لوگونومی
دسته بندی : عمومی | منتشر شده در تاریخ : 1399/10/13

طراحی لوگوی حرف i

طراحی لوگو حرف i به علت شکل خاصی که حرف کوچک آن دارد و شامل یک نقطه می شود و همچنین حرف بزرگ آن که از ۳ خط متمایز تشکیل می شود، می‌تواند بسیار خلاقانه انجام شود.
به همین علت شرکت های مشهوری که نام برند آنها شامل حرف i می شود معمولاً در ساخت لوگوی خود از حرف i با حروف بزرگ یا کوچک به شکل های مختلفی استفاده می کنند. در ادامه چند نمونه لوگو طراحی شده با حرف i برای سه برند مشهور آی بی ام (IBM)، (IKEA) و اینتل (intel) را با هم بررسی می کنیم تا برای طراحی لوگو حرف i از آنها ایده بگیریم.

طراحی لوگوی حرف i

طراحی لوگوی حرف i برای برند IBM

 

طراحی لوگوی حرف i


آی بی ام (IBM) به سبک مونوگرام طراحی شده که مخفف کلمات International Business Machines است. این لوگوی جذاب را پائول راند در سال ۱۹۷۲ برای شرکت آی‌بی‌ام طراحی کرد. با توجه به اینکه شرکت آی بی ام (IBM) یکی از شرکت های پیشرو در تولید فناوری های مرتبط با کامپیوتر، هارد دیسک، دستگاه ATM و سایر دستگاه‌های هوشمند است، توجه به عناصر مختلف به کار رفته در ساخت لوگو مخصوصا طراحی حرف i سایر حروف به کار رفته در آن، به ماندگاری و بی رقیب بودن این لوگو کمک کرده است.

شکل حرف i در لوگوی آی بی ام (IBM) 

برای طراحی حرف i و همینطور سایر حروف در لوگو آی بی ام (IBM) از نوارهای افقی استفاده شده است. هر حرف از ۸ خط افقی آبی رنگ با پس زمینه سفید تشکیل می شود. برای نوشتن حرف i در ساخت لوگو آی بی ام (IBM) مانند حروف دیگر از حروف بزرگ استفاده شده که کاملاً برتری و قدرت این شرکت را در دنیای تجاری فناوری و تکنولوژی نشان می‌دهد.

رنگ حرف i در طراحی لوگوی آی بی ام (IBM)

به طور کلی در ساخت لوگو آی بی ام (IBM) فقط از یک رنگ آبی استفاده شده که روی پس زمینه سفید خودنمایی می کند. حرف i در طراحی لوگو آی بی ام (IBM) آی بی ام (IBM) نیز با نوار های آبی رنگ به زیبایی خودنمایی می کند و ظاهری حرفه ای و قدرتمند را به نمایش می گذارد. به علت طراحی لوگو حروف آی بی ام (IBM) با نوار های آبی رنگ، نام آبی بزرگ یا بیگ بلو (Big Blue) را نیز به آن داده اند.

فونت حرف i در طراحی لوگوی (IBM)

طراحی لوگو آی بی ام (IBM) از نوع لوگوتایپ یا نوشتاری است و انتخاب فونت آن با دقت زیادی انجام گرفته است. در طراحی حرف i و سایر حروف این لوگو از فونت سریف برای نشان دادن پایبند بودن این شرکت به استانداردهای کیفیت و تولید محصولاتی با تکنولوژی پیشرفته استفاده شده است. با توجه به اینکه لوگو آی بی ام (IBM) بسیار ساده طراحی شده حروف بلد و پررنگ مورد استفاده در این لوگو به جز نوارهای آبی رنگ از افکت یا طراحی خاص دیگری برخوردار نیستند.

ویژگی های طراحی لوگوی آی بی ام (IBM)

ساده بودن 

لوگوی آی بی ام (IBM) طراحی بسیار ساده ای دارد با این حال پیام برند را به خوبی به مخاطب منتقل کرده و هویت برند را نیز حفظ می کند

مقیاس پذیر بودن

از دیگر ویژگی های ساخت لوگو آی‌بی‌ام قابلیت مقیاس پذیری آن است. این لوگو را به راحتی می توان در اندازه های بسیار بزرگ به عنوان مثال روی بیلبوردها به نمایش گذاشت و حتی آن را در مقیاس های کوچکی مثل کارت ویزیت با همان خوانایی و کیفیت چاپ کرد. یکی از دلایل ماندگاری و بی‌رقیب بودن لوگوی آی‌بی‌ام نیز خوانا بودن و قابل تشخیص بودن آن در سایت‌های بزرگ و کوچک است.

