لوگونومی
دسته بندی : عمومی | منتشر شده در تاریخ : 1399/06/13

روانشناسی رنگ لوگو،بررسی نقش رنگ ها در طراحی لوگو

بررسی نقش رنگ ها در طراحی لوگو به اندازه ای که طراحان غیر حرفه ای تصور می کنند، آسان نیست. یک طراح ماهر قبل از اینکه مفهوم طرح را ایجاد کند، جنبه های مختلف مانند روانشناسی رنگ ها را در نظر می گیرد. استفاده از رنگها، فونتها و دیگر عوامل در تفکر استراتژیک درگیر هستند. حقیقت این است که هدف از طراحی لوگو رضایت عواطف انسانی است. بنابراین، بررسی نقش رنگ ها در ساخت لوگو اهمیت بسیار زیادی دارد.
طراحان حرفه ای لوگو به اینکه مردم چه واکنشی به طرح و رنگ آن نشان می دهند، اهمیت میدهند. به زبانی دیگر، روانشناسی رنگ لوگو در ساخت لوگوهای تجاری منحصر به فرد و بیاد ماندنی تاثیرگذار است.

روانشناسی رنگها در طراحی لوگو

نقش رنگ نه تنها توسط اغلب مشتریان و همچنین طراحان در اثر پرکاری و تنوع رنگها در لوگو به اشتباه تعبیر می شود، بلکه وقتی بعضی از مشتریان به وضوح تاکید می کنند که در لوگوی خود می خواهند از رنگ زرد یا رنگ آبی استفاده کنند، بدون اینکه حتی روانشناسی رنگ را در طراحی لوگو تشخیص دهند، آرم تجاری آنها در جلب توجه بینندگان و جذب آنها شکست می خورد.
بررسی نقش رنگ ها در طراحی لوگو صرفا به مفهوم اضافه نمودن یک رنگ به یک لوگو بخاطر اینکه در طراحی لوگو معمول است، تعبیر نمی شود چون در اینصورت مطمئناً لوگو را بدمنظر می کند. بلکه انتخاب درست رنگ و استفاده صحیح از سایه رنگ در صورت نیاز، بزرگترین سنگ زیربنای طراحی یک لوگوی موفق است.

انتخاب رنگ چه نقشی در طراحی لوگو حرفه ای دارد؟

مهم است که بدانیم رنگهای مختلف، احساسات مختلفی را بیان می کنند. برای مثال رنگ مشکی بیشتر مواقع در ارتباط با راز و رمز، پختگی و قدرت است. در حالیکه رنگ سفید برای انتقال احساساتی مانند امید، پاکی، سادگی و خوبی به کار می رود. قرمز رنگی است که عشق، عصبانیت، شور و احساسات عاشقانه را بیان می کند. آبی بیان کننده هیجانات، اطمینان، صلح و تمامیت است. در حالیکه خاکستری نشان دهنده بلوغ، اعتبار، ثبات و امنیت است. بنابراین ضروری است که قبل از استفاده از رنگها در طرح لوگو، روانشانسی آنها را بدانیم.

بررسی نقش رنگ در طراحی لوگو

1- روانشناسی رنگ آبی در ساخت لوگو

بیشتر لوگوهای تجاری آبی هستند. فیس بوک و طرح صفحات دیگر رسانه های اجتماعی در خود آبی را بعنوان رنگ غالب دارند. در حقیقت، لوگوهای جهانی همانند لوگو تلگرام، پپسی، سامسونگ، اینتل، اچ پی، و .... در لوگوی خود به میزانی از رنگ آبی استفاده کرده اند که به دلیل اثر آرامش بخشی آن بر روی بینندگان است.
ولی طراحان این رنگ را برای انتقال پیام اطمینان و موفقیت نیز استفاده می کنند. کیفیت دیگر رنگ آبی این است که بیان کننده احساسات مثبت است و احساسات منفی در آن وجود ندارد. بنابراین طراحان می توانند با امنیت این رنگ را بدون هیچ ترسی از برانگیختن اثر منفی در یک لوگو بکار ببرند.

