لوگونومی
دسته بندی : فتوشاپ | منتشر شده در تاریخ : 1400/05/04

کار با نرم افزار فتوشاپ (Photoshop) روی تبلت ها

در این قسمت از آموزش نرم افزار فتوشاپ (Photoshop) که توسط استاد عیوض زاده به طور اختصاصی برای وب سایت لوگونومی تدریس شده به معرفی تبلت هایی می پردازیم که با استفاده از نرم افزار فتوشاپ (Photoshop) می توانید کار ویرایش تصویر را روی آنها انجام دهید.
در بین تبلت هایی که در فتوشاپ (Photoshop) یا در نرم افزار های دیگر می تواند مورد استفاده قرار بگیرد، 2 تا برند بسیار معتبر وجود دارد که در این مقاله آنها را به شما معرفی می کنیم:

•    تبلت های شرکتWacom
•    تبلت های شرکت  XP-Pen

کار با نرم افزار فتوشاپ (Photoshop) روی تبلت ها

 

این 2 شرکت، تولیدکننده تبلت های هستند که در نقاشی دیجیتال و برای کار با نرم افزار فتوشاپ (Photoshop) خیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد و دارای قلم هایی هستند که جایگزین موس شده و با استفاده از آنها می توانید حرکت دست تان را دقیقاً به نرم افزار و به سطح صفحه منتقل کنید.

تبلت های شرکت Wacom

تبلت های شرکت Wacom، چند مدل دارد:
•    مدل هایی که خودشان به صورت مستقیم تبلت هستند 
•    مدل هایی که به کامپیوتر وصل می شوند و مانیتور دارند 
•    مدل هایی که روی کاغذ یا روی سطح صفحه به صورت غیرمستقیم استفاده می شوند

کار با نرم افزار فتوشاپ (Photoshop) روی تبلت ها

این تبلت ها، 3 سایز مختلف دارند که می‌توانید بسته به نوع کارتان، سایزی را انتخاب کرده و برای کار با فتوشاپ (Photoshop) روی تبلت مورد استفاده قرار بدهید.

کار با نرم افزار فتوشاپ (Photoshop) روی تبلت ها

برای مثال اگر از سایزهای کوچکتر بخواهیم استفاده کنیم، سایزهای Wacom Intuos pro که A6 و A5 و A4 را دارد و 2 سایز کوچکتر که پرتابل است و با خودتان می توانید به جاهای دیگر منتقل کنید و مورد استفاده قرار بدهید.

فیچر های کار با فتوشاپ (Photoshop) روی تبلت های Wacom

در مورد وکام پرو باید این توضیح را بدهیم که تبلت های ساخت این شرکت، دارای فیچرهای است که در سمت چپ تبلت - حتی برای کسانی که دست چپ هستند در سمت راست -  قرار گرفته و دکمه هایی دارد که این دکمه ها را می توانید به عنوان آلت، کنترل یا دکمه های ترکیبی استفاده کنید.

کار با نرم افزار فتوشاپ (Photoshop) روی تبلت ها

در پشت این تبلت یک دکمه گرد قرار گرفته که می‌تواند برای زوم این و زوم اوت کردن استفاده کنید.
برای کار با فتوشاپ (Photoshop) روی این تبلت ها به راحتی می توانید از قلم تعبیه شده برای آنها استفاده کنید. نوک این قلم، به مرور زمان ساییده می شود اما می توانید آن را عوض کنید.
این قلم ها دارای قابلیت Pressure sensitive یا همان حساسیت نسبت به فشار هستند.
از آنجاییکه، در نرم افزارهای ویرایش تصویر مثل فتوشاپ (Photoshop)، ۹۰ درصد فیچرهای مربوط به براش یا هر آنچه مربوط به ابزارهای ویرایشی در فتوشاپ (Photoshop) می شود، وابستگی مستقیم به این ابزارها دارد، اگر بتوانید این مدل تبلت ها را تهیه کنید، راندمان کارتان به طور قابل توجهی افزایش می دهد.

تبلت های شرکت XP-Pen

ایکس پی پن هم شرکت دیگری است که بعدها در کنار وکام قرار گرفت و تبلت های متنوعی را برای کار ویرایش تصاویر با فتوشاپ (Photoshop) و سایر نرم افزار ها وارد بازار کرد.

کار با نرم افزار فتوشاپ (Photoshop) روی تبلت ها

این شرکت هم محصولات متنوعی دارد که با همان مشخصات وکام کار می کنند فقط نکته ای که دارد این است که از نظر کارایی و قیمتی یک مقدار از شرکت وکام پایین‌تر است ولی از نظر عملکرد در نرم افزار فتوشاپ (Photoshop) همان حالت ها را ایجاد می کند. 

