لوگونومی
دسته بندی : لوگو | منتشر شده در تاریخ : 1402/01/28

چرا طراحی لوگو فدکس جزو ۱۰ لوگو برتر جهان است؟

چرا طراحی لوگو فدکس جزو ۱۰ لوگو برتر جهان است؟

FedEx یک شرکت پستی، پیک و تدارکات در سراسر جهان است که توسط کارآفرین فردریک والاس اسمیت در سال 1971 تاسیس شد. دفتر اصلی فدکس واقع در شهر ممفیس، ایالت تنسی آمریکا است اما در بیش از ۱۰۰ کشور جهان شعبه دارد و مرسوله های پستی را به دست گیرندگان می رساند. FedEx از همان شروع کار فدرال اکسپرس نام داشت و طراحی لوگو فدکس نیز از همان ابتدا به عنوان یکی از موفق‌ترین آرم های تجاری شناخته می شد که به زیبایی از فضای منفی در لوگو استفاده کرده بود.
طراحی لوگو فدکس تاکنون بیش از 40 جایزه طراحی دریافت کرده و طبق آمار مجله رولینگ استون در بین 10 لوگو برتر جهان قرار گرفته است.
علت محبوبیت این آرم تجاری، همان فلش سفید رنگی است که در لوگو پنهان شده است. این فلش سفید رنگ بین حروف "E" و "X" در لوگو دیده می شود و نماد سرعت، حرکت و تلاش رو به جلو است.

تاریخچه طراحی لوگو فدرال اکسپرس

بر خلاف سایر برندهای بزرگ، فدکس از ابتدای تاسیس تاکنون فقط سه بار لوگو خود را بازطراحی کرده است – اولین آرم تجاری در سال 1973 طراحی شد و در سال 1991 با یک لوگوی بهتر جایگزین شد اما سه سال بعد، نسخه فعلی آن طراحی شد.

لوگوی FedEx Express-1973

اولین طرح لوگوی فدرال اکسپرس از روی نام شرکت ساخته شد که یک طرح اولیه با سه رنگ برجسته - قرمز، سفید و آبی - بود و اولین هویت برند آنها را تشکیل داد. 
نام "فدرال اکسپرس" برای نشان دادن پیوند بین جمعیت غیرنظامی و دولت ایالات متحده استفاده شد. به این ترتیب، این شرکت کارکنانی را از هر دو بخش استخدام کرد و با گسترش آن فرصت های شغلی متعددی ایجاد نمود.
ایده اصلی پشت اولین طراحی لوگو، نمایش یک تصویر حرفه ای با رنگ های برجسته و جالب توجه بود. روانشناسی رنگ بیان می کند که قرمز نشان دهنده قدرت، استقامت و شجاعت است، در حالی که آبی نشان دهنده حرفه ای بودن است. با این حال، رنگ آبی با بنفش جایگزین شد تا تصویری از بزرگی و جلال شرکت را به نمایش بگذارد.
درنهایت، FedEx قرمز و بنفش را با سفید ترکیب کرد تا کمی تعادل در طراحی لوگو ایجاد کند و بدین ترتیب اولین طراحی لوگو فدکس معرفی شد. 
لوگویی که در تصویر زیر می بینید بین سال های 1973 تا 1994 نماد رسمی شرکت فدرال اکسپرس بود.

چرا طراحی لوگو فدکس جزو ۱۰ لوگو برتر جهان است؟

از آنجاییکه این شرکت در اولین سال های تاسیس خود فدرال اکسپرس نام داشت، همان نام در لوگوی اولیه منعکس شده است. این عبارت که در یک مستطیل آبی و سفید قرار گرفته که از وسط با شیب ملایمی در دو رنگ طراحی شده، حسی آشنا و صمیمی دارد.
کلمه" "Federal به رنگ سفید روی زمینه آبی و "Express" به رنگ قرمز روی زمینه سفید نوشته شده و برای نوشتن متن از حروف بزرگ استفاده شده است.
ویژگی جالب دیگر دو حرف"SS"  است که به شکل کشیده دیده می شود وحرف "A" که خط وسط در آن دیده نمی شود.

لوگوی فدرال اکسپرس - 1991

فدکس بین طرح اصلی و آرم متمایز دارای "پیکان سفید" به مدت سه سال از یک نسخه موقت استفاده کرد که ویژگی های طراحی اولیه و فعلی در آن با هم ترکیب شده بود. 
در این لوگو نام کوتاه شده شرکت یعنی  Fedex بدون مستطیل دیده می شود که هنوز فلش سفید رنگ در فضای منفی آن وجود ندارد. اما طراحان برای طراحی لوگو فدکس از یک لوگوی بنفش و نارنجی با سبک فونت گرد مانند لوگوی اصلی استفاده کردند. 
این لوگو در سال های 1991 تا 1994آرم تجاری این شرکت بود.

