لوگونومی
دسته بندی : عمومی | منتشر شده در تاریخ : 1399/06/22

آشنایی با ۱۰ خطای رایج که در طراحی لوگو آسان به شما کمک می کند

طراحی لوگو آسان با استفاده از نرم‌افزارهای لوگو ساز آنلاین و اپلیکیشن های طراحی لوگو رایگان برای همه به راحتی در دسترس است. بنابراین، تعجبی ندارد که در طراحی لوگو آسان توسط افرادی که با اصول طراحی گرافیک، روانشناسی رنگ و انتخاب فونت مناسب آشنایی ندارند، خطا های متعددی مشاهده شود.
درست است که خلق یک لوگو با ایده و خلاقیت خودتان نه تنها می تواند یک سرگرمی جذاب باشد بلکه قیمت طراحی لوگو ارزان را به شما پیشنهاد می دهد اما با این حال خطاهای رایج در طراحی لوگو آسان موجب می شود، لوگو ساخته شده نتیجه مطلوب را در بازاریابی و برندسازی شرکت شما نداشته باشد.
آشنایی با ۱۰ خطای رایج در طراحی لوگو آسان به شما کمک می کند که یک طراحی لوگو حرفه ای بدون اشتباه و با توجه به اصول طراحی گرافیک انجام دهید.

اشتباهات رایج در طراحی لوگو رامی توان به سه دسته زیر طبقه بندی کرد:

1.خطا در انتخاب رنگ برای طراحی لوگو آسان
2. خطا در طراحی آرم و نشانه برای طراحی لوگو آسان
3. خطا در تایپوگرافی برای طراحی لوگو آسان

اگر قصد دارید به منظور پایین آوردن هزینه طراحی لوگو به جای سفارش طراحی لوگو به یک فریلنسر یا شرکت طراح، خودتان کار طراحی لوگو آسان را با لوگو ساز آنلاین یا اپلیکیشن اندرویدی انجام دهید، پیش از نهایی کردن طرح خود مطمئن شوید که این ۱۰ خطای رایج در طراحی لوگو شما دیده نمی شود:

 

۱۰آشنایی با خطای رایج که در طراحی لوگو آسان به شما کمک می کند

 

1.خطا در انتخاب رنگ برای طراحی لوگو آسان

طراحی لوگو آسان توسط نرم افزارهای طراحی لوگو رایگان معمولا بدون توجه به روانشناسی رنگ و فقط با در نظر گرفتن جذابیت و زیبایی ظاهری، آنهم به سلیقه طراح و نه با توجه به مخاطبین لوگو انجام می گیرد. به همین علت خطاهای متعددی در آن مشاهده می شود که در ادامه آنها را بررسی می کنیم:

خطای اول: انتخاب رنگ هایی که با برند شما همخوانی ندارند

رنگ ها، اولین عاملی هستند که احساسات مخاطب را درگیر کرده و او را به سمت پیامی که قصد دارید منتقل کنید، هدایت می کنند. پس باید به رنگ لوگوی خود به عنوان بخشی از شخصیت یا بادی لنگویج برند تان نگاه کنید.
با این تصور، قطعاً به این نتیجه خواهید رسید که لوگوی شما باید بازتابی از برند تان باشد. یکی از رایج ترین خطا ها در طراحی لوگو آسان، استفاده از رنگ هایی است که در هویت برند شما جایگاهی ندارند. پس در انتخاب رنگ دقت کنید. فقط رنگ هایی را به کار ببرید که با مفهوم پیام برندتان سازگاری داشته باشد.

خطای دوم: انتخاب سایه های رنگ نامناسب برای طراحی لوگو آسان

انتخاب سایه رنگ مناسب برای برجسته کردن رنگ اصلی لوگو اهمیت بسیار زیادی دارد. یکی از دلایلی که رنگ های اصلی به کار رفته در طراحی لوگو سریع، به خوبی خود را نشان نمی دهند، انتخاب سایه رنگ اشتباه است. در طراحی لوگو حرفه ای باید به این نکته دقت کنید که هر رنگ با دو ویژگی برای طراحی گرافیک به کار می رود:
• درجه خلوص
• میزان اشباع
با مقایسه رنگ ها در چارت زیر می‌توانید این دو ویژگی را را برای انتخاب رنگ مناسب در طراحی لوگو آسان درک کنید:

 

