لوگونومی
دسته بندی : عمومی | منتشر شده در تاریخ : 1399/08/07

برای طراحی لوگو معماری از چه نمادهایی استفاده کنیم؟

طراحی لوگو معماری به این دلیل که معماری یک حوزه بسیار رقابتی است مستلزم به کار بردن ذوق هنری بالایی است. لوگو معماری به این علت که با صنایع مختلفی ازجمله ساخت و ساز ، طراحی دکور و دکوراسیون داخلی مرتبط است از اهمیت زیادی برخوردار بوده و باید به صورت حرفه ای انجام شود.
شرکت های معماری باید این اطمینان را حاصل کنند که لوگوی آنها حس اعتماد و اهداف شرکت را به خوبی به مشتریان انتقال می دهد.
از آنجایی که خلاقیت در این حرفه بسیار مهم است پس به کار گرفتن این عنصر به همراه ایده های ذهنی منحصربفرد در طراحی لوگو معماری نیز حرف اول را می زند. بنابراین نباید از سایر لوگوهای معماری کپی برداری شود. طراحی لوگو حرفه ای در این زمینه مستلزم رعایت نکاتی است که در ادامه به طور مفصل آنها را بررسی خواهیم کرد.
اما در کل باید گفت که اصول طراحی لوگو حرفه ای برای تمام مشاغل و تجارت ها یکسان است. بنابراین، برای طراحی لوگو معماری باید اصول زیر رعایت شود:

• ساده بودن طراحی لوگو
• انتقال پیام برند به مخاطب از طریق عناصر لوگو
• انتخاب رنگ مناسب در طراحی لوگو
• هماهنگی بین فونت و نماد لوگو
• متمایز و جذاب بودن

برای اینکه بتوانید یک طراحی لوگو معماری حرفه ای انجام دهید، فقط در نظر گرفتن این اصول اولیه کافی نیست بلکه شما باید:

• بازارهای گوشه یا نیچ مارکت را دریابید
• پیام صحیح برندینگ را دریافت کنید
• رنگ های مناسب را انتخاب کنید
• از سبک حروف سفارشی استفاده نمایید
• لوگو را ساده طراحی کنید
• از تقارن و تناسب لوگو اطمینان حاصل کنید
• مقیاس پذیر و تطبیق پذیر بودن لوگو را فراموش نکنید
• از فضای منفی بهره گیرید

چرا طراحی لوگو معماری باید حرفه ای باشد؟

امروزه شرکت های بسیاری وجود دارند که خدمات معماری را ارائه می دهند. تقریبا هر نوع ساخت و ساز به این خدمات احتیاج دارد. اما رقابت شدید در این زمینه، مشاغل را بر آن می دارد تا خدمات خود را به روشی برنامه ریزی شده به بازار عرضه کنند. آنها باید استراتژی های بازاریابی مختلفی را برنامه ریزی کنند که برای مشتریان و مخاطبین جذاب باشند.
با این حال، تمامی آنها در درجه اول به یک طراحی لوگو معماری حرفه ای و به یاد ماندنی نیاز دارند که به خوبی هویت برندینگ آنها را نشان دهد. لوگوی یک شرکت معماری صرفا برای نشان دادن هویت نیست و باید تصویری از خدمات شرکت را نیز ارائه دهد.
علاوه بر این ها، لوگو باید به گونه ای طراحی شود که مشتریان را در مورد کیفیت خدمات متقاعد نماید. یک لوگو از طریق رنگ، حروف و سایر المان های دیگر می تواند پیام خاصی را به مخاطب منتقل کند. در حقیقت این المان ها، قدرت شرکت را نشان می دهند. پس در طراحی لوگو معماری باید از تمامی این عناصر در جهت درست به کار گرفته شود تا بتواند در میان رقبا متمایز باشد.

