لوگونومی
دسته بندی : عمومی | منتشر شده در تاریخ : 1399/09/18

طراحی لوگوی حرف a

طراحی لوگو حرف a، مانند طراحی دیگر لوگوها نیاز به رعایت نکات و ویژگی هایی دارد که باعث می شود لوگو شما بیشتر دیده و مورد توجه واقع شود. به طور کلی، لوگوها نمادهایی هستند که از متن و تصویر تشکیل شده اند و به ما کمک می کنند مارک های مورد علاقه خود را شناسایی کنیم. اما آنها می توانند حاوی محتوای بیشتری نیز باشند.
یک لوگو خوب سنگ بنای برند شماست و به مشتریان کمک می کند بفهمند شما چه کاری انجام می دهید، چه کسی هستید و اهداف برند شما چیست. در واقع یک لوگو، هرچند کوچک، مسئولیت بسیار بزرگی را بر عهده دارد.
در این متن می خواهیم به نحوه صحیح طراحی لوگو حرف a و بررسی چند ایده جالب و خلاقانه در این زمینه بپردازیم.

طراحی لوگوی حرف a

ویژگی های مهم یک لوگو حرف a

منحصر به فرد بودن

لوگو تنها برای زیبایی نیست، بلکه کارکردهای بسیار دیگری نیز دارد. دانستن این کارکردها به شما کمک می کند تا طراحی لوگو حرف a را بهتر و کاربردی تر انجام بدهید. به عنوان مثال اگر طراحی درست انجام شود، لوگو شما می تواند باعث تمایز و برتری شما نسبت به رقبایتان شود، در واقع شاید اساسی ترین عملکرد لوگو منحصر به فردکردن برند شما باشد. پس طراحی لوگو حرف a باید طرحی خاص و یکتا باشد که بتواند شما را از دیگران متفاوت کند.
این امر به ویژه درصورتی که تجارت شما رقبای زیادی داشته باشد، که به احتمال 99.9 درصد دارد، بسیار مهم است. قبل از طراحی لوگو برای برند خود، می تونید درباره نحوه طراحی لوگو در مشاغل مشابه تحقیق کنید و نمونه هایی از طراحی حرف a را در میان لوگوهای فراوان موجود ببینید و از آنها ایده بگیرید. توجه کنید که طرح شما نه باید آنقدر تکراری باشد که مثل بقیه شود، نه آنقدر غیرمعمول باشد که فهم آن را برای کاربران سخت کند.

مفهومی بودن

علاوه بر اینکه لوگو شما حیطه کاری شما را مشخص میکند، اطلاعات مهمی نیز در اختیار مشتری قرار می دهد. به عنوان مثال، شما می توانید طراحی لوگو حرف a را به گونه ای انجام دهید که نمادی از صنعتی شما، خدمات شما و یا ارزش های شما در بر داشته باشد. به عنوان مثال، یک شرکت ممکن است از تصاویر مدار در آرم خود استفاده کند تا نشان دهد که آنها در صنعت نرم افزار فعالیت می کنند. یا اینکه حرف a را با رنگ سبز بنویسند تا ارتباط آن را با فضای سبز و محیط زیست مشخص کنند.

نمونه طراحی لوگو حرف a

مثلا در زیر، نمونه ای از حرف a را که برای یک شرکت مخابراتی به نام Amplified طراحی شده است می بینید که به طرز خلاقانه ای حرف a را به شکل دکل مخابراتی درآورده است. با این کار هم بخشی از اسم شرکت را مشخص کرده و هم چنین نوع خدمات آن را.

طراحی لوگوی حرف a


یا مثلا این لوگو Awesome notes، ب خوبی ارتباط این برند را با موسیقی نشان می دهد:

طراحی لوگوی حرف a

یا مثلا در این لوگو نماد یک ظرف آزمایشگاهی به کار گرفته شده است که نشان می دهد این شرکت در زمینه شیمی فعالیت دارد. علاوه بر این در این لوگو از رنگ های متضاد آبی و نارنجی استفاده شده که رنگ های مکمل یکدیگر هستند و در کنار یکدیگر به هم جلوه بیشتری می بخشند. در ادامه به انتخاب رنگ لوگو حرف a بیشتر خواهیم پرداخت.