۱۰آشنایی با خطای رایج که در طراحی لوگو آسان به شما کمک می کند


همانطور که می‌بینید رنگ هایی که دارای خلوص بیشتری هستند باید به عنوان رنگ اصلی در طراحی لوگو سریع به کار روند.
اگر می خواهید چند رنگ متفاوت در طراحی لوگو خود به کار ببرید، همه آنها باید دارای یک درجه خلوص و یک نوع میزان اشباع باشند. به عنوان مثال، تمام رنگ هایی که در ردیف اول چارت بالا نشان داده شده اند، ویژگی های یکسانی دارند و می توانید آنها را در کنار هم برای طراحی لوگو به کار ببرید. اما انتخاب یک رنگ از ردیف اول و رنگ دیگر از ردیف سوم، جذابیت طراحی لوگوی شما را از بین خواهد برد.

خطای سوم: انتخاب چندین رنگ متضاد برای طراحی لوگو آسان

انتخاب چندین رنگ متضاد بخصوص توسط افراد مبتدی که قصد طراحی لوگو آسان با نرم افزارهای رایگان و آنلاین را دارند مطمئنا به فاجعه منجر خواهد شد. شاید از خودتان بپرسید چرا بسیاری از لوگوهای مشهور مثل NBC یا Google چند رنگ متضاد را در کنار یکدیگر استفاده کرده‌اند؟
در حقیقت انتخاب رنگ باید توسط یک طراح لوگو حرفه ای که با روانشناسی رنگ ها کاملاً آشنایی دارد، انجام گیرد. شما نمی توانید بدون آشنایی با اصول اولیه طراحی لوگو، جعبه مداد رنگی را باز کنید و به طور تصادفی ۴ یا ۵ رنگ را انتخاب کرده، کنار هم قرار بدهید و انتظار داشته باشید کار طراحی لوگو شما با موفقیت به پایان برسد.
در حقیقت با این کار نه تنها به جذب مخاطبین خود کمک نمی کنید بلکه لوگوی شما بسیار مبتدی به نظر خواهد رسید. پس اگر در شروع طراحی لوگو قرار دارید و تجربه چندانی در خصوص انتخاب رنگ ها ندارید، بهتر است حداکثر دو رنگ را برای طراحی لوگوی خود انتخاب کنید.

خطای چهارم: طراحی لوگو هایی با گرادیان رنگ بدون توجه به زمینه

در دنیای دیجیتال امروزی که نرم افزار های لوگو ساز آنلاین رایگان کاربرد گسترده‌ای پیدا کرده‌اند، طراحی لوگو با گرادیان رنگ که یکی از آپشن های موجود در هر لوگوساز آنلاینی است، محبوبیت زیادی پیدا کرده اما برای طراحی لوگو آسان با استفاده از گرادیان رنگ باید قوانین زیادی را در نظر بگیرید. از جمله اینکه:
• رنگ های به کار رفته در گرادیان باید با برند شما همخوانی داشته باشند
• انتخاب رنگ ها نمی تواند تصادفی باشد
یکی از لوگوهای مشهور که از گرادیان رنگ در آن استفاده شده، لوگو فایرفاکس است. اگر به نحوه انتخاب گرادیان رنگ در لوگو موزیلا فایرفاکس نگاه کنید، متوجه خواهید شد که چگونه آنها توانسته اند هویت برند خود را با گرادیان رنگ برجسته کنند.

 

۱۰آشنایی با خطای رایج که در طراحی لوگو آسان به شما کمک می کند

 

2. خطا در طراحی آرم و نشانه برای طراحی لوگو آسان

یکی از اصلی‌ترین دلایل عدم موفقیت طراحی لوگو آسان، خطا در طراحی آرم و نشانه آن است. آرم و نشانه عناصری هستند که بخش اصلی طراحی لوگو شما را تشکیل می‌دهند. پس دقت در انتخاب آن برای طراحی لوگو حرفه ای را نباید نادیده گرفت.

