لوگونومی
دسته بندی : لوگوتایپ | منتشر شده در تاریخ : 1399/12/27

طراحی لوگوی حرف T

طراحی لوگو حرف T، مبحثی بسیار گسترده و همچنین دارای مطالب عمقی و مفهومی است. آیا می دانید چگونه طراحان لوگو و برند سازان به مفهومی که می خواهند در طراحی لوگو خود دست پیدا می کنند؟ آیا طراحی لوگو برای هر یک از حروف موجود در الفبا متفاوت است؟ 
این موارد و سوالات دیگری همچون طراحی لوگو حرف T که بحث اصلی امروز ما به حساب می آید را در ادامه بررسی می کنیم و تا جایی که می توانیم به سوالات شما در خصوص طراحی لوگو پاسخ خواهیم داد. 
به منظور آن که بهتر بتوانیم در خصوص طراحی لوگو حرف T اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم، می خواهیم تا با ذکر چند مثال و بررسی چند نمونه لوگو برند معروف که حرف T را در داخل خود جای داده اند، شروع کنیم. 

1-طراحی لوگو حرف T در آرم TISSOT

شرکت TISSOT بر خلاف بسیاری دیگر از رقیبان خود، لوگو ساعت هایی که می سازد را متشکل از یک پالت سه رنگ کرده است که با کشور مبدا ارتباط خاصی هم دارد. می توانید تاریخچه نام تجاری این شرکت را در سال 1853 یعنی در حدود 170 سال پیش جستجو کنید. برند TISSOT در آن سال ها توسط فردی به نام "چارلز فلیسین تیسوت" و پسرش تاسیس شد. امروزه تعداد نمایندگی های این شرکت در سرتاسر دنیا از 16 هزار مورد هم فراتر رفته است. در ادامه طراحی لوگو حرف T در لوگو شرکت TISSOT را از جنبه های مختلفی همچون فونت لوگو، رنگ لوگو و... مورد بررسی قرار می دهیم. 
احتمالا در نسخه اولیه لوگو این شرکت حرف “T” با نوشتار دست خطی نوشته شده بوده است که لوگو محبوبی نیز به شمار می رفته است. لوگو بعدی لوگویی بود که در بالای آرم مورد نظر یک مربع قرار گرفت و حرف T را داخل آن قرار دادند. در حین این که این لوگو در حال گسترش به ورای مرزهای داخلی و ورود به دنیای بین الملل بود، لوگو آن باز هم تغییر پیدا کرد و به نحوی طراحی شد که از حروف “SWISS” در ساخت آن استفاده کردند. 
در حال حاضر طراحی این لوگو باز هم تغییر پیدا کرده است، به گونه ای که به جای نام حروف کلمه SWISS در آن از یک مربع با زمینه قرمز و یک صلیب سفید در میانش استفاده می کنند. 

فونت لوگو TISSOT

در خصوص فونتی که برای ساخت لوگو و طراحی لوگو حرف T استفاده می شود باید بدانید که فونت خاصی نیاز نیست، زیرا فونت مورد استفاده در لوگو اصلی بولد شده بوده و از نوع grotesque sans شریف است. این فونت توسط گرافیستی به نام "فرانک هینمن پیرپونت" طراحی و به وجود آمده است. 

رنگ فونت TISSOT

رنگ کلی این لوگو از 3 رنگ سیاه، سفید و قرمز تشکیل شده است. قسمت اصلی و مرکزی لوگو به رنگ سیاه و سفید است، و این در حالی است که حاشیه قرمز رنگ باعث چشم نواز تر شدن لوگو و بیشتر به چشم آمدن آن می شود. 

 

طراحی لوگوی حرف T

 

2-طراحی لوگو حرف T در لوگو شرکت TOSHIBA

دومین لوگویی که می خواهیم مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهیم، مربوط به شرکت توشیبا است. اولین باری که برای این شرکت لوگو طراحی شد در سال 1893 بود، و در آن زمان لوگو طراحی شده نشان دهنده وجود ارتباط با بانک "میتسوی" بود. حدود 10 سال یعد، نام این شرکت از تاناکا سیزو شو به شیبارا سیزاکو شو تغییر پیدا کرد که باعث شد تا لوگو دیگری با نام "شیبا" معرفی و تولید شود. 
همان طور که گفته شد تاریخچه پیدایش شرکت توشیبا به اواخر قرن نوزدهم باز می گردد و تا حدود سال 1950 یعنی اواسط قرن بیستم، این شرکت دو بار نام خودش را تغییر داد. به دلیل همین تغییر نام ها، حدودا 6 بار طراحی لوگو شرکت و طراحی لوگو حرف T انجام شد و هر بار هم در طراحی لوگو این شرکت از سمبل های انتزاعی جالب با نقاشی های هندسی هیروگلیف های صاحب سبک استفاده میشد. 
اما در سال 1960 شرکت تصمیم گرفت تا به استفاده از نمادهای ساده کلمه ای به عنوان لوگو اصلی شرکت کند. 

