس این موضوع صدق می کند. در مواردی همچون کارخانه های فروش آبنبات، مهدکودک ها، کارخانه های تولید کننده اسباب بازی، فست فودهایی همچون مک دونالد و...باید طراحی لوگو به فان ترین و بامزه ترین حالت ممکنش انجام شود. کافی است کمی به لوگوهای اطراف خود دقت کنید، در این شرایط متوجه می شوید که کدام یک از آن ها از طریق رسمی بودن و کدام یک از آن ها از طریق ایجاد ارتباط نزدیک با مخاطب سعی در جلب اعتماد و نظر او دارند.

7. ایجاد مسیر ارتباطی بین سازمان دولتی و مخاطبان

قرار نیست در لوگویی که برای کسب و کار خود طراحی می کنید تمامی اطلاعات از قبیل شماره تلفن، آدرس، نام شرکت، وظایف شرکت و...گنجانده شود؛ اما در عین حال نیز طراحی لوگو باید به صورتی باشد که مخاطب با دیدن آن بتواند حداقل یک سرنخ از مسیر ارتباطی با شما پیدا کند. این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا به مخاطب این امکان را می دهد که بتواند شما را پیدا کند. 

8. سایزهای متفاوت لوگو سازمان دولتی

برخی از لوگوها که بیشتر در لوگوهای قدیمی این موضوع دیده می شود دارای پیچیدگی ها و  همچنین جزئیات بیشتری بودند. این لوگوها را اگر در ابعاد اصلی و بزرگ مشاهده می کردید می توانستید به طور کامل جزئیات آن ها را نیز ببینید این در حالی است که اگر لوگوها را کوچک می کردید نه تنها جزئیاتی قابل مشاهده نبود، بلکه حتی تشخیص خود لوگو نیز سخت می شد. بنابراین لوگو شما باید به نحوه طراحی شده باشد که چه در اندازه های کوچک و چه در اندازه های بزرگ رسا، واضح و قابل تشخیص باشد.

ویژگی های طراحی یک لوگوی حرفه ای برای سازمان دولتی های دولتی

برخی از نکات مهم در طراحی لوگو سازمان دولتی

در طراحی لوگوهای مختلف برخی از نکات وجود دارند که  توجه کردن به آن ها می تواند به شما در طراحی یک لوگو یونیک و منحصر به فرد که اطلاعات خوبی را به مخاطبانتان انتقال می دهد، کمک بسیار زیادی کند. 

1. صحبت با یک کارشناس و یا مشاور

اولین قدم برای داشتن یک لوگوی حرفه ای سازمان دولتی داشتن اطلاعات خوب و کافی در این زمینه است. نمی توانید بدون هیچ آگاهی از پیش تعیین شده ای قدم در مسیر طراحی لوگو بگذارید و انتظار داشته باشید تا یک لوگوی عالی و بدون نقص را تحویل بگیرید. بهتر است در این زمینه با یک کارشناس و یا فردی که در طراحی کردن لوگوهای مختلف مهارت و تجربه کافی دارد، صحبت کنید. 

2. نوع زبان لوگو

دومین مورد که دارای اهمیت زیادی است مربوط به زبان لوگو است. زبان لوگوی شما می تواند فارسی و یا انگلیسی باشد و این موضوع کاملا به انتخاب خود شما بستگی دارد. اما این موضوع را به صورت یک پیشنهاد در نظر بگیرید. اگر زمینه کاری و فعالیتی شما فقط داخل کشور است بهتر است که لوگو خود را نیز با زبان فارسی طراحی و تنظیم کنید؛ اما در صورتی که به شکل بین المللی فعالیت می کنید بهتر است زبان انگلیسی را در الویت قرار دهید. 

3. قیمت

موضوع بعدی که در طراحی لوگو برای سازمان های دولتی اهمیت زیادی دارد مربوط به قیمت طراحی لوگو می شود. فراموش نکنید که پیش از در نظر گرفتن قیمت طراحی باید به کیفیت کار طراح توجه داشته باشید؛ زیرا طراحی لوگو یا برند نوعی تبلیغات است و همان طور که می دانید هزینه ای که برای تبلیغات پرداخت می کنید در واقع هزینه نیست، بلکه نوعی سرمایه گذاری به حساب می آید. 

انواع لوگو و سبک های مناسب برای طراحی لوگو سازمان دولتی

مورد بعدی که لازم است تا در خصوص ان صحبت شود مربوط به شناخت انواع لوگو می شود. انواع لوگو را در سه بخش جداگانه لوگوهای تصویری، لوگوهای نوشتاری و لوگوهای ترکیبی می توانیم قرار دهیم. هر کدام از این موارد صرفا با توجه به نوع کسب و کار و همچنین پیامی که قرار است به مخاطب انتقال داده شود، انتخاب شده و مورد استفاده قرار می گیرند. 

1. لوگوهای تصویری

همان طور که از نام این لوگوها مشخص است این لوگوها با شکل و نماد نشان داده می شوند. در واقع شکل و یا همان شمایلی که در طراحی لوگو استفاده می شود بایستی مخاطب را به فکر کسب و کار مربوطه بیاندازد. 4 ویژگی وجود دارد که در طراحی لوگوها و یا همان نمادهای تصویری باید مورد توجه قرار گیرند. این 4 ویژگی شامل به یاد ماندنی بودن اثر، شناسایی سریع نماد و درک ارتباط آن با تجارت مربوطه، وضوح در تمام ابعاد و اندازه ها و همچنین جامع و کامل بودن، می شود. 

