طراحی لوگو اسم به سبک مونوگرام که در آن از چند حرف به شکل اختصاری استفاده می شود نه فقط برای شرکت ها بلکه برای اهداف شخصی نیز بسیار مناسب است. مونوگرام ها کاربرد گسترده ای در ساخت لوگو شرکت های تجاری و حتی زندگی روزمره مثل چاپ کردن حرف اول اسم عروس و داماد روی کارت عروسی پیدا کرده اند.
به آرم های استفاده شده توسط Louis Vuitton، Chanel یا Givenchy فکر کنید. در این لوگوها و بسیاری از مارک های دیگر از سبک مونوگرام به عنوان نماد سازمانی استفاده شده است.
برای طراحی لوگو اسم به سبک مونوگرام بهتر است راهنمای ما را در مورد چگونگی استفاده از این نماد گرافیکی قوی برای تقویت هویت بصری برند خود بخوانید.
مونوگرام چیست؟
مونوگرام سبک خاصی از طراحی لوگو اسم است که معمولاً یک تا سه حرف را در خود جای داده که به شکل خلاقانه ای طراحی شده و در کنار هم قرار گرفته اند. حروف اختصاری که برای ساخت لوگو مونوگرام انتخاب می شوند معمولا حروف اول نام شرکت تجاری یا اسامی اشخاص هستند.
چه مشاغلی می توانند از مونوگرام بهره مند شوند؟
طراحی لوگو اسم به سبک مونوگرام محدودیت خاصی ندارد. همانطور که اشاره کردیم تمام شرکت های تجاری و حتی اشخاص می توانند از چند حرف اختصاری برای طراحی لوگو حرفه ای خود به سبک مونوگرام استفاده کنند.
اما مونوگرام ها بیشترین کاربرد را برای طراحی لوگو شرکت های تجاری دارند که:
نام تجاری آنها از دو یا چند کلمه تشکیل شده است
برندهایی که نام آنها متشکل از چند کلمه باشد به راحتی با انتخاب حرف اول هر کلمه می توانند مونوگرام خاص خود را به عنوان لوگو شرکت طراحی کنند. برخی از نمونه های طراحی لوگو اسم به سبک مونوگرام شامل
• ایو سن لورن (YSL)
• هیولت-پاکارد (HP)
• هنس و موریتس (H&M)
که مخاطبین با مشاهده حروف اول نام برند آنها در لوگو، به راحتی نام کامل برند را به خاطر می آورند.
نام شرکت آنها بسیار طولانی است
طراحی لوگو اسم به سبک مونوگرام بهترین روش برای به یادماندنی کردن اسم شرکت هایی است که بسیار طولانی هستند.
به عنوان مثال لوگوی دو شرکت ناسا و بی بی سی را در نظر بگیرید و با اسامی آنها مقایسه کنید:
(National Aeronautics and Space Administration (NASA
(British Broadcasting Corporation (BBC
مونوگرام نه تنها ارتباط چشمی مخاطب با برند شما را ساده می کند، بلکه فرصتی عالی برای نشان دادن جنبه خلاقیت شماست. اگر کمی خلاقیت داشته باشید به راحتی می توانید حروف را به شکلی طراحی کنید که نمایانگر حرفه شما نیز باشند.
مشاهده مونوگرام هایی نظیر ارکستر سمفونیک لندن که سه حرف اول نام خود را به تصویر یک رهبر ارکستر تبدیل کرده می تواند به شما برای طراحی لوگو اسم خود به سبک مونوگرام ایده های جالبی بدهد:
شرکت های تجاری که در حال رشد و گسترش هستند
طراحی لوگو اسم به سبک مونوگرام می تواند برای استارتاپ ها، به یک نماد شناسایی ماندگار تبدیل شود. سادگی و اختصار لوگو مونوگرام بهترین راه برای افزایش شناخت از برند شماست.
