لوگونومی
دسته بندی : عمومی | منتشر شده در تاریخ : 1398/12/06

چرا نیاز به بازطراحی لوگو شرکت تان دارید

همه ما با دیدن هر چیز جذاب و منحصر به فردی تحریک می شویم. به قول یک مثل معروف که می گوید "عقل ما به چشممان است."؛ موفقیت در بیزینس شما نیز به اینکه چطور در چشم مشتریانتان به نظر می‌رسید؛ بستگی دارد. طراحی لوگو در عصر امروزی با وجود پیشرفت تکنولوژی در عصر دیجیتال و فضای مجازی، معیارهای متفاوتی نسبت به دهه‌های قبل پیدا کرده است. به همین علت اکثر شرکت های معتبر با سابقه مانند استارباکس، مک‌دونالد، نایک، میکروسافت، گوگل، IBM و بسیاری دیگر اقدام به باز طراحی لوگو خود کرده‌اند.
هدف لوگو این است که بتواند در مدت زمان کوتاهی در حد چند ثانیه توجه مشتریان شما را جذب کرده و بیزینس شما را نسبت به سایر رقبا متمایز کند. لوگو ها چهره یک کسب و کار هستند بنابراین مهم است که این چهره تاثیر مثبتی روی دیدگاه مشتریان داشته و به روز باشد.
همانطور که در مقاله "انواع لوگو و کاربردهای آن" به تفصیل شرح دادیم؛ لوگو ها می توانند انواع مختلفی از جمله لوگو های نوشتاری، نمادی یا تصویری داشته باشند که نحوه طراحی آنها بستگی به نوع کسب و کار و مخاطبین شما دارد اما هدف تمام لوگو ها یکسان است جذب مخاطب و مشتریان بیشتر برای کسب و کار شما.
پس اگر بخواهیم دقیق‌تر به این سوال که چرا نیاز به باز طراحی لوگو شرکت تان دارید پاسخ بدهیم باید میزان تاثیر گذاری آن را روی مخاطبین بررسی کنیم. دلایل بسیار زیادی برای بازطراحی لوگو یک بیزینس وجود دارد اما مهمترین نکته این است که بازطراحی لوگو شرکت می تواند:
• به مشتریان القا کند که شرکت کاملاً با تکنولوژی روز دنیا هماهنگ است و محصولات یا خدمات آن نیز مانند به روز شدن لوگو با پیشرفت تکنولوژی ارتقا پیدا خواهند کرد. اگر از شرکت های باسابقه هستید نباید اجازه دهید که مشتریانتان فکر کنند محصولات شما هیچ پیشرفتی نداشته و به اصطلاح از مد افتاده است.
• شرکت شما را نسبت به رقبا متمایز کند. اگر رقبای شرکت تان لوگو خود را باز طراحی کرده باشند؛ مشتریان و مخاطبین شما نیز همین انتظار را از شما خواهند داشت تا در عصر دیجیتال و فضای مدرن امروزی نسبت به سایر رقبای خود متمایز باشید.
• موجب شود در فضای آنلاین رسانه های اجتماعی و وب سایت خود جلوه بهتری داشته باشید. شما باید مطمئن باشید که بازطراحی لوگوی شرکت تان با الزامات فضای دیجیتال کاملاً منطبق است.

 

چرا نیاز به بازطراحی لوگو شرکت تان دارید

بازطراحی لوگوی شرکت مایکروسافت

 

چرا باز طراحی لوگو شرکت تان مهم است؟

• اثر گذاری بیشتر

برند و هویت شرکت شما برای موفقیت تجارت تان اهمیت بسیار زیادی دارد. یک لوگوی حرفه ای جزئی از هویت شرکت شما به شمار می آید و پیام شما را به تمام مخاطبین و مشتریان تان می رساند. بنابراین به روز بودن و طراحی مدرن لوگو طبق معیارهای روز دنیا از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند. لوگو باید بازتابی از توانمندی ها، ارزش و اعتبار شرکت شما باشد. در عین حال لوگو حرفه ای به نحوی طراحی می شود که به یاد ماندنی باشد و اثرگذاری قابل توجهی روی مخاطبین داشته باشد. به عنوان مثال می‌توان به لوگوی شرکت نایک اشاره کرد که طراحی آن طی چندین دهه تغییر کرده و با وجود اینکه در ابتدا نام شرکت نایک روی آن حک شده بود؛ در طراحی مدرن نام نایک حذف شده و فقط همان تیک آشنا برای مشتریان باقی مانده است.

