طراحی لوگوی کافی شاپ بهعنوان اولین و مهم ترین مرحله در برندسازی و بازاریابی برای جذب مشتری به فضای کافی شاپ باید کاملاً بر اساس اصول طراحی لوگو و به شکلی منحصر به فرد و به یاد ماندنی انجام گیرد. یکی از بهترین لوگو ساز های آنلاینی که می تواند به شما در طراحی لوگو با فتوشاپ کمک کند لوگو استار Logaster است. در این لوگو ساز آنلاین شما میتوانید از امکانات زیر برای ساخت لوگو با فتوشاپ خود در کمتر از چند دقیقه بهره ببرید.
انتخاب آیکون برای طراحی لوگوی فتوشاپ
لوگو ساز آنلاین به شما امکان می دهد که آیکون هایی مرتبط با کسب و کارتان را مشاهده کرده و از بین آنها مناسبترین نماد را برای ساخت لوگوی خود به کار ببرید. از مرتبط ترین آرم های تجاری که در این برنامه ساخت لوگوی آنلاین برای طراحی لوگوی فتوشاپ به شما پیشنهاد می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• لوازم مورد نیاز برای دم کردن و سرد کردن قهوه از جمله فنجان، قوری و غیره
• وسایل مورد نیاز برای آشپزی مثل کلاه سرآشپز، ظرف دمنوش و غیره
• نمادهای مرتبط با شیرینی و شکلات یا کیک که همراه با قهوه و در کافی شاپها سرو میشود.
برای اینکه بتوانید آیکون و آرم تجاری مناسبی برای طراحی لوگو با فتوشاپ خود انتخاب کنید بهتر است در نرم افزار های طراحی لوگوی آنلاین دسته بندی هتل و رستوران را انتخاب کن کنید. به این ترتیب با این کلمه کلیدی پیشنهادهایی به شما ارائه می شود که مرتبط با طراحی لوگوی فتوشاپ خواهد بود.
البته اگر به دنبال نماد خاصی می گردید هم می توانید کلمات کلیدی مثل فنجان، قاشق، چاقو، قهوه، کیک، کلاه سرآشپز، کاپ کیک، شکلات، چای و غیره را نیز جستجو کنید.
انتخاب رنگ برای طراحی لوگوی کافی شاپ
در لوگو ساز های آنلاین، رنگ های متنوعی شامل رنگ های پایه از جمله قهوه ای و سبز را با طیف های رنگی متنوعتری مثل طلایی، زرد روشن و تیره و سایر رنگهایی که با کافی شاپ و درست کردن قهوه مرتبط هستند را به راحتی با استفاده از ابزارهای موجود انتخاب کنید.
طیف های رنگی بژ، طلایی، قهوه ای و سبز تیره، پرکاربردترین رنگ ها برای طراحی لوگو فتوشاپ هستند.
انتخاب فونت برای طراحی لوگوی کافی شاپ
برای انتخاب فونت مناسب در ساخت لوگو می توانید سایر مقالات سایت در خصوص انتخاب فونت را مطالعه کنید. با این حال در ادامه مطلب، مهم ترین نکاتی که باید هنگام انتخاب فونت لوگو به آن دقت کنید را برای شما به طور خلاصه بیان میکنیم:
خوانا بودن
اولین نکتهای که در انتخاب فونت برای طراحی لوگوی کافی شاپ باید در نظر بگیرید این است که به راحتی قابل تشخیص بوده و خوانده شود. برای اینکه بهتر بتوانید تشخیص دهید که کدام فونت برای طراحی لوگوی شما مناسب است، آن را در سایزهای مختلفی امتحان کنید.
ساده بودن
از به کار بردن فونت هایی که بسیار شلوغ هستند و خطوط اضافه در آنها به کار برده شده خودداری کنید چون این قبیل فونت ها تا زمانی که سایز لوگو بسیار کوچک میشود، خوانایی خود را از دست میدهد.