• بررسی رنگ آبی در طراحی لوگو و برندسازی

رنگ اقیانوس و آسمان رنگ تسکین دهنده ای که قلب شما را با صلح، آزادی، بینش، تصورات نوازش می دهد. همچنین این رنگ به ما وفا، ارادت، اطمینان و هوش را الهام می بخشد. از آنجائیکه رنگ آبی متابولیسم بدن انسان را کند می کند، آرامش بوجود می آورد. از طرف دیگر این رنگ می تواند پویا باشد. برای مثال آبی روشن می تواند اثری پویا به طراحی لوگوی شما بدهد.

2- روانشناسی رنگ مشکی در طراحی لوگو

از لحاظ روانشناسی مشکی تداعی کننده نیرو و قدرت است که رنگی قوی در نظر گرفته می شود. وقتی که یک برند می خواهد وضعیت منحصر بفرد خود در جایگاه بازار را مطرح کند، می تواند با این رنگ، احساس قدرت را ایجاد کند. در ساخت لوگوهای آدیداس و نایک از رنگ مشکی استفاده شده است.

• بررسی رنگ مشکی در طراحی لوگو و برندسازی

سایه رنگ مشکی احساس قوی بودن، قدرت، پختگی و ظرافت در خود دارد. مشکی، رنگی ترکیبی است که اعتماد را بالا می برد و خیلی از امکانات را به چالش می کشد. همچنین فرد را وادار به احساساتی در ارتباط با خلاء می کند. بنابراین اگر شما می خواهید که لوگوی شما رازآلود و در عین حال قدرتمند داشته باشد، می توانید روی رنگ مشکی حساب کنید.

3- روانشناسی رنگ خاکستری در ساخت لوگو

یکی از دلایلی که از رنگ خاکستری در لوگو استفاده می شود این است که این رنگ به رنگهای دیگر می آید. این رنگ معمولا به عنوان سایه خنثی مورد استفاده قرار می گیرد. خاکستری احساس خنکی را بر می انگیزاند. البته خیلی از طراحان این رنگ را بعنوان جایگزینی برای رنگ مشکی استفاده می کنند که معنی متفاوتی به لوگو می دهد. خاکستری نشان هنده فروتنی و قدرت است. به همین دلیلی است که شرکتهای قدرتمند از خاکستری در لوگوی خود و محصولات دیگر همانند طرح کارت ویزیت خود استفاده می کنند. مثال معروف شرکتهای جهانی که از رنگ خاکستری در لوگوی خود استفاده می کنند، اپل و هوم وود سوتس می باشند.

4- روانشناسی رنگ سفید در ساخت لوگو

روانشاسی رنگ پشت سفید این است که خلوص را نشان می دهد. خیلی از طراحان از رنگ سفید برای برانگیختن احساس سادگی، کمال، و معصومیت استفاده می کنند. معذالک، توصیه می شود که از رنگ سفید با درایت با دیگر رنگها استفاده شود. مطمئن شوید که ترکیب سفید با دیگر رنگها منعکس کننده مشخصه برند کمپانی شما باشد.

• بررسی رنگ سفید در خلق لوگو و برندسازی

در ارتباط با نور، این رنگ سمبل راهنمایی، پاکی، خلوص، تمیزی، و غیره می باشد. نشان دهنده خوبی و سادگی است. بنابراین رنگ سفید به وضوح ذهنی کمک می کند به پاکیزگی یاری می رساند و فکر و خلوص را تقویت می کند. استفاده از رنگ سفید در طرح لوگو آنرا ساده و تمیز می کند و بنابراین سادگی تمایل جدیدی در طراحی لوگو در این روزها است. شما ممکن است بخواهید این رنگ را در طرح لوگوی خود بگنجانید.

