لوگونومی
دسته بندی : لوگو | منتشر شده در تاریخ : 1400/01/30

5 ایده برای طراحی لوگو مهندسی عمران

طراحی لوگو مهندسی عمران یکی از موضوعاتی است که امروزه تبدیل به دغدغه شرکت های مهندسی عمران شده است. همان طور که می دانید هر فرد یا هر شرکتی که در یک زمینه خاص فعالیت می کند، بهتر است لوگو و یا همان آرم مخصوص به خود را داشته باشد تا بهتر بتواند در ضمیر ناخودآگاه مخاطبانش ثبت شود. 
طراحی لوگو مهندسی به ویژه مهندسی عمران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و حتی اهمیت بیشتری نیز نسبت به دیگر رشته ها دارد. در ادامه مطلب هم در خصوص ماهیت مهندسی عمران و هم در مورد چند نمونه از انواع لوگو مهندسی عمران با یکدیگر به صحبت خواهیم پرداخت تا بدانیم یک لوگو مهندسی عمران چه ویژگی هایی را لازم دارد؟

مهندسی عمران

از قرن هجدهم تاکنون برا ساخت ساختمان ها، پل ها، سدها، جاده ها و...نیاز به افراد خبره و ماهری بود که نحوه پیشرفت کار و همچنین نوع ساخت و ساز سازه را مورد بررسی قرار دهند تا سازه مذکور در عرض مدت کوتاهی به دلیل بلایای طبیعی همچون سیل، زلزله و...تخریب نشود. به این سرپرستان و ناظران، مهندسان عمران گفته می شود که هم اکنون نیز در تمام کشورهای دنیا مشغول به فعالیت هستند. 
در ابتدا به دلیل کم بودن مهندسان عمران نیازی نبود تا افراد به دنبال معرفی خود به دیگران و حتی دولت باشند، اما امروزه موضوع نسبت به دو الی سه قرن گذشته بسیار متفاوت شده و بازار رقابت در تمام رشته ها و مشاغل بسیار داغ شده است؛ به همین دلیل هر مهندس عمران یا هر شرکت مهندسی عمران باید لوگو مهندسی عمران مخصوص به خود را داشته باشد، به همین دلیل اگر شما هم نیاز به چنین لوگویی دارید بهتر است به مواردی که در ادامه بیان می شوند، دقت کنید تا متوجه شوید چه مولفه هایی را باید در خصوص طراحی لوگو مخصوص به خودتان در نظر داشته باشید. 

5 ایده برای طراحی لوگو مهندسی عمران

طرح لایه باز و ویژگی های آن

پیش از شروع بیان نمونه لوگو مهندسی عمران بهتر است با موضوعی به نام طرح لایه باز و  همچنین یک الی دو ویژگی آن آشنا شوید. بسیاری از اوقات ممکن است طراح، برای طراحی لوگو مهندسی عمران شما از طرح لایه باز استفاده کند، اما این اصطلاح به چه معنا است؟ طرح لایه باز به طرحی گفته می شود که هر کسی می تواند تمام مولفه ها و فاکتورهای موجود در آن طرح را تغییر داده و آن طور که خودش تمایل دارد از ابتدا طراحی کند. در واقع در این نوع از طرح شما می تواند پایه و اساس طراحی لوگو را نگه داشته و جزئیات موجود در آن را با توجه به نیاز خود تغییر دهید. 
معمولا طراحان لوگو طرح لایه باز از نرم افزار فتوشاپ با فرمت PSD یا نرم افزار ایلاستریتور با فرمت Ai استفاده می کنند تا هم کار خودشان و هم کار دیگر دوستانشان را راحت کنند و در مواقع لزوم بتوانند طرح لوگو را تغییر دهند. 
همان طور که گفته شد در لوگوهایی با طرح باز حتی طراحی لوگو جدید نیز بسیار ساده تر است، زیرا شما به عنوان یک طراح می توانید طرحی را که شباهت نزدیکی با طرح انتزاعی ذهن شما دارد را انتخاب کرده و مولفه های ظاهری و جزئیاتش را تغییر دهید. این روش بیشتر برای شرکت های تبلیغاتی و طراحان برند کاربرد دارد که روزانه نیاز به طراحی و تولید تعداد تقریبا زیادی از لوگو هستند. 