منحصر به فرد بودن

یکی از دلایلی که موجب شده لوگوی آی بی ام (IBM) به یک طراحی به یادماندنی تبدیل شود، این است که طراحی آن خاص و منحصر به فرد است. برای طراحی حرف i، B و M در این لوگو از نوار های آبی رنگ با پهنای یکسان استفاده شده که تقریباً در هیچ یک از لوگوهای برندهای مشهور در زمینه فناوری و تکنولوژی کامپیوتر دیده نشده است. همین مسئله موجب شده که لوگوی آی بی ام (IBM) در میان رقبا متمایز و بی رقیب به نظر برسد.
این طراحی منحصر به فرد لوگو موجب شده که تبلیغات و بازاریابی شرکت آی‌بی‌ام نیز کاملا مورد توجه افراد قرار گیرد. این شرکت توانسته با لوگوی خود برندسازی کرده و هویتش را بین مخاطبین جا بیندازد.

طراحی لوگوی حرف i برای شرکت IKEA

 

طراحی لوگوی حرف i

 

IKEA از همان ابتدا طراحی لوگو به سبک نوشتاری را برای شرکت خود که در سال ۱۹۵۰ تاسیس شد، در نظر گرفت. هر چند از آن زمان تاکنون طراحی لوگوی این شرکت دستخوش تغییرات مختلفی شده اما سبک نوشتاری آن هیچ گاه تغییر نکرده است.

 

طراحی لوگوی حرف i

طراحی لوگوی IKEA در سال 1952 — 1951

 

طراحی لوگوی حرف i

 

در ابتدای راه، لوگوی IKEA با حروف کوچک طراحی شد اما این طراحی بیش از یک سال دوام نیاورد و طراح لوگوی این شرکت تصمیم گرفت که ساخت لوگو را با حروف بزرگ در زمینه قرمز رنگ باز طراحی کند.

طراحی لوگوی IKEA در سال 1953 — 1952 

 

طراحی لوگوی حرف i

 

باز طراحی لوگوی IKEA با طراحی حرف i، k،e و a با حروف بزرگ در سال ۱۹۵۲ انجام گرفت. این حروف در یک زمینه قهوه ای رنگ که نوارهای عمودی را شامل می شد، تکمیل گردید. البته طرح کلی لوگو به سبک امبلم در نظر گرفته شده بود، به این شکل که حروف برند IKEA در شکلی خاص که از سه بیضی تشکیل شده بود محاط شده بودند.

طراحی لوگوی IKEA در سال 1955 — 1953 

 

طراحی لوگوی حرف i

 

در سال ۱۹۵۳ لوگو ساده تر شد و پس زمینه آن به رنگ کرم ساده در آمد اما طراحی حرف حرف i، k،e و a و در لوگو تغییر چندانی نکرد.

طراحی لوگوی IKEA در سال 1956 — 1955

طراحی لوگوی حرف i

در سال ۱۹۵۵ برای طراحی حرف i، k،e و a از رنگ مشکی و پس زمینه آن رنگ زرد انتخاب شد اما سبک لوگو همچنان امبلم بود.

طراحی لوگوی IKEA در سال 1957 — 1956

 

طراحی لوگوی حرف i


در سال ۱۹۵۶ برای طراحی حرف حرف i، k،e و a در لوگو از رنگ کرم همرنگ با پس زمینه استفاده شد.

طراحی لوگوی IKEA در سال 1958 — 1957

 

طراحی لوگوی حرف i


در سال ۱۹۵۷ پس زمینه مجدداً به رنگ زرد تغییر پیدا کرد و طراحی حرف i، k،e و a به رنگ کرم باقی ماندند اما ما برای دور این حروف رنگ زرد و براقی در نظر گرفته شد.

طراحی لوگوی IKEA در سال 1962 — 1958

 

طراحی لوگوی حرف i


در سال ۱۹۵۸ در سبک امبلم لوگوی IKEA تغییرات اساسی ایجاد شد. به طوری که طرح 3 بیضی به یک بیضی کاهش پیدا کرد و طراحی حرف i، k،e و a با رنگ مشکی با حروف بزرگ و بولد در داخل این بیضی که به رنگ سفید بود طراحی شد.

طراحی لوگوی IKEA در سال 1965 — 1962

 

طراحی لوگوی حرف i


تا سال ۱۹۶۲ لوگوی IKEA بدون تغییر باقی ماند اما در این سال بیضی که تاکنون با زاویه ۴۵ درجه نسبت به محور افقی طراحی شده بود کاملاً به شکل صاف در آمد. از فونت متفاوتی نیز برای طراحی حرف i، k،e و a استفاده شد.

طراحی لوگوی IKEA در سال 1981 — 1967

طراحی لوگوی حرف i

در سال ۱۹۶۷ IKEA تصمیم گرفت لوگوی خود را کشیده تر کند. به این ترتیب حروف بسیار پررنگ تر و ضخیم تر در داخل بیضی که کشیده تر شده بود، نمایش داده شدند. این شکل لوگو نام برند را بسیار حرفه ای تر و برجسته تر نشان می داد.

طراحی لوگوی IKEA در سال 2019 — 1982

در سال ۱۹۸۲ IKEA تصمیم گرفت رنگ لوگوی خود را تغییر دهد و طراحی حرف i، k،e و a را در لوگو با رنگ سرمه ای و بیضی را با رنگ زرد نمایش دهد. این نمایش حروف آبی رنگ در پس زمینه زرد، نمایانگر سادگی، شادابی، قابل اطمینان بودن و امنیت برند بود.