چرا طراحی لوگو فدکس جزو ۱۰ لوگو برتر جهان است؟

لوگوی دوم با طراحی متفاوت، ساده تر و قابل فهم تر ارائه شده بود.در این زمان تغییر نام تجاری شرکت نیز اتفاق افتاد که طبیعتاً بر بازطراحی لوگو فدکس نیز تأثیر گذاشت. 
طراحی لوگو دوم بر اساس نام مختصر Fed + Ex.  توسط  Lyndon Leader، متخصص طراحی لوگو حرفه ای از گروه مشاوره Landor Associates انجام گرفت. او به عنوان یک حرفه ای، فضای به اصطلاح "منفی" و قابلیت های پنهان لوگو را برجسته کرد و با توجه به اینکه طرح های واضح و ظریف را ترجیح می داد، طراحی لوگو فدکس را بهینه کرد اما به مفهومی که در دهه 1980 توسط اسمیت و هاوکن ترویج شد، پایبند بود.
لیندون طراحی لوگو فدکس را با الهام از لوگوی خطوط هوایی Northwest Orient انجام داد که در آن حروف  "N" و "W" به زیبایی طراحی شده بودند. بر این اساس او یک لوگو در طرحی جدید پیشنهاد کرد.  که به عنوان اولین لوگو تجاری فدکس در تبلیغات استفاده شد. سبک طراحی لوگو فدکس به نحوی بود که به راحتی خوانده می شد زیرا دو قسمت آن از نظر رنگ متفاوت بودند: سه حرف ابتدایی بنفش تیره یا آبی و دو حرف آخر قرمز .

طراحی لوگو فدکس از 1994 تا امروز

چرا طراحی لوگو فدکس جزو ۱۰ لوگو برتر جهان است؟

در سال 1994، Lindon Leader لوگوی متمایز FedEx امروزی را طراحی کرد. نسخه فعلی همانطور که لوگوی قبلی از دو کلمه تشکیل شده بود، از دو قسمت تشکیل شده که هر کدام با یک حرف بزرگ شروع می شود، فقط رنگ آن تغییر کرده است: به جای رنگ های قبلی، از یاسی روشن و نارنجی پاستلی استفاده شده است. علاوه بر این، "d" و "E" اکنون به هم چسبیده نوشته می شوند.

ویژگی های منحصر به فرد طراحی لوگو فدکس

FedEx Corporation به عنوان یک شرکت تحویل بسته های پستی در سال 1971 تأسیس شد. با گذشت چندین دهه از زمان تأسیس آن، این برند پیشرفت های چشمگیری داشت و به یک برند لجستیکی و پیش‌رونده مهم تبدیل شده است. یکی از عوامل اصلی موفقیت چشمگیر این شرکت، لوگوی ان است که جوایز متعددی را برنده شده است. 
اکثر مردم آرم فدکس را با فلش سفید رنگ مخفف آن می شناسند. اگر با دقت بین حرف E و X نگاه کنید، متوجه یک فلش سفید خواهید شد که نشان دهنده سرعت، دقت، پشتکار در دستیابی به اهداف و تلاش برای رسیدن به کمال است. 
علاوه بر این، هر رنگ روی لوگو معنای خود را دارد که ایده ای بی نظیر برای نمایش فعالیت های مختلف شرکت است. به عنوان مثال، رنگ نارنجی نشان دهنده FedEx Express، قرمز مخفف FedEx Freight و رنگ سبز نشان دهنده FedEx Ground است. 

انتخاب رنگ آرم فدرال اکسپرس

لوگوی فدرال اکسپرس توسط تیمی که لیندون رهبری می کرد در انواع مختلفی طراحی شد که در هرکدام از رنگ ها و سایه‌های مختلفی استفاده شده بود.
در حالی که برخی از آنها ترکیبی از سیاه و خاکستری داشتند، برخی دیگر ترجیح دادند پس زمینه خاکستری را با تایپوگرافی بنفش روشن و نارنجی ترکیب کنند. 
اما لیندون رنگ بنفش روشن را برای بخش "Fed" لوگو انتخاب کرد و قسمت "Ex" را با تن نارنجی روشن طراحی کرد. همچنین کلمه Express را به رنگ بنفش در زیر قسمت Ex نوشت.