5 ایده برای طراحی لوگو مهندسی عمران

1. لوگو مهندسی عمران دنیاکو

اگر به لوگو این شرکت توجه کنید متوجه خواهید شد که از طرح لایه باز برای طراحی آن استفاده شده است. چند نکته مهم در خصوص این طراحی وجود دارد که باعث شده تا این لوگو مختص مهندسی عمران و..شود:

    دو رنگ بودن:

در این لوگو از دو رنگ نارنجی و مشکی استفاده شده است که هم باعث جلب نظر مخاطب به سمت لوگو می شود و هم به نحوی این دو رنگ با یکدیگر ترکیب شده اند که از جدیت موضوع کاهش نیابد. 

    علامت:

مورد دوم علامتی است که در کنار نام شرکت آورده شده است و به شکل یک چرخ دنده با چند ساختمان در داخلش نشان داده می شود. این ساختمان ها نماد ساختمان سازی و چرخ دنده نیز نماد کلی از عمران و سازندگی است. 

    ذکر نام شرکت:

در پایین لوگو با فونتی کاملا واضح و رسا عبارت "شرکت مهندسی ساختمان" با دو زبان فارسی و انگلیسی نوشته شده است که درک مخاطب از نام شرکت را بسیار ساده تر کرده و به او می فهماند که لوگو مذکور مربوط به کدام یک از دسته های مشاغل است. 
 

5 ایده برای طراحی لوگو مهندسی عمران

 

2. لوگو شرکت RETROFIT

در واقع شرکت رتروفیت یک شرکت معتبر در زمینه کاهش وزن و لاغری افراد در شهر شیکاگو است؛ از آن جایی که این شرکت بسیار پر آوازه و مشهور است و در زمینه ساختن بدن انسان ها فعالیت می کند، بسیاری از شرکت های ساختمان سازی نیز سعی کرده اند تا با استفاده از لوگو این شرکت و نفوذ در ضمیر ناخودآگاه افراد، خود را در بازار ساختمان سازی و عمران مشهور کنند. 
اگر به لوگو مهندسی عمران به سبک رتروفیت توجه کنید متوجه می شوید که تنها با استفاده از چند لوگو ساده و رنگارنگ، شی مکعب مستطیلی به شکل ساختمان را طراحی کرده اند که در پس زمینه ای سیاهرنگ قرار گرفته و جلوه ویژه ای پیدا کرده است. سادگی و در عین حال جذابیت لوگو به دلیل رنگ های مختلفش باعث جلب نظر مشتریان می شود که می تواند همین دو مولفه به ظاهر ساده باعث ماندگاری لوگو و نام شما در بازار عمران و ساختمان سازی گردد. 
 

5 ایده برای طراحی لوگو مهندسی عمران

 

3. طراحی لوگو MOUNTAIN BUILDING

سومین مورد مربوط به یکی دیگر از انواع لوگو مهندسی عمران شرکت های خارجی ساختمان سازی می شود. اگر به لوگو به دقت نگاه کنید متوجه تلفیق بسیار ظریف و نامحسوس طرح یک کوه، قله کوه و یک گونیا می شوید. نام شرکت از نام کوهستان گرفته شده است و یک شرکت ساختمان سازی است، بنابراین به کار بردن این نمادها در طراحی لوگو مهندسی عمران این شرکت کاری کاملا عاقلانه و جذاب است. 
استفاده از دو رنگ سفید و مشکی باعث شده است تا مخاطب توجه بیشتری را به لوگو نشان دهد و جزئیات آن را بیشتر درک کند. گونیا یکی از ابزارهای اصلی کار مهندسان عمران است که در طراحی این لوگو سعی شده تا از آن به عنوان پایه طراحی استفاده شود. 
ذکر نام شرکت نیز در پایین لوگو طرح شده با فونتی کاملا خوانا باعث می شود تا ذهن مخاطب درگیر خواندن نام شرکت نشود که این یعنی نسبت به لوگو شما حس بهتری خواهد داشت، زیرا غالبا مردم در هنگام مشاهده یک لوگو زمانی حدود 10 الی 15 ثانیه را صرف دیدن لوگو می کنند و اگر در لوگو متوجه چیزی نشوند، حس آشوب ذهنی پیدا خواهند کرد و مطمئنا این موضوع چیزی نیست که شما به دنبال آن باشید. 

