آرم ساز های رایگان یا اپلیکیشن های طراحی لوگو ارزان، برنامه های گرافیکی هستند که به شما کمک می کنند، هزینه طراحی لوگو خود را به حداقل برسانید. اما برای ساخت یک لوگو حرفه ای شما باید در خصوص عناصری که برای طراحی لوگو به کار می روند، اطلاعات کافی داشته باشید.
مهمترین عناصر در خلق یک لوگو حرفه ای:
• اشکال هندسی
• رنگ
• فونت
تحقیقات مختلفی نشان داده اند که اشکال هندسی به کار رفته برای ساخت لوگو بیشترین تاثیر را در نفوذ نام تجاری یک شرکت در ذهن مخاطبین خود دارند. اشکال هندسی از جمله دایره، مثلث یا مربع می تواند ارزش ها، محصولات و مزایای شرکت را با جلوه بصری به مخاطبین نشان دهند.
البته شما در صورتی می توانید یک لوگو موثر خلق کنید که بدانید چگونه از اشکال هندسی در آرم ساز های رایگان استفاده کنید و به درستی برای جذب مشتری از آنها بهره بگیرید.
پس از اینکه در مقالات قبلی به روانشناسی رنگ و روانشناسی فونت در طراحی لوگو پرداختیم، در این مقاله قصد داریم روانشناسی اشکال مختلف هندسی را تحلیل کنیم تا بتوانید در نرم افزارهای آرم ساز رایگان برای طراحی لوگو ارزان از آنها به درستی استفاده کنید.
نقش دایره در ساخت آرم
حدود 20٪ از آرم های محبوب جهان به نحوی از شکل دایره در ساخت آرم خود استفاده کرده اند. دایره در طراحی لوگو، نماد محبت، آرامش، وحدت، و ثبات است. پرطرفدار بودن طرح دایره با نتایج تحقیقی که توسط محققین آکادمیک انجام شده، ثابت شده است.
به شرکت کنندگان در این نظرسنجی تبلیغاتی در زمینه کفش های ورزشی و یک مبل با سه آرم مختلف نشان دادند:
• آرم گرد
• آرم زاویه دار که طرح دایره در آن به کار رفته بود
• آرم زاویه دار بدون طرح دایره
سپس از آنها خواستند که آرم هر برند را با توجه به کیفیت محصولات آن اولویت بندی کنند. بیش از 40% از شرکت کنندگان، برند با آرم گرد را به عنوان برندی که محصولات باکیفیت و با دوامی تولید می کند، در اولویت قرار دادند.
این تحقیقات نشان میدهد، دایره یک شکل هندسی پرقدرت و همه کاره در طراحی لوگو است که تقریبا در نماد تمام شرکت های مشهور از جمله سازمان های غیر انتفاعی، خرده فروشان، رستوران ها، شرکت های مالی و بسیاری دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به این مسئله، شروع طراحی لوگو در یک آرم ساز رایگان کار سختی نخواهد بود. حتی اگر هیچ ایده ای در ذهن نداشته باشید، کشیدن یک دایره با ابزارهای آرم ساز یا انتخاب شکل دایره می تواند اولین گام در طراحی لوگو حرفه ای شما باشد.
معنا و مفهوم آرم های مشهور که از طرح دایره استفاده کرده اند:
• حلقه های المپیک: همکاری و فراگیری
منبع: توسط تومیسلاو زواناریچ
• آرم ناسا: فضا، ثبات و وحدت سیاره در اکتشافات فضایی.
• آرم MasterCard: دایره قرمز به معنای انرژی و نشاط و حلقه زرد خوشبختی و سعادت
• آرم مرورگر Mozilla Firefox: روباه قرمز زمین را "بغل" کرده و این به معنای پوشش جهانی مرورگر است.
• آرم سوپر مارکت زنجیره ای Target:سیبل هدف ارتباط مستقیمی با نام سوپرمارکت زنجیره ای Target دارد.
• آرم BMW: ملخ های چرخان (این شرکت با تولید موتور هواپیما شروع به کار کرد).
شکل هندسی دایره برای طراحی لوگو هر شرکتی در آرم ساز های رایگان انتخاب مناسبی خواهد بود و تصور دوستانه بودن و وحدت را ایجاد می کند. در اکثر نرم افزارهای آرم ساز می توانید فقط با چند کلیک، یک آرم دایره ای شکل خلق کنید!
نقش مثلث در ساخت آرم
آرم های مثلثی، جزو پایدارترین و ایمن ترین طرح های هندسی شناخته می شوند. این شکل هندسی اغلب با مفاهیمی همچون قدرت، انرژی، الهام، تحول و پویایی همراه است.
ویژگی طراحی با استفاده از مثلث در آرم ساز های رایگان این است که می توان با ایجاد تغییراتی در ترکیب زاویه ها و موقعیت شکل در فضا مفاهیم متفاوتی ایجاد کرد.