سبک فونت FedEx

لوگوی FedEx از ترکیبی از دو سبک فونت Univers 67 و Futura Bold استفاده می کند. لیندون در دهه 1980 تعدادی از حروف چاپی را در طراحی لوگوهای خود به کار می برد و این دو فونت جزو تایپوگرافی های مورد علاقه او بودند. 
حتی زمانی که عناصر لوگو نهایی شدند، لیندون از هیچ تلاشی برای بهبود لوگو دریغ نکرد. او فاصله بین حروف را تنظیم کرد و با استفاده از ترکیب حروف بزرگ و کوچک طراحی لوگو فدکس را به تعادل کامل رساند.
علاوه بر این، در میان چالش‌هایی که او با آن مواجه بود، یکی از سخت‌ترین آنها استفاده از فصای منفی برای طراحی پیکان بود. او تایپ‌فیس‌های Univers 67 و Futura Bold را برای ایجاد فلش سفید در نسخه نهایی ترکیب کرد.
فلش به سمت راست نشان می دهد که این شرکت برای ارسال تمام محصولات از "A" تا "X" آماده است، و جهت آن نشان می دهد که شرکت در حال پیشرفت است. 
به این ترتیب است که یک فلش کوچک تفاوت زیادی در نحوه درک مشتریان از لوگوی فدرال اکسپرس ایجاد کرد.

 

چرا طراحی لوگو فدکس جزو ۱۰ لوگو برتر جهان است؟

 

عناصر طراحی لوگوی FedEx

در طراحی لوگوی جدید FedEx در سال 1994، لیندون رنگ بنفش قبلی را نگه داشت و رنگ نارنجی را به جای قرمز اضافه کرد در عین حال، پس زمینه سفید را باقی گذاشت تا جنبه سادگی طراحی لوگو فدکس را برجسته کند. 
لیندون گفت که تجربه فوق العاده ای در طراحی این لوگوی معروف داشته است. مدیر عامل شرکت، فردریک اسمیت، آزادی عمل کامل را به او داد تا لوگویی منحصر به فرد را خلق کند.

عناصر اصلی طراحی لوگو فدکس

با توجه به رشد گسترده و در دسترس قرار گرفتن خدمات فدکس در سراسر جهان، طراحی لوگوی جدید آن حول چند ویژگی متمرکز بود: خدمات سریع، دقت و قابلیت اطمینان.
به گفته لیندون، اینها صفاتی هستند که یک شبه به آنها دست پیدا نمی کنید. با در نظر گرفتن این ویژگی ها، طراح یک استراتژی را توسعه داد که از آن زمان در حال رشد است. درون نگری که او در طراحی لوگو گنجانده است، لوگوتایپ FedEx را به نمونه ای فوق العاده برای بسیاری از طراحان مبتدی و حرفه ای تبدیل کرده است تا از آن الهام بگیرند.
تحقیقات و طراحی لوگو فدکس بیش از 9 ماه طول کشید. از طریق آن تحقیق، لیندون با نظرات مشتریان آشنا شد و متوجه شد که تعداد زیادی از آنها از دامنه و قابلیت‌های فدرال اکسپرس اطلاعی ندارند.
علاوه بر این، کلمه "فدرال" در برخی از بازارهای هدف در سراسر جهان - به عنوان مثال، فدرالیست ها در آمریکای لاتین و جمهوری فدرال آلمان - معانی منفی را برمی انگیخت. در نتیجه، این شرکت نام خود را به FedEx  تغییر داد. 

فونت و رنگ

چرا طراحی لوگو فدکس جزو ۱۰ لوگو برتر جهان است؟

در روزهایی که این شرکت فدرال اکسپرس نام داشت، مدیر عامل آن، فرد اسمیت از قبل به تغییر نام برند فکر می کرد. سه تیم روی برندسازی آین شرکت کار کردند و بیش از 200 گزینه را ارائه کردند. برخی از آنها با لوگوهایی که به شکل فلش مشخص شده بودند، توجه اسمیت را به خود جلب کردند اما هیچ کدام طرح مورد نظر او نبودند. درنهایت، رئیس شرکت و مدیر برند فلش پنهان موجود در طراحی لوگو فدکس را انتخاب کردند.
Lyndon Leader از دو فونت: Futura BBoldو Univers 67. برای طراحی نهایی استفاده کرد اما پیش از آن طرح های زیادی را امتحان کرد: فاصله حروف را اندازه گرفت، حروف کوچک و بزرگ را تغییر داد، کاراکترها را از نظر ارتفاع تراز کرد و بالاخره در یک لحظه متوجه شد که می تواند یک فلش مخفی بین حروف ترسیم کند.
 پس از بررسی نسخه‌های مختلف، این طراح برجسته، دو فونت را با هم ترکیب کرد: برای "X" از Univers 67 و برای "E" از Futura Bold استفاده کرد. بنابراین یک فونت کاملا جدید در طراحی لوگو فدکس ظاهر شد.
پالت رنگ لوگو به کاربرد آن بستگی دارد. اما در هر صورت ترکیبی از رنگ های روشن و جذابی است که توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند و باعث برانگیختن احساسات مثبت می شود. به عنوان مثال، لوگوی نارنجی رنگ مربوط به FedEx Express، لوگوی سبز رنگ برای FedEx Ground و لوگوی قرمز برای FedEx Freight طراحی شده است. همچنین یک لوگو رسمی با "Ex" به رنگ آبی و یک آرم تجاری به رنگ زرد نیز طراحی شده است.

