لوگونومی
دسته بندی : عمومی | منتشر شده در تاریخ : 1399/08/14

همه چیز در مورد طراحی لوگو صنعتی که باید بدانید

طراحی لوگو صنعتی کار چندان ساده ای نیست. اما با در نظر گرفتن یک استراتژی درست می توان هویت برند و خدمت صنعتی یک شرکت را در آن به تصویر کشید. لوگوی صنعتی برای مشاغلی به کار می رود که در حوزه صنعت به تولیدات صنعتی می پردازند.
طراحی لوگو صنعتی به دلیل استقبال گسترده در صنعت نیازمند دقت، تخصص و ظرافت بیشتری است. بهترین لوگوهای صنعتی ممکن است زیبایی چندانی نداشته باشند اما قدرت و میزان حرفه ای بودن را نشان دهند.
برای داشتن یک استراتژی موفق در طراحی لوگو صنعتی می بایست بهترین ها را در انتخاب استراتژی های تبلیغاتی، عناصر، نمادها، پالت رنگ، فونت ها و مقیاس پذیری طرح لوگوی صنعتی امتحان کرد.
همان طور که می دانیم هر صنعتی می تواند برای معرفی و شناساندن خود و خدمات و محصولاتی که ارائه می دهد، از انواع لوگو استفاده کند.
برای طراحی یک لوگوی موثر و جذاب در صنعت، یک تیم خلاق می بایست محصولات و فرآیندهای آن شرکت صنعتی را کاملاً بشناسد تا یک هویت تجاری بصری ایجاد کند.
تیم طراحی با استفاده از عناصر طبیعی لوگو، دید شما را برای شرکت تان به گونه ای قابل شناسایی و به یاد ماندنی نشان می دهد. با این کار شما را از رقبا جدا می کند.
البته امروزه خود کارفرما می تواند با تبیین اهداف و ارزش های شرکت خود و در نظر گرفتن موارد کلیدی در طراحی با استفاده از برنامه های نرم افزاری شروع به خلق لوگوی شرکت کند.
اما نکته مهم شناخت کافی در مورد تمام عوامل مهم در خلق و طراحی لوگو صنعتی است که در این مقاله قصد داریم به آن بپردازیم.

نقش عناصر در طراحی لوگو صنعتی

عناصر اصلی اشکال، نمادها، رنگ ها، فضا، متن و فونت ها هستند. هر مولفه یک پیام بازاریابی را منتقل می کند و بر درک مشتری شما از نام تجاری تان تأثیر می گذارد.
ترکیب این عناصر از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در انواع قالب های رسانه ای قابل استفاده است. از مواد چاپی، رابط های وب و برنامه های تلفن همراه تا اشکال مختلف بازاریابی و تبلیغات.
این عناصر می بایست به صورتی کنارهم چیده شوند تا برای مخاطب خسته کننده نباشند. به طور خلاصه با ترکیب عناصر بالا، طراحی خود را ساده، به یاد ماندنی و تطبیق پذیر کنید.

نقش نمادها و اشکال در طراحی لوگو صنعتی

اشکال و نمادها بیانگر خصوصیاتی مانند دقت، نوآوری و اعتبار هستند. نمادها در طراحی لوگو صنعتی می توانند ابزارهای تجاری مانند چکش یا محصولات نهایی مانند ساختمان ها یا پل ها را به تصویر بکشند.
اگر می خواهید از نمادی استفاده کنید؛ مطمئن شوید که مربوط به خدمات شرکت شما باشد و روی مخاطبان شما تاثیر بگذارد.
به عنوان یک نمونه طراحی لوگو صنعتی، لوگو ولوو را در نظر بگیرید: نام این شرکت در داخل دایره ای به رنگ آهن با یک فلش به سمت راست است که به صورت یک نماد دارای قدمت ظاهر می شود. این برند تقویت ایمنی، اعتبار و قدرت را متذکر می شود.
نمادها یک منبع عالی برای هرگونه الهام از طراحی هستند. لوگوی ناسا را در نظر بگیرید که در یک کره آبی رنگ با پراکندگی ستاره ها و نقاطی به نمایندگی از کهکشان ها قرار دارد. این لوگو واقعا به یاد ماندنی است و پیام برند ناسا را دربر دارد.
شاید لوگوی شرکت Chevron، بهترین مثال برای ترکیب اشکال و نمادها در یک لوگو، قابل شناسایی و دارای تأثیر بسزا باشد. نام شرکت Chevron، در بالای دو شکل سپرمانند قرار گرفته است که ایمنی، اعتبار و قدمت را یادآوری می کند. این دو سپر نام تجاری را تقویت می کنند و طراحی ساده و بدون حاشیه را به همراه دارند.