هماهنگ بودن فونت و آیکون لوگو
برای انتخاب فونت، به هماهنگ بودن آن با آرم تجاری لوگو دقت کنید. به عنوان مثال، اگر من یک آرم تجاری فانتزی را انتخاب کرده اید بهتر است از فونت های دست نوشته و فانتزی در طراحی لوگو کافی شاپ خود بهره ببرید
انتخاب فونت در لوگو ساز های آنلاین کار سختی نیست. از آنجایی که معمولاً صدها فونت مختلف به شما پیشنهاد می شود به راحتی می توانید با ابزارهای موجود، چندین فونت را در کنار نماد خود مورد استفاده قرار بدهید تا در نهایت به فونت مناسب برای لوگوی خودتان دست پیدا کنید.
معمولا برای طراحی لوگوی فتوشاپ از فونت های زیر برای نوشتن تایپوگرافی لوگو استفاده میشود:
• СP Font, Cuprum,
• Oranienbaum,
• Croissant One,
• Andantino Script,
• Dita Sweet,
• Comfortaa.
نکات مهم در طراحی لوگو کافی شاپ
در طراحی لوگوی فتوشاپ بهتر است حداکثر از ۲ یا ۳ رنگ استفاده کنید. برای نوشتن نام برند و شعار کافی شاپ خود از یک فونت مشابه استفاده کنید. فقط در صورتی می توانید از دو فونت متفاوت استفاده کنید که آنها شباهت زیادی به همدیگر داشته باشند. بهتر است آیکون یا آرم تجاری لوگوی کافی شاپ خود را به نحوی انتخاب کنید که با نام برند تان نیز همخوانی داشته باشد و یا به آنچه که در کافی شاپ خود سرو می کنید، اشاره کند.
به کار بردن چند رنگ مختلف برای نوشتن تایپوگرافی یا شعار شما نمی تواند ایده مناسبی باشد بهتر است تایپوگرافی لوگو را فقط با یک رنگ خاص بنویسید که با رنگ آرم تجاری و تم رنگی که برای طراحی دکوراسیون فتوشاپ خود انتخاب کردهاید، همخوانی داشته باشد.
نحوه چیدمان و قرار گیری عناصر مختلف در لوگو و اهمیت بسیار زیادی دارد. برای اینکه مطمئن شوید چیدمان درستی به کار بردهاید از خطوط راهنما و مارجین های استاندارد کمک بگیرید معمولاً این ابزارها در لوگو ساز های آنلاین در اختیار شما قرار می گیرد تا بتوانید اندازه و نحوه چیدمان عناصر مختلف به کار رفته در ساخت لوگو را با یکدیگر هماهنگ کنید.
دانلود کردن فایل لوگو به فرمت وکتور نیز باید در اولویت شما قرار داشته باشد چون اگر نتوانید فایل لوگو را به فرمت وکتور دانلود کنید، امکان استفاده از آن را در پلتفرم های مختلف با سایزهای گوناگون ندارید. پس از همان ابتدا لوگو ساز آنلاین را انتخاب کنید که به شما امکان دانلود لوگوی طراحی شده برای کافی شاپ تان را به فرمت وکتور بدهد.
اگر به دنبال طراحی یک لوگو حرفه ای برای کافی شاپ خود هستید بهتر است به نمونه لوگوهای مشهور که برای کافی شاپ های معتبر طراحی شدهاند نگاهی بیاندازید و از آن ها ایده بگیرید. یکی از معتبر ترین و مشهورترین برندهای کافی شاپ در جهان استار بوکس است، به همین علت ما قصد داریم در ادامه شما را با تاریخ ایده ملل لوگوی این پرنده معتبر آشنا کنیم.
