لوگونومی
دسته بندی : عمومی | منتشر شده در تاریخ : 1399/10/17

طراحی لوگوی انتشارات

طراحی لوگوی انتشارات با توجه به بازار رقابت نزدیکی که در این حوزه کاری وجود دارد، در مطرح کردن و برندسازی نام یک انتشارات کتاب یا مجله نقش مهمی ایفا می کند. لوگوی انتشارات، تصویری است که باتوجه به آن افراد می توانند حوزه کاری آن را درک کنند. اگر بخواهید طراحی لوگو انتشارات تان به نحوی باشد که در میان سایر رقبا بدرخشد باید مخاطبین هدفتان را مد نظر قرار دهید و برای ساخت لوگو از نمونه لوگوهای موجود طراحی شده برای انتشارات مشهور جهان الهام بگیرید.

طراحی لوگو انتشارات بر اساس زمینه کاری

هر انتشارات میتواند زمینه های کاری متفاوتی داشته باشد. بنابراین، طراحی لوگو باید بر اساس نوع محصولات و کتاب‌هایی که در انتشارات به چاپ می‌رسد، انجام گیرد. متداول ترین زمینه های کاری انتشارات عبارت است از:

• انتشار مجله
• انتشار کتاب
• انتشار وبلاگ های اینترنتی
• انتشارکتاب های الکترونیکی
• انتشارات کتابهای آموزشی
• انتشار کتاب‌های کودکان و نوجوانان

هر کدام از این دسته بندی ها زیرمجموعه های خودشان را شامل می شوند. به عنوان مثال، انتشارات مجله می تواند شامل انتشار مجلات علمی، آموزشی، هنری و غیره باشد. زمینه کاری هر انتشارات، نقش مهمی در ساخت لوگوی آن خواهد داشت چون باید بتواند توجه مخاطبین هدف انتشارات جلب کرده و آنها را ترغیب به خرید یا سفارش دادن کتاب منتشر شده از آن انتشارات کند.

هدف طراحی لوگو برای انتشارات چیست؟

به طور کلی هدف از طراحی لوگو، شناساندن یک برند به مخاطبین با استفاده از یک تصویر، رنگ، تایپوگرافی و سبک خاص است. لوگوی شما می تواند بهترین تصویر از برند تان را به مخاطبین منتقل کند. طراحی لوگوی انتشارات معمولاً به سبک نوشتاری انجام می‌گیرد و ناشران از فونت های سفارشی خلاقانه و جذابی برای نمایش دادن نام برند خود در لوگو استفاده می کنند.

در دنیای دیجیتال امروزی که وب سایت های مختلف اقدام به فروش کتاب اینترنتی کرده اند، کتاب ها و مجلات چاپ شده مختلفی از انتشارات گوناگون در یک وب سایت به فروش می رسد. بنابراین، اهمیت طراحی یک لوگوی تاثیر گذار روی مخاطبین بیش از پیش ضروری به نظر می رسد چون تنها عاملی که موجب می شود بازدید کنندگان از یک وب سایت نسبت به خرید کتابی از انتشارات خاص ترغیب شوند، لوگوی آن انتشارات است که در وب سایت قرار گرفته است.

انتشاراتی که بخواهد به عنوان یک نشریه معتبر که اطلاعات به روز و مفیدی را چاپ می‌کند، شناخته شود باید روی برندسازی خود با طراحی یک لوگوی جذاب و به یادماندنی سرمایه گذاری کند. لوگوی شما باید به نحوی طراحی شود که مخاطبین به راحتی آن را از میان سایر رقبا تشخیص بدهند. طراحی لوگوی انتشارات اگر به صورت حرفه ای انجام شود می‌تواند آن انتشارات را به یکی از معتبرترین نشریه های سراسر کشور تبدیل کند.

طراحی لوگوی انتشارات

چطور یک لوگوی حرفه ای برای انتشارات طراحی کنیم؟

خلاقیت حرف اول را در طراحی لوگوی انتشارات می زند. لوگوهایی که از تصاویر تکراری و بی روح مثل کتاب، صفحات، خودکار و غیر استفاده می کنند نمی توانند چندان برای مخاطبین جذاب باشند. برای طراحی لوگوی انتشارات باید از آیکون های جالب توجه تری استفاده کرد. اگر به نمونه لوگوهای انتشارات مشهور در سراسر جهان نگاهی بیاندازید، متوجه می‌شوید که آنها از عوامل مختلفی برای برجسته کردن نام برند شان در طراحی لوگوی خود بهره برده اند تا در بین رقبا متمایز نظر برسد.

به عنوان مثال، انتشارات پنگوئن تصویر یک پنگوئن خوشحال و پر انرژی را برای طراحی لوگو نشریه خود به کار برده است و تصویر این پنگوئن روی تمامی کتاب‌های چاپ شده توسط این انتشارات به زیبایی با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند و از طرفی نام برند را بین آنها جا می اندازد. به این روش، انتشارات پنگوئن توانسته در حال حاضر مشهورترین و معتبرترین نشریه چاپ کتاب و مجله در سراسر جهان باشد.