شرکت هایی که تجارت خانوادگی دارند
طراحی لوگو اسم به سبک مونوگرام برای مارک هایی مانند Louis Vuitton و Rolls-Royce که پیشینه خانوادگی و تاریخچه آنها را نیز نشان می دهد، گزینه ایده آلی است.
آرم تجاری که در حال ورود به یک بازار جهانی است
طراحی آرم های تجاری که محصولات و خدمات خود را به صورت بین المللی عرضه می کنند، باید به گونه ای باشد که توسط مخاطبین در هر کشوری به راحتی به خاطر سپرده شود. به عنوان مثال:
• موزه ویکتوریا و آلبرت V&A
• Life's Good - LG
برندهایی که می خواهند طراحی لوگو برجسته داشته باشند
ارائه یک نماد گرافیکی به عنوان لوگو اسم باید هوشمندانه و زیرکانه باشد. چه سبکی از لوگو می تواند بهتر از مونوگرام این دو مزیت را داشته باشد؟ مونوگرام کاملا هوشمندانه نام برند تجاری را به یاد ماندنی کرده و به طور زیرکانه با طراحی منحصر به فرد خود، پیوندی عمیق با مخاطبان ایجاد می کند.
کاربردهای طراحی لوگو اسم به سبک مونوگرام
به لطف ماهیت همه کاره بودن، مونوگرام هم برای آرم های تجاری و هم برای اهداف شخصی مناسب است. طراحی لوگو اسم به سبک مونوگرام در بهبود تصویر شرکت شما و به همان اندازه برای طراحی اسامی روی هدایا یا کارت های عروسی جذابیت دارد.
ما کاربردهای مختلف استفاده از مونوگرام را در زیر لیست کرده ایم تا گزینه ای را که متناسب با نیاز شماست، انتخاب کنید!
طراحی لوگو اسم به عنوان آرم تجاری
شرکت ها از مونوگرام برای برجسته سازی نام برند خود در پلتفرم های مختلف و همچنین جلب توجه مخاطبان هدف خود استفاده می کنند. اگر در انتخاب سبک طراحی لوگو تردید دارید، به این فکر کنید که با طراحی لوگو اسم به سبک مونوگرام، مخاطبین با دیدن آرم شما به خوبی نام برندتان را به ذهن می سپارند.
مهم نیست از لوگو خود در چه پلتفرمی استفاده می کنید، مونوگرام به راحتی با مخاطبین هدف شما ارتباط برقرار می کند. مهمترین کاربردهای مونوگرام در پلتفرم های زیر است:
• آنلاین: وب سایت، تصاویر نمایه، تصاویر روی جلد، امضاهای ایمیل، آیکون اپلیکشن موبایل، فیوآیکون (نماد کوچکی که مخفف وب سایت شما در برگه مرورگر است).
• تبلیغات بزرگ: بیلبوردها، تابلوها.
• محصولات: بسته بندی، برچسب، لوازم جانبی.
• تبلیغات چاپی: کارت های ویزیت، دفترچه یادداشت، سربرگ، تقویم، پاکت، کارت پستال، عکس برگردان (تصویری چاپ شده که می تواند به سطح دیگری منتقل شود).
• محصولات مارک دار: کیف، تی شرت، کلاه بیس بال، آهن ربا، قاب گوشی های هوشمند.
طراحی مونوگرام برای جشن ها و هدایا
از مونوگرام ها می توان برای اختصاص دادن هدایا در جشن ها و مراسمی مانند عروسی، تولد ها، جشن فارغ التحصیلی دانشگاه، روز مادر، کریسمس و بسیاری دیگر از جشن ها استفاده کرد. مونوگرام روشی عالی و بی نظیر برای شخصی سازی هدیه است.
اگر برای اهداف شخصی از مونوگرام استفاده می کنید، می توانید طرح های پیچیده تری را که در آن از اشکال منحنی، دایره و سایر عناصر عجیب و غریب استفاده شده، به کار ببرید. اما در طراحی لوگو اسم به سبک مونوگرام به خاطر داشته باشید که سادگی حرف اول را می زند.
