لوگونومی
دسته بندی : عمومی | منتشر شده در تاریخ : 1399/02/28

راهنمای انتخاب بهترین اندازه لوگو برای اینستاگرام و وب سایت

اندازه لوگو تاثیر قابل توجهی روی درک مخاطب از شرکت شما در اینستاگرام، وب سایت، سربرگ ها، کارت ویزیت و به طور کلی بازاریابی و تبلیغات برند سازی شما دارد. یکی از نکاتی که در استراتژی برند سازی خود باید در نظر بگیرید؛ انتخاب بهترین اندازه لوگو در پلتفرم های تبلیغاتی مختلف است. اگر به تازگی کسب و کار خود را راه انداخته اید؛ علاوه بر مطالعه مقاله "طراحی لوگو چه تاثیری روی بازاریابی دیجیتال دارد؟" راهنمای انتخاب بهترین اندازه ی لوگو برای اینستاگرام و وب سایت را از دست ندهید.

• استاندارد اندازه لوگو برای اینستاگرام و وب سایت

استاندارد اندازه لوگو بستگی به پلتفرمی دارد که قصد دارید لوگو برند خود را در آن آپلود کنید. به عنوان مثال عکس پروفایل یوتیوب حدوداً باید به اندازه 800 pixels x 800 pixels باشد. در حالیکه سایز لوگو برای وب سایت یا امضای ایمیل باید حداکثر ارتفاع 100 پیکسل را داشته باشد. به همین علت طراحی لوگو به صورت فایل وکتور (Vector) اهمیت بسیار زیادی دارد چون لوگو طراحی شده با فرمت وکتور، با تغییر سایز، کیفیت خود را از دست نمی‌دهد.
برای اطمینان از اینکه لوگو طراحی شده در پلتفرم های مختلف به خوبی نمایش داده می شود؛ راهنمای انتخاب بهترین اندازه لوگو برای اینستاگرام و وب سایت را در اختیارتان قرار می دهیم:

• اصول انتخاب بهترین اندازه لوگو

اگرچه هر لوگو به طور خاص برای برند شرکت شما طراحی شده اما نحوه سیو کردن و به اشتراک گذاشتن آن در پلتفرم های مختلف تقریباً مشابه است. طراحی و ساخت لوگو باید به نحوی باشد که بتوان آن را در سایزهای مختلف بدون از دست دادن وضوح، نمایش داد. گاهی اوقات در برخی از کسب و کارها داشتن چند لوگو در سایزهای مختلف برای نمایش در پلتفرم های گوناگون مورد نیاز است. ممکن است لوگویی که در کارت ویزیت خود چاپ می کنید؛ ترکیبی از آرم لوگو و لوگو تایپ باشد؛ در حالیکه در پلتفرم اینستاگرام فقط از آرم لوگو استفاده کنید.
بنابراین حتی اگر قصد ندارید در حال حاضر از لوگوی خود در پلتفرم‌های مختلف استفاده کنید باید این مسئله را در نظر داشته باشید که شاید در استراتژی بازاریابی و برندسازی خود در آینده نیاز باشد که لوگو را در اندازه ای به بزرگی یک بیلبورد یا به کوچکی کارت ویزیت چاپ کنید. طراحی لوگو حرفه ای به نحوی انجام می‌گیرد که اندازه آن تاثیری در پیامی که توسط لوگو به مخاطبان ارائه می‌شود؛ نداشته باشد.
استاندارد اندازه لوگو معمولاً بر حسب پیکسل بیان می شود و ابعاد آن به صورت ضرب دو عدد پیکسلی که می تواند نشان دهنده مضربی از اندازه آن مثل کیلوبایت، مگابایت و گیگابایت باشد؛ مشخص شود.
فایل های وکتور به عنوان مثال با فرمت SVG را می توان در مقیاس های مختلف ویرایش کرد یا برای طراحان تبلیغاتی و به منظور چاپ کاتالوگ ها یا در پلتفرم های اجتماعی مختلف ارسال کرد. این نوع فایل ها را می توان در نرم افزارهای طراحی لوگو مثل Adobe Illustrator ساخت و سپس با هر فرمت قابل کاربردی که مورد نیاز باشد مثل png و jpg ذخیره کرد.
ورژنهای افقی و عمودی و دایره نمونه لوگو طراحی شده به منظور قرار گرفتن در پلتفرم های مختلف مثل اینستاگرام یا وبسایت نیز باید طراحی شود. این تغییرات به شما اجازه می‌دهد که لوگوی خود را با وضوح کامل در برنامه ها و وب سایت های مورد نظرتان آپلود کنید. برای آپلود کردن لوگو در وب سایت های آنلاین از فرمت png استفاده میشود چون حجم فایل آن بدون کاهش کیفیت به کمتر از ۲۰۰ کیلوبایت کاهش پیدا کرده و با بالا آمدن سایت اولین تصویری که به سرعت بارگذاری می شود؛ آرم لوگوی شما خواهد بود. زمانی که لوگو حجم کمی داشته باشد حتی در صورتی که سرعت اینترنت بسیار پایین باشد نیز در تمام پلتفرم ها مثل اینستاگرام و وبسایت و شبکه های اجتماعی نشان داده خواهد شد. مهمترین مزیت فایل png ، حفظ کیفیت تصویر در سایز های بسیار کوچک است. حفظ وضوح و شفافیت لوگو هنگامیکه در پس زمینه شبکه های اجتماعی و وب سایت ها قرار می گیرد نیز از دیگر مزایای ذخیره فایل به صورت png است.
راهنمای انتخاب بهترین اندازه ی لوگو معمولا توسط طراحان حرفه ای به مشتریان ارائه می شود تا بتوانند نحوه نمایش لوگو خود را در سایز های مختلف با توجه به فرمت های ارائه شده توسط طراح انتخاب کنند. طراحان معمولاً یک لوگو را در سایز ها و ابعاد مختلفی سیو کرده و برای مشتری ارسال می کنند. به این ترتیب شرکت ها می توانند برند خود را در تمام پلتفرم های ارتباطی با مخاطبین آپلود کنند.

• انتخاب بهترین اندازه لوگو برای وب سایت

وب سایت ها یکی از مهمترین بخش های تجارت را در دنیای دیجیتال امروزی تشکیل می دهند. بسیاری از شرکت ها، مخاطبین و مشتریان خود را از فضای مجازی به دست می آورند و فروش خود را از طریق بازاریابی آنلاین، دیجیتال مارکتینگ و برند سازی شبکه های اجتماعی افزایش می دهند.
انتخاب بهترین اندازه لوگو برای وب سایت مستقیماً بستگی به نحوه نمایش و جایگاه آن در وب سایت دارد و همانطور که پیش از این اشاره کردیم معمولا با فرمت png در وبسایت قرار می گیرد. لوگو ها معمولاً در سربرگ و بنر وب سایت ها نشان داده می شوند. از یک آیکون کوچک کنار address bar یا عنوان browser tab نیز استفاده می شود. بهترین اندازه ارتفاع لوگو برای وبسایت بیشتر از ۲۴ پیکسل و کمتر از نصف صفحه نمایش است.

• انتخاب بهترین اندازه لوگو برای سربرگ وب سایت (website header)

لوگو ها معمولا در سمت چپ سربرگ وب سایت در بالاترین قسمت نمایش داده می‌شوند. به این ترتیب تمام صفحات وب سایت را در بر می گیرند. اگر از نرم افزارهای طراحی وب سایت مثل Weebly یا اسکوار اسپیس (Squarespace) استفاده می کنید؛ به شما گزینه ای ارائه شده که می توانید لوگو خود را در آن قرار دهید تا در تمام صفحات وب سایت نمایش داده شود.
بهترین اندازه لوگو برای سربرگ وبسایت و موقعیت قرارگیری آن بستگی به طراح وب سایت و تم مورد استفاده آن دارد. به عنوان مثال در تم هایی که در نرم‌افزار اسکوار اسپیس مورد استفاده قرار می گیرد؛ ارتفاع لوگو نباید بیشتر از ۱۰۰ پیکسل باشد.
میانگین ارتفاع لوگوی وب سایت ها معمولاً بین ۲۰ و ۳۰ پیکسل است و پهنای آن نیز بستگی به طولانی بودن یا کوتاه بودن نام برندی که در لوگو به کار برده اید؛ دارد. به عنوان مثال به لوگو ChefHero از نوع لوگوتایپ و آیکون آن در نویگیشن بار (navigation bar) زیر دقت کنید:

• استفاده از لوگو در فایوآیکون (favicon)

فایوآیکون یا آیکون کوچک مورد علاقه، شما را قادر می‌سازد که لوگوی خود را در نوار جستجو نمایش دهید. به این ترتیب، مشتریانی که شما را سرچ می کنند یا به دنبال محصولات و خدمات ارائه شده توسط شما می گردند؛ به راحتی با مشاهده لوگوی شرکت تان وارد سایت خواهند شد. این آیکون کوچک در حقیقت نمایانگر برند شماست. البته آنقدر کوچک است که نمی‌توان متنی درون آن قرار داد. بنابراین بهتر است یک آرم لوگو مناسب به اندازه 16px x 16px برای آن انتخاب کنید.
فایوآیکون (Favicon) شرکت ChefHero به شکل نماد کلاه سرآشپز طراحی شده است.

 

راهنمای انتخاب بهترین اندازه لوگو برای اینستاگرام و وب سایت

 

• انتخاب بهترین اندازه لوگو برای اینستاگرام و شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی و اینستاگرام در عصر دیجیتال به عنوان مهمترین بستر تبلیغاتی و بازاریابی شناخته می شوند. اگر به دنبال پیشرفت و توسعه کسب و کار خود هستید باید بتوانید محصولات خود را در اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی تبلیغ کنید و با مخاطبین مشتریان خود ارتباط برقرار کنید.
نمایش لوگو با اندازه مناسب در اینستاگرام و سایر شبکه های اجتماعی موجب می‌شود تا بتوانند برند شما را از سایر برند ها تشخیص داده و توجه بیشتری به بازاریابی دیجیتال شما نشان دهند. فرمت لوگو مورد استفاده به عنوان آیکون لوگو در اینستاگرام یا شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به شکل گرد، افقی یا حتی عمودی باشد به عنوان مثال به لوگو امریکن لایف (American Life) در صفحه فیسبوک آن نگاهی بیندازید:

• متداولترین اندازه لوگو مورد استفاده در شبکه های اجتماعی

برای نمایش لوگو در شبکه های اجتماعی باید آیکون آن را به عنوان عکس پروفایل انتخاب کنید. بنابراین حداکثر ابعاد پذیرفته شده در شبکه های اجتماعی مختلف به عنوان بهترین اندازه لوگو در نظر گرفته می‌شود:
 اندازه لوگو اینستاگرام: 110 x 110px
 اندازه لوگوی فیسبوک: 160 х 160px
 اندازه لوگوی یوتیوب: 800 x 800px
 اندازه لوگوی توییتر: 400 x 400px
 اندازه لوگو لینکدین: 400 х 400 px
 اندازه لوگو پینترست: 165 x 165px
 اندازه لوگوی گوگل پلاس: 250 х 250px
برای بارگذاری لوگو برند خود در شبکه های اجتماعی بهتر است از فایل png استفاده کنید چون فشرده ترین حالت را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار می دهد. البته فایل های دیگری مثل JPG کمی کوچکتر از PNG هم مناسب است اما کیفیت لوگو را تاحدودی کاهش می‌دهد. بنابراین اگر می‌توانید از لوگو با فرمت png در اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید. همچنین توجه داشته باشید که فایل های وکتور لوگو با کد رنگ CMYK (Cyan, Magenta, Yellow, Black) طراحی می شوند و کد رنگی HEX را که برای بارگذاری آنلاین لاین مورد نیاز است به کار نمی برند. به همین علت برای آپلود لوگو در شبکه های آنلاین باید از فرمت های فایل رستر (Raster) مثل PNG یا JPG استفاده کنید.