خطای پنجم: انتخاب اندازه نامناسب برای ساخت لوگو آسان

تناسب در اندازه اجزا مختلف لوگو، روش موثری برای جلب توجه کردن آن است. اما شما باید تناسب بین عناصر مختلف لوگو را حفظ کنید.
اگر بخشی از لوگو شما بسیار بزرگ باشد:
• فضای زیادی اشغال می‌کند و
• موجب می‌شود اجزای دیگر لوگو به درستی دیده نشوند
همچنین اگر عناصر اصلی لوگو شما بسیار کوچک انتخاب شوند:
• بخشی از لوگو شما به درستی تشخیص داده نمی شود و
• طراحی لوگو در نظر مخاطب جذاب نخواهد بود
سعی کنید لوگو طراحی شده را در پلتفرم های مختلف امتحان کنید. سایز آن را برای چاپ شدن روی یک خودکار تبلیغاتی و حتی یک بیلبورد بزرگ در نظر بگیرید و تناسب بین اجزا را به نحوی رعایت کنید که در هر اندازه ای قابل تشخیص باشد.
به عنوان یک قانون سرانگشتی در طراحی لوگو آسان باید از خودتان بپرسید:
آیا تمام اجزا لوگو طراحی شده در هر سایز و اندازه ای قابل تشخیص است؟

خطای ششم: انتخاب نامناسب آرم لوگو

طراحی آرم و نشانه لوگو از دیگر عناصر مهم ساخت لوگو حرفه ای است که باید با توجه به لوگوتایپ طراحی شود و با آن همخوانی داشته باشد. ویژگی مهم آرم لوگو، ساده بودن و در عین حال موثر بودن آن در کنار متن لوگو است. علاوه بر این آرم و نشانه لوگو را باید بتوان به تنهایی و بدون تایپوگرافی برای بازاریابی و تبلیغات نیز به کار برد.
خطا در انتخاب آرم لوگو موجب می شود، نماد لوگو جلب توجه نکرده و نتواند مخاطب را درگیر کند. نمادهایی که به علت پیچیدگی به سختی در ذهن باقی می ماند و با متن یا تایپوگرافی لوگو همخوانی ندارند معمولاً نیاز به باز طراحی لوگو پیدا می کنند.
آرم لوگو حتی می تواند یک دایره ساده رنگی باشد اما مفهوم و پیام برند را به خوبی منتقل کند. به عنوان مثال، به لوگو هد اسپیس (headpace) دقت کنید.

 

۱۰آشنایی با خطای رایج که در طراحی لوگو آسان به شما کمک می کند

 


چرا این لوگو با وجود طراحی ساده به عنوان یک لوگو حرفه ای شناخته می‌شود؟

اصلی ترین ویژگی طراحی لوگو حرفه ای مناسب بودن آن برای برند است. اگر با دقت به لوگو نگاه کنید متوجه خواهید شد که دایره آن به شکل یک دایره کامل طراحی نشده و فرورفتگی هایی به صورت نامنظم در محیط دایره دیده می شود. این طراحی خلاقانه به خوبی هدف از برند را نشان می دهد. هداسپیس یک اپلیکیشن کاربردی برای یادگیری مهارت های زندگی و شاد زیستن است. شعار این اپلیکیشن پذیرفتن هر چیزی در زندگی به همان شکلی است که وجود دارد.
بهترین راه برای جلوگیری از ایجاد خطا در طراحی آرم و نشانه این است که یک طرح ساده که پیام برند شما را منتقل می کند، انتخاب کنید و به دنبال طرح های خیلی پیچیده نباشید.
از طرف دیگر باید به به هماهنگی آرم لوگو و فونت انتخاب شده برای تایپوگرافی نیز دقت کنید. حتی اگر طراحی آرم لوگوی شما حرفه ای باشد اما با تایپوگرافی سازگاری نداشته باشد، تاثیر گذاری لوگو موفقیت آمیز نخواهد بود.

خطای هفتم: اندازه نامناسب آرم لوگو

اندازه آرم و هماهنگی آن با سایز تایپوگرافی در فرآیند ساخت لوگو حرفه ای نقش مهمی ایفا می کنند. با تغییرات کوچکی در مقیاس عناصر به کار رفته در لوگو می توان تفاوت ها خارق‌العاده‌ای در جذابیت لوگو ایجاد کرد.
یکی از متداول‌ترین خطاها در طراحی لوگو آسان، انتخاب یک آرم لوگو بسیار بزرگ در کنار یک تایپوگرافی بسیار کوچک و یا بالعکس است. همانطور که پیش از این اشاره کردیم، تناسب بین اندازه آرم لوگو و فونت به کار رفته در آن اهمیت بسیار زیادی دارد. چون باید هارمونی مناسبی بین اجزای مختلف لوگو وجود داشته باشد.