به عنوان مثال، زاویه های رو به بالا یا به سمت راست، نماد حرکت رو به جلو و زاویه های پایین یا به سمت چپ در مثلث به مفهوم انفعال است.
غالباً، مثلث ها توسط شرکت های نوآور، شجاع، که مخاطبین هدف آنها، مردان و به خصوص جوانان (برای صنایع ساختمانی، خودرو، حقوق و علوم) هستند، استفاده می شود.
بیایید نماد مارک های معروفی که طرح مثلث در ساخت آرم آنها به کار رفته را تجزیه و تحلیل کنیم:
• آرم خطوط هوایی دلتا: یک بال هواپیما؛
• آرم Google Play: نماد شروع بازی؛
• آرم آدیداس: کوه، یعنی غلبه بر مشکلات و رسیدن به اهداف.
• آرم Doritos: یک مثلث متساوی الساقین – طراحی آرم مخصوص شرکتی که خود را پویا، شجاع و الهام بخش می داند.
• آرم FedEx: یک مثلث به عنوان بخشی از پیکان در فضای منفی بین حروف "E" و "X"دیده می شود که نماد سرعت و قابلیت اطمینان است.
اگر قصد دارید لوگو برند شما مفاهیم قدرت، انرژی، شجاعت و الهام بخش بودن را منتقل کند، طرح مثلث را در آرم ساز رایگان انتخاب کنید و در عرض چند دقیقه یک آرم مثلثی خلق کنید!
نقش مربع و مستطیل در ساخت آرم
شکل مربع و مستطیل در طراحی آرم معمولاً به عنوان نمادهای نظم، اطمینان و ثبات درک می شوند. دلیل آن هم می تواند این باشد که اشکال چهار ضلعی با خطوط و گوشه های مستقیم یادآور سازه های ایمن مثل خانه ها، گاوصندوق ها، آجرها و نرده ها هستند.
اگر می خواهید جدی، مطمئن و ایمن به نظر برسید، بهتر است برای طراحی لوگو خود در آرم ساز های رایگان از شکل مربع و مستطیل استفاده کنید. لوگوهایی به شکل مربع یا مستطیل برای بانک ها، شرکت های بیمه یا دفاتر حقوقی کاملا مناسب است.
البته از این طرح برای ساخت لوگو شرکت های بسیار معروف دیگر نیز استفاده شده است:
• مایکروسافت: چهار مربع مخفف محصولات اصلی شرکت است (ویندوز، ایکس باکس، بینگ و آفیس).
• LEGO: در این لوگو، القای احساس امنیت بسیار مهم است چون محصولات آن برای کودکان طراحی شده است.
• دومینو: جعبه های پیتزا؛
• YouTube: یک صفحه تلویزیون قدیمی
با انتخاب طرح هندسی مربع یا مستطیل در آرم ساز می توانید به مشتریان تان، اطمینان و ثبات برند خود را نشان دهید.
نقش خطوط عمودی و افقی در ساخت آرم
خطوط صاف و مستقیم در طراحی لوگو، پیام اطمینان و حرفه ای بودن را منتقل می کنند. علاوه بر این، آنها می توانند نماد حرکت و پویایی باشند.
با این حال، بسته به شکلی که خطوط در کنار هم تشکیل می دهند (مانند دایره، مربع یا طرح انتزاعی) و همچنین نوع خطوط به کار رفته می توان پیام های مختلفی را به مخاطب منتقل کرد. این نشان دهنده انعطاف پذیری طرح هایی است که با استفاده از خطوط عمودی و افقی طراحی می شوند.
بیایید چند طراحی لوگو با خطوط عمودی و افقی را بررسی کنیم:
• خطوط عمودی به کار رفته در آرم SoundCloud خطوط موسیقی را تداعی می کنند که با قدرت و پیچیدگی همراه هستند. به این ترتیب، لوگو Soundcloud نشان دهنده ارائه موسیقی پویا و هماهنگ است.
• خطوط افقی احساس آرامش و محافظت را منتقل می کنند. به عنوان مثال، آرم AT&T، بزرگترین شرکت مخابراتی جهان که از راه راه های آبی ساخته شده است، به معنی ارتباط متقابل کل ارتباطات جهان است. ترکیب دایره با خطوط افقی بیانگر برقراری ارتباط در کل جهان است.
• خطوط متقاطع که کمتر در آرم ساز ها مورد استفاده قرار می گیرند، نماد ادغام و همکاری هستند. بیشترین کاربرد این نوع طرح برای شرکت های آمریکایی به خصوص بانک ها است که نوارهای افقی و عمودی پرچم آمریکا را تداعی می کند.
آرم بانک آمریکا نمونه ای از طراحی لوگو با خطوط متقاطع است که شکل مربع آن نیز پیام قابلیت اطمینان و حرفه ای بودن بانک را نشان می دهد.
