لوگونومی
دسته بندی : عمومی | منتشر شده در تاریخ : 1399/02/03

چه نکاتی را برای طراحی یک لوگو برجسته در عصر دیجیتال باید رعایت کرد؟

لوگو ها برای برقراری ارتباط تصویری بین ارزش های تجارت شما و مشتریان هدف اهمیت بسیاری دارند. طراحی لوگوی شما باید نسبت به لوگوهای دیگر برجسته تر باشد و بتواند تأثیر بیشتری روی مشتریان بگذارد. برای طراحی چنین لوگوی برجسته ای در عصر دیجیتال طراحان لوگو از طراحی های خلاقانه و هیجان انگیزی استفاده می کند.
لوگو ها نیز مانند صنعت مد و فشن هر ساله با تغییراتی مواجه می شوند که نحوه چیدمان عنصر های مختلف تشکیل دهنده آن را برای جذب مشتری متفاوت می‌کند. الگوهای مختلفی در دسترس طراحان وجود دارد که می‌توانند بر اساس آن لوگو های مدرن و به روزی را طراحی کنند.
انگیزه طراحی های جدید لوگو ها، درگیری بیشتر مشتری با کانال های دیجیتالی و رسانه های اجتماعی است. هرچه این درگیری بیشتر شود به این معنی است که شرکت‌های تجاری نیز باید طراحی های به روز تری که با عصر دیجیتال همخوانی داشته باشد؛ ارائه دهند. بنابراین طراحان نیز باید ابتکار بیشتری به خرج دهند و لوگوهای جدیدتر و به روزتری خلق کنند.
برای طراحی لوگوی پیشرفته و به روز در عصر دیجیتال عناصر زیر در اختیار طراحان لوگو قرار دارد:

۱- طراحی مینیمال

داوینچی می‌گوید: "سادگی نهایت پختگی است." گاهی اوقات ساده ترین لوگوهای طراحی شده بیشترین توجه مشتریان را به خود جلب می کند. به زبان ساده تر، ساده بودن لوگو موجب می شود در عصر دیجیتال توجهات بیشتری در اینترنت به برند شما جلب شود. طراحی مینیمال لوگو بسیار کاربردی است و می‌تواند پیام برند را مستقیماً به مشتریان برساند.

2- طراحی دستی

طراحی دستی لوگو موجب می شود مشتریان با برند احساس صمیمیت کنند. البته تبدیل طراحی های دستی به طراحی های دیجیتال کمی مشکل است اما با پیشرفت تکنولوژی اسکنر و مداد های نوری می توان این مشکل را حل کرد.

طراحی دستی لوگو موجب می شود احساسات شخصیت طراح مستقیماً به طرح لوگو منتقل گردد. از این طراحی ها معمولاً در صنایع غذایی مانند کافی شاپ ها و رستوران ها استفاده می شود.
با توجه به اینکه حروف دست نویس در این سبک خاص نیز اهمیت بسیاری دارد باید فونت ها کاملاً مطابق با طراحی دستی انتخاب شوند. در حقیقت حروف دست نویس نسبت به طراحی های گرافیکی دیگر که روی فونت ها انجام می شود؛ در این سبک طرفداران بیشتری دارد. استفاده از فونت های دست نویس روی طراحی لوگوی بروشورها و بسته بندی مواد غذایی حس صمیمیت برند را به مشتری منتقل می کند.

3- استفاده از فضای منفی

این سبک طراحی در سال های اخیر بخصوص در عصر دیجیتال بسیار متداول شده است.  برخی از بهترین نمونه های طراحی لوگو با استفاده از فضای منفی FedEx, WWF & NBC هستند.
زمانی باید از فضای منفی در طراحی لوگو استفاده کرد که مشتریان مفهومی پنهانی در لوگو پیدا کنند. طراحی لوگو با فضای منفی در سایت‌های شبکه‌های اجتماعی، صفحات شبکه های اجتماعی و برای برند های بزرگی که دنبال کنندگان زیادی دارند کاملاً متداول است.
چنین لوگو هایی طراحی های برجسته و هوشمندانه ای به حساب می آیند و از همه مهمتر به یاد ماندنی تر هستند و در نتیجه درگیری مشتری را با برند بیشتر می کنند. این سبک موجب می شود مشتریان درباره لوگو بیشتر فکر کنند و به پیام های عمیق تری از آن دست یابند و یا سعی کنند پیام پنهانی آن را درک نمایند.