نقش رنگ در طراحی لوگو صنعتی

به طور کلی، رنگ ها در طراحی لوگو صنعتی، تاثیر زیادی روی بیننده می گذارند. برای درک بهتر تاثیر انتخاب رنگ روی طراحی لوگو حرفه ای بهتر است چند نمونه طراحی لوگو صنعتی را با هم ببینیم:
رنگ قرمز، محرک، هیجان انگیز و قدرتمند است در حالی که رنگ زرد، رنگ خوش بینی است.
شرکت Shell Oil از رنگ قرمز برای ترسیم یک مرز واضح در اطراف شکل پوسته زرد استفاده می کند. ترکیبی که قدرت و انرژی را نشان می دهد.
رنگ آبی، نشان دهنده ثبات، اعتبار و امنیت است. از جمله خصوصیاتی که اغلب شرکت ها برای تولید در صنعت به آن نیاز دارند.

 

همه چیز در مورد طراحی لوگو صنعتی که باید بدانید


لوگوی Mobile مثالی عالی از ترکیب رنگ ها و اشکال برای انتقال ارزش ها و اهداف اصلی شرکت است. حروف یکدست آبی نشان دهنده اعتبار و امنیت است. در حالی که حرف "o" یک قرمز قدرتمند و پویا در آن میان است.
رنگ سبز یکی دیگر از رنگ هایی که در طراحی لوگوی صنعتی به خوبی قابل اجرا است.
سبزها تعادل و اهمیت دادن به محیط زیست را برمی انگیزانند.
British Petroleum تلاش می کند خود را به عنوان یک رهبر در بحث انرژی اعلام کند. به همین علت برای طراح لوگو صنعتی خود، از یک دایره برگ مانند مدرن که درون آن سفید، زرد و بعد سبز رنگ است، استفاده کرده است. اطراف آن، یک شکل گل سبز متصل به حروف "BP" است. درک پیامی که شرکت قصد دارد به تصویر بکشد با دیدن این لوگو آسان خواهد بود.

 

همه چیز در مورد طراحی لوگو صنعتی که باید بدانید


رنگ قهوه ای نیز می تواند انتخاب های موثری در برند تجاری شرکت شما باشند. رنگ قهوه ای حس سلامتی، تجربه و راحتی را برمی انگیزاند.
یکی از بهترین نمونه ها در خصوص این رنگ، نمایندگی شرکت UPS و سپر قهوه ای آن است. رنگی بسیار آشنا و صمیمی.
در حقیقت، این شرکت از کلمه "قهوه ای" مترادف با نام شرکت استفاده می کند: "قهوه ای چه تاثیری در جذب مخاطبین برند شما خواهد داشت؟"
طرح های رنگی سیاه و سفید حس سادگی و اعتبار را منتقل می کنند. شرکت شیمیایی BASF از سیاه و سفید در لوگوی کاملاً واضح خود برای انتقال پیام برند خود در زمینه ارائه سیستم های ساده به مشتریان استفاده می کند.

 

همه چیز در مورد طراحی لوگو صنعتی که باید بدانید


نقش فونت ها در طراحی لوگو صنعتی

انتخاب نوع فونت در لوگوی شما می تواند پیام برند تان را تقویت کند و یا حتی از قدرت آن بکاهد. به طور کلی، بهتر است برای طراحی لوگو صنعتی موفق کمتر از کلمات و شعار استفاده شود. البته طراحی لوگو به سبک مونوگرام در این زمینه طراحی لوگو صنعتی بسیار کاربرد دارد.
به طور کلی فونت های مدرن serif و sans-serif در طراحی لوگوهای صنعتی بهترین عملکرد را دارند.
فونت serif : فونت‌هایی هستند که خط‌‌های افقی کوچکی در انتهای هر حرف دارند. این فونت‌ها نمایان‌گر احترام به سنت، تکریم مشتری، قابل اعتماد بودن، و راحتی هستند. از جمله این فونت‌ها می‌توان به Times New Roman ،Baskerville،Georgia Italic ،Trajan اشاره کرد.
فونت sans-serif : این فونت‌ها سرکشِ کوچک انتهای حرف را ندارند و کمی مدرن‌تر به نظر می‌رسند. این فونت‌ها جاه‌طلبی، مدرنیته، و نظم و ترتیب را به مخاطب القا می‌کنندFranklin Gothic.،Calibri ،Myriad Italic
برای درک بهتر نقش فونت ها در طراحی لوگو صنعتی می توانید چند نمونه طراحی لوگو حرفه ای را در وب سایت زیر ببینید:

دانلود نمونه طراحی لوگو صنعتی

مقیاس پذیری طراحی لوگو صنعتی

رسیدن به تعادل بین عناصر طراحی و فضای منفی در طراحی لوگو حرفه ای بسیار مهم است.
از آنجا که لوگوها بر روی سطوح با اندازه های مختلف اعمال می شوند ضروری است که به راحتی مقیاس بندی شوند تا تأثیر خود را از دست ندهند.
لوگوها چه در کارت ویزیت و چه روی کامیون های مخصوص حمل و نقل شرکت می بایست به راحتی قابل تشخیص بوده و از کیفیت بالایی برخوردار باشند.
حتماً لوگویی را انتخاب کنید که در همه سیستم ها و شبکه ها مانند وب سایت و سایر رسانه های اجتماعی، تجهیزات و علائم مقیاس خوبی داشته باشند. لوگوهای صنعتی می بایست تمیز، صریح و دارای فضای سفید کافی باشند.
لوگوی Hewlett-Packard از نوع گرد سفید برای "h" و "p" از یک دایره آبی سلطنتی استفاده می کند که بلافاصله قابل شناسایی بوده و به راحتی مقیاس پذیر است.