 

روانشناسی رنگ لوگو،بررسی نقش رنگ ها در طراحی لوگو

 

5- روانشناسی رنگ سبز در طراحی لوگو

سبز رنگ طبیعت است. ولی از لحاظ روانشناسان این رنگ هر چیز خاکی و مربوط به سلامتی را نشان می دهد. بنابراین، این رنگ در خود میزان زیادی احساسات و عاطفه دارد. این رنگ می تواند منعکس کننده تجدید زندگی، همچنین صلح و احترام باشد. طراحان گرافیک سبز را با احساس و امنیت و دارایی مربوط می دانند. بیشتر برندهای سازگار با محیط زیست بطرز غافلگیر کننده ای از سبز در لوگو و محصولات طراحی خود همانند طراحی بروشور استفاده می کنند. برندهایی مانند نرم افزارهای کامپیوتر، طبیعت، غذا، سلامتی، سازندگان لوازم چادر زنی، و ورزشها بصورت گسترده ای از سبز استفاده می کنند.

• بررسی رنگ سبز در طراحی لوگو

رنگ مورد علاقه طبیعت-اگر طبیعت رنگ مورد علاقه داشته باشد!! در ارتباط با فصل بهار، سمبل زندگی، شروعی نو، امنیت، باروری و محیط زیست. سبز همچنین نشانه ای است برای پول، بانکداری، آرزو و ثروت. اغلب اوقات رنگ سبز نداشتن تجربه و تداوم رشد را نشان می دهد. قابل انکار نیست که اثر درمانی روی ما دارد هم از لحاظ فیزیکی هم عاطفی و اثر تسکین هنده در بینایی انسان آن شناخته شده است. از آنجائیکه در طبیعت رنگ سبزغالب است و در طیف رنگی چشم آدمی جایگاه زیادی دارد بنابراین یک زمینه ایده الی برای هر نوع طرحی است. و در هر جایی دیده می شود.

6- روانشناسی رنگ قهوه ای در خلق لوگو

قهوه ای رنگ گرمی است و معمولاً برای انعکاس احساسات چوب و زمین برای انعکاس احساس خاکی استفاده می کنند. این رنگ همچنین رنگ سادگی و هارمونی می باشد. ولی طراحان از رنگ قهوه ای همچنین برای نشان دادن مسئولیت و جدیت برند در لوگو استفاده می کنند. بیشتر مواقع، شرکتهای حقوقی، شرکتهای ساختمان سازی، شرکتهای مشاور املاک و غیره از رنگ قهوه ای در لوگوی خود استفاده می کنند.

• بررسی رنگ قهوه ای در طراحی لوگو

رنگ قهوه ای احساس اعتماد، اطمینان و تک بودن به طرح شما اضافه کند. می تواند طرح را متعادل و شما را راحت نماید. همچنین دارای تناژ خاکی است که به طبیعت بر می گردد.

7- روانشناسی رنگ زرد در طراحی لوگو

چشمان آدمی رنگ زرد را قبل از رنگهای دیگر می بیند. بدلیل همین مشخصه رنگ زرد در تابلوهای مربوط به راهنمایی و رانندگی استفاده می شود. حتی در آب و هوای مه آلود رنگ زرد بصورت مشخص دیده می شود. ولی این رنگ همچنین نشان دهنده احساسات شادی، طلوع خورشید، لذت و جشنها می باشد.
برای تجارت خانوادگی همانند رستورانهای خانوادگی در لوگوی خود رنگ زرد استفاده می کنند. رنگ زرد همچنین می تواند با رنگهای ملایم دیگری استفاده شود که اثر مطلوب را روی بییندگان داشته باشد. طراحان گرافیک می دانند ترکیب چه رنگهایی در ایجاد یک لوگو برای انتقال پیغام برند بکار ببرند.

• بررسی رنگ زرد در طراحی لوگو و برندسازی

رنگ پر جنب و جوش -اغلب در ارتباط با اشعه خورشید- در کل دنیا نشان از شادی است. مردم را به گرمی می پذیرد. فعالیت ذهنی را بالا می برد، ما را خوشحال می کند و رشد ماهیچه ها را افزایش می دهد. از این رنگ برای جلب کردن همانند رنگ قرمز استفاده کنید. معذالک، استفاده زیاد از حد آن توصیه نمی شود. برای مثال بچه ها در اتاقهایی که رنگ زرد دارند گریه می کنند و باعث پریشانی می شود. زرد زیاد مردم را بی صبر و زرد خیلی کم احساس منفی و عدم امنیت و ترس، انزوا و اعتماد بنفس پایین و همانند اینها را باعث می شود. بنابراین بهتر است از رنگ زرد به میزان متعادل در طراحی لوگو استفاده شود.