طراحی لوگوی حرف i

طراحی برند IKEA از سال ۲۰۱۹ تا کنون

 

طراحی لوگوی حرف i

در سال ۲۰۱۹ IKEA تصمیم گرفته رنگ سرمه ای و زرد به کار رفته در لوگوی خود را در کمی کمرنگ تر کند تا حس آرامش بیشتری را به مخاطب منتقل کند.

فونت به کار رفته برای طراحی لوگوی IKEA با حرف i

برای طراحی لوگوی IKEA با حروف بزرگ i، k،e و a از فونت Magnum Sans Serif Extra Black استفاده شده است. این فونت با لبه های تیز و خطوط ضخیمی که برای نوشتن حروف کار میبرد حس اطمینان و امنیت را به مخاطب منتقل می‌کند.

رنگ به کار رفته برای طراحی لوگوی IKEA با حرف آی

در طراحی لوگوی IKEA از رنگ‌های آبی و زرد استفاده شده که در حقیقت نمادی از پرچم سوئد هستند و چون این کمپانی در اصل در این کشور تاسیس شده استفاده از این رنگ ها با هویت آن کاملا همخوانی دارد.

طراحی لوگوی حرف i برای شرکت اینتل (intel)

 

طراحی لوگوی حرف i

 

نام برند اینتل از کلمات Integrated و Electronics برگرفته شده است که در سال ۱۹۶۸ تاسیس شده است.

 

طراحی لوگوی حرف i


طراحی لوگوی حرف i برای شرکت اینتل با توجه به اینکه یک شرکت تولید کننده سخت افزارهای کامپیوتری است به سبک امبلم ایده هوشمندانه ای بوده است.

 

طراحی لوگوی حرف i

با این که تا سال ۲۰۰۶ طراحی لوگوی اینتل به سبک نوشتاری بود این برند تصمیم گرفته از سال ۲۰۰۶ به بعد ساخت لوگوی حرف i، n،t و l را در یک بیضی به صورت امبلم در بیاورد. انتخاب رنگ آبی در پس زمینه سفید که حروف کوچک در آن به کار رفته از ویژگی های منحصر به فرد این لوگوی جذاب است.

طراحی لوگوی حرف i

زمانی که برند اینتل کار خود را آغاز کرد، برای بازاریابی و برندسازی تصمیم گرفته از لوگوی نوشتاری استفاده کند و طراحی لوگو با حروف کوچک که حرف e آن به شکل جالبی بین حروف t و l قرار گرفته بود توانست در استراتژی‌های بازاریابی این برند نقش موثری داشته باشد.

 

 طراحی لوگوی حرف i    طراحی لوگوی حرف i

2006 – تاکنون                            1968 – 2006

 

فونت به کار رفته برای طراحی حرف i در لوگوی اینتل

برای طراحی حرف i و سایر حروف در لوگوی اینتل از یک فونت سنس سریف سفارشی استفاده شده که مختص این برند طراحی شده است. حروف i و l دارای لبه های تیز و موربی هستند که ابتدا و انتهای این کلمه را به زیبایی شکل داده اند. در حروف دیگر نیز زوایای منحنی شکل به کار رفته که اعتماد و اطمینان مخاطب را برمی‌انگیزد.

رنگ به کار رفته در طراحی لوگوی اینتل

برای ساخت لوگوی اینتل از رنگ آبی روشن استفاده شده که نماد قدرت و توانمندی این برند است. برخلاف رنگهای گرمی مثل قرمز یا نارنجی که احساسات پرشور را برمی‌انگیزد، رنگ آبی بیشتر حس آرامش، ملایمت، امنیت و اطمینان را به مخاطب منتقل می‌کند.
رنگ آبی روشن بکار رفته در طراحی لوگوی اینتل همچنین نشانه‌ای از نوآوری و ابتکار در محصولات مرتبط با کامپیوتر و اینترنت است. همچنین نماد به کار رفته در آن حس وفاداری را نیز در مشتریان برمی‌انگیزد. رنگ سفید که به عنوان پس زمینه لوگوی امبلم انتخاب شده تضاد مناسبی با رنگ آبی برای طراحی لوگوی حرف i و سایر حروف دارد که می تواند خلوص و اصل بودن را به مخاطب منتقل کند.

 

طراحی لوگوی حرف i


جمع بندی

برای طراحی لوگو حرف i می توانید از نمونه لوگوهای برندهای مشهوری مثل intel و IBM ایده بگیرید. اگر به دنبال طراحی لوگو ارزان و رایگان هستید بهتر است خودتان دست به کار شوید و با استفاده از اپلیکیشن های اندرویدی رایگان یا برنامه های ساخت لوگو آنلاین، دست به خلق یک لوگوی به یادماندنی و منحصر به فرد بزنید.