اهمیت طراحی لوگو در صنعت معماری

تجارت معماری در سال های اخیر شاهد رشد چشمگیری بوده است. طبق گزارشات به دست آمده، در آمریکا صنعت معماری با رشد 5.3 درصدی سالانه بیش از 43 میلیارد دلار درآمد کسب کرده است. بیش از 72339 کسب وکار جدید نیز در این حیطه شکل گرفته است.
این آمار نشان دهنده رقابتی است که بین شرکت های تازه کار و قدیمی وجود دارد. بنابراین شما باید برای بازاریابی خدمات معماری خود به دنبال ایده ای منحصربفرد باشید. از طریق طراحی لوگو معماری حرفه ای، قطعا پیام شما به مشتریان هدف، منحصربفرد و مفید خواهد بود.
اما پیام مشاغل معماری برای مشتریان چیست؟
قبل از تصمیم گیری برای طرح لوگوی خود باید پیام برند خود را به طور دقیق بشناسید. شما باید پیام را به صورت مشخص در یک یا دو جمله بنویسید تا طراح بتواند ایده روشنی از آنچه شما می خواهید، به دست آورد.
برای ایجاد یک هویت تجاری خوب و یک طراحی لوگو معماری منحصربفرد لازم است که لوگو ساده باشد. در طراحی لوگو ساده باید تمامی عناصر اضافی را حذف کنید و فقط مواردی را که برای جلب توجه مشتریان به پیام شما کافی است، نگه دارید.
توجه داشته باشید که هر رنگ، خط، شکل، نماد، فونت و سایر مورد اضافی سبب پیچیدگی طرح و در نتیجه سردرگمی مخاطبین می شود. در واقع چنین لوگوهای پیچیده ای مانعی برای جذب مخاطب به تجارت شما به شمار می روند.

 

برای طراحی لوگو معماری از چه نمادهایی استفاده کنیم؟

 

نکاتی که باید در طراحی لوگو معماری رعایت کنید

با در نظر داشتن نکات زیر در طراحی لوگو معماری می توانید موفقیت شرکت خود را در بازار رقابتی این حرفه تضمین نمایید:

بازارهای گوشه یا نیچ مارکت را دریابید:

اولین چیزی که باید قبل از شروع طراحی لوگو معماری در نظر بگیرید نیچ مارکت (Niche market) است. از آنجایی که معماری رشته وسیعی بوده و شامل چندین طرح از جمله طراحان داخلی، معماری طراحی سبز، معماران محوطه سازی، معماران صنعتی و ... می شود باید تمامی نیچ مارکت ها را در نظر داشته باشید. زیرا ممکن است طراحی شما مناسب زمینه ای از معماری که در آن کار می کنید، نباشد.

پیام صحیح برندینگ را دریافت کنید:

هر گونه کسب و کاری که به صورت حرفه ای اداره می شود پیامی برای مشتریان هدف خود دارد. در زمینه معماری نیز شما باید دریابید که پیام دقیق برندینگ برای مخاطبین چه چیزهایی را در بر می گیرد.
اگر خودتان نتوانستید این پیام را به خوبی متوجه شوید میتواند با مشتریان صحبت کرده و پیام را بنویسید. زمانی که طراحی لوگو معماری به پایان رسید باید پیام مورد نظر شما را از طریق رنگ ها، حروف و سایر المان های دیگر به خوبی نشان دهد. در غیر اینصورت باید طراحی را از اول آغاز کنید.
پیام منتقل شده از طریق لوگو به این دلیل مهم است که مخاطبین و مشتریان شما احتمالا بر اساس آن پیام تصمیم به خرید می گیرند. این پیام به مشتریان انگیزه داده و آنها را ترغیب به خرید می کند.