• انتخاب بهترین اندازه لوگو برای امضای ایمیل (email signatures)

امضای ایمیل یکی از بهترین موقعیت ها برای نمایش لوگو برندتان است که به شما کمک می کند استراتژیهای برند سازی خود را تقویت کنید. با ارسال لوگو برند خود در امضای ایمیل، مخاطبین هرگز لوگوی شما را فراموش نخواهند کرد. فرمت لوگو در امضا ایمیل باید حتماً به صورت png باشد تا سایز آن از ۱۰ کیلوبایت تجاوز نکند. بهترین اندازه لوگو برای امضای ایمیل، آیکون لوگو است که ابعاد آن بیش از ۳۲۰ پیکسل در عرض و ۷۰ تا ۱۰۰ پیکسل در ارتفاع نباشد. اکثر اپلیکیشن های موبایل، ابعاد آیکون لوگو را بین ۳۲۰ تا ۵۰۰ پیکسل پهنا قبول می کنند. به این ترتیب لوگو برند شما در تمام صفحات نمایشگرهای موبایل به وضوح دیده می شود.

چرا باید لوگو را در چند اندازه مختلف طراحی و ذخیره کرد؟

با طراحی و ذخیره کردن لوگو در چند اندازه مختلف می توانید براحتی لوگو برند تان را در صفحات اجتماعی، وب سایت ها و اینستاگرام بارگذاری کنید. اکثر برندهای مشهور، لوگو خود را در دو نوع تایپوگرافی و نمادین طراحی می کنند تا بتوانند از آن به روش‌های مختلفی برای بازاریابی دیجیتال استفاده کنند. به عنوان مثال، طراحی لوگو برای پروفایل فیسبوک ممکن است با آنچه که روی یک تیشرت چاپ می شود متفاوت باشد. اما در عین حال باید به نحوی طراحی شود که مفهوم برند شما را برساند و مخاطب با مشاهده هر دو لوگو خدمات و محصولات شرکت شما را مدنظر قرار دهد.
با تغییر اندازه لوگو می توانید عناصر دیگر آن را نیز تغییر دهید. به عنوان مثال در صورتی که لوگو شما با کوچک شدن سایز وضوح خود را از دست می دهد می توانید برخی از رنگ ها مانند سیاه یا سفید را برعکس کنید. بهتر است لوگو اصلی را به صورت ترکیبی از آیکون و لوگو نوشتاری طراحی کنید تا در صورت نیاز فقط از آیکون لوگوی خود استفاده نمایید. اگر به یک طراح فریلنسر یا یک آژانس طراحی لوگو سفارش داده‌اید و هزینه طراحی لوگو را پرداخت کرده اید باید از آنها بخواهید که لوگو را با تغییرات مختلف و در سایز های گوناگون به منظور نمایش در پلتفرم های متداول مثل وب سایت و اینستاگرام برایتان ارسال کنند. اگر از نرم افزارهای لوگو ساز آنلاین رایگان استفاده کرده اید؛ ایجاد تغییرات در لوگو به منظور واضح بودن آن در تمام پلتفرم ها به عهده خودتان است.

جمع بندی

به طور کلی نمی توان یک سایز خاص را به عنوان بهترین اندازه لوگو برای اینستاگرام و وب سایت معرفی کرد. انتخاب بهترین اندازه لوگو بستگی به پلتفورم و کاربرد برند شما و نحوه بازاریابی دیجیتال تان دارد. مهمترین نکته‌ای که باید در انتخاب اندازه ی لوگو در نظر بگیرید؛ تغییراتی است که در سایزهای مختلف باید روی لوگوی خود اعمال کنید تا همچنان برای مخاطب جذاب باشد و در عین حال برند شما را برای مشتریان تداعی کند.