کار با فتوشاپ (Photoshop) و استفاده از قلم روی تبلت 

فرض کنید بخواهید از ابزار براش در فتوشاپ (Photoshop) استفاده کنید. با استفاده از قلم، اگر قسمت حساسیت به فشار قلم را در فتوشاپ (Photoshop) فعال کنید، فشار دست تان روی قلم، باعث می شود که خطوط باریک‌تر و پهنتری با رنگ متفاوت داشته باشید.

کار با نرم افزار فتوشاپ (Photoshop) روی تبلت ها

این حساسیت به فشار دست که فقط با قلم امکان ایجاد آن وجود دارد، برای کارهای مربوط به نقاشی دیجیتال، طراحی لوگو، تصویر سازی یا اسکچ زدن بسیار کاربردی است.

کار با نرم افزار فتوشاپ (Photoshop) روی تبلت ها

قلم و دکمه Shift

اگر دکمه شیفت (shift) را نگه داریم و در یک نقطه کلیک کنیم، با کلیک های متعدد می توانیم شکل هندسی را ترسیم کنیم که حرکت بسیار جالبی است.

کار با نرم افزار فتوشاپ (Photoshop) روی تبلت ها

اگر دکمه شیفت (shift) را نگه دارید، می توانیم به هر جهتی که بخواهیم خط صاف ترسیم کنیم و به همین ترتیب می توانم شکل هندسی خیلی سریعی را رسم کنیم.

کار با نرم افزار فتوشاپ (Photoshop) روی تبلت ها

حتی می توانیم به حالت زاویه دار خطوطی را رسم کنیم و یا در هنگام حرکت با قلم و کار با فتوشاپ (Photoshop) روی صفحه تبلت، دکمه شیفت (shift) را نگه داریم تا دوباره خطوط صاف رسم شود.

کار با نرم افزار فتوشاپ (Photoshop) روی تبلت ها

فیچر حساسیت به فشار قلم روی صفحه

اگر گزینه حساسیت به فشار قلم برای تبلت در فتوشاپ (Photoshop) غیرفعال شود، همان طور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، حالت فلو هنگام رسم خطوط با قلم از بین می رود. فقط خطوط با فشار دست، پهن و باریک می شوند اما رنگ آنها تغییری نمی کند.

کار با نرم افزار فتوشاپ (Photoshop) روی تبلت ها

مزایای استفاده از قلم تبلت در فوتوشاپ

حین کار با فتوشاپ (Photoshop) در تبلت می توانیم از ابزارهای ویرایشی استفاده کنیم که در اینجا، قلم تبلت کارایی زیادی خواهد داشت. 
مزیت قلم تبلت حین کار با فتوشاپ (Photoshop) نسبت به موس این است که وقتی شما با موس از این روش استفاده می کنید، هیچ گونه حساسیتی به میزان فشاری که به دکمه موس وارد می کنید ندارد و نمی توانید از طریق، میزان تغییرات ایجاد شده روی تصویر را با موس کنترل کنید.
 حتی اگر گزینه حساسیت به فشار دست نیز فعال باشد، هیچ تاثیری در کار شما با موس روی صفحه فتوشاپ (Photoshop) نخواهد داشت.
ولی وقتی که از تبلت استفاده می کنم، فشار دست را می توانم کنترل کنم و خط باریک یا خط پهن را با میزان فشاری که به قلم وارد می آورم، ایجاد کنم.
این قابلیت در ابزارهای ویرایشی فتوشاپ (Photoshop) ، مثل Spot Healing Brush Tool زمانی که شما بخواهید بخشی از تصویر را اصلاح کنید، خود را بهتر نشان می دهد.

کار با نرم افزار فتوشاپ (Photoshop) روی تبلت ها

همان طور که در تصویر زیر مشاهده می کنید وقتی که دست به آرام کشیده می شود می‌تواند بخش هایی از تصویر را با قبلیت Content Over بسیار ظریف تر حذف کند و هیچ ردی از خود به جا نگذارد.
در صورتیکه اگر از موس استفاده کنیم با سایز خیلی بزرگی این کار را انجام می‌دهد ولی رد پای آن دیده می شود.

کار با نرم افزار فتوشاپ (Photoshop) روی تبلت ها

با استفاده از قلم تبلت به راحتی می توانیم فشار دست را کنترل کنیم و همان کار با موس انجام بشود، شاید به این ظرافت نتیجه مورد نظر ما را ایجاد نکند.
ظرافت ویرایش تصویر با قلم تبلت را می توانید در ویدئوی آموزشی Working with tablet در فتوشاپ (Photoshop) بهتر مشاهده کنید.

لینک ویدئوی آموزشی کار با نرم افزار فتوشاپ (Photoshop) روی تبلت ها

با قابلیت های دیگر تبلت ها و کار با فتوشاپ (Photoshop) روی آنها، در جلسات بعدی آموزشی بیشتر آشنا خواهید شد. در بخش‌های بعدی که به معرفی ابزارهای ویرایشی خواهیم پرداخت و در مورد عملکرد تبلت بیشتر صحبت خواهیم کرد، همراه ما در سایت لوگونومی باشید.