رنگ های مناسب را انتخاب کنید:

یکی دیگر از موارد مهمی که باید هنگام طراحی لوگو معماری به آن توجه کنید انتخاب رنگ است. اگر شرکت شما تازه کار است در انتخاب رنگ ها آزاد هستید اما باید با دقت آنها را برگزینید. زمانی که در طراحی لوگو معماری به رنگ ها فکر می کنید باید بدانید که این عنصر در برانگیختن برخی احساسات مخاطب یا مشتری بسیار مهم است. نکته مهم دیگر استفاده از حداقل رنگ بندی است.
بیش از یک یا دو رنگ انتخاب نکنید مگر اینکه در طرح شما استفاده از چند رنگ نیاز باشد.

از سبک حروف سفارشی استفاده نمایید:

برای طراحی منحصربفرد لوگو، انتخاب نوع سبک حروف اغلب موفقیت بصری را تعیین می نماید. انتخاب تصادفی حروف می تواند به طراحی لوگوی شما آسیب بزند. به یاد داشته باشید که با استفاده از نوع سبک حروف سفارشی، زیبایی خاصی به لوگوی خود ببخشید.
خدمات معماری معمولا با برخی از باریک بینی ها و پیچیدگی ها همراه هستند. بنابراین با در نظر گرفتن سبک ها و زیبایی شناسی، حروف مناسبی را برای طراحی لوگو معماری در نظر بگیرید. این روزها حروف کلیشه ای زیادی در وب سایت ها در دسترس است و به منظور یک طراحی لوگو ساده و حرفه ای بهتر است که از آنها استفاده نکنید.
در عوض، از طراح گرافیک خود بخواهید که از سبک حروف سفارشی بهره گیرد.

لوگو را ساده طراحی کنید:

سادگی یکی دیگر از نکات بسیار مهم برای یک لوگوی به یادماندنی است. این بدان معنا است که مخاطب در نگاه اول، پیام لوگو را دریافت کند. اگر طرح نیاز به توضیح داشته باشد، معمولا خطایی از سوی طراح رخ داده است.
مخاطبین نمی خواهند که زمان ارزشمند خود را صرف رمزگشایی یک طرح پیچیده نمایند. پس باید با طراحی لوگو ساده دامنه توجه آنها را کاهش دهید. شما می توانید برای طراحی لوگو معماری، رویکرد مینیمالیستی را در پیش گیرید. با این روش طراحی می توانید تمامی موارد اضافی رنگ، حروف، تصویر، نمادها و... را از بین ببرید و فقط عناصری را حفظ کنید که به اندازه کافی پیام برندینگ شما را انتقال می دهند.

از تقارن و تناسب لوگو اطمینان حاصل کنید: 

تقارن و تناسب برای طراحی یک لوگو حرفه ای بسیار مهم هستند. اما طراحان اغلب به این نکته توجهی نمی کنند و در نتیجه افراد با دیدن یک لوگوی نامتقارن گمان می کنند که مشکلی با در طراحی آن وجود دارد. اگر یک عنصر در طراحی لوگو معماری با عنصر دیگر مطابقت نداشته باشد، کل مفهوم آن خراب می شود. در واقع این دو عنصر برای ایده های طراحی گرافیکی بیشتر حائز اهمیت هستند.

لوگو باید مقیاس پذیر و تطبیق پذیر باشد:

اکثر مشتریان همیشه طراحی لوگو را بسیار با دقت در نظر می گیرند. مثلا لوگویی که روی بیلبورد ظاهر می شود باید بسیار بزرگ به نظر برسد. به همین ترتیب، لوگو روی یک کالای تبلیغاتی مثل خودکار، بسیار ریز به نظر می آید. در هر دو مورد، جزئیات لوگو باید به خوبی مشخص باشند.
طراحی لوگو معماری باید به گونه ای انجام شود که تطبیق پذیر باشد و در تمامی پلتفرم های آفلاین و آنلاین عالی به نظر برسد. لوگو نباید به گونه ای باشد که در تبلیغات روزنامه خوب به نظر برسد و در مقابل در وب سایت یا صفحات رسانه های اجتماعی جلوه خوبی نداشته باشد.