 

چه نکاتی را برای طراحی یک لوگو برجسته در عصر دیجیتال باید رعایت کرد؟

لوگوی FedEx، نمونه ای ز طراحی لوگو با استفاده از فضای منفی

4- لوگو های تک خطی یا هنر خطی

این نوع طراحی لوگو در سال ۲۰۱۷ به عنوان یک طرح ابتکاری برای طراحان نسل جدید به بازار آمد. این طراحی های ساده با داشتن یک خط که معمولا با هنر گرافیک ترکیب شده است لوگو را برجسته می کند. هنر خطی در طراحی لوگو در سال های اخیر در تجارت هایی که طرفدار لوگوهای ساده هستند؛ بسیار متداول شده است.
طراحی لوگو های تک خطی با یک خط که ضخامت آن نیز تغییر نمی کند و شبیه یک سیم پیچ به شکل ها و طراحی های مختلفی در می آید شکل می گیرد. این سبک طراحی لوگو یک سبک کاملاً متمایز بین لوگو های رنگی و لوگو های تک رنگ می باشد.

5- لوگو های سبک قدیمی و وینتیج

سبک وینتیج در طراحی لوگو از سال ۲۰۱۷ شکل جدیدی به خود گرفته است و اصلی ترین دلیل استفاده از لوگو های وینتیج اثر نوستالژیک آن است که رابطه ای بین خاطرات گذشته مشتریان با برند ها برقرار می کند. این سبک طراحی حس وفاداری، اعتماد و اطمینان مشتریان را جلب خواهد کرد و دقیقا هدف طراحان لوگو و صاحبان تجارت که جلب توجه مشتریان است را به خوبی براورده می سازد. در حقیقت این نوع طراحی لوگو یک طراحی نشات گرفته از احساس است.

6- استفاده از نمادهای ساده

ایده طراحی لوگو با استفاده از نمادهای ساده به سبب تشخیص راحت تر و به یادماندنی تر بودن آن طرفداران زیادی پیدا کرده است. یک طراح لوگوی خوب همواره به دنبال سادگی و منحصر به فرد بودن است چون طراحی یک لوگوی پیچیده می تواند مخاطبین را سردرگم کند بنابراین هر چه لوگو متمایز تر و پیام آن واضح تر به مشتری منتقل شود آن برند تجاری نیز بهتر در ذهن مشتری باقی خواهد ماند.

7- استفاده از تصاویر متحرک یا گیف ها

آخرین سبکی که از سال ۲۰۱۸ وارد لوگوهای عصر دیجیتال شد؛ استفاده از تصاویر متحرک یا گیف ها بود. لوگوهایی که دارای گیف یا تصاویر متحرک هستند معمولاً در وب سایت ها برای تبلیغ و فروش بیشتر محصولات یک برند تجاری مورد استفاده قرار می گیرند.
لوگو های دارای گیف توسط طراحان گرافیکی که با تکنولوژی پیشرفته روز دنیا در عصر دیجیتال کار می کنند؛ خلق می‌شوند. این سبک اخیراً به علت جلب توجه بیشتری که در صفحات رسانه اجتماعی وب سایت هایی مانند فیس‌بوک، توییتر، پینترست و اینستاگرام جلب می‌کند؛ در بازاریابی دیجیتالی گسترش پیدا کرده است.
در حال حاضر استفاده از تکنیک گیف تقریباً در تمام لوگو های طراحی شده برای صفحات رسانه اجتماعی به منظور جلب توجه کردن مشتریان مشاهده می شود.
اخیراً در وبلاگ Designwebkit که یکی از مشهورترین وب سایت های طراحی لوگو است در خصوص استفاده از تصاویر متحرک در طراحی لوگو از سال ۲۰۱۸، بیان شده است که تصاویر متحرک می تواند توجه بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کنند و بدون نیاز به توضیحات خاصی به آنها این امکان رابدهد که تصویر کلی از آنچه شرکت قرار است به آنها بفروشد به دست بیاورند.
به همین علت استفاده از تصاویر متحرک روشی است که طراحان گرافیکی لوگو در حال حاضر به آن روی آورده اند. اگر میخواهید لوگوی شما به عنوان یک لوگوی بی نظیر که تحت تاثیر زمان قرار نمی گیرد؛ در عصر دیجیتال شناخته شود بهتر است کمی بیشتر هزینه کنید و از طراحان لوگو که خلاقیت و ابتکار بیشتری در استفاده از تصاویر متحرک برای طراحی لوگو دارند کمک بگیرید تا در صفحات اجتماعی، لوگو برجسته ای داشته باشید.

چگونه یک لوگو برجسته در عصر دیجیتال خلق کنیم؟

اگر تصمیم گرفته اید برند جدیدی را به مخاطبین معرفی کنید و هدف شما جلب توجه است؛ اولین قدم داشتن یک لوگوی پویاست که توجه هر مخاطبی را به خود جلب می کند.
لوگوی شما بخش اصلی هویت برندتان است چون اولین نشانه ای است که مشتریان فوراً با توجه به آن هویت برند شمارا تشخیص می دهند.
اگر هدف شما ساختن برندی است که توجه مخاطبین وبسایت ها را به خود جلب کند باید لوگو برجسته ای خلق کنید که در عصر دیجیتال جلب توجه کند. در این مقاله قصد داریم نکاتی را آموزش دهیم که به خلق یک لوگوی قوی و پویا در عصر دیجیتال به شما کمک خواهد کرد.