طراحی لوگوی حرف a

اجزای لوگو حرف a

تایپوگرافی

در یک لوگو معمولا یک بخش نوشته (تایپوگرافی) وجود دارد که می تواند یک حرف به سبک مونوگرام باشد، یا مخفف و عنوان کامل کسب و کار. مثلا اگر بخش تصویری لوگو شما شامل حرف a (اول اسم برندتان) هست، بخش تایپوگرافی می تواند شامل نام کامل برند یا توضیحات کوتاهی درباره آن باشد. در لوگو زیر می بینیم که اسم کامل برند و کار آنها (land development) در زیر تصویر حرف a آورده شده است. این شرکت در کار مدیریت زمین ها، نقشه برداری، تقسیم اداری زمین ها و غیره مشغول است، که به خوبی از طراحی لوگو آنها می توان این موضوع را تشخیص داد.

طراحی لوگوی حرف a

تصویر

گاهی تایپوگرافی با نمادها یا تصاویری همراه است. این تصاویر می توانند نمادین یا متشکل از عناصر هندسی انتزاعی باشند. در موارد خاص، لوگو ها شامل عناصر تزئینی مانند کار با خط یا علائم نگارشی- مانند ستاره های کوچک یا خطوط نقطه ای- هستند که لزوماً یک تصویر خاص و مستقل ایجاد نمی کنند.

طراحی لوگوی حرف a

به عنوان مثال در تصویر بالا نمونه ای طراحی لوگو حرف a برای یک برند کفش را می بینیم که چند مفهوم مختلف را با هم ترکیب کرده است: 1) حرف A که ابتدای نام برند است. 2) کفش پاشنه بلند که نوع فعالیت این برند را مشخص می کند. 3) فلفل، که می تواند نمادی از جذابیت باشد که باز هم با نوع فعالیت این برند سازگار است.

رنگ 

بعد از تصویر استفاده از رنگ در طراحی لوگو حرف a از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. هر رنگ حس متفاوتی را در بیننده القا می کند و شما با توجه به مفهوم مورد نظر لوگو و روان شناسی رنگ ها، باید ترکیب رنگی مناسبی برای لوگو خود در نظر بگیرید. لوگو ها می توانند سیاه و سفید، تک رنگ یا چند رنگ باشند. لوگوهای چند رنگ اغلب دارای پالت رنگی هستند که یا مشابه هم هستند یا مکمل. مثلا بیشتر شرکت های فناوری از رنگ آبی و بیشتر شرکت های مرتبط با محیط زیست از رنگ سبز در طراحی لوگو خود استفاده می کنند.

طراحی لوگوی حرف a

مثلا لوگو بالا خیلی ساده و فقط با استفاده از سیاه و سفید توانسته حرف a را به گونه ای طراحی کند که کاملا مفهوم کلمه air (هوا) را به بیننده برساند.

 

طراحی لوگوی حرف a


در لوگو بالا هم از طرح پر پیچ و تابی از حرف a استفاده شده که شامل طیف های رنگی متفاوت آبی است. پیچ و تاب حرف a باعث ده که لوگو تکراری نباشد و در عین سادگی، به خاطر شکل جالبش بیشتر در خاطر بیننده بماند. این طیف های متفاوت علاوه بر اینکه به طرح حرف a بُعد بخشیده اند، از آنجایی که رنگ آبی تداعی کننده فناوری، تکنولوژی و زمان آینده است، انتخاب رنگی مناسبی با توجه به کاربری این برند هستند.

کدام لوگوی حرف a لوگوی خوبی است؟

انواع مختلفی از ویژگی ها هستند که می توانند در کنار هم منجر به طراحی اوگوی حرف a خوب و مناسبی شوند. در زیر چند نمونه اط این طراحی های موفق را بررسی می کنیم:

طراحی لوگو حرف a برای avenue salon

لوگوی avenue salon از یک تایپوگرافی ساده و یک تصویر زیبا تشکیل شده است و از پالت رنگی مشابه صورتی و سرخابی استفاده می کند. این لوگو به شکلی بسیار خلاقانه، از قیچی (که مشخص می کند که این لوگوی یک سلمانی است) استفاده کرده است تا حرف a که نام سالن با آن آغاز می شود را نیز به نمایش بگذارد. این مفهوم ساده اما هوشمندانه، این لوگو را از سایر مشاغل متمایز می کند، باعث به یاد ماندنی شدن آن می شود و به مشتری نشان می دهد که اینجا، یک سالن عالی آرایشگری و سلمانی است.
اگر بخواهید طراحی لاکچری تری داشته باشید، می توانید از تایپوگرافی آراسته و تزئینات در اطراف حرف a در لوگو خود خود بهره ببرید (چیزی شبیه به تصویر پایینی). با استفاده از تاج، شما حس شیکی و کلاس را به بیننده خود القا می کنید و با یک طراحی پیچیده اما قابل فهم و زیبا، به خوبی ارزش های برند خود را به مشتری می رسانید. انتخاب رنگ در این نوع لوگو هم مهم است، مثلا رنگ طلایی و مشکی معمولا برای طراحی های کلاسیک و لاکچری استفاده می شوند.