 

5 ایده برای طراحی لوگو مهندسی عمران

 

4. طراحی لوگو HOUSE HOLD

چهارمین مورد مختص یک شرکت نوسازی خانه است که باز هم در حیطه طراحی لوگو مهندسی عمران قرار می گیرد. پس زمینه این لوگو به انتخاب مشتری به رنگ خردلی است و طرح اصلی را با رنگ سیاه انجام داده اند. شاید در نگاه اول ترکیب این دو رنگ و تناژی که خردلی دارد، زیاد جالب به نظر نرسد، اما اگر کمی بیشتر توجه کنید متوجه می شوید که سادگی و همین رنگ خردلی باعث می شوند تا این لوگو مهندسی عمران بسیار جذاب به نظر برسد. 
در لوگو مذکور فردی نشان داده می شود که خانه ای را بر روی دستانش نگه داشته است و از آنجایی که این شرکت نیز در زمینه نو سازی، مرمت و نگهداری از سازه ها فعالیت می کند، لوگو طراحی شده به صورت کامل می تواند مفهوم اصلی را منتقل سازد. اگر کمی بیشتر به لوگو توجه کنید متوجه می شوید که در این آرم نیز از فونتی کاملا واضح برای نوشتن نام شرکت در پایین آرم استفاده کرده اند. 
بنابراین فراموش نکنید که واضح بودن فونت نوشتاری و پرهیز از هرگونه استفاده از فونت های پیچیده یکی از اصول طراحی لوگو مهندسی عمران محسوب می شود.  

 

5 ایده برای طراحی لوگو مهندسی عمران

 

5. طراحی لوگو FINCLAD

اگر به لوگو مورد نظر توجه کنید، اولین چیزی که توجه شما را به خودش جلب می کند طرح آجر و پنجره ای است که در این لوگو استفاده شده است و یادآور ساختمان سازی و مهندسی عمران است. مورد دوم که بسیار مهم است رنگ قرمز غالبی است که پس زمینه لوگو را ساخته است. قرمز بودن کل پس زمینه باعث شده است تا هم نام شرکت و هم طرحی که برای آن انتخاب شده است بسیار بهتر به چشم بیاید. 

سخن پایانی

در خصوص موارد زیادی که در طراحی لوگو مهندسی عمران نقش دارند صحبت کردیم. چند مورد از مهم ترین و معروف ترین لوگوهای طراحی شده را نیز برایتان به وضوح شرح دادیم و مولفه های موثر در زیبایی آن ها را مشخص کردیم. به بیان ساده چند مولفه بسیار تاثیر گذار در طراحی انواع لوگو مهندسی عمران وجود دارد که عبارت هستند از: رنگ لوگو، ترکیب رنگ های مختلف، شکلی که در طراحی لوگو از آن استفاده می شود، فونتی که برای نوشتن نام شرکت استفاده می کنند، نوشتن یا ننوشتن نام شرکت، پیچیده بودن یا ساده بودن طراحی، مرتبط بودن لوگو طراحی شده با زمینه کاری شرکت و...
موارد مطرح شده همگی جز مولفه های بسیار مهمی هستند که اگر در نظر گرفته نشوند، به احتمال زیاد باعث افت تاثیر گذاری لوگو مهندسی عمران می شوند، بنابراین چه به عنوان یک طراح مشغول فعالیت هستید، چه به عنوان صاحب شرکت نیاز به یک لوگو مهندسی عمران دارید، بهتر است نکات ذکر شده را به دقت رعایت کنید و مورد توجه قرار دهید.