داستان پشت "E" و "X" در FedEx چیست؟

لوگوی فدرال اکسپرس یک نمونه کلاسیک برای ارائه یک پیام قوی با فضاهای منفی است. اگر به دقت بین "E" و "X" در لوگوی فدرال اکسپرس نگاه کنید، متوجه فلش کوچکی خواهید شد که بیرون زده و به سمت راست اشاره می کند. 
خود طراح استفاده از فضاهای منفی را دوست داشت. بنابراین، هنگام طراحی لوگو فدکس این فلش مخفی را در آن جای داد و تقریباً 40 درصد فضای خالی را سفید نگه داشت. 
اگرچه او مجبور بود به خاطر سفید نگه داشتن چنین فضای وسیعی انتقادات شدیدی را تحمل کند، اما او با این جمله خطاب به منتقدان گفت که مشتری معمولی به اندازه کافی فضای خالی را درک نمی کند تا بداند که می تواند یک ابزار بازاریابی تاکتیکی باشد. 
لیندون تیم بزرگی را برای کار بر روی طراحی انواع مختلف لوگو راه اندازی کرد. بیش از 200 لوگو طراحی شد و بسیاری از طراحان تمام تلاش خود را برای نمایش فلش در طراحی لوگو فدکس به کار بردند اما نتوانستند رضایت مدیر فدکس را جلب کنند.
در نهایت، هنگامی که فونت های لوگو و پالت رنگ نهایی شد، لیندون بهترین لوگوی ممکن را طراحی کرد. 
شگفت‌انگیزترین واقعیت این بود که تقریباً همه مدیران ارشد فدرال اکسپرس به جز تعداد کمی از آنها، از جمله فردریک اسمیت، مدیر عامل آن، نتوانستند پیکان را تشخیص دهند. 

طراح لوگو فدکس کیست؟

طراحی لوگو فدکس توسط  Lyndon Leader، متخصص طراحی لوگو حرفه ای از گروه مشاوره Landor Associates انجام گرفته است. بیش از 30 درصد از برجسته ترین طرح های ساخته شده در سراسر جهان به لیندون اختصاص دارد. 
او در استخدام شرکت ها و برندهای پیشرو از جمله موتورولا، ادیسون و دیزنی بوده است. طرح های لوگوی او شامل ALSCO، Novariant، هاوایی ایرلاینز و بسیاری دیگر می باشد. اما لوگوی معتبر FedEx یکی از بهترین طراحی های اوست. 
لوگوی نمادین FedEx بیش از 40 جایزه طراحی در سراسر جهان به دست آورده است و در چهار دهه گذشته به عنوان یکی از هشت لوگوی برتر شناخته شده است. 
با ظهور طراحی لوگوی فعلی، فدرال اکسپرس رسما نام «فدرال اکسپرس» را به «فدکس» تبدیل کرد و به برند خود هویت ظریف‌تر و پیچیده‌تری داد. 

معنای پشت لوگوی فدکس چیست؟

آرم FedEx مخفف حمل و نقل، تعهد، دقت و سرعت است. همه اینها توسط یک فلش گنجانده شده در فضای منفی بین E بزرگ و حروف کوچک x منتقل می شود. 

نماد پنهان در لوگوی FedEx چیست؟

در طراحی لوگو فدکس یک فلش به سمت راست دیده می شود که در فضای منفی بین دو حرف آخر - نیمه پایینی "E" و وسط "x" قرار گرفته است.

رنگ های FedEx به چه معناست؟

FedEx چندین کد رنگ دارد که آنها را به بخش های مختلف فعالیت خود اختصاص می دهد. به عنوان مثال، FedEx Ground از رنگ سبز در لوگو، FedEx Freight از قرمز و FedEx Express از رنگ نارنجی استفاده می کند.

لوگوی فدکس چه نوع لوگوی است؟

طراحی لوگو فدکس به سبک نوشتاری با فونت سفارشی است. Lindon Leader از ترکیب دو فونت Futura Bold و Univers 67 (Bold Condensed) برای آن استفاده کرده است.

تگ های مرتبط :