• قابلیت نمایش در وب سایت

اگر به تازگی برای بیزینس خود وب سایت طراحی کرده اید و یا تصمیم گرفته اید لوگو خود را در فضای مجازی و رسانه های اجتماعی به نمایش بگذارید؛ مطمئناً نیاز به باز طراحی لوگو شرکت تان دارید. اگر طراحی لوگو طبق معیارهای فضای دیجیتال و تکنولوژی پیشرفته امروزی نباشد نمی تواند در وب سایت ها به خوبی نمایش داده شود. ممکن است لوگو آنطور که باید در نظر مشتریان جلوه نکند و حتی اثر منفی داشته باشد و بر روی عملکرد کلی وب سایت جدید شما تاثیر بگذارد. اگر طراحی ‌لوگو شما قدیمی شده و نیاز به بازطراحی لوگو شرکت تان دارید باید پیش از طراحی وب سایت اقدام به باز طراحی لوگو کنید.
زمانی که یک وب سایت برای برند خود طراحی می کنید باید ابتدا لوگو قدیمی خود را در پیش نمایش وب سایت قرار دهید و نتیجه آن را با اطرافیان تان به اشتراک بگذارید تا مطمئن شوید که همان ارزش و اعتبار لوگو که در تبلیغات چاپی برای شرکت شما ایجاد می‌کرد را داشته باشد. در غیر این صورت نیاز به بازطراحی لوگو شرکت تان دارید. شما همواره باید بر اساس لوگو جدید، کارت ویزیت ها، سر برگ های شرکت یا محتوای دیجیتال ساینیج و غیره را به روز کنید تا در نظر مشتری لوگو شما فقط یک شکل داشته باشد.
در صورتی که با یک طراح سایت مشورت کنید مطمئنا می تواند شما را راهنمایی کند که باز طراحی لوگو شرکت تان برای این که جلوه بیشتری در وبسایت داشته باشد باید به چه نحوی باشد. توصیه ما این است که با یک طراح سایت در لوگونومی مشورت کنید تا بتواند علاوه بر طراحی سایت، طراحی لوگو شرکت تان را نیز انجام دهد.

• برندسازی بهتر

برندسازی نسبت به طراحی لوگو جدید فرآیند راحت تری است چون سازمان شما طبق یک راهنمای برندسازی مجموعه‌ای از عوامل مختلف مانند تبلیغات در فضاهای مجازی و بازاریابی های حرفه ای را در اختیار دارد و اگر طبق آن عمل کند؛ برندسازی موفقی خواهد داشت. برای پوشش دادن تمام جنبه‌های برندسازی باید از راهنمای برندسازی به عنوان یک دستورالعمل استراتژیک برای بازاریابی استفاده کنید. این دستورالعمل نه تنها برای برندسازی بهتر بلکه برای بازطراحی لوگو، تغییر لوگو، نحوه استفاده از رنگ یا نمادها در لوگو و غیره نیز به شما کمک خواهد کرد.

• رساندن پیام بیزینس به مخاطب

الزامات بیزینس های به روز و پیشرفته در دنیای مدرن امروزی در حال تغییر است. بسیاری از کسب و کارها خودشان را با آخرین تکنولوژی روز وفق داده‌اند تا الزامات بازار تغییر یافته محصولات خود را رعایت کنند. یکی از این الزامات باز طراحی لوگو برای نمایش بهتر مفهوم برند و رساندن پیام بیزینس به مخاطب است. لوگو باید به نحوی طراحی شود تا بتواند نشانه ارائه خدمات و محصولات به روز توسط شرکت باشد.
باز طراحی حرفه ای لوگو نشان دهنده مفهوم واقعی بیزینس است. در حقیقت مشخص می کند که کسب و کار شما چه خصوصیات ویژه و ارزش های منحصر به فردی در عصر حاضر دارد. لوگو باید به نحوی طراحی شود که به فهم بهتر پیام بیزینس از طرف مشتری کمک کرده و پیام شرکت را کاملاً متمایز نسبت به سایر رقبا به مخاطب برساند.