از فضای منفی بهره گیرید:

گرچه فضای خالی جزء اساسی هر لوگو نیست اما نباید از اهمیت آن چشم پوشی کرد. بسیاری از لوگو مانند لوگوی FedEx از طراحی های افسانه ای برای استفاده از فضای منفی استفاده کرده اند. فضای منفی عبارت است از ناحیه خالی میان دو عنصر طراحی.
یک طراح با تجربه در طراحی لوگو معماری می تواند به گونه ای هوشمندانه از این فضا برای ساختن هویت تجاری بهره گیرد. همانطور که در لوگوی FedEx مشاهده می کنید پیکان بین حروف E و X پنهان شده است. با این حال عنصر فضای اضافی باید به عنوان یک ایده طبیعی در لوگوی شما ظاهر شود در غیر این صورت لوگو عجیب و بی معنی به نظر خواهد رسید.

بهترین لوگوهای معماری در جهان

بررسی بهترین لوگوهای معماری جهان به شما کمک می کند که برای طراحی لوگو شرکت خود، ایده بگیرید. طراحی نمادی که بتواند مفاهیم شرکت معماری را به مخاطب منتقل کند، بهترین ایده ای است که باید خلاقانه توسط طراحی لوگو به تصویر کشیده شود.

1. لوگو شرکت Ferguson Works

کار اصلی شرکت فرگوس ساخت پل است بنابراین طراح حرفه ای لوگو سعی کرده با به هم چسباندن دو حرف اول نام این شرکت، توجه مخاطب را به هویت برند آنها جلب کند.

برای طراحی لوگو معماری از چه نمادهایی استفاده کنیم؟

 

2. لوگو شرکت معماری Distinctive Design Studio


این لوگو از نوع انتزاعی طراحی شده و خطوط عمودی به کار رفته برای طراحی لوگو این شرکت معماری، دقیقا کار معماری خانه و ساخت نما و پیکربندی اصلی ساختمان ها را به بیننده القا می کند.

 

برای طراحی لوگو معماری از چه نمادهایی استفاده کنیم؟

3. طراحی لوگو شرکت معماری Cruz


این لوگو احساس اعتماد، اعتبار، حرفه ای بودن و خلاق بودن را به مخاطب منتقل می کند. این ویژگی ها دقیقا همان پیامی است که یک لوگو معماری باید به بیننده برساند.

 

برای طراحی لوگو معماری از چه نمادهایی استفاده کنیم؟

 

4. لوگو شرکت Foutch


مربع آبی به کار رفته در طراحی لوگو این شرکت معماری دقیقا به مفهوم ساخت و ساز و طراحی ساختمان به کار رفته است. این لوگوی حرفه ای به خوبی نشان می دهد که چگونه طراحی لوگو می تواند آرم تجاری متمایز و به یاد ماندنی را در عین سادگی طراحی کند.

 

برای طراحی لوگو معماری از چه نمادهایی استفاده کنیم؟

 

5. لوگو شرکت معماری A.C. Gentry Inc


تصویر شیر با پترن فلزی مفاهیمی مانند قدرت، با دوام بودن و پایدار بودن طراحی های انجام گرفته توسط ورقه های فلزی ساخت این شرکت معماری را تداعی می کند.

 

برای طراحی لوگو معماری از چه نمادهایی استفاده کنیم؟

 

جمع بندی

در مجموع طراحی لوگو معماری باید توجه مخاطبین را با استفاده از کاربرد صحیح رنگ، حروف و سایر المان های دیگر جلب نماید. همچنین لوگو باید ساده باشد تا افراد بتوانند به راحتی پیام شرکت شما را دریافت کنند.
برای طراحی لوگو حرفه ای هر کسب و کاری بهتر است با یک طراح لوگو با تجربه مشورت کنید و با صرف اندکی هزینه برای خلق آرم تجاری منحصر به فرد، موفقیت بازاریابی خود را تضمین کنید.