تاریخچه طراحی لوگوی کافی شاپ استار بوکس
استار بوکس به عنوان یکی از مشهورترین کافی شاپ های سراسر جهان شناخته میشود که در سال ۱۹۷۱ در سیاتل آغاز به کار کرد. این کافی شاپ مشهور در حال حاضر چندین شعبه مختلف در ۶۲ کشور جهان دارد.
لوگوی استار بوکس و تاریخچه تحولات آن یکی از نمونه لوگو های حرفه ای و منحصر به فردی است که میتوانید از طراحی آن برای ساخت لوگوی کافی شاپ خود ایده بگیرید. در طراحی این لوگوی مشهور از یک نماد به یادماندنی استفاده شده که به عنوان هویت برند استار بوکس در سراسر جهان شناخته می شود. در حقیقت میتوان گفت یکی از عوامل موثر در موفقیت برند استار بوکس استفاده از لوگوی حرفه ای و به یاد ماندنی در برند سازی و و اعتبار بخشی به هویت آن بوده است.
آخرین ورژن لوگوی استار بوکس تفاوت چندانی با لوگوی قدیمی و اولیه آن ندارد فقط با تغییر شکل دایره هایی که اطراف لوگو به کار رفته بود، ساده سازی های بیشتری برای آن انجام گرفته است. این لوگوی مشهور آنقدر زیبا و به یادماندنی طراحی شده که گاهی از برندها برای تزیین محصولات خود لوگوی این برند را چاپ می کنند. به عنوان مثال تی شرت ها یا کلاه های متعددی را می بینیم که لوگوی استار بوکس بر روی آنها چاپ شده است و همین امر موجب شده که این برند بیش از پیش در سراسر جهان به شهرت برسد.
تاریخچه لوگوی استار بوکس
کافی شاپ استار بوکس با همکاری سه شریک با نامهای Jerry Baldwin, Zev Siegl, و Gordon Bowker آغاز به کار کرد. در ابتدای راه آنها نام موبیدیک را برای کافی شاپ خود انتخاب کردند اما پس از مدتی که برند آنها نتوانست به موفقیتی که در نظر داشتند، دست پیدا کند، نام شرکت را به استار بوکس تغییر دادند.
آنها تصمیم گرفتند لوگوی خود را به نحوی طراحی کنند که از آن بتوان به عنوان تبلیغات روی محصولاتی که در کافی شاپ ارائه می شود، چاپ کرد. بنابراین آنها از لوگوی به سبک امبلم استفاده کردند تا آن را روی لیوان قهوه، فنجان ها، لیوان های یکبار مصرف و غیره چاپ کنند.
لوگوی استار بوکس از زمان طراحی اولیه آن تا کنون تغییرات متعددی کرده است. بیشترین تغییر آن در سال ۱۹۸۷ بود زمانی که برند کافی شاپ استار بوکس توسط Howard Schultz خریداری شد و نام اصلی آن نیز از کافی شاپ چای و قهوه استار بوکس به کافی شاپ استار بوکس تغییر پیدا کرد. در همان زمان بود که شولتز تصمیم گرفت لوگوی استار بوکس را تغییر دهد و یک لوگوی تجاری (business logo design) جذاب و به یادماندنی طراحی کند.
البته با رشد سریع کافی شاپ استار بوکس، طراحی لوگوی آن نیز به مرور زمان تغییر کرد تا آیکون آن در سراسر جهان قابل تشخیص تر و به یادماندنی تر شود.
روند تحولات طراحی لوگوی کافی شاپ استار بوکس
یکی از مهمترین دلایلی که لوگوی استار بوکس به زیبایی قابل تشخیص است، شکل ساده و هوشمندانه ای است که برای طراحی این لوگو به کار رفته اسن. طراح لوگو با استفاده از رنگ های جذاب سبز و سفید به کار رفته در ورژن کنونی لوگوی استار باکس که به شکل پری دریایی طراحی شده و داخل یک دایره قرار گرفته، جلوه خاصی به لوگو این کافی شاپ داده که توجه همه را به خود جلب میکند.