• قابلیت کاربرد برای بازاریابی دیجیتال

لوگوی جدید با طراحی حرفه ای باید برای بازاریابی دیجیتال کاربرد داشته باشد. معمولا لوگو های قدیمی در عصر دیجیتال کاربرد چندانی ندارند و نمی‌توانند به خوبی توجه مخاطبین را جلب کنند. بنابراین باز طراحی لوگو باید به نحوی انجام گیرد که تمام الزامات بازاریابی دیجیتال و تبلیغات دیجیتالی مانند دیجیتال ساینیج را دارا باشد. به عنوان مثال شما باید مطمئن باشید که لوگو شرکت تان به خوبی در پلتفرم های آنلاین آپلود می شود.

• جلب توجه بیشتر مشتریان

مطمئناً مشتریان شما با لوگو قدیمی شرکت تان کاملاً آشنا هستند اما شما باید بازطراحی لوگو شرکت تان را به نحوی انجام دهید که علاوه بر شبیه بودن به لوگوی قبلی بتواند مشتریان بیشتری را به خود جلب کرده و طبق اصول و قوانین طراحی لوگو مدرن به افزایش مخاطبین و مشتریان شما کمک کند.

• القای به روز بودن و پیشرفت شرکت

مشتریان ترجیح می دهند از شرکتهایی خرید کنند که پیشرفته و به روز هستند. بازطراحی لوگو نشان می‌دهد که شما نسبت به پیشرفت تکنولوژی بی‌تفاوت نیستید بلکه نه تنها لوگوی شرکتتان بلکه تمام محصولات و خدماتتان را با تکنولوژی روز آپدیت می کنید.
تصور کنید چندین سال پیش یک کسب و کار مناسب را راه انداخته اید و همان زمان نیز یک لوگوی مناسب با توجه به محصولات و خدماتی که آن زمان ارائه میدادید؛ طراحی کرده اید. آیا با گذشت زمان محصولات و خدمات شما متنوع تر نشده است؟ مطمئنا پاسخ شما مثبت است. پس باید با بازطراحی لوگو خود پیشرفت شرکت تان را در نظر مخاطبین جلوه دهید و به آنها القا کنید که برند شما طی سال های گذشته با تکنولوژی روز دنیا رشد کرده است.

چه زمانی نیاز به بازطراحی لوگو شرکت تان دارید؟

با توضیحاتی که تا کنون داده ایم دلیل اینکه چرا نیاز به باز طراحی لوگو شرکتتان دارید را متوجه شدید اما نکته مهم این است که چه زمانی نیاز به بازطراحی لوگو شرکت تان پیدا می کنید. اگر هنوز تصور میکنید لوگو قدیمی شما می‌تواند تمام نیازهای برندسازی شما را برآورده سازد بهتر است ۵ سوال زیر را از خود بپرسید:

1. آیا شرکت تان با توجه به اهدافی که برای آن در نظر گرفته بودید پیشرفت کرده است؟

مطمئنا زمانی که کسب و کار خود را راه انداخته اید؛ اهداف و چشم انداز هایی برای شرکت در نظر گرفته اید. با توسعه برند و شرکت متوجه خواهید شد که کدام مشتریان نیاز به چه محصولاتی دارند و مطمئن شرکت خود را طبق نیازهای مشتریانتان هدایت کرده‌اید. پس اهداف شما طبق نظر مشتریانتان به روز شده است. نکته همین جاست! اگر شرکت تان به اهدافی که برای آن در نظر گرفته بودید؛ رسیده است پس حتما پیشرفت کرده اید. چطور انتظار دارید که همان لوگوی قدیمی که برای شروع کسب و کارتان طراحی کرده بودید؛ باز هم در برندسازی شرکت تان به شما کمک کند؟ ما به شما توصیه می کنیم که مجدداً نگاهی به راهنمای برندسازی کسب و کار خود بیندازید و طبق معیار هایی که تعیین کرده بودید بازطراحی لوگو خود را انجام دهید.