1893-1904

در سال 1983 بود که لوگو اصلی برای شرکت "شیبارا سوزوکو شو" طراحی شد که یک مدور دارای لوزی بود. در داخل لوزی، سه خط افقی به شکل موازی قرار گرفته بودند. لوگو به رنگ سیاه و بر روی یک زمینه سفید با خطوط دایره و لوزی با همان ضخامت قرار گرفته بود. 

1904-1919

لوگویی که دارای اشکال هندسی بود، در سال 1904 با یک تک خط شکسته، جایگزین شد. 3 حرف را با رنگ سیاه به شکل منحنی و خطوط خمیده نوشته در انتها نیز آن ها را با یک خط به هم وصل کردند.

1919-1925

در طراحی که در سال 1919 مجددا بر روی لوگو شرکت انجام شد، نشان دایره ای بازگردانده گردید، اما قسمت داخلی آن تغییر یافت. در طراحی لوگو حرف T که جدید بود، نماد “Z” و در قسمت پایینی آن دو حرف T قرار گرفتند. این لوگوی جدید به نوعی جذاب و سرشار از اعتماد به نفس بود و در مخاطبان نیز احساس اقتدار و مهارت را به وجود می آورد. 

1925-1939

شرکت توکیو الکتریک در سال 1925 تاسیس شد و لوگو خود را نیز در همان سال طراحی و روانه بازار ساخت. لوگوی آن ها دارای یک قاب دایره ای شکل با رنگ مشکی بود، اما با نمادهای انتزاعی که که حروف TEC با حروف بزرگ در آن نوشته شده بودند، جایگزین شد. مورد بعدی هم که اضافه شد سه خط کوتاه و گرد بود که از قاب دایره ای شکل به سمت مرکز آرم کشیده شده بود. 

1939-1943

در سال 1939 بود که شرکت شیباورا با TEC ادغام شدند و شرکت توکیو شیبارا دنکی را تشکیل دادند. قاعدتا کاملا طبیعی است که در طراحی لوگو حرف T، لوگوی جدید نیز تلفیقی از دو مورد قبلی باشد. لوگو جدید حاصل دو دایره تک رنگ بود که کمی هم با هم تداخل پیدا کرده بودند. دایره سمت چپی دارای حرف Z با دو T در داخلش بود و دایره سمت راستی نیز به ژاپنی نوشته شده بود. 

1943-1946

در طراحی لوگو حرف T، طراحی لوگو جدید در سال 1943 به وقوع پیوست که نماد مینیمالیستی و بسیار واضحی بود. این نماد در واقع تصویری از IKRA بود که داخل یک قاب دایره شکل قرار گرفته بود. هرچند این لوگو فقط 3 سال دوام آورد، اما در همان مدت کم نیز به عنوان یکی از مدرن ترین و شیک ترین لوگوهای تاریخ شناخته شد. 

1946-1950

در سال 1946 مجددا لوگو شرکت تغییر پیدا کرد و اکنون فقط یک دایره در آن بود که در سمت راستش لوگو قبلی را در کنار خود داشت. یک کلمه ژاپنی که به صورت عمودی در یک قاب گرد و دارای 3 انحنای گرد از سمت قاب به مرکز بود نیز در لوگو قرار داشت. 

1950-1984

در سال 1950 بود که نام شرکت به توشیبا تغییر پیدا کرد و به دنبال آن نیز لوگو جدید و طراحی لوگو حرف T به بازار معرفی شد. در این لوگو حرف T را با رنگ سیاه و با یک نوار افقی کشیدند که دیگر حروف را همچون یک چتر در بر می گرفت. این لوگو بسیار زیبا و همچنین براق بود، به گونه ای که این شرکت از این لوگو حدود 30 سال استفاده کرد. 

1969-1984

در سال 69 بود که لوگو بعدی توشیبا به بازار معرفی شد. تمام حروف توشیبا با حروف درشت و فونت شریف و با خطوطی کاملا منظم و مرتب نوشته شده بودند. لوگو جدید بولد شده بود و فونت مدرن آن بسیار واضح و به شکل پر قدرت نمود پیدا کرده بود. این نسخه از لوگو در یک پالت تک رنگی و در کنار طراحی لوگو حرف T، به بازار عرضه شد و هنوز هم پس از گذشت حدودا نیم قرن این لوگو را در برخی از محصولات این شرکت می توانید ببینید. 

1984- امروز

در سال 1984، در طراحی لوگو حرف T، طراحی لوگو مجددا تغییر پیدا کرد. در این سال یک تصوی درخشان و بصری گونه به لوگو افزوده شد. این تصویر درخشان در تغییر رنگ لوگو به رنگ قرمز تفسیر شد. البته تغییر دیگری نیز رخ داد که مربوط به باریک تر کردن حروف می شد. 