در سال ۱۹۷۱ لوگوی استار باکس به سبک امبلم و به رنگ قهوه ای طراحی شد. نمادی که برای این لوگو به کار رفته بود نیز با تصویر پری دریایی که امروز به کار میرود، کاملاً متفاوت بود. آن تصویر یک زن دو ماهی را به دست گرفته بود و از رنگ قهوه ای به عنوان نمادی برای سرو قهوه در کافی شاپ الهام گرفته شده بود.
طراحی لوگوی استار بوکس در سال ۱۹۸۷ تغییری کرد و در این لوگو از تصویر یک پری دریایی با موهای بلند استفاده شد که البته همچنان دم ماهی را در دست گرفته بود. رنگ لوگوی کافی شاپ استار بوکس نیز از قهوه ای به سبز تغییر پیدا کرد و دو ستاره داخل دایره لوگوی امبلم طراحی شدند تا نمایانگر نام برند باشند. Schultz معتقد بود رنگ سبز می تواند تاثیر بهتری روی مخاطب داشته باشد و حس تازه بودن، متمایز بودن و منحصر به فرد بودن استار بوکس نسبت به رقبا را بیشتر به رخ مخاطبین و مشتریان بکشد.
ورژنی سوم لوگوی کافی شاپ استار باکس در سال ۱۹۹۲ طراحی شد که که بیشتر به یک پری دریایی شباهت پیدا کرد. در این لوگو دم ماهی ها کاملاً و به وضوح نمایان شدند و رنگ سبز سرتاسر لوگو را در بر گرفت. ستاره ها همچنان در دایره حفظ شدند تا نام برند را منعکس کند.
آخرین تحول لوگوی کافی شاپ استار بوکس در سال ۲۰۱۱ اتفاق افتاد. در این سال که استار بوکس، چهلمین سال تاسیس این شرکت را جشن می گرفت، تصمیم گرفت دایره را از دور لوگو بردارد و به این ترتیب فقط تصویر پری دریایی با رنگ سبز و سفید به عنوان آرم تجاری این برند مشهور کافی شاپ مورد استفاده قرار گیرد.
تحلیل و بررسی عناصر به کار رفته در طراحی لوگوی فتوشاپ استار باکس
آرم تجاری بکار رفته برای طراحی لوگو با فتوشاپ استار بوکس یکی از منحصر به فردترین نمادهایی است که تاکنون مورد استفاده قرار گرفته است. این نحوه طراحی پری دریایی که بیش از ۴۰ سال است برای برند مشهور مورد استفاده قرار گرفته، تقریباً بدون رقیب است و تا به حال نمونهای از آن دیده نشده است. از مهمترین ویژگی های طراحی لوگو کافی شاپ استار بوک می توان به موارد زیر اشاره کرد:
شکل لوگو
لوگوی استار بوکس به سبک امبلم و به شکل دایره طراحی شده است. این طراحی همچنین از نام برند به عنوان ورد مارک در دایره استفاده کرده و دو ستاره در اطراف این دایره نام برند را به زیبایی نشان می دهند. البته در ورژن جدید لوگوی استار باکس، از دایره و ستاره ها دیگر خبری نیست و فقط پری دریایی به شکل زیبایی به عنوان لوگوی این برند خودنمایی میکند.
رنگ لوگو
در طراحی لوگوی فتوشاپ استارباکس، چند رنگ سبز و سفید استفاده شده که ارتباط خوبی با مخاطبین برقرار کرده و به عنوان نمادی برای کافی شاپ و محصولاتی که در آن سرو می شود، کاربرد دارد.
فونت لوگو
در ورژن قبلی استارباکس که از نوع ورد مارک بود از یک فونت بولد استفاده شده بود و در ورژن جدید، ستاره ها حذف شدهاند و یک لوگوی تصویری استفاده شده و بنابراین دیگر فونت در آن کاربردی ندارد.