 

همه چیز در مورد طراحی لوگو صنعتی که باید بدانید

 

نکاتی که باید در طراحی لوگو حرفه ای رعایت کنید!

لوگوی شما باید در راستای خواسته و نیاز مشتری باشد :

فهم کامل نیاز مشتری به این معناست که شما دقیقا می دانید مشتری چه می خواهد.

لوگو باید دارای اثر بصری قدرتمند باشد :

اکثرا مردم حافظه بصری پر قدرت دارند و چنانچه طرح لوگو به حد ضروری فریبنده و جذاب نباشد ممکن است در ذهن و خاطر مخاطب باقی نماند.

لوگوی اختصاصی داشته باشید :

در طراحی لوگوی صنعتی همیشه از اختصاصی بودن لوگوی خود اطمینان حاصل کنید. هیچ شرکتی دوست ندارد لوگوی او با دیگـر لوگوی شرکت ها شباهت داشته باشد. از آنجا که هدف از داشتن لوگو کسب هویت برای شرکت است؛ اختصاصی بودن آن از ارزش ویِژه ای برخوردار است .

لوگوی شما باید پیام صنعتی - تولیدی تان را به درستی به مخاطبان برساند :

مد نظر داشته باشید که مجبور نیستید برای مناسب و متناسب بودن لوگو علائم خاصی را در طرح بگنجانید. در یک برند رایانه لزوما رایانه نشان داده نخواهد شد؛ در لوگوی یک شرکت مواد غذایی حتما شکل یا ماده غذایی در یک غذا به کار نرفته است . شما فقط باید خلاق باشید.

از طراحی لوگوی طولانی و پر از رمز و راز بپرهیزید :

لوگو باید مختصر و سودمند باشد. برای طراحی لوگو صنعتی خود از جزئیات زیاد بپرهیزید. سایز لوگوها کوچک است بنابراین جزئیات در آن ها زیاد دیده نمی شود.
هر قدر لوگو روان و سلیس باشد انتقال هدف به مخاطب راحت تر خواهد بود.

با طراحی لوگوی مناسب به یاد ماندنی شوید :

برای ماندن در خاطر مخاطبان و مشتریان می بایست هویت داشت. لوگو می تواند یکی از ابزارهایی باشد که هویت شرکت شما را تعیین می کند. پس لوگو بایستی به معنای واقعی به یاد ماندنی باشد؛ به گونه ای چنانچه مخاطب آن را برای بـار دوم دید بلافاصله آن را به یاد آورد و بفهمد که ایـن لوگ مربوط به یک شرکت ویِژه است.

برجسته باشید :

در طراحی لوگوی صنعتی به رقبایتان دقت کنید. لوگوی شرکت های رقیب را پیدا کـرده و کوشش کنید لوگویی طراحی کنید که در بین لوگوهای رقیب برجسته و جذاب باشد و در بازار هدف بلافاصله جلب توجه کـرده و در ذهن بیننده باقی بماند.

لوگوی قابل تشخیص طراحی کنید :

لوگوی شرکت NIKE را در نظر بگیرید. به دور از پیچیدگی و جزئیات است. اما در عین حال بسیار سریع در ذهن مخاطب نقش بسته است.
زمانی که شرط سادگی رعایت شود جایگاه خود را در ذهن مخاطب به دست خواهد آورد.

جمع بندی

شرکت ها در طراحی لوگو صنعتی همیشه به سمت سادگی و حداکثر تأثیر متمایل شده اند و مشاهدات اخیر نیز نشان داده است که حوزه صنعت همین الگو را ادامه می دهد.
طراحان حرفه ای لوگونومی با خلق ایده هایی از رنگ، شکل و فونت برای یک طراحی منسجم و متمایز می توانند در این زمینه به شما کمک کنند. در طی چند روز حداقل پنج ایده برای بررسی و بازخورد دریافت خواهد شد.
طراحان حرفه ای ما می دانند که کارفرما از ابتدا تا انتها در روند طراحی نقش دارد. به همین علت است که پس از بررسی نظرات و پیشنهادات کارفرما، لوگو به دفعات لازم برای خلق لوگوی مورد نظر، بازبینی یا طراحی مجدد می شود تا در نهایت بعد از گفت و گوها و ویرایش های متعدد، بالاخره طرح مدنظر خلق می شود.
البته بسیاری از شرکت های تجاری برای خلق لوگوی صنعتی خود ترجیح می دهند از روش های طراحی لوگو ارزان مثل اپلیکیشن هایا برنامه های طراحی لوگو استفاده کنند.
شما هم می توانید از لوگوسازهای آنلاین برای ساخت لوگو ارزان خود استفاده کرده و با وارد کردن نام و نشان تجاری کسب و کار خود و در چند گام یک لوگوی حرفه ای بسازید.