1-برای طراحی یک لوگو برجسته، مخاطبین خود را بشناسید

چون لوگو ها بخشی از بازاریابی شما را تشکیل می‌دهند شناختن مخاطبین برای طراحی یک لوگوی برجسته از اهمیت بالایی برخوردار است. شما باید مخاطبین هدف خود را تشخیص بدهید و تصمیم بگیرید که چگونه می خواهید محصولات خود یا خدماتی که ارائه می‌دهید را به آنها معرفی کنید. آیا محصولات و خدمات شما توسط تمام افراد جامعه مورد استفاده قرار می گیرد یا فقط برای قشر خاصی تولید شده است؟
پیش از اقدام به طراحی لوگوی برجسته خود در اصل دیجیتال باید تحقیقات جامعه شناسی انجام دهید و سعی کنید طراحی‌های لوگو های دیگر که مخاطبینی مشابه شما دارند را بررسی کنید.

2- اصالت و شخصیت برند خود را حفظ کنید

الهام گرفتن از لوگو های دیگر مشکلی ندارد و می تواند به شما کمک کند اما کپی برداری از لوگوی برند های تجاری که شبیه شما هستند اصلاً به نفعتان نیست. چون نه تنها موجب می شود برند شما در نظر مخاطبین یک برند فیک و تقلبی به نظر برسد بلکه آنها به برند شما به عنوان یک برند درجه دو نگاه خواهند کرد.
بهترین روش برای طراحی یک لوگوی برجسته در عصر دیجیتال حفظ اصالت و شخصیت برند خودتان است بهتر است با بررسی طراحی های مختلف سعی کنید لوگوی متفاوتی طراحی کنید که خدمات و محصولات شما را به طور برجسته به مشتریان معرفی می کند و پیام شما را به انها می رساند.

3- لوگوی پیچیده طراحی نکنید

همان طور که اشاره شد طراحی لوگو کاملا با برند شما مرتبط است درحقیقت لوگو نمادی است که تمام مخاطبین از برند شما در ذهن خود به یاد خواهند آورد. پس بهتر است مفهوم آن ساده و واضح به مشتری منتقل شود
زمانی که می خواهید یک لوگوی برجسته در عصر دیجیتال خلق کنید باید این دو نکته را به خاطر داشته باشید:
• از نماد های ساده استفاده کنید
• پیام خود را واضح مخاطب برسانید

4- فضاهای منفی را برای طراحی یک لوگو برجسته فراموش نکنید

استفاده از فضاهای منفی در لوگو های برجسته در عصر دیجیتال کاملاً زیرکانه است. شما می توانید با استفاده از فضاهای منفی، تصاویری خلق کنید که هدف شما را برآورده سازد. این روش به شما کمک می کند که یک لوگوی منحصر به فرد طراحی کنید.

۵- مفهوم لوگوی خود را درک کنید

اگر به لوگوهای مشهور مانند لوگوی FedEx نگاهی بیندازید می بینید که پیامی در پشت لوگوی برند خود پنهان کرده اند. پیکان هایی که در لوگوی فدکس در فضاهای منفی قرار گرفته نشان دهنده تحویل دادن سریع و به موقع محصولات به مقصد است. پس زمانی که لوگوی خودتان را طراحی می کنید بهتر است هدف برند خود را همواره مد نظر داشته باشید.

6- رنگ ها مهم‌ترین عناصر جلب توجه مخاطبین برای طراحی یک لوگو برجسته هستند

استفاده از رنگها اهمیت بسیار زیادی دارد. البته رنگی بودن لوگو دلیل اصلی جلب توجه آن نیست. گاهی اوقات لوگوهای سیاه و سفید و خاکستری نیز به اندازه لوگوهایی که پر از رنگ هستند؛ جلب توجه میکنند.
در صورتی که تصمیم گرفته اید چندین رنگ در لوگوی خود به کار ببرید بهتر است رنگ هایی را انتخاب کنید که با هم همخوانی داشته باشند و همچنین رنگ ها را با یک هدف خاص که برند شما را با آنها مرتبط می سازد؛ انتخاب کنید.
به عنوان مثال می توانید به لوگوی IKEA نگاهی بیندازید. این لوگو از رنگهای زرد و آبی تشکیل شده که یکدیگر را تکمیل می کنند. با استفاده از این رنگ ها ، لوگوی IKEA قوی و پویا شده به طوری که توانسته توجه مخاطبان را به خود جلب کند.
لوگوی گوگل نیز یکی از لوگوهای رنگی و معروف در جهان است. با اینکه از رنگ های بسیاری در لوگوی گوگل استفاده شده اما انتخاب آنها کاملا هوشمندانه بوده به طوریکه با مخاطب ارتباط برقرار کرده و آنها را به سمت خود جلب می کند.