 

طراحی لوگوی حرف a


طراحی لوگو حرف a برای Eleven Audio

برخی از مشاغل دارای نامی هستند که در نوع فعالیت آن را نیز مشخص می کنند، در نتیجه در این لوگوها نیازی به طراحی بیش از حد وجود ندارد و نام خود برند مفهوم را می رساند. تنها نکته این است که بایدطراحی از حالت ساده و تکراری خود دربیاید تا بتواند در یاد مشتریان بماند. در مثال زیر، نام "Eleven Audio" به کاربر کمک می کند تا بداند که این آرم برای استودیوی ضبط یا شرکت تولید آهنگ طراحی شده است. این لوگو بدون اینکه پیچیده باشد، از یک طرح تمیز و مدرن استفاده می کند تا به سادگی نام شرکت و کاری که انجام می دهند را به نمایش در بیاورد.

طراحی لوگوی حرف a

طراحی لوگو حرف a برای amc

یا مثلا لوگو زیر تنها حاوی متن ساده ای (یعنی اسم برند) است، اما طراحی حرف a باعث جذاب شدن این لوگو شده است. شاید دقیقا علت 4 تکه شدن حرف a مشخص نباشد، اما استفاده از هر دو رنگ طوسی و نارنجی در آن باعث شده تا با بقیه لوگو هماهنگ بیشتری داشته باشد، و علاوه بر آن حس کنجکاوی در رابطه با این موضوع برای بیننده ایجاد کند. آیا این 4 قسمت هر یک نمایانگر یک بخش از فعالیت های شرکت هستند؟ یا ممکن است نماد چیز دیگری باشند؟ مطمئنا این لوگو (هرچند ساده) ما را به فکر فرو برده است و این چیزی است که باعث فراموش نشدنی بودن طراحی لوگو حرف a خواهد شد.

طراحی لوگوی حرف a

طراحی لوگو حرف a برای APPEX 

لوگو زیر به سادگی از حرف a استفاده کرده تا تصویر یک هرم یا فلش رو به بالا را به تصویر بکشد. در بعضی موارد بدیهی بودن لوگو بسیار انتخاب خوبی است، خصوصا اگر لوگو مربوط به رویداد دوره ای است که می خواهد هر چه سریعتر مخاطبان را به خود جذب کند. بنابراین، در طراحی لوگو حرف a، حتما ویژگی های مخاطب خود را در نظر بگیرد و با توجه به انها تصمیم بگیرید که آیا طراحی واضح و ساده برای آنها مناسب تر است، یا طراحی پیچده تر با جزئیات بیشتر.

 

طراحی لوگوی حرف a


طراحی لوگو حرف a برای THINK ARCH

به عنوان مثال، لوگوی زیر یک طرح پیشنهادی برای مسابقه ThinkArch است که مسابقه ای است برای دانشجویان معماری و شهرسازی. مخاطب به راحتی با نگاه کردن به طراحی حرف a در این لوگو و خطوط استفاده شده در آن، می تواند دریابد که این لوگو باید مربوط به معماری، طراحی و نقشه برداری باشد. اینکه مفهوم اینقدر سریع به مخاطب منتقل شود، می تواند ویژگی بسیار خوبی در طراحی لوگو باشد.

طراحی لوگوی حرف a

جمع بندی

اکنون شما با ویژگی های طراحی لوگو حرف a آشنا شده اید و مثال های متعددی از انواع این طراحی مشاهده کردید. حال برای طراحی لوگو، باید ببینید که با توجه به نوع فعالیت شرکت خود، چگونه می توانید شکل ظاهری حرف a را تغییر بدهید تا مفهوم مورد نظرتان را به مخاطب شما برساند. برای این کار، می توانید از تزئینات، رنگ ها و تایپوگرافی های مختلف نیز بهره ببرید تا یک لوگو کامل و بی نقص داشته باشید. هم چنین می توانید از مثال های بالا نیز ایده بگیرید، اما توجه کنید که همان طور که برند شما خاص است باید لوگو آن هم منحصر به فرد باشد، و صرفا تکرار طرح یک برند دیگر شاید نتواند به خوبی مخاطب شما را به خود جذب کند. علاوه بر این، یک طرح تکراری در ذهن نمی ماند و بعد از مدتی فراموش می شود درحالی که یک طرح تازه قطعا به یاد ماندنی خواهد بود.