8- روانشناسی رنگ بنفش در طراحی لوگو

ترکیب کاملی از صفات آتشین قرمز و صفات اقیانوسی آبی. در طبیعت کمتر دیده می شود. برای همین است که اغلب بعنوان ظرافت، مقدس و با ارزش در نظر گرفته می شود. بنفش سمبل معنویت، شور، نشاط، بزرگی خود، همچنین قدرت، اشرافیت، لاکچری و آرزو است. از آنجائیکه این رنگ ترکیبی از آبی و قرمز است این کیفیت را در خود نگه می دارد. با استفاده از آن در طرح لوگو خود ظرافت، زرق و برق را نشان می دهد. این رنگ اثر لاکچری خود را در احساس پختگی برای چشمانی که به آن می نگرند می دهد.

9- روانشناسی رنگ نارنجی در طراحی لوگو و برندسازی

ترکییب رنگ زرد و قرمز-و همچنین آشنا برای ما بعنوان ترش و شیرین همانند میوه ای به اسم پرتقال. اگر چه توقع داریم که در این رنگ معنی رنگهای زرد و قرمز را ببینیم، این رنگ به معنای سمبل ایجاد و لذت، و اغلب در ارتباط با پاییز و برداشت است. تقویت کننده انرژی احساسی و دلسوزی، گرما، شور، شادی و فهم است. همچنین رنگی برای شما است که وقتی که مورد شکست قلبی و ناامیدی قرار گرفتید از شما حفاظت کند. مطالعات نشان داده است که رنگ نارنجی تحریک کننده گرسنگی است. به همان دلیل است که بیشتر رستورانها از این رنگ حمایت می کنند- بالا برنده احساس فعالیت، تقویت کننده فعالیت ذهنی، افزایش دهنده تأمین اکسیژن مغز و غیره است. بنابراین این رنگ در طرح لوگو ها سریع دیده می شود همانطور که قرمز از دور داد می زند که به اینجا نگاه کنید.

10- روانشناسی رنگ قرمز در ساخت لوگو

رنگ قرمز پر خاشگری، انرژی عشق و احساسات قوی را نشان می ذهد. به طور کلی، طراحان لوگو از رنگ قرمز برای جلب توجه مشتریان جوان استفاده می کنند. بنابراین،رستورانهای فست فود بیشتر با رنگ قرمز طراحی می شوند.

• بررسی رنگ قرمز در طراحی لوگو و برندسازی

گرمترین رنگ در طرح رنگها، و محبوبترین بین افراد برونگرا و مردان رنگ قرمز است. رنگ قرمز به قوت آتش و گرمی خون است. رنگ قرمز عواطف انرژی عشق تمایل و عزم را داد می زند. برای همین است که بیشتر کشورها از این رنگ در پرچم خود استفاده می کنند. اثر آن در بدن انسان تقویت متابولیسم انسان افزایش فشار خون، تقویت اشتها، و افزایش میزان تنفس می باشد. پویا است و برای جلب توجه بسوی این رنگ می رویم.
برای همین است که می توانیم جمله "الان بخرید" یا "اینجا را کلیک کنید" در اینترنت را به این رنگ ببینیم.

جمع بندی

بررسی نقش رنگ در طراحی لوگو باید با توجه به فرهنگ هر کشور انجام گیرد. به خاطر بسپارید که روانشناسی رنگ ها در کشورها و فرهنگهای مختلف تفاوت دارد. ممکن است معنی که شما از رنگ قرمز می دانید کاملاً در یک طرف دیگر دنیا درک متفاوتی از آن شود. همچنین، طیفهای متفاوت رنگها معنی آنها را تغییر می دهد. بنابراین بهتر است مراقب باشیم چه رنگی را برای مشتریان خود در طراحی لوگو استفاده می کنیم.