فونت به کار رفته برای طراحی حرف T در لوگو TOSHIBA

لوگو اصلی توشیبا تشکیل شده از یک خط کج و زیبا بود، اما بعدها این شرکت به سمت استفاده از یک لوگو ساده تر و واضح تر تمایل پیدا کرد. 
از سال 2002 به بعد، رنگ اصلی لوگو توشیبا قرمز رنگ شد و طراحی لوگو حرف T نیز مهم تر از قبل گردید. در زیر لوگو عبارت "نوآوری پیشرو" درج شده است که با رنگ سیاه به نمایش درآمده است. 
یکی از معروف ترین نمادهای قدیمی توشیبا، آرم سیاه رنگی است که در آن نام شرکت با قلمی که همچون دست خط است، نوشته شده است. قابل تشخیص ترین حرف در این لوگو حرف T است. نواری که در بالای نام شکل گرفته است به شکل یک منحنی است که به سمت راست کشیده شده و نیمی از کلمه را نیز پوشانده است. 

3-طراحی لوگو حرف T برای لوگو TOYOTA

سومین لوگو معروف در زمینه لوگو ها و به خصوص طراحی لوگو حرف T،  لوگو مربوط به شرکت تویوتا است. لوگو مربوط به تویوتا چیزی فراتر از فرهنگ ژاپن است. لوگو شرکت تویوتا بسیار ساده و مختصر است و در واقع از 3 بیضی تشکیل شده است. شاید تعجب کنید اگر بدانید که شرکت خودروسازی تویوتا، در واقع در ابتدا با هدف یک شرکت نساجی تاسیس شده است. نام تویوتا از نام بنیانگذار این شرکت با نام "کیچیرو تویودا" گرفته شده است و در سال 1940 که قرار بود تا به بازارهای بین المللی و به خصوص اروپایی و آمریکایی راه پیدا کند به نام تویوتا تغییر پیدا کرد. 
این خودروساز ژاپنی توجه زیادی به نمادگرایی و معانی پنهان دارد و همه این موارد را می توان در لوگوی کنونی آن ها دید که در دهه 1980 طراحی شد. این لوگو زیبا دارای معانی و تفاسیر مختلفی است که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
می توان گفت این نام مربوط به قلب شرکت و مشتریان آن، تمام جهان در اطراف لوگو شرکت و البته اول حرف نام شرکت می شود. پیش از آن که این لوگو بیضی شکل طراحی شود، برای طراحی لوگو حرف T، تویوتا حدود 4 بار طراحی انجام داد و سعی کرد تا یک نمایش گرافیکی کامل را از ارزش های اصلی و شخصی آن پیدا کند. 

1935

اولین لوگو شرکت تویوتا در دهه 1930 طراحی شد و دارای شکل الماس قرمز و سفید بود که در وسط آن نوشته شده بود. این لوگو با حروف درشت و صاف به نحوی به اجرا درامد که در همان ابتدا قدرت و حرفه ای بودن شرکت را منعکس می کرد. 
از الماس به منظور نشان دادن برتری و تقارن که دو مولفه مهم برای شرکت بودند، استفاده می شد. پالت رنگی قرمز و سفید نشانگر عشق و انرژی بود. این دو رنگ تبدی به یک رنگ شدند که در دهه 1950 در لوگو تویوتا ظاهر شدند. 

1949

در سال 1949 بود که نسخه ژاپنی این لوگو در زمینه طراحی لوگو حرف T طراحی شد. به مدت ده سال اول این لوگو تنها لوگو رسمی شرکت بود، اما پس از ده سال یعنی در سال 1958 یک نسخه بین المللی از لوگو طراحی گردید. اما نسخه ژاپنی یا همان آسیایی این لوگو تا سال 89 توسط این شرکت استفاده می شد. 

جمع بندی

مطالبی که در خصوص دو لوگو معروف جهانی که دارای حرف T بودند بیان شد. هدف از بیان این مطالب آن بود که بهتر بتوانید در خصوص نوع و چگونگی انواع طراحی لوگو حرف T اطلاعات کسب کنید و البته اینکه تمامی این لوگوهای طراحی شده که در موردشان صحبت کردیم، می توانند به عنوان یک جرقه در ذهنتان باشند که باعث می شوند تا طراحی منحصر به فرد خودتان را بر روی کاغذ بیاورید. 
البته می توانید از لوگوسازهای آنلاین نیز استفاده کنید که طراحی لوگو حرف T را بسیار ساده تر می کند. در لوگوساز آنلاین لوگونومی نیز فونت های بسیار جذاب و متنوعی به شما پیشنهاد می شود که می توانید از آنها برای طراحی لوگو خود استفاده کنید. 

تگ های مرتبط :