3. خطا در تایپوگرافی برای طراحی لوگو آسان

فونت ها در طراحی لوگو آسان مهمترین عنصری هستند که به طور واضح نام برند یا شعار آن را به مخاطب نشان می دهند. بنابراین، انتخاب فونت مناسب برای طراحی لوگو حرفه ای کاملاً ضروری است. یکی از بارزترین خطاها در طراحی لوگو سریع انتخاب تایپوگرافی با سبک و فونت نامناسب است.

خطای هشتم: انتخاب فونت نامناسب در طراحی لوگو آسان

فونت لوگو باید با هویت، هدف و پیام برند شما به طور کامل همخوانی داشته باشد. اگر به عنوان مثال، شما یک شرکت با خدمات تکنولوژی پیشرفته هستید نباید از فونت هایی که قدیمی هستند و از مد افتاده است، استفاده کنیم. برای طراحی لوگو حرفه ای شما نیاز به فونت های مدرن با سبک خاص و متمایز دارید.
از طرف دیگر، شما باید فونتی را انتخاب کنید که به راحتی دیده شده و کاملا خوانا باشد. اگر فونت بسیار ریز باشد و یا آنقدر پهن باشد که تایپوگرافی در لوگو شما به درستی تشخیص داده نشود و یا رنگ آن را به نحوی انتخاب کنید که در پس زمینه محو شود، نام برند شما به خوبی در ذهن مخاطب ماندگار نخکواهد بود.

خطای نهم: انتخاب نامناسب چیدمان و نحوه قرارگیری تایپوگرافی در لوگو

پس از اینکه فونت مناسب با پیام برند خود را انتخاب کردید باید به جایگاه قرارگیری آن در لوگو نیز دقت کنید. تناسب بین محل قرارگیری تایپوگرافی و آرم در دیده شدن لوگوی شما توسط مخاطب تاثیرگذار است.
به خاطر داشته باشید که معمولاً فونت های انگلیسی از چپ به راست و فونت های فارسی از راست به چپ خوانده می‌شوند. بنابراین اگر یک لوگو حرفه ای با تایپوگرافی انگلیسی نظر شما را جلب کرد نمی توانید دقیقا از همان سبک برای طراحی لوگو اسم فارسی استفاده کنید بلکه باید چیدمان و نحوه قرار گیری عناصر مختلف لوگو از جمله آرم و تایپوگرافی را تغییر بدهید.

خطای دهم: انتخاب دو فونت متضاد در طراحی لوگو آسان

برخی از برند ها ترجیح می دهند نام برند و شعار شرکت خود را با دو فونت متمایز در لوگو نشان دهند. چنین انتخابی در طراحی لوگو آسان می توانند هوشمندانه باشد، در صورتی که دو فونت انتخاب شده با یکدیگر همخوانی داشته باشند.
اگر می خواهید یک طراحی لوگو حرفه ای با دو فونت متمایز انجام دهید، یکی از آنها باید بر دیگری غالب باشد. فونت اصلی که معمولاً نام برند با آن نوشته می شود باید کاملاً به یادماندنی، برجسته و واضح اطلاعات مورد نظر را به مخاطب منتقل کند. درحالیکه فونت دوم باید به نحوی انتخاب شود که فونت اول را تحت تاثیر قرار ندهد.

جمع بندی

طراحی لوگو آسان و سریع با نرم افزارهای لوگو ساز آنلاین یا اپلیکیشن های اندرویدی می تواند قیمت طراحی لوگو را به طور قابل توجهی کاهش دهد. اما برای اینکه بتوان از لوگو در پلتفرم های مختلف برای بازاریابی و تبلیغات استفاده کرد، آشنایی با خطاهای رایج در طراحی لوگو سریع کمک شایانی به شما می‌کند.
اگر طراحی لوگوی خود را با توجه به خطاهای رایج در زمینه انتخاب رنگ، طراحی آرم و نشانه و انتخاب فونت انجام بدهید مطمئناً یک لوگوی ارزان قیمت و در عین حال حرفه ای خواهید داشت. با این وجود اگر در ابتدای راه برندسازی قرار دارید، به شما توصیه می کنیم که طراحی لوگو آسان را با استفاده از نرم افزار لوگو ساز لوگونومی انجام دهید و یا با متخصصین طراحی‌گرافیک ما مشورت کنید.