2. آیا شرکت شما گسترش پیدا کرده، تغییر یافته و یا به یک بازار جدید وارد شده است؟

گاهی اوقات شما کسب و کار خود را در یک فضای کوچک مانند شهرستان راه می‌اندازید و طی چندین سال برند شما گسترش پیدا کرده و به شهرها یا حتی کشورهای خارجی نیز صادر می شود. پس اگر با شرکت‌هایی در سراسر جهان مانند ژاپن، برزیل و کانادا در ارتباط هستید؛ مطمئن باشید لوگو قدیمی شما دیگر کاربردی ندارد. برند شما در حال جهانی شدن است در حالی که لوگو خود را در شروع کسب و کار فقط برای توزیع محصولات در یک محیط کوچک طراحی کرده بودید. پس زمان بازطراحی لوگو شرکت تان رسیده است.

3. آیا رقبای جدیدی پیدا کرده اید یا وارد یک عرصه رقابتی جدید شده اید؟

اگر چندین سال پیش بیزینس خود را در زمینه ای آغاز کردید که هیچ رقیبی نداشته اید مطمئنا توانسته اید به خوبی برندسازی کنید. حالا بعد از گذشت چندین سال رقبای جدیدی پیدا کرده اید و باید وارد یک عرصه رقابتی جدید شوید. همین دلیل برای بازطراحی لوگو شرکت تان کافیست. برندسازی در فضایی که رقبای متعددی وجود دارند بسیار متفاوت است. پس بهتر است تصمیم خود را بگیرید. آیا نمی خواهید باز هم متمایز و برجسته به نظر برسید؟ باید به دقت لوگو رقبای خود را تحلیل و بررسی کنید و آنها را با جزئیات کامل در نظر بگیرید. رنگ، نوشتار، نوع فونت و حتی نمادی که برای کسب و کار خود انتخاب کرده‌اند در تصمیم گیری شما برای باز طراحی لوگو تان موثر است.
لوگو شما علاوه بر اینکه باید با سایر رقبایی که در یک زمینه فعالیت می‌کند؛ همخوانی داشته باشد؛ در عین حال باید متمایز و برجسته به نظر برسد. تمام کسب و کارهایی که در زمینه بهداشت، سلامت، بیمه و پزشکی کار می کنند؛ سبک طراحی خاص خود را مطابق با الزامات صنعت خود دارند با این وجود هر کدام از شرکت های معتبر و مشهور پزشکی، لوگو متمایز و برجسته خود را طراحی کرده‌اند. برای باز طراحی لوگو خود دقت کنید که طراحی شما با سایر رقبا تناقضی نداشته باشد و در عین حال برجسته و متمایز به نظر برسد.

4. آیا نوع مشتریانی که در شروع کسب و کار خود برای طراحی لوگو در نظر گرفته بودید هنوز هم هم تغییری نکرده است؟

طراحی لوگو باید با نوع مشتریان و مخاطبین بیزینس همخوانی داشته باشد. ممکن است با گسترش و رشد شرکت تان مخاطبین و مشتریان بیشتری به محصولات و خدمات شما توجه نشان بدهند. پس باید مخاطبین هدف خود را مجدداً شناسایی کنید و بازطراحی لوگو خود را به نحوی انجام دهید که برای تمام مخاطبین شما جذاب باشد. اگر مخاطبین جوان به تازگی به محصولات شما جذب شده‌اند باید لوگوی خود را کاملاً به روز کنید. لوگوی شما اصلاً نباید در نظر مخاطبین جوان اصطلاحا "دمده" به نظر برسد بلکه باید به روز و آپدیت باشد.

5. آیا شما به اندازه همان روز اول از طراحی لوگو خود رضایت دارید؟

گاهی اوقات مدیران شرکت ها از اینکه طراحی لوگو جدید به اندازه لوگو قدیمی رضایت آن ها را جلب نکند؛ می ترسند. اگر بخواهیم صادق باشیم؛ ترس آنها به جاست. چون بازطراحی لوگو تا حدودی یک ریسک به شمار می آید. گاهی اوقات شما تصور می کنید که یک تغییر کوچک در لوگو ممکن است به جای اینکه مشتریان را بیشتر به سمت شما جلب کند؛ اثربخشی لوگو حرفه ای قبلی تان را نیز از بین ببرد اما باید این جسارت را به خرج دهید. اگر میخواهید ریسک نکنید باید با چند طراح لوگو حرفه ای مشورت کنید و سپس بازطراحی لوگو شرکت را انجام دهید.