تبلیغات با مونوگرام
از مونوگرام ها حتی می توانید روی لباس (به عنوان مثال روی آستین یا یقه پیراهن)، آویزها، انگشترها، لیوان های نوشیدنی، بشقاب ها، جلد کتاب، دفترچه یادداشت، خودکار و ...برای تبلیغ استفاده کنید.
چند نمونه از مونوگرام هایی که برای اهداف شخصی طراحی شده را با هم ببینیم:
• کارت دعوت عروسی
منبع: توسط بیلی سالیوان
• جعبه هدیه
منبع: توسط Type08 آلن پاولوویچ
چند نمونه از مونوگرام هایی که برای اهداف تجاری طراحی شده را با هم ببینیم:
منبع: توسط آیزاک LeFever
منبع: توسط Jeroen van Eerden
منبع: توسط Yevdokimov
منبع: توسط آنتونیو کالوینو
منبع: توسط وادیم کارازان
منبع: توسط Type08 آلن پاولوویچ
منبع: توسط بن دیدیه
منبع: توسط آنتونیو کالوینو
منبع: توسط کاخا کاخادزن
منبع: توسط یوری کارتاشف
منبع: توسط Logo Designer، ویک بن
منبع: توسط سرخان رضازاده
منبع: توسط استوان رودیچ
به دنبال کاربردهای غیر متعارف مونوگرام هستید؟
شاید تعجب کنید اما مونوگرام ها تقریبا برای همه نوع تبلیغی استفاه می شوند. اگر با دقت به اطراف تان نگاه کنید حتما چند نمونه از این مونوگرام ها را می بینید:
• گلدوزی روی یقه لباس
• چاپ روی کلاه
• منجوق دوزی و پولک دوزی روی رومیزی ها
• کنده کاری چوب قاب عکس
• بسته بندی مواد غذایی
3 روش هوشمند برای طراحی لوگو اسم به سبک مونوگرام سفارشی
1.نرم افزار تحت وب Logaster
با استفاده از Logaster در چند کلیک یک مونوگرام زیبا خلق کنید:
• نام شرکت خود را وارد کنید
• صنعت خود را انتخاب کنید
• روی گزینه "Create" کلیک کنید
این لوگوساز تحت وب چندین طرح زیبا به شما پیشنهاد می دهد که می توانید هرکدام را که بیشتر دوست دارید انتخاب کرده و ویرایش کنید.
برای طراحی لوگو اسم حرفه ای، رنگ بندی مناسب را انتخاب کنید. در صورت تمایل سایه ها و قلم های مونوگرام خود را تغییر دهید و همچنین اجزا مختلف آرم خود را به درستی کنار هم بچینید.
در نهایت، لوگو را دانلود کرده و نحوه نمایش مونوگرام خود را در پلتفرم های مختلف (سربرگ، تابلو تبلیغات، کارت ویزیت) امتحان کنید.
با لوگوساز آنلاین Logoaster می توانید با وارد کردن نام تجاری برندتان، در عرض چند دقیقه آرم خود را به صورت رایگان خلق کنید.
2. Adobe Illustrator
آیا می خواهید یک مونوگرام منحصر به فرد بسازید؟ پس Adobe Illustrator بهترین انتخاب شماست! این نرم افزار شگفت انگیز همراه با ابزارهایی برای طراحی آثار هنری خلاقانه به شما کمک می کند که با استفاده از ابزارهای متنوع طراحی آرم خود را شروع کنید.
ابزارهای Fontfabric، Dafont، برای پیدا کردن حروف مونوگرام با طرح مناسب و Flaticon یا Freepik برای طراحی تصاویر و سایر عناصر گرافیکی به شما اجازه می دهد که مونوگرام خود را سفارشی کنید.