انتخاب نماد برای ساخت لوگو انتشارات

ناشران باید بدانند که چگونه داستان برند خود را در لوگو به مخاطبین نشان بدهند. آنچه که ناشران روزنامه به مخاطبین خود از طریق لوگویشان منتقل می‌کنند، با ناشرین مجله یا ناشرین کتاب متفاوت است. بنابراین، نمی‌توان برای همه این دسته‌بندی‌ها یک نسخه مشابه پیچید.

بهترین روش برای طراحی لوگو انتشارات حرفه ای انتخاب نماد یا آیکونی است که بتواند نام برند و زمینه کاری آن را به مخاطبین بشناساند. رده سنی که انتشارات برای آن کتاب چاپ می‌کند نیز اهمیت زیادی در انتخاب آیکون لوگو دارد. نشریاتی که در زمینه کودک و نوجوان کار می‌کنند مطمئنا باید از نمادهای پر انرژی تر و جذاب تر برای کودکان استفاده کنند. در عین حال انتشاراتی که روزنامه چاپ می کند باید از نمادهای کلاسیک تر استفاده کند تا توجه مخاطبین را به سمت انتشارات خود جلب نماید.

هدف از انتخاب نماد برای طراحی لوگوی انتشارات این است که به مشتریان اجازه بدهید به راحتی برند شما را تشخیص بدهند. این تصویر هویت برند شما را به نمایش می گذارد و اگر به آن رنگ، تایپوگرافی یا شعاری اضافه کنید نیز تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.

انتشارات کتاب، مجله یا روزنامه، انتخاب‌های متعددی برای نمایش هویت برند خود با یک تصویر به همراه عکس و تایپوگرافی دارند. بنابراین، دلیلی ندارد که شما بخواهید از سایر انتشارات برای طراحی لوگوی خود تقلید کنید اما می‌توانید از نمادهای به کار رفته در نمونه لوگوهای انتشارات مشهور ایده بگیرید.

به خاطر داشته باشید که لوگوی انتشارات شما به خوانندگان و طرفداران تان کمک می‌کند که نشریات و کتاب هایی که توسط شما چاپ شده را به راحتی در کتابفروشی های آنلاین یا حضوری تشخیص داده و خریداری کنند. بنابراین، پرداخت کمی هزینه بیشتر برای طراحی لوگو انتشارات حرفه ای در نهایت نتیجه فوق‌العاده‌ای برای متمایز کردن برند شما از سایر رقبا خواهد داشت.

 

طراحی لوگوی انتشارات

انتخاب تایپوگرافی برای طراحی لوگوی انتشارات

از آنجایی که کار انتشارات، حروفچینی و انتخاب فونت برای تایپ و چاپ کتاب است معمولاً آنها در انتخاب فونت مناسب برای لوگوی خود مشکلی ندارند. بیشتر انتشاراتی ها ترجیح می دهند از فونت های سفارشی که به سبک سریف یا سنس سریف نوشته شده در طراحی لوگوی خود استفاده کنند. برخی از انتشارات های کودکان و نوجوانان نیز از فونت های دست نوشته استفاده می‌کنند تا با مخاطبین کودک و نوجوان خود ارتباط بهتری بگیرند

طراحی لوگوی انتشارات

انتخاب فونت برای طراحی لوگو انتشارات کار چندان سختی نیست. از میان هزاران فونت موجود در اینترنت که به سبک های مختلفی طراحی شده اند باید توجه کنید که نام برند شما واضح و خوانا با حروفی که در آن فونت نوشته می شود به نظر برسد. اگر قصد دارید لوگوی شما در بین رقبا کاملاً متمایز و منحصر به فرد به نظر برسد و یا سبک لوگوی مونوگرام را که از ۲ یا ۳ حرف برای طراحی لوگو در آن استفاده می شود، انتخاب کرده اید، بهتر است از طراح لوگو بخواهید که یک فونت سفارشی برای آن طراحی کند.

قانون کلی برای انتخاب تایپوگرافی لوگوی انتشارات این است که فونت های سریف و سنس سریف را با یکدیگر ترکیب نکنید و آن ها را در یک طراحی لوگو به کار نبرید. این یکی از اشتباهات متداولی است که معمولاً طراحان لوگوی مبتدی و افرادی که تجربه ای در ساخت لوگو ندارند، به اشتباه از آن استفاده می کنند. به همین علت است که به شما پیشنهاد می‌کنیم نمونه لوگو انتشارات مشهور جهان را را مشاهده کرده و برای ساخت لوگوی خود از آن ها ایده بگیرید.