اگر می خواهید در طراحی لوگوی خود از خطوط استفاده کنید، بهتر است ابزارهای مختلف رسم خط را در هر آرم ساز امتحان کنید. رسم خطوط در آرم سازها جزو ساده ترین ابزار هایی است که در اختیار شما قرار دارد اما ویرایش و سفارشی سازی آن به نحوی که با پیام برند شما متناسب باشد، به خلاقیت بالایی نیاز دارد.
نقش منحنی ها در ساخت آرم
خطوط منحنی راهی عالی برای طراحی لوگو و افزودن پویایی به آن است. این نوع گرافیک را می توان در طراحی انتزاعی و نمادهای قابل تشخیص به کار برد.
منحنی ها به شما امکان می دهند تا منحصر به فرد بودن شرکت خود را در طراحی لوگو نشان دهید. بنابراین، برای آرم هایی مناسب هستند که می خواهند ارتباطی صمیمانه با مخاطب برقرار کنند.
اما توجه داشته باشید که ایجاد چنین آرم هایی با آرم ساز های رایگان دشوار است. بیایید ببینیم بعضی از مارک های معروف چگونه از طرح منحنی در لوگو خود استفاده کرده اند:
• آرم کوکا کولا و دیزنی:
خطوط منحنی با فونت های منحصر به فرد برای انتقال شادی، انرژی و خلاقیت.
• آرم مک دونالد:
منحنی های طلایی بخشی از هویت این برند است.
• آرم آمازون:
فلش طراحی شده با خط منحنی بین حروف "A" و "Z" هم نماد لبخند است (یعنی طبیعت دوستانه شرکت) و هم محصولات متنوع (در فروشگاه همه نوع محصولی از اولین تا آخرین حرف الفبا وجود دارد).
• توییتر:
پرنده نماد نام شبکه اجتماعی و همچنین آزادی و سرعت ارسال پیام است.
منبع: توسط Yuvraj Pabla
با طراحی لوگو با اشکال منحنی در آرم ساز ها، می توانید خلاقیت برند خود را به رخ دیگران بکشید. خطوط منحنی، منحصر به فرد بودن شرکت را نشان می دهد و به برقراری ارتباط نزدیک و صمیمانه با مشتریان کمک می کند.
نقش مارپیچ در ساخت آرم
فرم مارپیچی به ندرت در ساخت هویت برند و خلق لوگو با آرم ساز های رایگان استفاده می شود. این نماد معمولا به مفهوم تولد دوباره و بی نهایت بودن است. البته طراحان حرفه ای لوگو به خوبی از اشکال مارپیچی برای متمایز کردن لوگو برند استفاده می کنند.
برند های مرتبط با هنر، نوآوری و پزشکی می توانند از این نوع شکل هندسی یعنی مارپیچ ها، مانند نمونه های زیر استفاده کنند که لوگو را جالب تر کرده و به جلب توجه کاربران کمک می کند:
• آرم Spiral Health & Fitness:
آرم مارپیچ کاملاً نام شرکت را منعکس می کند - قلبی به شکل مارپیچ؛
• آرم Ubisoft:
مارپیچی که در یک دایره نقش بسته است به معنای دروازه ورود به دنیای جدید و همچنین اشتیاق و کنجکاوی است.
ساخت لوگوهایی با طرح مارپیچی با آرم ساز های رایگان، بسیار ساده است. اما با خلق همین لوگو ساده می توانید توجه مشتریان را با یک آرم غیر معمول جلب کنید. اگر می خواهید یک لوگوی رقابتی بسازید، نماد مارپیچی شکل را انتخاب کرده و آن را با ابزارهای آرم ساز، سفارشی کنید.
جمع بندی
استفاده از اشکال هندسی با توجه به مفهومی که به مخاطب منتقل می کنند می تواند در طراحی لوگو حرفه ای با استفاده آرم ساز های رایگان به شما کمک کند تا درک مخاطبین هدف خود را از برندتان تحت تأثیر قرار دهید.
به خاطر داشته باشید که تمام عناصر به کار رفته در طراحی لوگو (رنگ، فونت و اشکال هندسی) باید پیام یکسانی را منتقل کنند، در غیر این صورت نمی توانید به هدف خود برسید.
برای طراحی لوگو ارزان می توانید از آرم ساز های رایگان مانند Logaster یا لوگونومی استفاده کنید. در این برنامه های طراحی لوگو رایگان، هزاران آیکون، فونت و اشکال هندسی با طرح های مختلف وجود دارد که توسط طراحان حرفه ای خلق شده و شما می توانید برای ساخت لوگو برند خود از آنها استفاده کنید.
برای خلق یک لوگو حرفه ای فقط کافی است مطمئن باشید همه عناصر با یکدیگر مطابقت دارند و آرم شما هماهنگ به نظر می رسد. در نهایت، آرم خود را به نحوی سفارشی سازی کنید که پیام برندتان را به وضوح به مخاطبین هدف برساند.