3. Microsoft Word
مایکروسافت ورد برای کسانی که مهارت چندانی برای طراحی لوگو اسم ندارند و قصد دارند یک مونوگرام ساده طراحی کنند، گزینه ایده آلی است. ساختن مونوگرام در Word با وجود هزاران فونت متنوع که می توانید به آن افکت ها و طرح های مختلفی بدهید، کار چندان سختی نیست. فقط کافی است کمی خلاقیت داشته باشید.
نحوه طراحی مونوگرام: 5 نکته مفید
1.به یک طراحی مینیمالیستی پایبند باشید.
اصلی ترین نکته در طراحل لوگو اسم به سبک مونوگرام حفظ سادگی آن است. پس، طرح تان را با عناصر و رنگ های زیاد شلوغ نکنید. به خاطر داشته باشید بیش از هر چیز دیگری، طراحی شما باید کاملا خوانا و واضح باشد.
2. اشکال مختلف را در طراحی لوگو امتحان کنید.
نحوه چیدمان حروف در طراحی مونوگرام می تواند احساسات مختلفی را به مخاطب منتقل کند. استفاده از چیدمان افقی، عمودی یا آینه مانند را در نظر بگیرید یا تخیل خود را به کار بیندازید تا به لوگو مناسب خود برسید!
3. فونت لوگو را به درستی انتخاب کنید.
وقتی صحبت از مونوگرام می شود، تایپوگرافی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. وظیفه شما یافتن حروف مناسبی است که نشان دهنده هویت برند شما باشد و با مخاطبان هدف ارتباط برقرار کند.
فونت های دست نویس به معنای ظرافت و صمیمیت هستند درحالیکه انواع فونت Serif حس احترام و صداقت را منتقل می کنند.
در نهایت به این نکته توجه داشته باشید که طراحی لوگو اسم به سبک مونوگرام باید به نحوی باشد که در هر سایزی به راحتی تشخیص داده شود و خوانا باشد.
4. روی رنگ های هر حرف در مونوگرام کار کنید.
در انتخاب رنگ های مونوگرام بیش از حد زیاده روی نکنید. معمولا انتخاب بیش از دو سایه رنگ منطقی نیست. قبل از انتخاب رنگ، حتماً در مورد روانشناسی رنگ ها در لوگو اطلاعات بیشتری کسب کنید.
اگر به مونوگرام برندهای معروف توجه کنید می توانید از ترکیب رنگ آنها الهام بگیرید. اما درنهایت این خود شما هستید که باید رنگ های متمایز و جذابی برای طراحی لوگو اسم خود در نظر بگیرید تا طراحی آرم تجاری تان شبیه به سایر رقبا نباشد.
5. پارامترهای فنی را در نظر بگیرید.
به یاد داشته باشید که نماد خود را در دو قالب وکتور و رستار ذخیره کنید. به این ترتیب، شما می توانید طراحی خود را بدون به خطر انداختن کیفیت آن، مقیاس بندی کنید و آن را در انواع مختلف تبلیغات و بازاریابی های دیجیتالی یا چاپی به کار ببرید.
جمع بندی
مونوگرام یک لوگو خلاقانه و زیبا است که می توانید از آن به عنوان طرحی قدرتمند برای پروژه های تجاری و شخصی خود استفاده کنید. نگاه به این نماد گرافیکی مانند خواندن یک داستان جذاب در مورد نام تجاری شما، ارزش ها و اهداف آن است. با کمی حوصله و تخیل، می توانید یک مونوگرام حرفه ای را با لوگوسازهای آن لاین یا نرم افزارهای طراحی لوگو بسازید. نکته اصلی این است که ذهن خود را نسبت به ایده های خلاقانه و جسورانه باز نگه دارید!
طراحی لوگو اسم به سبک مونوگرام برای تمامی برندهای تجاری می تواند ایده آل باشد چون علاوه بر اینکه به خوبی با مخاطب ارتباط برقرار می کند، نام برند تجاری را نیز ماندگار می سازد. اکثر برندهای مشهور که برای طراحی لوگو اسم خود، سبک مونوگرام را انتخاب کرده اند، در بازاریابی و برندسازی خود نیز موفق بوده اند.