طراحی لوگوی انتشارات

انتخاب رنگ برای طراحی لوگو انتشارات

رنگ لوگوی انتشارات تاثیر سریع و مستقیم روی مخاطبین آن دارد. بنابراین، انتخاب رنگ برای لوگوی شما باید باید کاملاً هوشمندانه انجام گیرد. برای انتخاب رنگ باید به نوع نشریاتی که چاپ می کنید توجه کنید. مثلا اگر انتشارات شما بیشتر در زمینه چاپ کتاب و رمان عاشقانه فعالیت دارد بهتر است از رنگ‌های قرمز و مشکی در لوگوی خود استفاده کنید. اما انتشاراتی که کار آن چاپ روزنامه است باید از رنگ های کلاسیک تری مثل آبی و خاکستری استفاده کند.

طراحی لوگوی انتشاراتطراحی لوگوی انتشارات

چطور از روانشناسی رنگها برای طراحی لوگو انتشارات حرفه‌ای استفاده کنیم؟

طیف رنگی که برای لوگوی خود برمی گزینید تاثیر فوری و مستقیمی روی مخاطبین تان خواهد داشت. انتخاب رنگ نیز مانند سایر عناصر به کار رفته در لوگو باید با هویت برند شما ارتباط داشته باشد و مخاطبین هدف تان را تحت تاثیر قرار دهد. آشنایی با روانشناسی رنگ ها به شما کمک می کند که بهترین انتخاب را برای طیف رنگی در ساخت لوگوی خود داشته باشید.

اگر قصد دارید خودتان اقدام به ساخت لوگو انتشارات برای برند تان کنید بهتر است با تأثیری که رنگ های مختلف روی مخاطبین تا میگذرد آشنا شوید:

• رنگ قرمز احساس شادی و انرژی
• رنگ آبی احساس موفقیت و امنیت
• رنگ سبز احساس اعتماد به نفس و آرامش
• رنگ نارنجی احساس جوانی و بازیگوشی
• رنگ سیاه راز آلود بودن و برتر بودن
• رنگ بنفش لوکس بودن و وفادار بودن
• رنگ خاکستری پایداری و کلاسیک بودن

طراحی لوگوی انتشارات

 برای طراحی لوگوی انتشارات این نکات را فراموش نکنید!

پیش از اینکه شروع به ساخت لوگو برای انتشارات خود کنید، چند دقیقه وقت بگذارید و به جنبه های مختلف برند تان فکر کنید. شما قصد دارید چه تاثیری در ذهن مخاطبین تان به جای بگذارید. به عنوان مثال، اگر شما قرار است در فضای مجازی مطالبی را منتشر کنید بهتر است از لوگوی با رنگهای روشن و برجسته استفاده کنید که در تمام پلتفرم های آنلاین مثل وبسایت و شبکه های اجتماعی جلب توجه کند.

در انتخاب رنگ لوگوی خود دقت کنید. رنگ های متعدد می‌تواند مخاطب را گیج کند و از دیدن لوگوی شما خسته شود. بهتر است از طیف رنگهای مشابهی برای طراحی لوگوی خود استفاده کنید. به عنوان مثال، ترکیب رنگهای خاکستری سیاه و سفید می تواند انتخاب مناسبی باشد.

یک لوگوی منحصر به فرد برای برند خودتان خلق کنید. در ساخت لوگو از سایر برند ها تقلید نکنید و فقط از آنها الهام بگیرید. چون شما قرار است به مخاطبین تان القا کنید که یک انتشارات حرفه ای و بی رقیب است.

تمام مکان هایی که قرار است که لوگوی شما در آن نمایش داده شود را در نظر بگیرید. به خاطر داشته باشید که لوگوی شما باید در سایز بسیار کوچکی روی تمام کتاب‌های تان چاپ شود. حتی ممکن است در بسیاری از نشریات مثل روزنامه مجبور شوید لوگوی خود را سیاه و سفید چاپ کنید. پس، نسخه های مختلفی از لوگوی خود را به رنگ ها و سایز های مختلف امتحان کنید و سپس تصمیم بگیرید که کدام نماد و تایپوگرافی بهترین کارآیی را برایتان خواهد.

طراحی لوگوی انتشارات باید به نحوی باشد که شما بتوانید در طول سالهای متمادی بدون تغییر چندانی از آن استفاده کنید تا هویت برند شما در بین مخاطبین و خوانندگان نشریات تان جا بیافتد. بنابراین از طرحها و نمادهایی که ممکن است طی چند سال از مد بیافتد و دیگر جلب توجه نکند، پرهیز کنید.

اگر قصد دارید از لوگو ساز های آنلاین یا اپلیکیشن های طراحی لوگو اندروید و ios برای ساخت لوگوی انتشارات خود استفاده کنید حتماً ابزارها و امکانات موجود در این لوگو ساز ها را به دقت بررسی کنید تا آنچه را که مد نظر شماست، داشته باشد. دقت کنید که شما قرار است لوگوی خود را در هر سایزی بدون کاهش کیفیت مورد استفاده قرار دهید. پس از برنامه های طراحی لوگوی استفاده کنید که امکان دانلود لوگو با فرمت وکتور را به شما می دهد.