2. لوگوهای نوشتاری

لوگوهای نوشتاری را با نام لوگوتایپ نیز می شناسند. در ساخت و طراحی این مدل از لوگوها از فونت های مختلفی برای تبدیل کردن حروف اول نام تجاری شما به یک لوگو استفاده می شود. نکته مهمی که در این مدل از لوگو نسبت به تمام لوگوهای دیگر اهمیت دارد در خصوص انتخاب نوع و همچنین رنگ فونتی است که استفاده می شود. 
به طور مثال اگر از فونت های ضخیم و بولد شده استفاده کنید بیشتر حس قدرت را به مخاطب خود انتقال می دهید، این در حالی است که فونت هایی همچون نستعلیق که دارای زوایا و شکستگی نیستند می توانند راحتی و آسایش بیشتری را در ذهن فرد بیننده ایجاد کنند. نوع دیگری از سبک نوشتار وجود دارد که به شکل اریب و یا کج است. این فونت که با نام ایتالیک نیز شناخته می شود، زمانی که مورد استفاده قرار گیرد می تواند در شما حس های مختلف انگیزشی و...را به وجود بیاورد. 
فراموش نکنید که در لوگوهای نوشتاری نیز همچون لوگوهای تصویری باید به نوعی طراحی را انجام دهید که لوگو چه در ابعاد کوچک و چه در ابعاد بزرگ قابل تشخیص باشد. 

3. لوگوهای ترکیبی

لوگوها یا نمادهای ترکیبی مواردی هستند که هم شامل حروف و هم شامل اشکال و نمادها می شوند. در این موارد طراح لوگو باید خلاقیت و مهارت بیشتری داشته باشد تا تصویر و حروف را با یکدیگر همسان سازی کرده و آن ها را با هم آمیخته و ترکیب کند. 

فرایند طراحی مجدد لوگو برای سازمان های دولتی

این موضوع یکی از مواردی است که اگر از پیش لوگو داشته باشید و هم اکنون نیاز به تعویض آن پیدا کرده باشید، می تواند برایتان بسیار مفید باشد. هدف از طراحی مجدد لوگو می تواند ایجاد تحول، افزایش پیشرفت و همچنین مدرن سازی لوگو باشد. هر لوگویی به مرور زمان دچار کهنگی و کاهش جذابیت می شود. 
این در حالی است که شما نیاز به یک لوگوی تازه و به روز دارید تا به مشتریان خود این موضوع را انتقال دهید که شما دائما با پیشرفت های روز دنیا هماهنگ بوده و همگام با آن پیش می روید. دلایلی که می توانند کهنگی و از مد افتادگی لوگو را بیشتر نشان دهند شامل موارد زیر می شوند. 

1. گسترش و یا تغییر تجارت

اولین مورد گسترده تر شدن کسب و کار شما و یا تغییر روند کسب و کار شما است. مسلما هر کاری در طول زمان دچار تغییراتی می شود. در صورتی که لوگو کاری شما متناسب و هماهنگ با این تغییرات نباشد نیاز به اصلاح و طراحی مجدد خواهد داشت. 

2. تغییر ذائقه مخاطب

شما طراحی لوگو را انجام می دهید تا افراد را به سمت خود و کسب و کاری که دارید جلب کنید. این کار سبب می شود تا ذائقه و سلیقه مشتریتان در الویت قرار گیرد. برخی اوقات به دلیل تغییر سلیقه جامعه نیاز است تا لوگوهای خود را نیز تغییر دهید.
داشتن جذابیت، به روز بودن و آپدیت شدن طراحی و همچنین هماهنگی با فرهنگ غالب بر جامعه مواردی هستند که بر سلیقه مشتریان و در نتیجه خوب یا بد بودن لوگو شما تاثیر دارند. 

3. تغییر مد

مد ماهیتی است که در هر حوزه ای به وجود می آید، 6 ماه به صورت ترند شده استفاده می شود و سپس از دور رقابت ها حذف می شود. گاهی اوقات موارد و مولفه هایی که مد می شوند سال های بیشتری دوام می آورند.  مثلا چند سال پیش یعنی در حدود دهه 60 شمسی، افراد علاقه بیشتری به لوگوهای رنگارنگ و فانتزی داشتند، اما امروزه اوضاع متفاوت شده است و بیشتر تمایل افراد به سمت رنگ های دارک و خنثی است. پس در چنین شرایطی صلاح است تا لوگو خود را مورد بازبینی قرار داده و آن را مجددا اصلاح کنید. 

طراحی لوگو سازمان دولتی با لوگونومی

تمامی مواردی که توضیح داده شدند مربوط به بررسی لوگوها و همچنین طراحی آن ها از زوایای مختلف بود. گاهی اوقات ممکن است کسب و کاری که راه اندازی کرده اید هنوز در گام های اولیه باشد و نتوانید هزینه زیادی برای طراحی لوگو خود پرداخت کنید، از طرفی هم نیاز است تا حتما یک لوگو برای معرفی خود به دیگران داشته باشید. برای این کار می توانید از سایت لوگونومی که کار طراحی لوگو را در عرض مدت زمان بسیار کوتاهی به بهترین شکل ممکن و به صورت رایگان برای شما انجام می دهد، استفاده کنید.